Jump to content

Manger

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

hoe gedraagd de manger zich in een gesloten behuizing?

Als "petjesvolk" in een verlaagde Golf..... Supersnel dus.... :huh:

Mits het hok groot genoeg is. In het topkastje van de Audio Physic Medea zaten er 3. Ik denk dat dit kastje 15 l inhoud had.

Medea.jpg

:)

hoe gedraagd de manger zich in een gesloten behuizing?

Beste,

Ik denk toch niet zo goed. Omdezelfde reden als met Electrostaten en magnetostaten. Namelijk, Het mermbraam dat haardun is laat alle reflectie's opgebouwd door staande golven in de kast gewoon door. Deze zullen zich dwars door het membraam direct vermengen met de "directe" golf.

Infinity echter met zijn IRS Omega, Sigma en Epsilon had hier wel een slimme oplossing voor met de EMIM units. Een oplossing die ik ook graag bij de Manger zou zien.

Die oplossing is. Je laat de ruimte achter het membraam wel open, maar dempt de hele kamer met dempingsmaten. (knauff). Op deze manier wordt de dipool werking zwaar verminderd (gedempt) maar heb je geen harde wanden meer die reflecties veroorzaken.

Groeten,

Bas

• 1 year later...
-edit- indien je open baffle tot een paar honderd Hz laat doorlopen en daarboven gesloten mid gebruikt hoef je aan transparantie zelfs niet in te boeten. Ik zie eigenlijk geen voordelen van open baffle boven zo'n 400 Hz behalve voor mensen die graag een wat softer en waziger midden willen en niet zo van pin point imaging houden.

Inmiddels volledig van teruggekomen. Niks softer en waziger midden, bij een goed geplaatste open baffle zit je gewoon veel meer in de concertzaal als dat je bereikt met de weergave van een gesloten midhoog kast.

-edit- indien je open baffle tot een paar honderd Hz laat doorlopen en daarboven gesloten mid gebruikt hoef je aan transparantie zelfs niet in te boeten. Ik zie eigenlijk geen voordelen van open baffle boven zo'n 400 Hz behalve voor mensen die graag een wat softer en waziger midden willen en niet zo van pin point imaging houden.

Inmiddels volledig van teruggekomen. Niks softer en waziger midden, bij een goed geplaatste open baffle zit je gewoon veel meer in de concertzaal als dat je bereikt met de weergave van een gesloten midhoog kast.

:)

Respect, dat je op een allang door iedereen vergeten mening terug durft te komen...

Eigenlijk ben je dus tot de conclusie gekomen dat je dipool prefereert voor het complete audiospectrum, klopt dat?

Jazeker. Ik vermoed dat je met een volledige rondstraler hetzelfde effect kan bereiken maar dat je dan een zwaarder gedempte ruimte nodig hebt om te voorkomen dat de ruimte overladen wordt met reflecties. Daarbij is dipool in de vorm van open baffle een erg aantrekkelijk concept vanwege de eenvoudige kastconstructie.

:P Kom n

[...]

Het gaat om de illusie die de weergave geeft, natuurlijk kan de realiteit nooit worden bereikt.

Hear kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn!

Groet,

Jacco

[...]

Het gaat om de illusie die de weergave geeft, natuurlijk kan de realiteit nooit worden bereikt.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Zo'n reactie zegt minstens net zoveel over de schrijver (zijn audioperfectionisme - of wellicht juist het gebrek daar aan) als over diens akoestiek, diens weergavesysteem, en wellicht zelfs over zijn muzikale voorkeur.

Een diffuus weergavekarakter, kenmerkend voor dipoolluidsprekers, kan wellicht nog pruimbaar zijn in het geval van piano met strijkers. Bij de weergave van instrumenten met een "rondom-stralend" karakter, dus.

Maar vooral bij trompetten, hoorns, trombones e.d. is het voor de ervaring van realisme noodzakelijk dat de geluidsbron exact plaatsbaar is.

Het is een essenti

[...]

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Zo'n reactie zegt minstens net zoveel over de schrijver (zijn audioperfectionisme - of wellicht juist het gebrek daar aan) als over diens akoestiek, diens weergavesysteem, en wellicht zelfs over zijn muzikale voorkeur.

Een diffuus weergavekarakter, kenmerkend voor dipoolluidsprekers, kan wellicht nog pruimbaar zijn in het geval van piano met strijkers. Bij de weergave van instrumenten met een "rondom-stralend" karakter, dus.

Maar vooral bij trompetten, hoorns, trombones e.d. is het voor de ervaring van realisme noodzakelijk dat de geluidsbron exact plaatsbaar is.

Het is een essenti

[...]

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Het is een essenti

hoe zou je de mangerklank omschrijven dan?

Ik heb hem zelf nog nooit gehoord , wel jammer eigenlijk

gr :( hj :D

Heel leuk maar met gebrek aan definitie (ruimtelijkheid) en laagweergave. En het bundelt met te veel.

hoe zou je de mangerklank omschrijven dan?

Ik heb hem zelf nog nooit gehoord , wel jammer eigenlijk

gr :( hj :D

Heel leuk maar met gebrek aan definitie (ruimtelijkheid) en laagweergave. En het bundelt met te veel.

Ik ben benieuwd hoe je ze gehoord hebt...... Ze hebben geen laag, want er hoort een woofer onder!! :blink:

Ik zou maar eens zelf gaan luisteren Andro, dit soort info geeft je weinig aanknopingspunten.

• 2 weeks later...

Het is niet toevallig dat bij demonstraties van (m.n. electrostatische) dipoolluidsprekers steeds weer strijkkwartetjes, kamerorkestjes en dameskoren opdraven, en dat bij demonstraties van (m.n. hoornbelaste elektrodynamische) monopoolluidsprekers vaak de horns en percussie van fusion en jazz-rock worden ingezet.

Alleen h

• 2 weeks later...

Er zijn mensen met een sterke maar helaas verkeerde mening over de Manger.

Ik heb ze al een jaar of 5 en het is voor mij de beste speaker die ik tot nog toe gehoord heb.

Bij luidsprekers moet je altijd compromissen stellen en de klankbalans is afhankelijk van smaak en je eigen gehoorcurve; daarom zullen er altijd wel verschillen van mening blijven bestaan.......

De Manger in een goed ontwerp is uiterst transparant, snel, direct, gedetaileerd en vervormingsarm. En dat laatste kan alleen een electrostaat evenaren (maar die heeft wat mij betreft weer andere belangrijke tekortkomingen).

De spreiding is gering maar dat is een voordeel als je alleen luistert en op de sweetspot zit; je hebt minder last van wandreflecties en dus een stabieler beeld.

Wat door sommigen als gebrek aan definitie genoemd wordt is in werkelijkheid gebrek aan vervorming en opbreekverschijnselen die dome tweeters veel hebben. Wanneer je iets langer luistert naar de Manger wil je nooit geen tweeter meer horen! Bah, als ik ze tegen kom vertrap ik ze meteen :lol:

Indien er mensen geinteresseerd zijn te komen luisteren naar een Manger dan zijn ze van harte welkom.

Groeten,

Wanneer je iets langer luistert naar de Manger wil je nooit geen tweeter meer horen! Bah, als ik ze tegen kom vertrap ik ze meteen :lol:

Indien er mensen geinteresseerd zijn te komen luisteren naar een Manger dan zijn ze van harte welkom.

Groeten,

Och, dat heb ik nu ook met mijn volledig open systeem ;) . Dome tweeters back to back blijken een geluid te geven vrij van stress. Het kan wel luid maar het gaat niet 'hard' klinken. Als je dat eenmaal hebt leren waarderen begin je het een beetje tijdverspilling te vinden om naar directe stralers te luisteren.

Door deze ervaring (ook die met ESL's) heb ik mijn sterke bedenkingen bij een beperkte sweet spot. Beperkt stabiel beeld heb ik totaal geen last van, integendeel zelfs.

Desalniettemin moet je je open blijven stellen vind ik en bijvoorbeeld een Manger niet afschrijven op basis van een enkele slechte ervaring. Ik zal binnenkort wel contact opnemen, ik ga graag de invitatie aan om de Mangers eens bij jou te beluisteren :) .

(...) Wat door sommigen als gebrek aan definitie genoemd wordt is in werkelijkheid gebrek aan vervorming en opbreekverschijnselen die dome tweeters veel hebben. Wanneer je iets langer luistert naar de Manger wil je nooit geen tweeter meer horen! Bah, als ik ze tegen kom vertrap ik ze meteen :lol: (...)

Het werkingsprincipe van de Manger is volledig gebaseerd op break-up!

Het werkingsprincipe van de Manger is volledig gebaseerd op break-up!
Daar heb je gelijk in. De Walshdriver of de ddd van German Physics werkt ook met break-up. Het is hierbij wel de bedoeling dat dit gecontroleerd gebeurd.

Ik heb zelfs een keer gelezen dat de ringradiators van Vifa en ScanSpeak volgens dit principe werken; die tweeters zijn eigenlijk kleine Mangers.

Bah, als ik ze tegen kom vertrap ik ze meteen ,

Stefan jij ziet onze tweetertjes als een soort kakkerlakken.

Er moeten toch minstens een paar kakkerlakjes bij zijn waar je niet meteen op gaat staan.

Mvg Mark

;) Soms moet je een stevig standpunt innemen om iets duidelijk te maken ;)

Je bent van harte welkom Jeroen. Ik hoor wel wanneer je kunt.

Betreffende de Diepvries CD's

werkwijze: CD in mapje stoppen in de vriezer, na een nacht eruit halen en een paar uur in de koelkast, daarna op huiskamer temp. laten opwarmen. Doe dit 2 keer. Je CD doorloopt dan een temp. traject van -24 graden naar 20 gaden.

Wat gebeurt er met de CD

door het temp. verloop zet je CD uit, hierdoor gaat de kunststof structuur zich zetten en verdwijnen spanningen in het materiaal die ontstaan door het febricageproces.

Spanningen zorgen er voor dat de CD bij de hoge omloopsnelheid in de speler gaat resoneren waardoor de laser lastiger kan aftasten.

Ik lees dit nu pas en het is de eerste keer dat ik een redelijk aannemelijke verklaring lees voor dit fenomeen wat ik tot nu toe als audioreligie zou hebben afgedaan. Toch maar eens uitproberen; misschien ook leuk voor een zelfbouw demonstratiedag.

PS je set moet wel op een voldoende hoog nivo kunnen spelen om dit effect te laten horen.
Of de afleeseenheid c.q. foutcorrectie van je cdspeler is zo goed dat een al dan niet resonerend schijfje geen invloed heeft op de datastroom.