mart Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 snap ik het of snap ik het niet De cd 17 van Marantz heeft een analoge uitgang die met de afstandsbediening tot 30 db lager kan worden gezet. Andere cd spelers ook oudere van Marantz hebben een aparte fixed en een aparte variabele. Met de fixed ga je dan om het regelprintje heen en zou je dus minder electronica in de signaal weg hebben staan. Met de variabele kun je eventueel rechtstreeks naar de eindtrap en sla je de electronica van de voorversterker over. Aan u de keuze. De cd 17 heeft dat verschil dus niet. Betekent dit dat als de output van de cd speler volledig open staat nog steeds dat regelprintje er tussen zit of werkt dat anders? Dat bijvoorbeeld op een electronische manier dan dat regelprintje wordt overgeslagen? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 snap ik het of snap ik het niet De cd 17 van Marantz heeft een analoge uitgang die met de afstandsbediening tot 30 db lager kan worden gezet. Andere cd spelers ook oudere van Marantz hebben een aparte fixed en een aparte variabele. Met de fixed ga je dan om het regelprintje heen en zou je dus minder electronica in de signaal weg hebben staan. Met de variabele kun je eventueel rechtstreeks naar de eindtrap en sla je de electronica van de voorversterker over. Aan u de keuze. De cd 17 heeft dat verschil dus niet. Betekent dit dat als de output van de cd speler volledig open staat nog steeds dat regelprintje er tussen zit of werkt dat anders? Dat bijvoorbeeld op een electronische manier dan dat regelprintje wordt overgeslagen? Mart Waarschijnlijk wordt het volume digitaal geregeld. Zachter betekend dan minder infomatie en dus kwaliteit omdat er bitjes worden "weggeknipt". Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 28 januari 2006 Author Report Share Posted 28 januari 2006 bedankt voor je antwoord Hans, Maar bitjes weg knippen heeft toch niets met volume te maken maar met stroom enzo? Naar mijn idee zijn er twee voorversterkers in het geding bij normale aansluiting: een in de uitgang van de cd speler (HDAM toch bij Marantz?) en de voorversterking van de normale geintegreerde versterker. Ik ben niet zo technisch maar minder lijkt me beter in dit geval. toen ik de cd speler rechtstreeks op main in van de versterker deed hoorde ik bij het eerste accoord al een giga verschil. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 bedankt voor je antwoord Hans,Maar bitjes weg knippen heeft toch niets met volume te maken maar met stroom enzo? In een analoog circuit wel, maar dit is digitaal De rest klopt als een bus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 bedankt voor je antwoord Hans,Maar bitjes weg knippen heeft toch niets met volume te maken maar met stroom enzo? In een analoog circuit wel, maar dit is digitaal Een analoog circuit met bitjes??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 Ik meende dat er in mijn voormalige Marantz CD80 een Alps potmeter zat. Ik heb er eens samen met een electronicus in hart en nieren naar zitten kijken en hij was zeer onder de indruk van hoe ze dat hadden gedaan. Ik kon trouwens geen verschil horen tussen de fixed en variable uitgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 28 januari 2006 Author Report Share Posted 28 januari 2006 Ik meende dat er in mijn voormalige Marantz CD80 een Alps potmeter zat. Ik heb er eens samen met een electronicus in hart en nieren naar zitten kijken en hij was zeer onder de indruk van hoe ze dat hadden gedaan. Ik kon trouwens geen verschil horen tussen de fixed en variable uitgang. toch wel als je hem rechtstreeks op de eindversterker deed? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 Nee ook niet. Het was kennelijk allemaal erg goed op elkaar afgestemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 Ik meende dat er in mijn voormalige Marantz CD80 een Alps potmeter zat. Ik heb er eens samen met een electronicus in hart en nieren naar zitten kijken en hij was zeer onder de indruk van hoe ze dat hadden gedaan. Ik kon trouwens geen verschil horen tussen de fixed en variable uitgang. toch wel als je hem rechtstreeks op de eindversterker deed? Mart Mijn vorige Cd-speler (Sony-CDP X-33 ES ) had ook een variabele en een fixed uitgang. Het verschil was behoorlijk te noemen. Rechtstreeks op een eindbak ging lang zo mooi niet wanneer ik er een voortrap tussen deed en de fixed uitgang gebruikte. Nou heb ik me ook wel eens laten vertellen dat niet elke cd speler geschikt is om een versterker aan te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoegaarden Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 Ik heb een andere ervaring met mijn cd17, wanneer ik de variabele uitgang gebruik en deze iets terugzet (zachter) klinkt het aanmerkelijk beter???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 hallo allemaal ik ben ook in het bezit van een marantz cd 17KI en de volumeregeling verloopt inderdaad via de digitale weg. Ik heb wel vaker gehoord en gelezen dat het geluid beter ervaren word als de volumeregeling een paar streepjes terug gezet word maar mijn ervaring is anders namelijk dat er een stukje dynamiekverlies optreed en dat vooral de klank in het laag minder word ondanks dat de volumeregeling op de (voor)versteker opgedraaid word. dit zou te maken kunnen hebben met de ingangsgevoeligheid van de (voor)versterker en dat deze door de cd 17 bij vol volume lichtelijk overstuurd word. hier zou dus sprake kunnen zijn van een kleine mismatch. m.vr.grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoegaarden Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 interessant, heb sinds maandje of vier andere vv en eigenlijk daarna nooit geprobeerd het volume van de marantz open te draaien, ik ga het gelijk proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 28 januari 2006 Report Share Posted 28 januari 2006 Ik ben ook aan het spelen geweest met de variabele uitgang, om eerlijk te zijn hoor ik geen overduidelijk verschil. Groet, Jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 29 januari 2006 Report Share Posted 29 januari 2006 Ik heb een CD6000KI waar ook een digitale volumeregeling wordt toegepast. Een paar streepjes verzwakken tast de geluidskwaliteit niet aan, maar ik vind het geen alternatief voor een voorversterker. Als je het niveau tot halverwege hebt verzwakt hoor je echt de verminderde resolutie. Maar het is leuk als extraatje.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 29 januari 2006 Report Share Posted 29 januari 2006 Hoi, Ook ik speel speel met een cd17 (de mkIII versie) op een Musical fidelity A308 geintegreerde versterker. Ik heb het volume ook iets terug gezet en vond dit aanzienlijk prettiger om naar te luisteren. Het versterken laat ik liever aan de versterker over ipv aan de cd-speler en dat scheelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 29 januari 2006 Author Report Share Posted 29 januari 2006 Het versterken laat ik liever aan de versterker over ipv aan de cd-speler en dat scheelt. vraag is of er daadwerkelijk iets wordt versterkt/verzwakt. Eerder in dit topic werd gesuggereerd dat er bitjes worden weggeknipt middels een digitale volume regeling Er is dan geen sprake van een afname/toename van stroom Dat vraag ik me echt af. Vooralsnog draai ik met een oude jaren 70 Marantz en als ik de vv oversla win ik behoorlijk. Ik merk helemaal niets dat de resolutie minder is als de cd17mkIII op z'n zachts staat. Of de vv moet zo belabberd zijn..... Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 29 januari 2006 Report Share Posted 29 januari 2006 Dat er bitjes weggeknipt worden geloof ik niet echt. Ik heb nog nooit van een volume regeling gehoord (analoog/digitaal) die gaat knippen in de oorspronkelijke informatie. Op de ab van de CD17 staat volume + en - Bij mijn weten betekend dat niets meer en niets minder dan harder en zachter. Wat zou eigenlijk het nut zijn van een bitknip functie bij een dergelijke speler? Koop je een kwalitatief goede speler ga je de bit's verknippen Mocht het toch zo zijn verneem ik graag de reden en de achterliggende gedachten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 januari 2006 Report Share Posted 29 januari 2006 Ik weet niet precies hoe een digitale volumeregeling werkt, maar er worden volgens mij wel degelijk bitjes weggelaten. Je moet immers de amplitude omlaag krijgen, en analoog kan dat heel makkelijk door een potmeter in de uitgang te plaatsen, maar digitaal kan dat volgens mij alleen door de 'most significant bits' weg te gooien/niet te gebruiken. Nogmaals, hoe dit allemaal precies in z'n werk gaat, dat weet ik niet, maar dat er bitjes verloren gaan, is volgens mij onvermijdelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 januari 2006 Report Share Posted 29 januari 2006 vraag is of er daadwerkelijk iets wordt versterkt/verzwakt. Eerder in dit topic werd gesuggereerd dat er bitjes worden weggeknipt middels een digitale volume regeling Er is dan geen sprake van een afname/toename van stroom Afname van welke stroom bedoel je precies? De bitstroom neemt natuurlijk niet af, er worden er alleen een of meerdere niet gebruikt. Zoals ik in m'n vorige post al zei, ik weet niet precies hoe die in z'n werk gaat... Afname van de elektrische stroom aan de (analoge) uitgang van de speler is er natuurlijk wel. Als het volume omlaag gaat, dan wordt in feite de uitgangsspanning lager gemaakt. Gevolg daarvan is dat dus ook de stroom omlaag gaat, maar goed, die is bij de uitgang van een cd-speler sowieso al vrij laag, aangezien de ingang van de voorversterker de belasting van deze spanning is. En die ingang is hoogohmig, dus is de stroom (zeker bij hooguit een paar volt uitgangsspanning) laag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 30 januari 2006 Author Report Share Posted 30 januari 2006 Afname van de elektrische stroom aan de (analoge) uitgang van de speler is er natuurlijk wel. Als het volume omlaag gaat, dan wordt in feite de uitgangsspanning lager gemaakt. Gevolg daarvan is dat dus ook de stroom omlaag gaat, maar goed, die is bij de uitgang van een cd-speler sowieso al vrij laag, aangezien de ingang van de voorversterker de belasting van deze spanning is. En die ingang is hoogohmig, dus is de stroom (zeker bij hooguit een paar volt uitgangsspanning) laag... hoe je in dezelfde taal (nederlands toch?) toch het idee krijgt dat je andere taal spreekt Is er een techneut die wel mijn taal spreekt? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2006 Report Share Posted 30 januari 2006 Heel kort door de bocht: als je het volume omlaag draait (je hoort de muziek dan dus zachter), gaat er minder stroom lopen (er vanuitgaande dat je het niet over bitjes hebt). Duidelijk genoeg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 30 januari 2006 Report Share Posted 30 januari 2006 Ik meende dat er in mijn voormalige Marantz CD80 een Alps potmeter zat. Ik heb er eens samen met een electronicus in hart en nieren naar zitten kijken en hij was zeer onder de indruk van hoe ze dat hadden gedaan. Ik kon trouwens geen verschil horen tussen de fixed en variable uitgang. Maar dat is in deze discussie een voorbeeld wat niet meetelt! De CD-80 heeft een motorgestuurde Alps potmeter in het 'variabele circuit' zitten: het volume wordt dus analoog (en ontzettend mooi zo ) geregeld. Hierbij blijven alle bitjes zitten. Als je een beetje listig zoekt kan je hear genoeg vinden over digitale volumeregeling. Bas b.v. is er niet over te spreken: je verlaagt gewoon de bitresolutie Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoegaarden Posted 30 januari 2006 Report Share Posted 30 januari 2006 heb gister en vanavond zitten spelen met de variable uitgang en blijf van mening de cd17ki beter klinkt met een paar streepjes terug, meer diepte en laag. Volgens mijn vrouw ben ik compleet mesjogge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 30 januari 2006 Report Share Posted 30 januari 2006 Hoi, er zijn cd spelers die beter klinken als ze met de variabele uitgang rechtstreek op een eindversterker zijn aangesloten. De accuphase dp75 is er zo een. Dus het kan wel. Krell heeft er een met een ingebouwde voortrap. Ik geef ook toe dat het gure jongens zijn die ik opnoem. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 30 januari 2006 Author Report Share Posted 30 januari 2006 Heel kort door de bocht: als je het volume omlaag draait (je hoort de muziek dan dus zachter), gaat er minder stroom lopen (er vanuitgaande dat je het niet over bitjes hebt). Duidelijk genoeg? maar die bitjes dan? dat gaat toch om informatie en niet om stroom? Die relatie dus, die snap ik niet! Maar ik zal eens zoeken onder de noemer 'digitale volumeregeling'. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts