seoman Posted 1 februari 2006 Report Share Posted 1 februari 2006 Gisteravond de plaat (LP) van Norah Jones gehoord. Merkwaardigerwijs helemaal geen geclip. Integendeel een enorme uithaal die tot het eind zuiver bleef. Kennelijk wordt er voor de platen toch beter gemasterd (in dit geval dan). Er zit toch uberhaubt geen begrenzing op een plaat? Je kunt 'm zo persen dat de naald niet in de groef kan blijven. Maar clippen kan ie niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 februari 2006 Report Share Posted 1 februari 2006 Gisteravond de plaat (LP) van Norah Jones gehoord. Merkwaardigerwijs helemaal geen geclip. Integendeel een enorme uithaal die tot het eind zuiver bleef. Kennelijk wordt er voor de platen toch beter gemasterd (in dit geval dan). Heb jij een andere plaat dan ravon? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari 2006 Author Report Share Posted 2 februari 2006 Gisteravond de plaat (LP) van Norah Jones gehoord. Merkwaardigerwijs helemaal geen geclip. Integendeel een enorme uithaal die tot het eind zuiver bleef. Kennelijk wordt er voor de platen toch beter gemasterd (in dit geval dan). Heb jij een andere plaat dan ravon? Groet, Jacco Ik heb die plaat niet, maar heb hem gehoord op een andere installatie. De Cd van Norah clipte hier bij 't leven. De plaat bleef echter zuiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 februari 2006 Report Share Posted 2 februari 2006 Er zit toch uberhaubt geen begrenzing op een plaat? Dan stel ik voor dat je eens een Neumann SAL-66 of SAL-74 snijversterker van dichtbij bekijkt. De meeste snijkamers hadden echt wel limiters voor het hoog, om de snijspoelen te beschermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 februari 2006 Report Share Posted 2 februari 2006 Er zit toch uberhaubt geen begrenzing op een plaat? Dan stel ik voor dat je eens een Neumann SAL-66 of SAL-74 snijversterker van dichtbij bekijkt. De meeste snijkamers hadden echt wel limiters voor het hoog, om de snijspoelen te beschermen. Ok maar dat zal vast niet zo'n harde grens zijn als de 0db grens van het digitale domein! En een limiter is nog altijd te preferen boven clipping! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Gisteravond de plaat (LP) van Norah Jones gehoord. Merkwaardigerwijs helemaal geen geclip. Integendeel een enorme uithaal die tot het eind zuiver bleef. Kennelijk wordt er voor de platen toch beter gemasterd (in dit geval dan). Heb jij een andere plaat dan ravon? Groet, Jacco Ik heb die plaat niet, maar heb hem gehoord op een andere installatie. De Cd van Norah clipte hier bij 't leven. De plaat bleef echter zuiver. Het vorige fragment is van een Blue Note Trip LP en dat stuk heb ik helaas niet op CD. Ik heb nu van de CD "Come away with me" track 14 verhaspeld, het resultaat zet ik vanavond online. Wat betreft "soft clipping": Ik heb daar nog steeds mijn twijfels bij. Ik zal vanavond ook een plaatje posten waar ik graag jullie commentaar en toelichting op hoor. Ik moet nu even naar een prijsuitreiking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Een enigszins ontscherpte versie van Norah Jones staat klaar voor de ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Tja, wat zal ik er van zeggen. Na 19 seconden was het bestand binnen en direct aan een luistertest onderworpen. Wat in de eerste seconden al duidelijk werd, was dof gebeuren. Na het bekijken van het spectrum was dat niet zo vreemd. Het sacd origineel verwacht ik pas 3 maart. Ik ben benieuwd of daar ook scherpe randjes op staan. Om terug te komen op je vraag, de eerste reeks kan veroorzaakt zijn door een attacktijd van een eventuele limiter. Als het goed is, wordt een transienten limiter gebruikt en die heeft tijd nodig om tot een beslissing te komen. Maar ja, dan is het al te laat. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Tja, wat zal ik er van zeggen. Na 19 seconden was het bestand binnen en direct aan een luistertest onderworpen. Wat in de eerste seconden al duidelijk werd, was dof gebeuren. Na het bekijken van het spectrum was dat niet zo vreemd. Het sacd origineel verwacht ik pas 3 maart. Ik ben benieuwd of daar ook scherpe randjes op staan. Om terug te komen op je vraag, de eerste reeks kan veroorzaakt zijn door een attacktijd van een eventuele limiter. Als het goed is, wordt een transienten limiter gebruikt en die heeft tijd nodig om tot een beslissing te komen. Maar ja, dan is het al te laat. Groet, Jacco Mmmmh, dof? Ik hoor het niet want mijn oren zitten dicht. Misschien een beetje te enthousiast bezig geweest, kennelijk was het hoogaf filter op het eind iets teveel van het goede. Ik zal nog een poging wagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Tja, wat zal ik er van zeggen. Na 19 seconden was het bestand binnen en direct aan een luistertest onderworpen. Wat in de eerste seconden al duidelijk werd, was dof gebeuren. Na het bekijken van het spectrum was dat niet zo vreemd. Het sacd origineel verwacht ik pas 3 maart. Ik ben benieuwd of daar ook scherpe randjes op staan. Om terug te komen op je vraag, de eerste reeks kan veroorzaakt zijn door een attacktijd van een eventuele limiter. Als het goed is, wordt een transienten limiter gebruikt en die heeft tijd nodig om tot een beslissing te komen. Maar ja, dan is het al te laat. Groet, Jacco Transi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Beste ravon, Transientenlimiters zijn rare dingen, ze kunnen heel vreemd gedrag laten zien. Althans, de analoge. Wellicht kunnen digitale nog veel gekkere dingen laten zien. Wat ik van een analoge transienten limiter (Klark technik EMT 266, vroeger standaard in elke zendlijn) weet is dat die zich aanpast, zodanig dat hetgeen eruit komt verdacht veel van het origineel intact laat. Beslist geen sinecure dus. Ik heb dat ding ooit proberen na te bouwen (ik heb het volledige schema etc.), maar er moest een dedicated IC in. Jammer dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Beste ravon, Transientenlimiters zijn rare dingen, ze kunnen heel vreemd gedrag laten zien. Althans, de analoge. Wellicht kunnen digitale nog veel gekkere dingen laten zien. Wat ik van een analoge transienten limiter (Klark technik EMT 266, vroeger standaard in elke zendlijn) weet is dat die zich aanpast, zodanig dat hetgeen eruit komt verdacht veel van het origineel intact laat. Beslist geen sinecure dus. Ik heb dat ding ooit proberen na te bouwen (ik heb het volledige schema etc.), maar er moest een dedicated IC in. Jammer dus. Groet, Jacco Het interessante is dat de gelimiteerde passages niet vlak zijn maar gegolfd. Het ding wat hier bezig is geweest lijkt een signaaltje toe te voegen met een frequentie van ongeveer 11 kHz. Ik zet nu een versie online die is bewerkt met een notchfilter rond 11 kHz, ik had even geen zin om de diverse scherpe randjes weer op te zoeken, het filter is nu overal actief en dat zie je terug in het spectrum. Ben benieuwd of je het ook hoort. Eigenlijk zou ik een vrij programmeerbare DSP moeten hebben om die randjes weg te poetsen, voor zo'n ding is geconditioneerd zoeken een eitje. Van DSP's zijn leuke evaluatieboards te koop, die kunnen zo in C worden geprogrammeerd. Helaas heb ik nooit in C leren programmeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Nieuwe poging. (circa 33 MB) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 februari 2006 Report Share Posted 13 februari 2006 Een enigszins ontscherpte versie van Norah Jones staat klaar voor de ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 februari 2006 Author Report Share Posted 14 februari 2006 Toch 'n verschil in apparatuur...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 ...of mijn CD is van slechte kwaliteit. Ik heb hem afgespeeld op vier spelers, er zitten bij mij in ieder geval een paar glitches in het eerste nummer. Nu weet ik dus nog steeds niet of de scherpe randjes die Hans hoort (en die ik herken) hetzelfde zijn als wat ik gezien heb. Misschien heeft Hans ook wel een slechte CD. Grutjes, wat is dit vervelend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 ...of mijn CD is van slechte kwaliteit. Ik heb hem afgespeeld op vier spelers, er zitten bij mij in ieder geval een paar glitches in het eerste nummer. Nu weet ik dus nog steeds niet of de scherpe randjes die Hans hoort (en die ik herken) hetzelfde zijn als wat ik gezien heb. Misschien heeft Hans ook wel een slechte CD. Grutjes, wat is dit vervelend... Zou het misschien een "copy controlled" cd zijn? Die zijn toch ook in omloop van deze cd? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 Zijn metingen mogelijk meer subjectief dan gehoopt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 Zijn metingen mogelijk meer subjectief dan gehoopt ? Haha, nee ik denk ander bronmateriaal. Misschien moeten we wav-files uitwisselen een een bit-voor-bit vergelijk houden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 ...of mijn CD is van slechte kwaliteit. Ik heb hem afgespeeld op vier spelers, er zitten bij mij in ieder geval een paar glitches in het eerste nummer. Nu weet ik dus nog steeds niet of de scherpe randjes die Hans hoort (en die ik herken) hetzelfde zijn als wat ik gezien heb. Misschien heeft Hans ook wel een slechte CD. Grutjes, wat is dit vervelend... Zou het misschien een "copy controlled" cd zijn? Die zijn toch ook in omloop van deze cd? Groet, Jacco Ja, hij is copy controlled maar dat mag toch geen invloed hebben op de data? Althans niet in de mate die ik heb laten zien? De eerder genoemde glitches aan het begin van het eerste nummer hoor ik als ik deze CD afspeel op mijn Rotel of mijn Pioneer. En als ik de CD op de Pioneer afspeel en de data via SPDIF mijn PC binnentrek zitten de glitches en scherpe randjes er ook in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 ...of mijn CD is van slechte kwaliteit. Ik heb hem afgespeeld op vier spelers, er zitten bij mij in ieder geval een paar glitches in het eerste nummer. Nu weet ik dus nog steeds niet of de scherpe randjes die Hans hoort (en die ik herken) hetzelfde zijn als wat ik gezien heb. Misschien heeft Hans ook wel een slechte CD. Grutjes, wat is dit vervelend... Zou het misschien een "copy controlled" cd zijn? Die zijn toch ook in omloop van deze cd? Groet, Jacco Ja, hij is copy controlled maar dat mag toch geen invloed hebben op de data? Althans niet in de mate die ik heb laten zien? De eerder genoemde glitches aan het begin van het eerste nummer hoor ik als ik deze CD afspeel op mijn Rotel of mijn Pioneer. En als ik de CD op de Pioneer afspeel en de data via SPDIF mijn PC binnentrek zitten de glitches en scherpe randjes er ook in. In mijn speler (je weet wel, die DVD963SA) kan ik met geen fatsoen een copy controlled cd afspelen. Althans, niet met alle systemen van kopieerbeveiliging. Dan spettert ie alsof het een plaat is... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 Ik denk dat ik een verkeerde selectie te pakken had. Bij mij begon het door ravon geselecteerde stukje niet op 5.75 seconde, maar op 5.542 seconde. En dan krijg je zoiets: Is dus toch hetzelfde. Maar er zitten een aantal offset samples mis... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Beste, Gisteren kwam dan die langverwachte sacd van Norah binnen. Helemaal uit de US of A. Ik ga zo de stereo sa laag analoog opnemen en ik heb een vergelijk gedaan met de Red Book layer en de "gewone" cd die ik ergens geleend heb. Bit identiek, met een offset maar dat ligt aan de brander waarme het geleende exemplaar is gemaakt. Trouwens qua opname is het ff wennen in multichannel mode. De zang van Norah zit bij de meeste tracks (zo niet alle) verdeeld over de front kanalen en helemaal niet op de center. Doet een beetje vreemd aan. Wat mij ook opvalt is een scherpe s klank die naar mijn smaak iets te aanwezig is. Nummer 10 (Painter song) is qua opname de vreemde eend in de bijt: gortdroge stem (vind ik mooi) en echt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Bit identiek... nu ben ik benieuwd naar de LP. Nummer 10 vind ik ook de mooiste eend. Ik ga me steeds meer irriteren aan de scherpe randjes in de klinkers waar ze de klemtoon op legt. Ik overweeg de hele CD zorgvuldig te ontscherpen. BTW, in het eerste nummer zitten bij mij twee duidelijk hoorbare glitches (ik zou geen andere naam weten) rond seconde 5. Heb jij die ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Bit identiek... nu ben ik benieuwd naar de LP. Nummer 10 vind ik ook de mooiste eend. Ik ga me steeds meer irriteren aan de scherpe randjes in de klinkers waar ze de klemtoon op legt. Ik overweeg de hele CD zorgvuldig te ontscherpen. BTW, in het eerste nummer zitten bij mij twee duidelijk hoorbare glitches (ik zou geen andere naam weten) rond seconde 5. Heb jij die ook? Ik zal zo eens luustere. Ik heb die sacd eens opgenomen (track 10 en 14) en de stereo sa laag is hetzelfde als de cd laag. Dat wil zeggen, ze zien er in het tijddomein hetzelfde uit. Ook heb ik de front kanalen van de multichannel opgenomen en die wijkt wel wat af. In de eerste plaats natuurlijk omdat er info mist (duh). Maar in het tijddomein is eea iets smoother en het heeft wel wat. Alleen Norah aan het zingen met minimale begeleiding. Trouwens, die s klanken en andere voor in de mond liggende klanken staan er stevig op, maar niet onscherp oid. Het blijft zuiver, hoewel ik me goed kan voorstellen dat er mensen zijn die het niet fijn vinden. Waarschijnlijk afgemixt op dove tweeters. Nee, waar ik me het meest aan stoor is de dynamiek beperking op de stem die is toegepast. Te bruusk naar mijn bescheiden mening. Wellicht hebben de heren producers gedacht dat ze op die manier een intieme stem kunnen creeren. Hoewel track 10 toch het voorbeeld is dat ze die stem ook kurkdroog kunnen neerzetten. Keuzes, keuzes... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts