andromedaaudiodesign Posted 9 juni 2007 Report Share Posted 9 juni 2007 Is dit niet wat naaperij van wat er gebeurt bij een aantal kabelmerken , waarbij ze metalen een bepaald temp verschil laten doorlopen (uitgloeien ?) . Een cd is geen metaal , hergroeperen van moleculen door ze een tempverschil van 40 graden telaten doorlopen , lijkt me audiofiele onzin , maar het kost niks gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 9 juni 2007 Report Share Posted 9 juni 2007 Een cd is geen metaal , hergroeperen van moleculen door ze een tempverschil van 40 graden telaten doorlopen , lijkt me audiofiele onzin ,Een cd is niet van metaal maar wel van polycarbonaat. Kunststoffen hebben een veel grotere uitzettingsco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 14 juni 2007 Report Share Posted 14 juni 2007 Ik ben met dit soort zaken niet eens geinteresseerd of het waar is of niet waar. Als je diepvries CD's nodig hebt om van muziek te genieten is er fundamenteel wat mis. Waarmee, dat laat ik graag in het midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juni 2007 Report Share Posted 14 juni 2007 Ik ben met dit soort zaken niet eens geinteresseerd of het waar is of niet waar. Als je diepvries CD's nodig hebt om van muziek te genieten is er fundamenteel wat mis. Waarmee, dat laat ik graag in het midden. Maar toch............. elk bitje is er eentje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 14 juni 2007 Report Share Posted 14 juni 2007 Ok, bij jou is dus fundamenteel mis dat je naar bitjes luistert . Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 14 juni 2007 Report Share Posted 14 juni 2007 Nee hoor, naar muziek, maar die muziek is vervat in bitjes, nu wil ik zo veel mogelijk muziek voor mijn geld, dus ook zo veel mogelijk bitjes mvg RastaPhil (soms ben ik te slim voor deze wereld ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 juni 2007 Report Share Posted 14 juni 2007 Hup! Dubbel blind test en meten maar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 juni 2007 Report Share Posted 14 juni 2007 Sommige audioten zouden wellicht tot een gezonder oordeel komen wanneer ze v Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 16 juni 2007 Report Share Posted 16 juni 2007 Of hun hoofd in de oven, voor diegenen die hun interlinks daar graag in leggen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 16 juni 2007 Report Share Posted 16 juni 2007 Hahaha! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 Is dit niet wat naaperij van wat er gebeurt bij een aantal kabelmerken , waarbij ze metalen een bepaald temp verschil laten doorlopen (uitgloeien ?) .Een cd is geen metaal , hergroeperen van moleculen door ze een tempverschil van 40 graden telaten doorlopen , lijkt me audiofiele onzin , maar het kost niks gr hj Dit is inderdaad naaperij. Ik heb ook kabels gemaakt met massief zilveren aders die in een cryogene oven geweest zijn; dit leverde een duidelijke verbetering op. Later heb ik het draad in de oven gedaan met het zelfde resultaat. Het fenomeen is algemeen bekend in de metaalkunde en heet: ontlaten. Ook heb ik eens iets gelezen over een kerel die hele printplaten in de vriezer stopte, dit heb ik zelf nooit gedaan omdat ik het toch link vindt met al die dure componenten. Met een CD kan echter niets mis gaan, probeer het maar eens voordat je de theorie naar het land der fabelen verwijst...................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 massief zilveren aders die in een cryogene oven geweest zijn Effe pietepeuten: "Cryogeen betekent letterlijk koudmakend." (wikipedia) -een cryogene oven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 In de metaal , gloeien ze bepaalde gelaste materialen weer uit om ze de oude sterkte weer terug te geven, materialen met veel chroom /molybdeen bijv, na het laswerk. Dus dat verhitten bijv: naar 650 gr celcius, stapsgewijs omhoog en weer terug, doet zeker iets met de metaalstructuur. Cyrogeen /koelen zal ook wel op zon bep. manier werken misschien. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 22 juni 2007 Report Share Posted 22 juni 2007 massief zilveren aders die in een cryogene oven geweest zijn Effe pietepeuten: "Cryogeen betekent letterlijk koudmakend." (wikipedia) -een cryogene oven? Inderdaad in een cryogene oven tot iets van -170graden. Waarom ze dit oven noemen weet ik ook niet maar dat schijnt de goede naam te zijn. Het ontlaten waar we het hier over hebben houdt het volgende in: Bij het vervormen van metaal zoals buigen, walsen en bijvoorbeeld trekken van een draad komen er grote spanningen in het metaal die het metaal hard (veredelen) maken. Dit komt omdat de gelijkmatige roosterstruktuur wordt vervormd. Heel vroeger hadden ze dat al door toen ze gereedschappen gingen smeden; simpelweg heet maken en met een hamer op slaan. Door het metaal nu na de mechanische vervorming te ontlaten gaan deze spanningen er uit. Bij het trekken van zilverdraad is dit heel duidelijk waar te nemen: nadat het is getrokken is het veerkrachtig, stijf en springerig. Wanneer je het dan in de oven behandeld (cryogeen of heet) wordt het weer zacht en buigzaam. Deze methode moet je dus niet verwarren met het verdelen (zoals precipitatie harden) van metaal; dat is een methode om juist spanningen erin te brengen zodat het verstevigt. Dit kan bijvoorbeeld door het heet te stoken en daarna in koud water snel af te koelen. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 juni 2007 Report Share Posted 22 juni 2007 Wat heeft dat nu met het beter aftasten door een laser te maken? Ik zou zelfs bang worden dat het met die methode alleen maar slechter wordt. De putjes zijn aangebracht op een CD waar materiaalspanningen in zouden zitten. Als je die spanningen eruit haalt blijf je met een andere vorm putjes zitten. Waarom zou de laser dat beter kunnen aftasten? Waarom zou de CD daar perfect rond van worden en veel stabieler draaien en uitleesbaar zijn? Door het verwijderen van spanningen kan de CD juist minder rond worden hetgeen juist resonanties bij het afspelen kan veroorzaken. Ik kan met de beste wil van de wereld het nut hier niet van inzien. Als de theorie werkt, zal het heel misschien anders klinken. Maar beter??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 juni 2007 Report Share Posted 22 juni 2007 Beste Jeroen-d, Jij benadert deze kwestie veel te veel vanuit de logica! Laat je verbeelding toch eens spreken! Want je weet het toch: "logica brengt je van A naar B, maar de verbeelding brengt je waar je maar wilt wezen". Of woorden van die strekking. Welke knappe kop zei dat ook weer? Wanneer je 't je maar goed verbeeldt, of inbeeldt, kun je materiaalspanningen in CD's oproepen en ook weer laten verdwijnen. Kun je de perfecte aftasting die er was ontkennen en de perfecte aftasting die er na je voodoo gelukkig nog steeds is als een zelfbehaalde prestatie vieren. Je kunt je zo zelfs verbeelden dat je verstand hebt van natuurkunde en elektronica. Ook wanneer er logischerwijze geen enkele aanleiding, verklaring of argument is te vinden, kun je je nog van alles verbeelden en inbeelden. Mooi, toch? Voor degenen die het hear van hun verbeelding en inbeelding moeten hebben, in plaats van hun wetenschappelijke en/of technische kennis en logisch inzicht? "Helaas gaat verbeeldingskracht maar al te vaak gepaard aan een ietwat foutieve logica," zoals Benjamin Disraeli opmerkte. "En wie verbeeldingskracht heeft zonder voldoende kennis, heeft vleugels maar geen voeten," zoals Joseph Joubert zei. (Zouden die twee wel over voldoende verbeelding hebben beschikt?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 juni 2007 Report Share Posted 23 juni 2007 leuk gebabbel allemaal, alleen het effect van invriezen is duidelijk hoorbaar. tenzij je niet wil natuurlijk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 juni 2007 Report Share Posted 23 juni 2007 leuk gebabbel allemaal, alleen het effect van invriezen is duidelijk hoorbaar. tenzij je niet wil natuurlijk. groet precies! ik wil het helemaal niet horen. ingevroren cd's..... mijn vrouw ziet me aankomen...... ik wil VERS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 juni 2007 Report Share Posted 23 juni 2007 ingevroren cd's..... mijn vrouw ziet me aankomen...... ik wil VERS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 24 juni 2007 Report Share Posted 24 juni 2007 ingevroren cd's..... mijn vrouw ziet me aankomen...... ik wil VERS CD's maken allemaal gebruik van een conserveringsmiddel Neem dan maar een abonnement op paradiso en het concertgebouw........................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 juni 2007 Report Share Posted 24 juni 2007 ingevroren cd's..... mijn vrouw ziet me aankomen...... ik wil VERS CD's maken allemaal gebruik van een conserveringsmiddel Neem dan maar een abonnement op paradiso en het concertgebouw........................... Erik heeft al een orgelabonnement... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2007 Report Share Posted 25 juni 2007 leuk gebabbel allemaal, alleen het effect van invriezen is duidelijk hoorbaar. tenzij je niet wil natuurlijk. Beste Robx, Leuk gebabbel allemaal, alleen het effect van invriezen is duidelijk NIET hoorbaar, tenzij je het WEL wilt horen, natuurlijk. (Valt binnen de categorie van talloze "verbeteringen die duidelijk hoorbaar zijn" (kabeltjes, snoertjes, groene stiftranden op ceedees, blokjes onder kabels, etc., etc.), en waarvan degenen die dat beweren bij directe vergelijkingen altijd vreselijk door de mand vallen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 juni 2007 Report Share Posted 25 juni 2007 leuk gebabbel allemaal, alleen het effect van invriezen is duidelijk hoorbaar. tenzij je niet wil natuurlijk. Beste Robx, Leuk gebabbel allemaal, alleen het effect van invriezen is duidelijk NIET hoorbaar, tenzij je het WEL wilt horen, natuurlijk. (Valt binnen de categorie van talloze "verbeteringen die duidelijk hoorbaar zijn" (kabeltjes, snoertjes, groene stiftranden op ceedees, blokjes onder kabels, etc., etc.), en waarvan degenen die dat beweren bij directe vergelijkingen altijd vreselijk door de mand vallen.) Ik kan ook het omgekeerde zeggen: het effect van invriezen/kabeltjes/snoertjes/etc. (doorhalen wat niet van toepassing is) is duidelijk WEL hoorbaar tenzij je er niet voor openstaat, natuurlijk. (of je installatie is niet goed genoeg om het te laten horen) En zo blijven de kampen van de experimenterende "open minders" en die van de nuchtere "ik geloof er toch geen barst van` altijd gescheiden. Een ding weet ik wel zeker, als de grote denkers uit de geschiedenis geen "open mind" hadden gehad leefden we nu nog in een grot......................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 zeg, ik heb zitten denken om een setje mangers te kopen , en die te gaan inzetten als rondstralers. dus gewoon naar het plafond laten stralen en een kegel erboven hangen met de zelfde diameter. is dat probleem van het bundelen ook opgelost. maar: waar kun je de mangers nog kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 http://www.remo.nl/ Hun hebben ze gehad of ze ze nu nog hebben weet ik niet , hoe kom je op dat rondstraal idee overigens , van MBL of zoiets/Vad show? Heb je zon last van bundeling dan of wil je gewoon een kamerbrede sweetspot? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts