Jump to content

Manger

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Ik vind deze mooier.

Manger_Zerobox_Swing_2003.jpg

Is het een open baffle??

Nee, er moet zelfs een subwoofer bij om het laag aan te vullen. Hij gaat maar tot zo'n 150 Hz (wat ook de laagste frequentie is die je door de Mangers zou moeten laten weergeven).

De beschrijving van TNT-audio doet denk ik erg veel recht aan de luidspreker.

In Duitsland kun je ze thuis uitproberen, maar dat is wel een investering als het niks voor je blijkt te zijn. Ik zou ze niet blind kopen; ze hebben hun sterke kanten maar ook beslist wat nadelen.

Wat voordelen:

De afbeelding van het plaatje is onovertroffen; ze hebben het vermogen een zanger of zangeres levensecht in de kamer te projecteren. Zeker bij kleine bezetting klinkt het erg realistisch. Ook een drumstel beeldt het perfect af.

Nadelen:

De aankoppeling met het laag is inderdaad wat lastig om goed voor elkaar te krijgen. Ook is de weergave van luide harde passages wat moeizamer, bij het vierde deel van Saint Sa

Ik vind deze mooier.

Manger_Zerobox_Swing_2003.jpg

Is het een open baffle??

Nee, er moet zelfs een subwoofer bij om het laag aan te vullen. Hij gaat maar tot zo'n 150 Hz (wat ook de laagste frequentie is die je door de Mangers zou moeten laten weergeven).

De beschrijving van TNT-audio doet denk ik erg veel recht aan de luidspreker.

In Duitsland kun je ze thuis uitproberen, maar dat is wel een investering als het niks voor je blijkt te zijn. Ik zou ze niet blind kopen; ze hebben hun sterke kanten maar ook beslist wat nadelen.

Wat voordelen:

De afbeelding van het plaatje is onovertroffen; ze hebben het vermogen een zanger of zangeres levensecht in de kamer te projecteren. Zeker bij kleine bezetting klinkt het erg realistisch. Ook een drumstel beeldt het perfect af.

Nadelen:

De aankoppeling met het laag is inderdaad wat lastig om goed voor elkaar te krijgen. Ook is de weergave van luide harde passages wat moeizamer, bij het vierde deel van Saint Sa

Hallo Jeroen,

Die dingen gewoon zelf gaan beluisteren. Ze klinken idd erg mooi analytisch a la een elektrostaat maar de wel heel erg smalle sweetspot is iets wat mij iig totaal niet bevalt.

;)

Ik kan waarschijnlijk binnenkort bij Stefan luisteren!! Daar denk ik wel een goed beeld te krijgen, zie Audiopaul (reviews)

Misschien lukt het ook om met Richard2 een open baffle opzet te testen!!

Quicklink

Stuur naar

vriend(in)

Reageer

Manger 107/1 Zerobox

Contact informatie

Geplaatst door: douwes01

Lokatie: Wassenaar NL - Zuid-Holland

Laat alle advertenties van douwes01 zien

Advertentie informatie

Merk: Manger

Prijs: 2000

Te koop van: Particulier

Omschrijving

Alleen echte liefhebbers en/of kenners, kennen de Mangers en weten waarom ze in kleine kring zo geliefd zijn: hun geluid is uitzonderlijk neutraal. De hele hi-fi pers is het erover eens: als je eenmaal deze luidsprekers gewend bent, klinken alle andere luidsprekers 'overdreven' en/of irritant. Deze luidsprekers vermoeien niet, ook bij lage geluidsvolumes verlies je geen detail.

Ontworpen vanuit de filosofie dat als een luidspreker een stapimpuls goed kan weergeven, je alles goed kunt weergeven. Zie de website van de fabrikant.

Een compleet paar, kant-en-klaar gaat, afhankelijk van de uitvoering, richting 10.000 Euro; als kit, kost een set 2792 Euro (onbewerkte kasten!).

Deze kasten zijn simpelweg met zijdeglans klare lak gespoten (door een professionele spuiter). Niemand ziet er aan af dat het MDF is. De kleur is heel vergelijkbaar met de foto. Eerlijk is eerlijk: een van de kasten is in twee hoeken licht beschadigd. De kast is wel gerepareerd.

Als je

• 4 weeks later...

Ik ben gister ook bij Stefan geweest. Met groot succes, want ik denk dat dit de beste luisterervaring was die ik ooit gehad heb. Het mid en hoog van de Mangers is super, zeker met de fenomenale buizenversterkers die hij gebouwd heeft. Ook zijn zelf gemodificeerd CD speler mocht er zijn!

Eerst wat requiem geluisterd opgenomen in grote kerken. De kerken werden levensecht afgebeeld. Alsof de kathedraal voor je ogen open ging. Het laag is inderdaad niet helemaal strak door de kamerakoestiek, maar wel met veel detail. De Array

Vergelijk ze eens met de Jordans?

Dit is een klasse beter, maar dat licht ook wel aan de aansturing (buizenversterkers met veel zilver en buizen uit 1920... :lol: ). De Mangers hebben het voordeel van een ESL en van een conus, alleen jammer dat ze niet tot 40hz gaan!! B)

Mijn eigen set is een erg mooi schilderij / film van een orkest, bij de set van Stefan was het een raam waar je het echte orkest door zag. De inperfectie is dat het nogsteeds een raam is, dus je zit nog niet zelf in de zaal.

Ga eens luisteren zou ik zeggen!!

Stefan liet mij ook nog even het verschil horen tussen een gewone CD, een gedemagnetiseerde CD en een CD die ook nog in de ijskast had gelegen!! Ik heb met mijn eigen oren het verschil gehoord en ben zeker overtuigd, ook van de ijskast... Vraag me alleen niet om een verklaring. B)

Hi Stefan,

Misschien dat jij ons kan uitleggen wat Jeroen zo indrukwekkend vond aan je diepgevroren CD's?

Ik zie je verklaring in ieder geval met serieuze interesse tegemoet!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Stefan liet mij ook nog even het verschil horen tussen een gewone CD, een gedemagnetiseerde CD en een CD die ook nog in de ijskast had gelegen!! Ik heb met mijn eigen oren het verschil gehoord en ben zeker overtuigd, ook van de ijskast... Vraag me alleen niet om een verklaring. B)

Hi Stefan,

Misschien dat jij ons kan uitleggen wat Jeroen zo indrukwekkend vond aan je diepgevroren CD's?

Ik zie je verklaring in ieder geval met serieuze interesse tegemoet!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Maar dan toch zeker in een nieuwe draad? Deze gaat over Manger luidsprekers.

Hoi Jeroen,

Leuk stukje, gelukkig komt mijn set er niet zo heel slecht vanaf in jou oordeel ;)

Maar je hebt inderdaad gelijk betreffende het laag, dit is een kwestie van smaak. Zoals ik je al vertelde kan ik het laag via mijn versterkers zo tunen dat het meer op de voorgrond treedt zoals bij je Array. Vanwege de verschuivende klankbalans verlies je hierbij alleen detail in het midden.

Het is of het een of het ander, vergelijk het met een Rolls of een Ferrari, allebei vreselijk goede auto's; maar een directeur laat zich niet op de achterbank van een Ferrari naar kantoor rijden, en een Rolls vindt je niet op het circuit..............

Ik probeer de klank van mijn set zo te tunen dat het overeen komt met de werkelijkheid (live concerten Jazz of klassiek, liefst onversterkt). Als ik in een concertzaal zit hoor ik ook geen grommend diep laag, dat is voorbehouden aan HIFI sets. Wil je werkelijkheidsweergave of wil je kicken op effecten? Doe mij dan maar de eerste.

Betreffende de Diepvries CD's

werkwijze: CD in mapje stoppen in de vriezer, na een nacht eruit halen en een paar uur in de koelkast, daarna op huiskamer temp. laten opwarmen. Doe dit 2 keer. Je CD doorloopt dan een temp. traject van -24 graden naar 20 gaden.

Wat gebeurt er met de CD

door het temp. verloop zet je CD uit, hierdoor gaat de kunststof structuur zich zetten en verdwijnen spanningen in het materiaal die ontstaan door het febricageproces.

