Jump to content

damping factor

tbenschop
 Share

Recommended Posts

Topic titel zegt het al: wat wil 'damping factor' nou precies zeggen? wat is het in theorie en wat in praktijjk? en in relatie tot het vermogen van de versterker?

Wat is een 'goede' waarde ervoor?

Bedankt voor de reacties alvast!

Verder nog steeds een vraag die ik heb:

Ik ben op zoek naar een versterker.

Heb deze al gezien als kandidaten:

• NAD s100+s200
    Heeft lekker veel vermogen, blijft ook redelijk stabiel bij lagere ohm's, heeft helaas maar 1 paar luidsporekeruitgangen, maar wel weer een gebalanceerde verbinding (als enige van de drie)).
  • T+A P 1200 R + A1520 R
    Is wat duurder dan de andere twee. Ook goede specs en ziet er visueel het best uit (het oog wil ook wat!), hij straalt degelijkheid uit.
  • van Medevoort CA222 + 2x PA333
    Deze heeft weer een goede damping factor (wat dat dan ook moge zijn!) en kan bi-ampen (2 eindversterkers)

WELKE!?! :blink: (en waarom?)

(ik zoek vooral controle, detail, transparantie en 'openheid' in het geluidsbeeld. De speakers waar ze voor moeten werken zijn von schweikert VR7 MK1)

Zijn dat deze speakers??

Anyway. Bi-ampen heeft zowiezo 2 eindversterkers (per kanaal) nodig, dus 1 paar speakerklemmen maakt niet uit (of bedoel je bi-wiren). Bi-ampen zonder actief xover is sowieso verspilde moeie imo. Kun je beter 1 einversterker van een hoger eklasse nemen. De VS zijn zeker nog betere waard, dan die uit je shortlist.

Topic titel zegt het al: wat wil 'damping factor' nou precies zeggen? wat is het in theorie en wat in praktijjk? en in relatie tot het vermogen van de versterker?

Bedankt voor de reacties alvast!

• NAD s100+s200
    Heeft lekker veel vermogen, blijft ook redelijk stabiel bij lagere ohm's, heeft helaas maar 1 paar luidsporekeruitgangen, maar wel weer een gebalanceerde verbinding (als enige van de drie)).
  • T+A P 1200 R + A1520 R
    Is wat duurder dan de andere twee. Ook goede specs en ziet er visueel het best uit (het oog wil ook wat!), hij straalt degelijkheid uit.
  • van Medevoort CA222 + 2x PA333
    Deze heeft weer een goede damping factor (wat dat dan ook moge zijn!) en kan bi-ampen (2 eindversterkers)

WELKE!?! :blink: (en waarom?)

(ik zoek vooral controle, detail, transparantie en 'openheid' in het geluidsbeeld. De speakers waar ze voor moeten werken zijn von schweikert VR7 MK1)

Vooraf even: ik ben geen electronicus. Maar het is mi. de verhouding tussebn de uitgangs - impedantie van de versterker en de impedantie van de belasting, dus van de luidspreker.

Het is een indicatie van de controle van de versterker over die luidspreker. Hoe hoger de waarde hoe meer controle de versterker heeft.

* NAD s100+s200

* T+A P 1200 R + A1520 R

* van Medevoort CA222 + 2x PA333

WELKE!?! blink.gif (en waarom?)

Kijk hier begrijp ik dus niets van!

Waarom ga je nou aan anderen vragen welke versterker je moet hebben?

De enige oren die van belang zijn, zijn die van jezelf!!

Ga gewoon lekker zelluf luisteren en bepaal wat er het beste bij je past. En trek je vooral niets aan van wat die ander er van vindt.

Of heeft het soms iets te maken met het feit dat je bang bent dat je iets koopt waarvan een ander zegt dat het niet goed is?? Nee toch?

By the way, die VR7-tjes zijn werkelijk briljante speakertjes. Ik neem aan dat je die toch ook niet gekocht hebt op aanraden van een ander, maar ze zelf uitgebreid beluisterd hebt.

En zoals onze eend ook al schreef: kijk ook nog eens iets verder dan de door jou genoemde versterkers. Je Vr7's verdienen het.

Hoi,

bedankt voor de reacties.

Nee, die van de foto zijn de MK-III, ik heb MK-I (ziet er heel anders uit ook).

Ik wil 2e hands kopen, dus luisteren en vergelijken is geen optie.

En iedereen zegt dat mijn speakers een betere versterker nodig hebben, ik kan altijd later nog upgraden, maar ik heb me nu te houden aan een budget (wie niet :)). Ook wil ik in verhouding minder uitgeven aan mijn versterker dan aan mijn speakers.

Maar goed, iemand een advies omtrent de genoemde versterkers?

@Duck Twacy: Wat is een actief xover?!

@Sodejuu: Bedankt, ik ben idd vergeten om zelf even te zoeken op dit forum.

Ander vraagje: Wat is belangrijker om op te letten: een hoge dempingsfactor of het feit dat het vermogen van eeen versterker zich (bijna) kan verdubbelen bij een halvering van de weerstand (dus bijv. 150W bij 8 ohm en 300 W bij 4 ohm)?

Of hebben deze twee zaken wat met elkaar te maken?

Dus: kies je voor versterker x: 150W/pc @ 8ohm, 200 W/pc @ 4 ohm en dempingsfactor 1500, OF versterker y: 150W/pc @ 8ohm, 300 W/pc @ 4 ohm en dempingsfactor 100?

Hoi,

bedankt voor de reacties.

Nee, die van de foto zijn de MK-III, ik heb MK-I (ziet er heel anders uit ook).

En iedereen zegt dat mijn speakers een betere versterker nodig hebben, ik kan altijd later nog upgraden, maar ik heb me nu te houden aan een budget (wie niet :)). Ook wil ik in verhouding minder uitgeven aan mijn versterker dan aan mijn speakers.

Maar goed, iemand een advies omtrent de genoemde versterkers?

@Duck Twacy: Wat is een actief xover?!

@Sodejuu: Bedankt, ik ben idd vergeten om zelf even te zoeken op dit forum.

Ander vraagje: Wat is belangrijker om op te letten: een hoge dempingsfactor of het feit dat het vermogen van eeen versterker zich (bijna) kan verdubbelen bij een halvering van de weerstand (dus bijv. 150W bij 8 ohm en 300 W bij 4 ohm)?

Of hebben deze twee zaken wat met elkaar te maken?

Dus: kies je voor versterker x: 150W/pc @ 8ohm, 200 W/pc @ 4 ohm en dempingsfactor 1500, OF versterker y: 150W/pc @ 8ohm, 300 W/pc @ 4 ohm en dempingsfactor 100?

Vreemd ze staan niet bij de VS archives. http://www.vonschweikert.com/reference.htm

Wellicht deze?

VR7NOGR-s002.jpg

Ook niet misselijk.

Een actieve xover (of wisselfilter) is een scheidingsfilter die je voor de eindversterkers plaatst, waardoor het frequentiebereik opgedeelt wordt (ieder versterker ziet maar een deel van het signaal). Het leuke bij splitsen van het signaal voor de versterkers is, dat het geheel meer is dan de som der delen (ofwel twee 50 watt versterkers met een xover op 300 hz zijn krachtiger dan een 100 watt versterker. Heb wel eens horen zeggen dat je ze mag vergelijken met een 180 watt versterker, maar of dat zo is weet ik niet helemaal zeker). Voor de volledigheid je hebt zowel passieve als actieve line level filter. De actieve bevatten ook versterkende elementen. De passieve zijn wat lastiger toe te passen. Crux is dat het wisselfilter voor de eindversterker zit, niet erna.

In ieder geval, bij bi-ampen (zonder filtering op line level nivo), ziet iedere versterker het volledige input signaal. Dus bevat het signaal bijvoorbeeld enorme sterke lage tonen, waardoor een versterker clipt, dan clipt de hoge tonen versterker net zo hard. Die krijgt immers ook de lage tonen voor zijn kiezen.

Ik zou bij een VS niet snel met het wisselfilter gaan rommelen. Over het algemeen maakt VS veel werk van het filter (doet er erg geheimzinnig over), dus het is zeer de vraag of het er beter van wordt. Gewoon 1 goede amp, zou mijn advies zijn, desnoods met bi-wiring.

Het blijven verdubbelen van het vermogen bij halvering van de impedantie is een teken van een zware voeding. Er zijn echter ook ontwerpen die dat niet doen en toch een zeer overbemeten voeding hebben (en erg goed kunnen klinken). Dit soort versterkers klinken dan wel minder met laag ohmige speakers. Ik denk dat de VR7 wel een minimum impedantie kent onder 4 ohm.

Nee, niet ter plekke dat snap ik ook wel, maar sowieso niet luisteren en vergelijken???

:huh::confused:

Wat een bakbeesten die nieuwe vR7's he!?

Ik heb zelf een tijdje geleden de VR4 Gen III mogen beluisteren en dat was al niet misselijk. ...

Beste,

Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te verklaren, dat zal niet meevallen voor mij.

Dus bijvoorbaat Sorry .

Over dempingsfactor meer dan 50 is onzin .

Waarom .....

Als wij samen naar Emmen of Borger gaan , daar hebben ze Hunnebedden wij gaan 1 van die grote stenen ophangen aan een touw , die we aan een stevige boom monteren, dat lukt dus : ).

Daarna gaan we de steen in beweging brengen , pfffffffffffft dat valt niet mee : )

Maar 1 keer in beweging blijft de steen doorslingeren, dat komt door de hoge bewegende massa.

Dat doet een grote woofer ook , door de bewegende massa wil hij door blijven bewegen, dat willen wij niet wat dat geeft een lage toon met een heleboel lage toontjes erachteraan(het doorbewegen).

Doordat er aan de woofer een spreekspoel zit , in een magnetisch veld wekt de woofer zelf spanning op (Tegen EMK ) deze spanning gaat terug naar de versterker en wordt daar kort gesloten, door de lage inwendige weerstand van de versterker (mits deze laag is ) , als deze inwendige weerstand hoog is wordt er niets gedempd (kortgesloten) en hebben we dus een doordreunende bas.

Als we een weerstand in de luidsprekerkabel zetten slobberd deze weerstand de spanning weg , jammer dan , geen demping !

Zit er in de kabel zelf veel weerstand jammer dan geen demping !

Hoger dan 50 heeft weinig zin omdat de woofers van tegenwoordig niet groot genoeg zijn ( oftewel ze zijn lang niet zo zwaar dan vroeger) nu een lage bewegende massa.

2 e

Heel wat anders is de stroom voorziening een te kleine transformator leverd kan te weinig stroom leveren , daardoor kan de spanning niet op niveau worden gehouden en stort hij af en toe even in, dat dit vervorming veroorzaakt is te begrijpen.

Dus de voeding moet groot zijn om deze spanningsval te kunnen voorkomen vooral als de Impedantie bij bepaalde frequenties onder de 4 Ohm zakt , dit verschild per luidspreker.

Daardom is het belangrijk te weten hoe moeilijk of hoe gemakkelijk een luidspreker is aan te sturen.

Dus het zijn daadwerkelijk 2 verschillende parameters het vermogen en dempingsfactor.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Misschien rookt hij niet?

Als ik het mocht zeggen.

Koop een mooie pre (desnoods een tweede hands voor pak hem beet 1000 euro). Bij voorkeur met gebalanceerde uitgang.

Bouw een paar mono blokken op basis van Hypex UcD700 en bijbehorende voeding. (kosten rond 2000 euro, met een paar fantsoenlijke kasten).

Als je niet tevreden bent over het laag, koop er nog een Ultracurve bij. Overigens van von Schweikert heb ik wel eenns gelezen dat ze vaak een bult in het upperlaag (100 hz) missen,waardoor ze slanker lijken te klinken.

In ieder geval gene kak die speakers! :o;)

Demping is het door de versterker onder controle houden van het return signaal dat van de speaker komt.

Zoals onze Haudio al stelde: een hoge demping is zeer interessant om (te) zware luisprekers of een slodderende bodderende bas onder controle te houden. Maar het is niet het enige zaligmakende hifi-walhalla: Lampenversterkers hebben weinig demping, maar met speciale aangepaste speakers (meestal lichte conussen/hoog rendement) spelen ze de sterren van de hemel. Transistorversterkers hebben meestal veel hogere dempingswaarden en meer power, waardoor ze ook laaggevoelige speakers kunnen aansturen. Ik weet uit ervaring dat de hoge dempingsfactor van mijn nu ter ziele gegane zeer oude Phase Lineair versterker er voor zorgde dat mijn bassen steeds strak en vol nuance werden weergegeven.

Power: een indicatie van een verdubbeling van Watts aan 8 resp. 4 ohm is meestal een indicatie van een goede voeding die veel overschot heeft. Het wijst op een veel headroom en dus dynamiek. Maar ook hier is het verdubbelen van stroom niet altijd het bewijs van kwaliteit, een goede versterker die matcht met je speakers hoeft niet per s

Ik had per ongeluk in een oud topic gepost, dus hier nogmaals.

Dempingsfactor is een zwaar overschatte specificatie bij versterkers.

De DC weerstand van de spreekspoel bepaald voor het grootste gedeelte de maximale electrische demping. Op de totale demping van een systeem hebbende electrische eigenschappen van de luidspreker (QES) dan ook de grootste invloed en daarna de mechanische eigenschappen van de luidspreker (QMS).

De eigenschappen van de luidspreker bepalen dan ook voor verweg het grootste gedeelte de totale demping, mits de dempingfactor van de versterker echt heel laag is.

Ik wil niet beweren dat versterkers niet verschillend kunnen klinken, maar een strak klinkende bas heeft weinig met dempingsfactor als specificatie te maken.

(...)

Dempingsfactor is de verhouding tussen luidsprekerimpedantie en de inwendige impedantie van de (eind)versterker. In formulevorm: D = Z1/Zii.

In deze formule is D de dempingsfactor van de versterker, Z1 is de luidsprekerimpedantie in Ohm, en Zii is de inwendige impedantie van de versterker in Ohm.

Doordat de impedantie van een luidspreker afhankelijk is van de frequentie (en in minder mate ook van de belasting / opwarming van de spreekspoel: amplitude + duur), is ook de dempingsfactor in feite afhankelijk van de frequentie.

Om toch een algemeen geldende waarde te krijgen, gaat men meestal uit van de "nominale luidsprekerimpedantie", die gewoonlijk bij 1 kiloHertz wordt gemeten.

Bij een luidsprekerimpedantie van 8 Ohm en een inwendige impedantie van de versterker van 0,4 Ohm is de dempingsfactor D = 8 / 0,4 = 20.

De dempingsfactor bepaalt de mate waarin onbeheerste bewegingen van de luidsprekerconus (ringing) worden gedempt.

Luidsprekerconussen kunnen onbeheerst bewegen doordat zij worden aangestoten door paneelresonanties en luchtbewegingen in de luidsprekerbehuizing en/of in de luisterruimte, door mechanische veerwerking van de luidsprekerophanging, enz.

Hoe hoger de dempingsfactor, des te beter kunnen deze ongecontroleerde bewegingen onder controle kunnen worden gehouden.

Het reageren op plotselinge signalen (transi

Het is niet toevallig dat topklasse versterkers die grote vermogens kunnen leveren allemaal een dempingsfactor van ruim 100 bezitten: de beste types hebben zelfs een dempingsfactor van 500 of nog meer.

SPECIFICATIES

VERMOGEN

Minimaal 2 x 100 W RMS in 4 Ohm.

TRANSIENTEN

2 x 400 W gedurende 5 milliseconde in 1 ohm belasting.

DEMPINGSFACTOR

1000 bij 8 ohm belasting van 20Hz tot 20kHz.

THD+N

0.01% van 20Hz-20kHz bij vol vermogen - 0.5 dB.

FASE FOUT

verschil links/rechts minder dan 0.2 graden bij 20kHz. Minder dan 6 graden absoluut

:rolleyes:

Bij een luidsprekerimpedantie van 8 Ohm en een inwendige impedantie van de versterker van 0,4 Ohm is de dempingsfactor D = 8 / 0,4 = 20.

In werkelijkheid ziet het er toch iets anders uit. Stel dat een luidspreker een DC weerstand van 6.4ohm (80% van de impedantie) heeft, een connector weerstand van 0.01 ohm en een kabel weerstand van 0.07 ohm.

We nemen 2 versterkers, met een dempingsfactor van respectiefelijk 20 en 5000, dus Ruit = 0.4, 0.0016.

DF = 8 / (Ruit + Rconnector + Rkabel + Rdc)

DF20 = 8 / 6.88 = 1.163

DF5000 = 8 / 6.4816 = 1.234

Een verschil van nog geen 6% tussen een versterker met een dempingsfactor van 20 en 5000. Dit is zeer extreem, over het algemeen heeft een transistor versterker al snel een dempingsfactor van 50 of meer, waardoor het verschil klein wordt.