Jump to content

Soft clipping....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

BTW, in het eerste nummer zitten bij mij twee duidelijk hoorbare glitches (ik zou geen andere naam weten) rond seconde 5. Heb jij die ook?

Confirmed. Ik heb ze ook (gelukkig). In de multichannel stand zitten ze op het linker achterkanaal en volgens mij is het een snaarinstrument. Althans, zo herken ik het. Je hoort ook duidelijk het wrijven van een vinger over een snaar. In mijn bescheiden mening geen glichtes, maar een muziekinstrument dat gebruikt wordt. Het komt overigens nog vaker voor, maar niet zo hard als die twee keer rond de 5de seconde.

Groet,

Jacco

Ze klinken mij te kunstmatig om "erbij" te horen.

Haha, weet je wat jij moet doen? Kiezen uit de volgende 2 mogelijkheden:

* Een betere installatie aanschaffen, of, beter nog

* Overstappen op multichannel sacd.

Dat laatste zal ik uitleggen. Ik had voor de grap de 2 front kanalen van de mch sacd mix op een stereo cd gezet. Alleen track 14 dan. Omdat ik gister weinig tijd had na 11 uur (ik moest in Breda zijn voor het ondertekenen van een koopakte), heb ik alle mogelijke versies op een audio cd geknald om in de autoradio/cd speler te beluisteren. Eenmaal "on the road" ging ik bijna de vangrail in omdat ik iets constateerde. Ik had dus 4 tracks: de cd versie, de red book laag van de sacd, de analoog opgenomen stereo sacd en de 2 front kanalen. De eerste 3 zijn eender, maar die front kanalen...Daar viel mijn bek open: geen gesis, zelfs dat vreemde sterk dynamiek beperkte stemgeluid was weg! Conclusie: alleen de multichannel mix is te pruimen. Die is echt een wereld van verschil! Foutje van de studio-gasten..., bedankt!

Groet,

Jacco

Ze klinken mij te kunstmatig om "erbij" te horen.

Haha, weet je wat jij moet doen? Kiezen uit de volgende 2 mogelijkheden:

* Een betere installatie aanschaffen, of, beter nog

* Overstappen op multichannel sacd.

Dat laatste zal ik uitleggen. Ik had voor de grap de 2 front kanalen van de mch sacd mix op een stereo cd gezet. Alleen track 14 dan. Omdat ik gister weinig tijd had na 11 uur (ik moest in Breda zijn voor het ondertekenen van een koopakte), heb ik alle mogelijke versies op een audio cd geknald om in de autoradio/cd speler te beluisteren. Eenmaal "on the road" ging ik bijna de vangrail in omdat ik iets constateerde. Ik had dus 4 tracks: de cd versie, de red book laag van de sacd, de analoog opgenomen stereo sacd en de 2 front kanalen. De eerste 3 zijn eender, maar die front kanalen...Daar viel mijn bek open: geen gesis, zelfs dat vreemde sterk dynamiek beperkte stemgeluid was weg! Conclusie: alleen de multichannel mix is te pruimen. Die is echt een wereld van verschil! Foutje van de studio-gasten..., bedankt!

Groet,

Jacco

Tsja, ik denk dat mijn CD speler en die klasse-D versterker icm breedband luidsprekertjes niet in staat zijn om een akoestisch instrument behoorlijk weer te geven. Zal ik het spul maar met een dakloze ruilen voor een stapel straatkranten?

Ik blijf erbij. Op een of andere manier klinken die glitches of vingerbewegingen onnatuurlijk. Als ik ze vergelijk met het beter herkenbare gepiep in track 2 dan wordt mijn vermoeden niet afgezwakt. De verschillen links/rechts en de timing... ik weet het niet.

Oh, ik heb bewust NIET voor SACD gekozen.

Heb je een huisje gekocht?

Een weekje geleden de UcD180 gehoord en moet toegeven dat ie eigenlijk weer ietsje gemakkelijker klinkt dan de Tripath.

Is gewoon een versterker met soeplesse die heel ongedwongen klinkt.

Maar ik krijg van Hans toch wel een beetje de indruk dat niets goed klinkt. Nou ja Array dan een beetje, maar dat is geloof ik genetisch bepaald :P:lol:

;)

Dat was met een 250W demo board van een jaar of 5 geleden van Tripath. Dat klonk ook al erg goed maar haalde het toch niet helemaal met mijn 40W klasse-A van destijds. Op de UcD was gewoon niets aan te merken. Maar een AB vergelijk heb ik niet gedaan.

Nee ik ga geen audiofile details hier neerzetten, dat is niet mijn stiel. Het is gewoon de totaal indruk die het maakt. Overigens gaat het mij niet om iets van Tripath te zeggen, dat is gewoon goed spul. Maar als ik nu moet kiezen wordt het UcD.

;)

Een weekje geleden de UcD180 gehoord en moet toegeven dat ie eigenlijk weer ietsje gemakkelijker klinkt dan de Tripath.

Is gewoon een versterker met soeplesse die heel ongedwongen klinkt.

Maar ik krijg van Hans toch wel een beetje de indruk dat niets goed klinkt. Nou ja Array dan een beetje, maar dat is geloof ik genetisch bepaald :P:lol:

;)

Ik vindt KR, ML, Krell, Unison, Primare, Consonance enz. Heel goede versterkers maken. De een wat dynamischer, de andere wat meer controle de ander wat meer vloeiend.

Klasse D heb ik verschillende keren mogen beluisteren (o.a. Tact vdM) De Tact was nog redelijk te pruimen, maar vdM en andere goedkopere D's zijn in het hoog niet schoon. Een raar soort vervorming. Het lijkt wat op de eerste transistor versterkers.

En neem van mij aan.... geen enkele versterker is in alles goed.

:)

Klasse D heb ik verschillende keren mogen beluisteren (o.a. Tact vdM) De Tact was nog redelijk te pruimen, maar vdM en andere goedkopere D's zijn in het hoog niet schoon. Een raar soort vervorming. Het lijkt wat op de eerste transistor versterkers.

Scherpe randjes?

;)

Kan best Haudio,

Maar ik had het niet over van Medevoort, heb ik ook niet gehoord. Overigens is er niets digitaals aan een klasse-D versterker op zich zoals al eerder ter sprake is geweest.

Misschien moet Leeuwarden maar eens bij je langs met zijn UcD400 om eens naar te luisteren :lol:

;)

Scherpe randjes?

;)

Beste Pjotr,

Ik zal nu wel ruzie krijgen met de maker, maar ik kan je verzekeren dat de digitale versterker van van Medenvoort niet alleen scherpe randjes heeft maar het geheel klinkt scherp, of het moet alleen die zijn die ik staan heb. :lol:;)

De andere van van Medenvoort hebben dit trouwens niet. :rolleyes:

MvG,

Haudio

Haudio het kan niet anders wezen dan dat U met de scherpste oren van dit forum gezegend zal zijn. :rolleyes:

Of mogelijk gestraft met een maandagochtendvroeg exemplaar. :unsure:

Heb het ding destijds in een direct vergelijk met een Nuforce en een Red rose gehoord. Vanaf een week later speelt ie nu bij mij en beslist niet scherp.

Wel snel, open en zeer dynamisch. :D:D:D

Financieel was het achteraf wel een tegenvaller want ik kon de verleiding niet weerstaan om ook het phonotrapje aan te schaffen.

Bedankt Renee van Es want dit alles na het bijtoeval lezen van jouw web-episteltje. :D:D:D

Laag, dynamiek, openheid en snelheid zijn zeker in orde. Maar natuurlijkheid is voor mij ook heel belangrijk. dat mis ik in die klasse D versterkers nou eenmaal.

Eentje uit de categorie "Alle (klasse-D) versterkers zijn het zelfde en klinken eender".

:rolleyes:

Laag, dynamiek, openheid en snelheid zijn zeker in orde. Maar natuurlijkheid is voor mij ook heel belangrijk. dat mis ik in die klasse D versterkers nou eenmaal.

Eentje uit de categorie "Alle (klasse-D) versterkers zijn het zelfde en klinken eender".

Hans heeft gelijk. Die klasse-D rotzooi was niks, is niks en zal altijd niks blijven. ;)

Heeft iemand hear die nieuwe klasse-D versterkers van Rotel nou al gehoord?

Hans heeft gelijk. Die klasse-D rotzooi was niks, is niks en zal altijd niks blijven. ;)

Heb jij geluk dat je een klasse-T hebt :lol:;)

Heb jij geluk dat je een klasse-T hebt :lol:;)

Leg jij het verschil effe uit voor de belangstellenden? :lol:

Ik dacht dat ik duidelijk heb aangegeven dat de Tact het wel beter doet.

Uiteindelijk zullen ook klasse D versterkers goed gaan klinken. Daar is in mijn oren toch nog wel wat ontwikkeling voor nodig.

:)

[...]

Yep, ik (lees: wij) heb(ben) me (ons dus) een strop om gelegd ;) Huiskamer groot genoeg voor een 7.1 systeem.

Toch is die sacd de moeite waard. Het verschil in (denk ik) mastering is zo groot dat ik haast denk dat er een stagiaire bezig is geweest met die stereo mixen. Ik ben er eigenlijk nog steeds van ondersteboven. En ik zat je maar te stangen met die eerste optie (betere apparatuur aanschaffen), met klasse D is in principe niets mis. Ik zou me meer druk maken om de weergevers. Met een complementaire (cascode) AB-eindtrap van bijvoorbeeld een Array eindversterker die zichzelf uitschakelt bij moeilijke belastingen en/of lastige testsignalen, is in principe ook niets mis. ;)

Groet,

Jacco

[...]

Yep, ik (lees: wij) heb(ben) me (ons dus) een strop om gelegd ;) Huiskamer groot genoeg voor een 7.1 systeem.

Toch is die sacd de moeite waard. Het verschil in (denk ik) mastering is zo groot dat ik haast denk dat er een stagiaire bezig is geweest met die stereo mixen. Ik ben er eigenlijk nog steeds van ondersteboven. En ik zat je maar te stangen met die eerste optie (betere apparatuur aanschaffen), met klasse D is in principe niets mis. Ik zou me meer druk maken om de weergevers. Met een complementaire (cascode) AB-eindtrap van bijvoorbeeld een Array eindversterker die zichzelf uitschakelt bij moeilijke belastingen en/of lastige testsignalen, is in principe ook niets mis. ;)

Groet,

Jacco

Gefeliciteerd! Dat de huizenprijzen maar flink mogen blijven stijgen. Nieuwbouw?

Het was me nog niet opgevallen dat je me zat te stangen ;) Die betere (grotere) versterker en luidsprekers komen vast wel een keer, op de afwerking na ben ik voorlopig nog heel tevreden met wat ik heb.