Spanningen zorgen er voor dat de CD bij de hoge omloopsnelheid in de speler gaat resoneren waardoor de laser lastiger kan aftasten.

Probeer het maar eens uit!

PS je set moet wel op een voldoende hoog nivo kunnen spelen om dit effect te laten horen.

Groeten,

Stefan

Hoi Stefan.

Ik ben het met je eens dat laag vaak zwaar overgedimensioneerd wordt weergegeven. Van de andere kant vind ik wel, dat het voldoende kracht en aansluiting moet hebben. Dat is denk ik het moeilijk punt met zo'n Manger.

Het probleem is denk ik de fase nauwkeurigheid in het overgangsgebied. Een manger is n.l veel sneller op teren dan zo'n relatief zware basspeaker. Dit is volgens mij op te vangen door de basspeakers apart op een versterker te zetten (biampen dus) en een fase correctie te bouwen voor het laag.

Wanneer er dan gekozen wordt voor een "snelle" basspeaker (dikke magneet weinig eigendemping en niet te groot) in een zo open mogelijke kast. kan het laag heel goed aansluiten.

Beter iets minder diep, maar wel aansluitend laag, dan een aparte hoogmidden- en laagweergave.

:)

Hoi Hans,

Ik heb gekozen voor de meest puristische wijze om de fase van de woofers en Manger in lijn te krijgen: de woofers zijn een stukje naar voren geplaatst in de kasten. Ik heb gehoormatig het optimum bepaald. Hiermee bereik je dat de snelheid van de woofers gelijk loopt met die van de Manger op de filterfrequentie.

Het is logisch dat de woofer trager is, hij loopt maar tot hooguit een paar kiloherz en de Manger gaat tot 35khZ, dit probleem heb je bij elke speaker.

Groeten,

Stefan,

Het voornaamste "probleem" dat jij met je laag hebt is de akoestiek. Je hebt een aantal pieken en dalen die het gevolg zijn van je kamer en inrichting. Die los je dus niet makkelijk op. Misschien kun je eens meten wat deze pieken en dalen zijn, dan zou je ze kunnen corrigeren (notch filters (actief/passief), DSP, bastraps etc.).

De aansluiting tussen de woofers en de Manger is weer een ander verhaal en dat kan best eens meevallen na correctie van de kamerakoestiek.

Jeroen

(...) Wanneer er dan gekozen wordt voor een "snelle" basspeaker (dikke magneet weinig eigendemping en niet te groot) in een zo open mogelijke kast. kan het laag heel goed aansluiten.(...)

Beste Hans,

Traploze faseregeling van het bassysteem lijkt me erg belangrijk.

Maar ook een behuizing die zo stijf en zwaar mogelijk is.

De stijg- en daalsnelheden van basunits lopen inderdaad uiteen, maar dat is m.b.v. de faseregeling op te vangen.

Wat een basunit echter voor het gehoor "traag" maakt, is vooral na-ijling door een te slappe behuizing.

Paneelresonanties, dus.

Houten kasten zijn daar erg goed in...

(...) ik ken genoeg luidspreker waarbij ik nog genoeg kasttrilling waarnam met mijn handen, maar waarvan de behuizing hardstikke stijf  en toch handelbaar was. (...)

Beste Sherwin,

Bij de perfecte luidspreker trillen de wanden niet, en geven zij dus ook geen geluid af.

Het geluid wordt bij de perfecte luidspreker all

Jeroen,

Bedankt voor je bastips, maar ik laat het voorlopig zoals het is. Alles is een compromis en de mijne is zo slecht nog niet, in ieder geval vindt ik mijn basweergave prima in orde (ik ben vergeten je een leuk orgel CD'tje te laten horen, dan kon je het subsonische ook goed beoordelen)

Wil je dan toch iets beters voor de bas dan is er volgens mij maar een oplossing en dat is deze:

60Inches.jpg

En dan wil ik verder van niemand hier op het forum nog een mening horen over hoe de bas het beste kan worden weergegeven, dit ding doet 180dB !!!!!

De luchtverplaatsing komt overeen met 161 10" woofers met een slang van 1,5".

60inches-1.gif