JeroenKV Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen? Geeft Remo b.v. demo's (b.v. zero box 3) mee naar huis of kan ik ergens anders de Mangers beluisteren? Verder lees ik e.a. over een akoestische lens voor de Manger. De bundeling zou dan minder zijn naar ik begrijp. Wie weet hier iets meer van? Ik begrijp verder dat ze een woofer nodig hebben ter ondersteuning. Met een -24db actief filter zou dan < 150hz mooi zijn? M.v.gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Ik heb enkele jaren geleden de Mangers eens, bij Stefan in Utrecht eens deze units mogen beluisteren. Stefan Hij had (heeft?) zelfbouw luidsprekers waarbij de mangers gecombineerd werden met Vifa basspeakers. De aansluiting met het laag klopte voor mij niet helemaal, maar wat komt uit die Mangers een mooi geluid. Hij draait met zelfbouw buizenversterkers en zelfbouw zilveren bekabeling. Ik mis Stefan overigens al weer een paar jaar hier. Ook heeft AudioPhysic eens een topmodel gehad met drie Mangerunits per speaker. Ook dit vond ik erg mooi. En als laatste de Manger Zerobox eens moegn beluisteren op de Frankfurter Highend show. Ook heel mooi, maar weinig laag. Ik heb er indertijd serieus over nagedacht om met deze units iets te gaan bouwen. Het aansluiten op het laag heeft me weerhouden. De Mangers zijn overigens niet zo duur dan een goede tweeter met middenunit. Hiervoor heb je bovendien nog filtercomponenten extra nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Met een (regelbaar) actief filter moet er toch geen probleem zijn om ze in mekaar te laten vloeien? Of bedoel je dat door het concept de klank anders projecteert dan een normale speaker/woofer, en dat dat hoorbaar is? Ik heb ze nog nooit gehoord maar ik vind het wel mooie ontwerpen, het schijnt dat ze moeilijk aanstuurbaar zijn???? mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Met een (regelbaar) actief filter moet er toch geen probleem zijn om ze in mekaar te laten vloeien? Of bedoel je dat door het concept de klank anders projecteert dan een normale speaker/woofer, en dat dat hoorbaar is? Ik heb ze nog nooit gehoord maar ik vind het wel mooie ontwerpen, het schijnt dat ze moeilijk aanstuurbaar zijn???? mvg RastaPhil Die Mangers zijn erg snel, het lijkt wat op een magnetostaat of electrostaat. In het overgangsgebied sluit dit dan niet lekker aan. Stefan stuurt de Mangers aan met buizen. Een erg zware belasting zal het dus niet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 januari 2006 Author Report Share Posted 27 januari 2006 Met een (regelbaar) actief filter moet er toch geen probleem zijn om ze in mekaar te laten vloeien? Of bedoel je dat door het concept de klank anders projecteert dan een normale speaker/woofer, en dat dat hoorbaar is? Ik heb ze nog nooit gehoord maar ik vind het wel mooie ontwerpen, het schijnt dat ze moeilijk aanstuurbaar zijn???? mvg RastaPhil Die Mangers zijn erg snel, het lijkt wat op een magnetostaat of electrostaat. In het overgangsgebied sluit dit dan niet lekker aan. Stefan stuurt de Mangers aan met buizen. Een erg zware belasting zal het dus niet zijn. Ik begreep dat het ook handig is de Manger iets naar achter te zetten t.o.v. de woofer. Dit lost al veel looptijdverschillen op. Ik zoek een manier om een goed beeld van de Mangers te krijgen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen? Geeft Remo b.v. demo's (b.v. zero box 3) mee naar huis of kan ik ergens anders de Mangers beluisteren? Verder lees ik e.a. over een akoestische lens voor de Manger. De bundeling zou dan minder zijn naar ik begrijp. Wie weet hier iets meer van? Ik begrijp verder dat ze een woofer nodig hebben ter ondersteuning. Met een -24db actief filter zou dan < 150hz mooi zijn? M.v.gr. Jeroen Een akoestische lens convergeert of divergeert geluid, net als een optische lens. Het komt erop neer dat geluidsgolven langs de ene weg sneller gaan dan langs de andere weg waardoor afbuiging optreedt. Een ballon met kooldioxide is een convergerende akoestische lens, een ballon met helium is een divergerende lens. Het verschil in de geluidssnelheid in helium en kooldioxide tov lucht zorgt voor de afbuiging van de golf. Een divergerend effect kan ook worden bereikt met jaloezie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 http://www.manger-msw.com/de/produkte/index.html Mangers hebben een uitstekend rendement. Ze zijn echt makkelijk aan te sturen. Ze gaan tot 80Hz in het laag. Een extra laagunit vanaf is dan wel noodzakelijk denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Jeroen... Manger? Jakkes.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 http://www.diyaudio.com/forums/showthread....6537&highlight= http://www.diyaudio.com/forums/showthread....t=&pagenumber=1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 januari 2006 Author Report Share Posted 27 januari 2006 Het lees voer heb ik allemaal wel gelezen denk ik... Wat is een goede manier om de praktijk te beleven? Weet iemand waar ik ze kan luisteren in betere omstandigheden dan bij Remo?? Lijkt mij best ideaal voor een open baffle opzet die Manger..... dipole by nature? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Wat is een goede manier om de praktijk te beleven? Weet iemand waar ik ze kan luisteren in betere omstandigheden dan bij Remo?? Spreek eens met Stefan af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Jeroen... Manger? Jakkes.... Lees ik net dat ze het prachtig doen op een Aleph! Heb ik toevallig net te koop! Prachtige speaker! Altijd doen! Maar alle gekheid op een stokje. Ik heb ze bij Remo gehoord op mijn eigen toenmalige eindtrappen van Thel. Ik vind ze gewoon niet mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Het lees voer heb ik allemaal wel gelezen denk ik... Wat is een goede manier om de praktijk te beleven? Weet iemand waar ik ze kan luisteren in betere omstandigheden dan bij Remo?? Lijkt mij best ideaal voor een open baffle opzet die Manger..... dipole by nature? Remo heeft ze (tegenwoordig) meestal niet eens in huis volgens mij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 januari 2006 Author Report Share Posted 27 januari 2006 Jeroen... Manger? Jakkes.... Lees ik net dat ze het prachtig doen op een Aleph! Heb ik toevallig net te koop! Prachtige speaker! Altijd doen! Maar alle gekheid op een stokje. Ik heb ze bij Remo gehoord op mijn eigen toenmalige eindtrappen van Thel. Ik vind ze gewoon niet mooi. Ik wil ze graag zelf horen en mijn eigen oordeel vormen. Ik ben gewoon aan het zoeken!! Quad vind ik qua klank erg goed, maar DIY ESL's heb ik nog niet van dat niveau gehoord. Accuton was mij te heftig en Scanspeak iets layed back, maar wel beter. 6/2 ga ik bij Jeroen_d luisteren naar Peerless met Seas, dus wie weet. Jordan (JX53 en JX92) en Tangband waren het niet, maar het mid sprak mij wel erg aan net als bij mijn zelfbouw ESL's. Bandor klonk duidelijk beter (2 Bandor 50's per kant), maar ik heb nog mijn twijfels. Metrium acoustics klonk mooi, alleen dan moet ik crossen boven de 200hz en dat bevalt mij minder ivm met klank stemmen. De Manger is een volgend concept wat ik graag een kans wil geven!! Ik heb bij de verdeelde reacties op de verschillende forums het idee dat ze erg gevoelig zijn voor aansturing en de kast waar ze in zitten. De Over Kill kast lijkt het beste, want geen interne reflecties (blijft toch een soort ESL in een kast ) of natuurlijk open baffle. Vandaar mijn vraag voor tips over luistermogelijkheden!! Ik begrijp van Hans dat Stefan een optie is. De recentie op de site van Audiopaul lijkt veelbelovend net als de reactie van Hans. Opties die ik nu goed vind voor boven mijn baskasten: - Huidige gemodificeerde ref monitors - Scanspeak 15cm met ringradiator (al vind ik b.v. de Ultimo minder klinken dan mijn huidige gemodificeerde Ref monitors), maar eens luisteren naar de Maxima. - 2 Bandor 50's per kant - Manger............. ?!?!?!?!?!?!!?!? Snap je een beetje mijn weg? Rustig luisteren, zoeken, leren en proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Dat is leuk Jeroen. Jij ziet kans om in een korte tijd meer te beluisteren als ik in mijn hele audioleven (20 jaar) Ik ga binnenkort met mijn UcD's een setje Hammer Dynamics beluisteren. Ik ben heel benieuwd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen? Geeft Remo b.v. demo's (b.v. zero box 3) mee naar huis of kan ik ergens anders de Mangers beluisteren? Verder lees ik e.a. over een akoestische lens voor de Manger. De bundeling zou dan minder zijn naar ik begrijp. Wie weet hier iets meer van? Ik begrijp verder dat ze een woofer nodig hebben ter ondersteuning. Met een -24db actief filter zou dan < 150hz mooi zijn? M.v.gr. Jeroen Geeft een geluid wat HEAR door velen zeer gewaardeerd wordt. Een soort van verbeterde B&W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 januari 2006 Author Report Share Posted 27 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen? Geeft Remo b.v. demo's (b.v. zero box 3) mee naar huis of kan ik ergens anders de Mangers beluisteren? Verder lees ik e.a. over een akoestische lens voor de Manger. De bundeling zou dan minder zijn naar ik begrijp. Wie weet hier iets meer van? Ik begrijp verder dat ze een woofer nodig hebben ter ondersteuning. Met een -24db actief filter zou dan < 150hz mooi zijn? M.v.gr. Jeroen Geeft een geluid wat HEAR door velen zeer gewaardeerd wordt. Een soort van verbeterde B&W.[/url] Dat zijn die Over Kills (toepasselijke naam... ). Die kast is echt knap gemaakt, alleen de afwerking wat over de top.... Heb jij ze gehoord? Deze vind ik wat mooier..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Ik vind deze mooier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 januari 2006 Author Report Share Posted 27 januari 2006 Ik vind deze mooier. Is het een open baffle?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Overkill maakt gebruik van de DEQX DSP (voor correctie en xover). Dankzij de zeer steile filtering worden overgang problemen met de woofer geminimaliseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen? Geeft Remo b.v. demo's (b.v. zero box 3) mee naar huis of kan ik ergens anders de Mangers beluisteren? Verder lees ik e.a. over een akoestische lens voor de Manger. De bundeling zou dan minder zijn naar ik begrijp. Wie weet hier iets meer van? Ik begrijp verder dat ze een woofer nodig hebben ter ondersteuning. Met een -24db actief filter zou dan < 150hz mooi zijn? M.v.gr. Jeroen Geeft een geluid wat HEAR door velen zeer gewaardeerd wordt. Een soort van verbeterde B&W.[/url] Dat zijn die Over Kills (toepasselijke naam... ). Die kast is echt knap gemaakt, alleen de afwerking wat over de top.... Heb jij ze gehoord? Deze vind ik wat mooier..... Heb ze alle twee gehoord. Het model wat jij mooier vindt: klinkt minder en de afwerking was niet perfect. Het nieuwe model klinkt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Je krijgt zeker een goed beeld van het geluid bij Remo. Persoonlijk vind ik het een muffe speaker met een subtiele maar nare kleuring in het hoge midden/treble. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 28 januari 2006 Author Report Share Posted 28 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Je krijgt zeker een goed beeld van het geluid bij Remo. Persoonlijk vind ik het een muffe speaker met een subtiele maar nare kleuring in het hoge midden/treble. Als ik wat reacties uit het verleden lees is dat juist niet zo..... Bij Remo is het niet heel goed en bij mensen thuis plotseling wel. Mangers stellen nogal wat eisen aan de eindversterker. Match Rotel / Manger is blijkbaar ook niet zo'n goede. Let wel dit is allemaal van lezen....... Mijn algemene indruk uit alle reacties internationaal en nationaal is echter: kast en eindversterker moeten erg goed zijn voordat ze goed klinken!! Eigelijk wil ik ze gewoon thuis kunnen luisteren!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 januari 2006 Report Share Posted 30 januari 2006 Hallo, De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Ik ben erg benieuwd naar de klank, maar lees uit veel reacties dat bij Remo het nadeel is dat de luisterkamer en gebruikte apparatuur niet optimaal zijn. De vraag is of ik dan wel een eerlijk beeld van de klank krijg. Je krijgt zeker een goed beeld van het geluid bij Remo. Persoonlijk vind ik het een muffe speaker met een subtiele maar nare kleuring in het hoge midden/treble. Als ik wat reacties uit het verleden lees is dat juist niet zo..... Bij Remo is het niet heel goed en bij mensen thuis plotseling wel. Mangers stellen nogal wat eisen aan de eindversterker. Match Rotel / Manger is blijkbaar ook niet zo'n goede. Let wel dit is allemaal van lezen....... Mijn algemene indruk uit alle reacties internationaal en nationaal is echter: kast en eindversterker moeten erg goed zijn voordat ze goed klinken!! Eigelijk wil ik ze gewoon thuis kunnen luisteren!! Tja.... de importeur opzoeken en kijken of die 'n paar demomodellen heeft staan. Bedenk wel dat er verschillende uitvoeringen zijn. Bij verschillende uitvoeringen horen b.v. verschillende magneten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2006 Report Share Posted 30 januari 2006 Ik denk dat er geen NL importeur is (zelfs Remo wordt niet meer genoemd). Misschien http://www.manger-msw.com/de/news/index_probe.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts