Jump to content

Losse DAC de beste oplossing ?

zuid
 Share

Recommended Posts

Ik wil graag een upgrade voor mijn Marantz CD17 MKII m maar liefst direct een

flinke stap. SACD en DVD-A worden niet de systemen van de toekomst, denk ik.

Een echte top CD-speler kost al snel 300,= a 4000,= euri. Dus ligt een losse DAC

aardig voor de hand.

Wie heeft ervaring met Benchmark dac1 , Bel Canto dac2, Stello DA220 of andere

suggesties ?

Alvast dank !

Guest Kraus vonBentinck

Bij Zee staat volgens mij een Benchmark DAC in de installatie opgenomen; hij is er erg tevreden over en ik heb gehoord waarom.

Uitproberen maar.

Een echte top CD-speler kost al snel 300,= a 4000,= euri. Dus ligt een losse DAC

aardig voor de hand.

Tsja, suggesties...hoeveel wil je uitgeven? Ik ken een los loopwerk en losse dac, samen voor 3400 euro dat megagoed speelt. Is dat binnen het budget?

En van wat voor soort geluid hou je? Is dat natuurlijk, detailrijk, soft, krachtig. Ik hou bijvoorbeeld van natuurlijke weergave van de muziek, ik kies mijn componenten uit op hun echtheid qua weergave van akoestische instrumenten en stemmen. Als dat goed zit, zit de rest voor mij ook wel goed want, minder belangrijk.

Een dac is natuurlijk een leuk ding om mee te gaan upgraden, maar vergeet niet dat een loopwerk ook zeer bepalend is voor de muziek!

dank voor jullie reactie's

aardig voor de hand.

Ik bedoelde 3000,= - 4000,=. Vindt ik dus echt wat teveel.

Het liefst gebruik ik mijn huidige Marantz als loopwerk en koop ik er een DAC bij van maximaal 1500,= Veel moderne DAC's herclocken het signaal sowieso. Dan is het loopwerk toch iets minder belangerijk, niet ?

Ik heb een aangepaste Benchmark al een paar dagen thuis gehad en was behoorlijk

onder de indruk. Mijn cd17 is geen slechte speler maar werd op praktisch alle eigenschappen overklast. Ik weet dus wel dat ik flink wat verbeteringen kan verwachten. De Benchmark klonk alleen wat klinisch. Iets te weinig 'gevoel' naar mijn zin. Maar verder echt top. Voor mij een echte 'eye-opener'

Bijna niemand kent de Bel Canto of de Stello helaas , moeten ongeveer vergelijkbaar zijn met de Benchmark.

Audio note schijnt ook een paar mooie dac's te maken maar ik ben bang dat

door de buisjes de nauwkeurigheid weer wat afneemt ..

zuid

Vorige week hebben we Zee's Benchmark DAC bij mij thuis aangesloten op de digitale uitgang van mijn Meridian G08 CD-speler. Het geluid kreeg hierdoor een wat ander karakter: wat warmer, maar in mijn oren ook minder transparant t.o.v. mij one-box Meridian G08. Het is een kwestie van smaak, maar voor mij zou de extra investering in de Benchmark DAC + extra kabel denk ik niet lonen.

Iemand nog ervaring met de Apogee Mini DAC, waar je ook goede dingen over leest?

Mijn ervaring is dat de meeste DAC's die door studioapparatuurfabrikanten gemaakt worden een tikkeltje kil maar wel heel precies klinken. Een M-audio Superdac (kostte geen drol) heeft dat, maar die klinkt standaard erg minnetjes. De Apogee, de RME en ook de Benchmark hebben dat ook, maar die klinken wel stukken beter. Daar zijn liefhebbers voor.

Persoonlijk hou ik van een wat voller geluid. De mooiste DAC die ik tot nog toe heb gehoord was een Sonic Frontiers (model ???), maar die bestaan niet meer onder die naam.

Een Audio Note DAC kun je qua klank niet vergelijken met de Benchmark en consorten. Die klinkt echt totaal anders, maar dat ligt in grote lijnen aan de gebruikte buisjes en uitgangscondensatoren. De Jensen papier in olie condensatoren maken er echt een typische buizensound van, terwijl dat bij die DAC's absoluut niet hoeft. Je kan er ook een pittige klank uit krijgen als je dat wil.

Ik heb wel ontdekt dat de DA omzetting an sich weinig uitmaakt. Of dat nu bitstream, up- of oversampling, 16-, 20- of 24-bit is, is niet zo belangrijk. Wel wat erachter hangt, want juist in de analoge trap worden de verschillen gemaakt.

De RME bevalt super, heb de benchmark en apogee ook geprobeerd.

Sluit een betere voeding op de RME aan en je hebt een winner(zeker voor het geld niet te verslaan).

Standaard benchmark is te kil, de apogee wil ik geen woorden aan vuil maken,

zeg maar leuk voor het geld, toch ook beter als heel veel high-end merken.

tis mijn mening maar, suc6.

Theo

Ik heb wel ontdekt dat de DA omzetting an sich weinig uitmaakt. Of dat nu bitstream, up- of oversampling, 16-, 20- of 24-bit is, is niet zo belangrijk. Wel wat erachter hangt, want juist in de analoge trap worden de verschillen gemaakt.

Wow! Voor mij is het juist HEEL ERG belangrijk wat er met de DA-omzetting gebeurd! Philips 16 bit non oversampling klinkt voor mij veel beter dan alle 24 bit upsampling chips! :blink:

Wow! Voor mij is het juist HEEL ERG belangrijk wat er met de DA-omzetting gebeurd! Philips 16 bit non oversampling klinkt voor mij veel beter dan alle 24 bit upsampling chips! :blink:

Heb je dat uitgeprobeerd door dezelfde analoge trap achter de eigenlijke DAC (TDA1541, PCM63, PCM1704 of zo) te hangen :confused:

Zoniet, is het geen eerlijk vergelijk en geef ik de kwaliteitsvermindering aan de analoge trap (inc voeding)

Dan ben je doof! :D

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Dan ben ik dat ook, Op de DVD 963 SA vindt ik het vaak beter klinken zonder upsampling.

:)

Groet,

Jacco

Dan ben ik dat ook, Op de DVD 963 SA vindt ik het vaak beter klinken zonder upsampling.

:)

Hans,

Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Upsamplen en oversamplen is niet hetzelfde. Oversamplen wordt vaak gedaan om onvolkomendheden te overkomen zoals daar zijn het niet-bestaan van lineaire 16 bitters, het niet-bestaan van het ideale interpolatiefilter en last but not least de sin(x)/x vervorming bij niet oversamplen. Amplitude- en fasevervorming dus. Upsamplen is een wiskundig proces waarbij niet genomen samplemomenten teruggevonden kunnen worden. Het grootste verschil tussen beiden is misschien nog wel dat bij upsamplen geen informatie verloren gaat (en ook niet bijgemaakt) en bij niet-oversamplen er juist wel informatie verloren gaat (in de praktijk dan).

Trouwens, bij die 963SA is het zo dat met niet-upsamplen en niet naar 24 bits te gaan, de beste resultaten worden bereikt (middenstand niet bekeken). Meettechnisch dan.

Groet,

Jacco

Kortom, een 16 bit dac met een mooie uitgangstrap geeft al snel een analoog en

muzikaal geluid, mits de uitgangstrap echt goed is.

(audionote, Ack dac)

Een 24bitter met upsampling klinkt al snel nauwkeurig en precies met alles op zijn

plek en zo, maar niet echt muzikaal.

(benchmark, RME da2, stello)

Poeh. Welke DAC doet het allebei ??

En waarom is een supernauwkeurige DAC vaak niet echt muzikaal ??

(audionote, Ack dac)

Een 24bitter met upsampling klinkt al snel nauwkeurig en precies met alles op zijn

Nee, je hebt het niet begrepen. In dit geval heeft de 16 bits versie van de digitale info een fractie meer bandbreedte. Beetje vaag begrip in dit verband, maar je kunt het nameten. Als je een afwijking van 0.1 dB toelaat als grens, heb je bij de upgesamplde versie net iets minder bandbreedte. Ik geloof best dat er mensen zijn die dit kunnen horen. Ook de jitter neemt toe bij upsamplen bij deze speler (DVD963SA). Niet upsamplen dus. Het heeft niets te maken met analytisch versus gezellig-om-de-koffie-bij-Chantal.

Groet,

Jacco

Nee, je hebt het niet begrepen. In dit geval heeft de 16 bits versie van de digitale info een fractie meer bandbreedte. Beetje vaag begrip in dit verband, maar je kunt het nameten. Als je een afwijking van 0.1 dB toelaat als grens, heb je bij de upgesamplde versie net iets minder bandbreedte. Ik geloof best dat er mensen zijn die dit kunnen horen. Ook de jitter neemt toe bij upsamplen bij deze speler (DVD963SA). Niet upsamplen dus. Het heeft niets te maken met analytisch versus gezellig-om-de-koffie-bij-Chantal.

Beste Jacco,

Dank voor je antwoord maar gaat jouw theorie ook mijn vraag beantwoorden ?

:D

zuid

Beste Jacco,

Dank voor je antwoord maar gaat jouw theorie ook mijn vraag beantwoorden ?

:D

zuid

Beste zuid,

Je stelde 2 vragen. je bent dus op zoek naar een DAC die en muzikaal, precies en analoog is. Eerlijk gezegd zou ik niet weten welke DAC daar zomaar aan voldoet. Niet in de laatste plaats omdat ik niet precies op de hoogte ben van het gevoel bij die begrippen. Wel van de getallen en hoe zo een DAC zou moeten meten. Laat ik het zo zeggen: ik heb nog nooit 1 DAC gemeten die naar mijn zin was. Of ze hadden een lineaire vervorming van meer dan 0.1 dB binnen de hoorbare band of ze konden geen fatsoenlijke cirkel produceren op een oscilloscoop als ik er een lissajous-figuur op maakte (de SACD1000 kwam erg dichtbij, maar toch niet helemaal). Ik heb jammer genoeg nooit gemeten aan de MP-DAC van Hawk Audio. Misschien komt dat ooit.

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

aardig voor de hand.

Tsja, suggesties...hoeveel wil je uitgeven? Ik ken een los loopwerk en losse dac, samen voor 3400 euro dat megagoed speelt. Is dat binnen het budget?

De North Star combinatie ??? Kost toevallig 3400,=

Schijnt erg analoog te klinken. Werkt de North Star Dac ook fatsoenlijk met

een normaal loopwerk zoals mijn marantz ?

Of wordt er geklokt in het Northstar loopwerk en is de Dac daarvan afhankelijk ?

Ik heb de 24/192 uitvoering aangeboden gezien voor 750,= ;)

zuid

Trouwens, bij die 963SA is het zo dat met niet-upsamplen en niet naar 24 bits te gaan, de beste resultaten worden bereikt (middenstand niet bekeken). Meettechnisch dan.

Groet,

Jacco

Dus mijn oren doen het nog niet zo gek...??? :rolleyes:

(audionote, Ack dac)

Hoi zuid,

Weliswaar ruim boven je budget, maar heel erg mooi: de JK acoustics 65 DAC - 24 bit DAC voor 1795,- euro - de upgrade van de 65 DAC, die al heel erg mooi was. Een vriend van mij kocht voor 650 euro de MkI versie tweedehands - i.c.m. de Denon topmodel CD-speler van weleer als loopwerk speelt dat ontzettend mooi (op Concert 8 van Jamo met verder JK acoustics versterking). Terzijde: met een Teac VRDS 10 SE als loopwerk leverden wel wat in aan kwaliteit.

Sept2005pict1.JPG

Met een beetje geluk vind je een 65 DAC van JK een stuk onder de 1000 euro.

Bij www.ruad.nl staat nog een mooie combi voorversterker DAC van JK voor 1000 euro. Weliswaar al wat gedateerd, maar als je gaat voor muzikale en oplossende geluidsreproduktie dan is dat wel een heel mooi apparaat.

Denon topmodel CD-speler van weleer als loopwerk speelt dat ontzettend mooi (op Concert 8 van Jamo met verder JK acoustics versterking). Terzijde: met een Teac VRDS 10 SE als loopwerk leverden wel wat in aan kwaliteit.

Een Denon loopwerk deed het beter dan een VRDS 10?? :blink::blink:

Vind ik vrij moeilijk te geloven, maar ik heb Denon's nog nooit als loopwerk beoordeeld. En als het het toenmalige topmodel was (wanneer was 'toen'?) zal dat ook wel geen kattepis zijn...

Tell me more!

Denon topmodel CD-speler van weleer als loopwerk speelt dat ontzettend mooi (op Concert 8 van Jamo met verder JK acoustics versterking). Terzijde: met een Teac VRDS 10 SE als loopwerk leverden wel wat in aan kwaliteit.

Vind ik vrij moeilijk te geloven, maar ik heb Denon's nog nooit als loopwerk beoordeeld. En als het het toenmalige topmodel was (wanneer was 'toen'?) zal dat ook wel geen kattepis zijn...

Tell me more!

Beste Buizenbart,

Teac VRDS loopwerkn ansich zijn (een van) de mooiste. Echter de voeding en digitale uitgang van een VRDS-10 zijn bud. Daarom kan de Denon die dat beter voor elkaar heeft wel beter klinken.

Om die reden strippen wij VRDS-10 apparaten tot het bot, en behouden alleen het loopwerk en software. De rest wordt opnieuw designed en bedacht. Binnenkort zal ik twee voorbeelden tonen ;)

Groeten,

Bas

Tell me more!

Beste Buizenbart,

Teac VRDS loopwerkn ansich zijn (een van) de mooiste. Echter de voeding en digitale uitgang van een VRDS-10 zijn bud. Daarom kan de Denon die dat beter voor elkaar heeft wel beter klinken.

Om die reden strippen wij VRDS-10 apparaten tot het bot, en behouden alleen het loopwerk en software. De rest wordt opnieuw designed en bedacht. Binnenkort zal ik twee voorbeelden tonen ;)

Groeten,

Bas

Daar hou ik me z