spido Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Beste Stefan, "V Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 15 maart 2006 Author Report Share Posted 15 maart 2006 Als die unit 180db onvervormd kan weergeven heb ik er wel vertrouwen in dat hij het bij lage volumes ook prima doet!! Lijkt mij wel een unit voor het <30hz gebied...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 15 maart 2006 Report Share Posted 15 maart 2006 Beste Hans, Dipool luidsprekers ("twee woofers per kant" of "een magnepan als subwoofer"): een fantastisch idee! Door de fasehutspot die je d Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 16 maart 2006 Report Share Posted 16 maart 2006 De Manger driver intrigeert mij doordat de opzet ideaal lijkt. Voordeel van de transparantie van een electrostaat in combinatie met een puntbron. Ze zijn alleen best duur (Remo 800 euro). Het is geen electrostaat en ook geen puntbron, het is een ringradiator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 maart 2006 Report Share Posted 16 maart 2006 ... het is een ringradiator. Ik dacht een buiggolfweergever, familie van de Walsh DDD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 Beste Stefan, "V Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 maart 2006 Author Report Share Posted 17 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 maart 2006 Report Share Posted 17 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 maart 2006 Author Report Share Posted 18 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 maart 2006 Report Share Posted 18 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 maart 2006 Author Report Share Posted 18 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 18 maart 2006 Report Share Posted 18 maart 2006 Hoi Jeroen, Jouw oplossing, in bijvoorbeeld een U-frame met een baffle van 30cm breed en 40 cm diep geeft exact dezelfde mogelijkheden/beperkingen als mijn oplossing. Komt even laag met dezelfde maximale geluidsdruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 maart 2006 Author Report Share Posted 18 maart 2006 Hoi Jeroen, Jouw oplossing, in bijvoorbeeld een U-frame met een baffle van 30cm breed en 40 cm diep geeft exact dezelfde mogelijkheden/beperkingen als mijn oplossing. Komt even laag met dezelfde maximale geluidsdruk. Hi Jeroen, Voor de laagste octaven zal het inderdaad niet uitmaken. Je maakt alleen de baffle breder met de U. Uiteindelijk krijg je een TL.... Ik twijfel nog wat, omdat gesloten laag mij ook erg goed bevalt. Mid en hoog zijn echter zeker gebaad bij dipole (ruimte, transparantie, plaatsing, klank)!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 maart 2006 Report Share Posted 18 maart 2006 Mooie speakers zijn dit zeg... Hoe ze klinken, weet ik natuurlijk niet, maar ze zien er wel mooi uit! Wel 1 opmerking over de tekst die de maker heeft geschreven. Hij schrijft op een gegeven moment dit: Voor ik met het schilderen/beitsen ben begonnen heb ik het stof en de vettige laag die o.a. op het MDF zit verwijdert met een doek en terpentine. Op MDF zit nl altijd een vettige laag en die haal je eraf met terpentine (wederom een tip). Nou zal het best zo zijn dat er een vettige laag op MDF zit, en dat die er dan af moet om het goed te kunnen verven, dat snap ik. Ik snap alleen niet goed waarom hij die vettige laag er met terpentine probeert af te halen. Misschien lost dat het vet wel op, maar terpentine is zelf toch ook vettig? Ik zou eerder wasbenzine gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 18 maart 2006 Report Share Posted 18 maart 2006 Je moet MDF gewoon even schuren . Die speakers klonken mooi, maar wel beperkte sweet spot. Zodra je daarvandaan bent wordt het een beetje muffig, valt de harmonische structuur een beetje uit elkaar. Voor de laagste octaven zal het inderdaad niet uitmaken. Je maakt alleen de baffle breder met de U. Uiteindelijk krijg je een TL.... Je beweerde juist dat je lager kon . Ik twijfel nog wat, omdat gesloten laag mij ook erg goed bevalt. Mid en hoog zijn echter zeker gebaad bij dipole (ruimte, transparantie, plaatsing, klank)!! Als je geluk hebt met je luisterruimte kan gesloten laag ook erg goed zijn, indien de equalizing goed is gedaan. Maar ik denk ook dat je in jouw ruimte nog niet een dipoolbas hebt geprobeerd. Wat die open baffle in het midden en hoog betreft: behalve de ruimtelijkheid niet waar, en bij een gesloten systeem is de plaatsing juist beter. Ruimtelijkheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 maart 2006 Author Report Share Posted 19 maart 2006 Je moet MDF gewoon even schuren . Die speakers klonken mooi, maar wel beperkte sweet spot. Zodra je daarvandaan bent wordt het een beetje muffig, valt de harmonische structuur een beetje uit elkaar. Voor de laagste octaven zal het inderdaad niet uitmaken. Je maakt alleen de baffle breder met de U. Uiteindelijk krijg je een TL.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 19 maart 2006 Report Share Posted 19 maart 2006 Kastkleuring is inderdaad een probleem en als je het simpel wilt doen dan is open baffle een effectieve oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 maart 2006 Author Report Share Posted 19 maart 2006 Kastkleuring is inderdaad een probleem en als je het simpel wilt doen dan is open baffle een effectieve oplossing. Ik ben blij dat ik nu eindelijk een opzet heb die "kleurloos" is. De beste omschrijving voor de Neo's is daarom denk ik "klankloos". Er is veel meer detail te horen dan bij b.v. Scanspeak, maar niet zo indringend als bij de Accutons. Ik kan rustig een avond heel luid draaien zonder moe te worden. Vanavond een live concert van Kane gedraaid en mijn vrouw en ik waren zeer onder de indruk!! (Het laag is trouwens ook erg goed mede door de DSP1124, maar dat is vloeken in de kerk voor veel mensen). Gelukkig kan ik op 350hz filteren, dat zorgt voor een goede integratie tussen de woofer en de magnetostaat! (De RD serie van B&G laat ik aan mij voorbij gaan, want een lijnbron zie ik niet zitten, behalve als ik ook voor het laag een lijn ga maken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Op de diy dag te Zutphen de bovenste oplossing gehoord,kon mij geenszins bekoren. Toelichting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 maart 2006 Author Report Share Posted 20 maart 2006 Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jeroen & DIY-Freak, Het maakt wel degelijk verschil uit: geluid of (nog "slechts") verdikkingen/verdunningen van de opgesloten lucht. Geluid kun je immers horen, en die luchtdrukvariaties ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 maart 2006 Author Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jeroen & DIY-Freak, Het maakt wel degelijk verschil uit: geluid of (nog "slechts") verdikkingen/verdunningen van de opgesloten lucht. Geluid kun je immers horen, en die luchtdrukvariaties ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jeroen & DIY-Freak, Het maakt wel degelijk verschil uit: geluid of (nog "slechts") verdikkingen/verdunningen van de opgesloten lucht. Geluid kun je immers horen, en die luchtdrukvariaties ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts