Jump to content

Mensen horen muziek verschillend

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Volgens mij levert juist het "mengen" van de verschillende instrumenten een interessant muziekstuk op. Ik heb niet echt een uitgesproken voorkeur zoals die hier naar voren komt hoewel ik bij een lang saxofoon-egotrip wel eens denk "hou nou je muil maar". :P

De grondtoners nemen met name de grondtonen van de muziek waar, zelfs als deze ontbreken, en in mindere mate boventonen.

Wel interessant Andre. Dat de mens zelf grondtonen er bij fantaseert als ze ontbreken of zwak aanwezig zijn is al vrij lang bekend.

;)

Dat de mens zelf grondtonen er bij fantaseert als ze ontbreken of zwak aanwezig zijn is al vrij lang bekend.

;)

Ja pshycho acoustiek. Daarom is het bijv. toch mogelijk een Lage B van een 5 snarige bas te horen op mini monitors. Bij het horen van de 2e harmonsche denken we de grondtoon er zelf bij ;)

Groeten,

Bas

Ik startte dit topic omdat er een keer wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

Een aantal 'feiten' waren mij ook al bekend.

Er zijn bijv. mensen die een aggressief hoog niet storend vinden, terwijl een ander z'n oren afdekt.

Een leuk voorbeeld is de demo van de eerste soundstones bij Bas, Puur 'kon er niet meer tegen' terwijl Klaas (bewust?) geen kik gaf :)

Wat mij ook interesseert is dat dezelfde toon door verschillende mensen anders ge

Hoera, ik hoor nergens bij; ik hou van piano, strijkers, koormuziek, hobo :lol:

Maar ik ga vanmiddag even langs de bladenboer om de Audio zu kaufen, kan ik mezelf overtuigen.

Maar eens te meer blijkt dat 's mensens brein nog lang een bron van onderzoek zal blijven :D

Met opgewekte groet,

Maar ik ga vanmiddag even langs de bladenboer om de Audio zu kaufen, kan ik mezelf overtuigen.

Maar eens te meer blijkt dat 's mensens brein nog lang een bron van onderzoek zal blijven :D

Met opgewekte groet,

En nu maar hopen dat ie er nog ligt, want er ligt intussen al het februari-exemplaar in de schappen :blink::huh:

Ik zal eens kijken of ik het artikel in kan scannen (lukt wel vanavond). Ik heb alleen te weinig webspace om de cd er ook nog bij te zetten.

Ik had al langer het gevoel dat er verschil is in de manier waarin mensen luisteren. Dat Erik anders luistert dan ik heb ik ook al eerder eens vermeld. :rolleyes:

wordt vervolgd ;)

De grondtoners nemen met name de grondtonen van de muziek waar, zelfs als deze ontbreken, en in mindere mate boventonen.

Wel interessant Andre. Dat de mens zelf grondtonen er bij fantaseert als ze ontbreken of zwak aanwezig zijn is al vrij lang bekend.

;)

daar maakt de esl bouwer dan ook graag gebruik van. :D;)

;)

daar maakt de esl bouwer dan ook graag gebruik van. :D;)

Bleef het daar maar bij. :D

Dat zet een boel recenties op losse schroeven.... ;)

--Hans.

Nou, bij mij gaat er al lang een lading zout bij hoor.. ;)

Toch wel grappig dan al die moeite die die knapen nemen om ' ons ' te overtuigen.... :D

Ik brul het al jaren....maar dat was richting de woestijn :blink::lol:;)

--Hans.

Dat zet een boel recenties op losse schroeven.... ;)

--Hans.

Nou, bij mij gaat er al lang een lading zout bij hoor.. ;)

Toch wel grappig dan al die moeite die die knapen nemen om ' ons ' te overtuigen.... :D

Ik brul het al jaren....maar dat was richting de woestijn :blink::lol:;)

--Hans.

Die woestijn is in jouw geval dan ook wat dichter bij dan de forumleden... ;)

Met opgewekte groet,

Als je er 2 vindt, stuur mij er dan ook een, uiteraard tegen vergoeding van de kosten :rolleyes:

Andr

ben bang dat de uitkomsten van het onderzoek behoorlijk gesimplificeerd worden, indelen in twee duidelijk te onderscheiden groepen lijkt me beslist onmogelijk, zoals dick al aangeeft is er hoogstwaarschijnlijk erg veel grijs tussen beide uitersten, kijkend naar dit fenomeen vermoed ik ook tussen wal en schip te vallen, oftewel in de grijze middenmoot te vertoeven.

in dit geval lijkt me dat ook de meest aantrekkelijke positie.

:rolleyes:

Da's jammer, ik heb het artikel iig wel gedownload ;)

Nu de tekst nog goed zien te vertalen :blink:

Overigens geven ze de uitersten aan met die scheiding op de tekening, zo zwart/wit is de werkelijkheid uiteraard niet.

Andr