Jump to content

Welke platenspeler?

tortels
 Share

Recommended Posts

Hallo daar audiofielen!

Ik ben op dit moment 2 jaar in het bezit van een Dual CS 435-1 platenspeler en ben daar niet tevreden over. Alhoewel ik geen audiofiel ben, heb ik wel een heel goed gehoor en hij loopt gewoon niet lekker. De motor is al een keer vervangen.

Ik ben me aan het orienteren op het web en nu blijkt een voorversterker toch wel een must te zijn, ook al heb je wel een phono-ingang op je versterker.

De Pro-Ject debut/phono SB lijkt me wel wat.

Kan iemand aangeven of dit een echte vooruitgang is op die Dual? Ik ben vrij onbekend in deze wereld, maar een platenspeler zonder auto-aflsag klinkt me toch wat vreemd in de oren?

Kan iemand mij een klein zetje in de goede richting geven? :blink:

Guest Kraus vonBentinck

Een mooie gelegenheid om heel veel wijzer te worden over (de prijzen van) platenspelers vormen de analoogdagen op 10 en 11 februari in Sneek bij AudioSelectief.

Dan kun je horen hoe het kan klinken, hoe het er uit kan zien en ook wat het allemaal kost. Dat kan zeer onthullend zijn.

Voor volautomatische draaitafels zit je al gauw bij Dual.

De meeste moderne platenspelers hebben bijna niets automatisch, ook geen automatische lift aan het einde van de plaat.

Een aparte phonoversterker geeft meestal wel een flinke vooruitgang maar is niet zo eenvoudig kiezen.

Naast een bezoek aan aan de analoogdagen kun je de zoekfunctie benutten en zoeken op platenspeler en draaitafel in de topictitel; dan vind je tig keer deze zelfde vraag. Lees je er een paar door, dan kom je er al snel achter dat het eerste wat je moet doen is een budget vaststellen.

Voor een draaitafel tel je net zo gemakkelijk 200 als 20.000 euro neer dus je budget bepaalt dan al snel in welke richting je het moet zoeken.

Voor de draaitafels in de goedkopere prijsklasse (onder 1000

http://www.phonophono.de/YGoldring4.php3?Kennung=

Ik weet niet wie dat vertegenwoordigt, maar er zit direct een mooie Rega- arm op.

http://hifi.nl/recensies2.php?id=2457

Tonar dus. Nou, wie is nou niet een agent van Tonar? Die moet zich maar melden...

http://www.tonar.nl/

Al 5 jaar under construction, maar goed. Wie zei er iets over klantgericht internetgebruik?

En zou zoiets in Nederland te krijgen zijn?::

http://www.needledoctor.com/s.nl/sc.2/cate.../it.A/id.864/.f

Bedankt voor de tips totzover!

Ik zie wel dat je bij de Project nog een aparte speedregulator moet kopen anders moet je met het wisselen van 45 naar 33 en vice versa steeds de mat eraf halen en de snaar stellen??

Wat een toestand....ik speel heel veel 7" en ik begin steeds blijer te worden met mijn Dual.... :D

En om steeds naar mijn pick-up te rennen als de plaat is afgelopen?? hmmm

Wellicht komt het mindere (valse) geluid van mijn Dual CS 435-1 doordat mijn aluminium plate niet helemaal recht loopt....als hij speelt lijkt hij wat te zwalken of lijkt er een knik in te zitten?

Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben meegemaakt?

Dus dan toch maar een speler met lift en auto afslag...

Iemand suggesties voor rond de 300 euro of better stick with my Dual?

Bedankt voor de tips totzover!

Ik zie wel dat je bij de Project nog een aparte speedregulator moet kopen anders moet je met het wisselen van 45 naar 33 en vice versa steeds de mat eraf halen en de snaar stellen??

Wat een toestand....ik speel heel veel 7" en ik begin steeds blijer te worden met mijn Dual.... :D

En om steeds naar mijn pick-up te rennen als de plaat is afgelopen?? hmmm

Wellicht komt het mindere (valse) geluid van mijn Dual CS 435-1 doordat mijn aluminium plate niet helemaal recht loopt....als hij speelt lijkt hij wat te zwalken of lijkt er een knik in te zitten?

Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben meegemaakt?

Dus dan toch maar een speler met lift en auto afslag...

Iemand suggesties voor rond de 300 euro of better stick with my Dual?

Beste Tortels

Er is iets mis met je Dual: een plateau hoort absoluut slingevrij te zijn en absoluut vlak. Overigens is die 435 echt een instapmodelletje. Ik zou eens naar een 2e hands Dual gaan kijken of een 2e hands thorens. Een TD320 is wel voor een redelijk bedrag te krijgen en die is beslist een heel stuk beter. Een TD147 kaN OOK, maar die moet je niet zomaar kopen. Een betere Dual kan ook: een 701, 721, 731 of 741 kan ook de mooite waard zijn, maar Dual CS,5000 is helemaal aantrekkelijk, omdat die nog niet zo oud zijn. Moet voor rond de 100 euro te vinden zijn met een mooie elementje..

Beste Tortels,

Als het tweedehands mag zijn... kijk dan ook gerust eens naar (Japanse) direct-drive platenspelers.

Die zijn (waren) destijds veel beter dan wij weten (wisten), aangezien onze hifi-recensenten toen alleen maar oog hadden voor Thorens en Dual.

Maar een DD-halfautomaat (automatische afslag) als de Akai AP-206C, Yamaha YP-D71, Sansui FR-Q5 of de Technics SL1600 en 1700 modellen, is een prima optie!

Zowel de motoren (rumble, zweving) als de armen (aftasting) zijn veel beter dan men vaak denkt.

Wil je echter iets Spartaans (snaaraandrijving en volledige handbediening) dan kun je - naast Thorens - ook eens kijken naar Telefunken S 500 en S 600, met de fabuleuze Ortofon AS 212 arm erop.

Over 2e hands gesproken....

Ik heb mijn oude Akai direct drive AP-A201 (met huis-tuin- en keuken element) weer aangesloten ipv die Dual. En wat blijkt? Die Dual was inderdaad de weg kwijt qua snelheid. Bleek ook dattie 45 toeren te snel afspeelde. Die kan dus in de prullenbak.

Het totaalgeluid van die Akai is wat minder goed, maar dat is iets minder erg op dit moment.

Ik heb geen vertrouwen meer in een Dual, dus dat zal ik nooit meer kopen!

Vreemd dat ze tegenwoordig alleen die DJ-tafels direct drive maken? Die hebben dan weer geen auto afslag, wat voor mij toch wel een must is.

Tevens valt op dat die Akai standaard een harder geluid levert via de phono-ingang dan de Dual?

Na al die verhalen over voorversterkers die ik heb gelezen begint het te duizelen...

Dus wat blijft er over voor mij? Ik wil eigenlijk semi-auto, keuze voor 45 en 33 toeren (zonder extra kastje's aan te schaffen) en niet al teveel toeters en bellen qua instellingen. Dus gelijk een goed element bijgeleverd.

Heeft er nog iemand een suggestie?

:confused:

Over 2e hands gesproken....

Ik heb mijn oude Akai direct drive AP-A201 (met huis-tuin- en keuken element) weer aangesloten ipv die Dual. En wat blijkt? Die Dual was inderdaad de weg kwijt qua snelheid. Bleek ook dattie 45 toeren te snel afspeelde. Die kan dus in de prullenbak.

Het totaalgeluid van die Akai is wat minder goed, maar dat is iets minder erg op dit moment.

Ik heb geen vertrouwen meer in een Dual, dus dat zal ik nooit meer kopen!

Vreemd dat ze tegenwoordig alleen die DJ-tafels direct drive maken? Die hebben dan weer geen auto afslag, wat voor mij toch wel een must is.

Tevens valt op dat die Akai standaard een harder geluid levert via de phono-ingang dan de Dual?

Na al die verhalen over voorversterkers die ik heb gelezen begint het te duizelen...

Dus wat blijft er over voor mij? Ik wil eigenlijk semi-auto, keuze voor 45 en 33 toeren (zonder extra kastje's aan te schaffen) en niet al teveel toeters en bellen qua instellingen. Dus gelijk een goed element bijgeleverd.

Heeft er nog iemand een suggestie?

:confused:

Ja zeker,

Gewoon een Goldring GR 1.2 aanschaffen incl. element met Rega arm voor 299,00

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Tortels,

(...) Wil je echter iets Spartaans (snaaraandrijving en volledige handbediening) dan kun je - naast Thorens - ook eens kijken naar Telefunken S 500 en S 600, met de fabuleuze Ortofon AS 212 arm erop.

Correctie: de Telefunken draaitafels S 500 en S 600 hebben opto-elektronische afslag met automatische armlift aan het einde van de plaat. Werkt voortreffelijk, althans: bij het apparaat dat ik onlangs via ebay.de aanschafte. Snaaraandrijving met een vreselijk groot en zwaar plateau: mijn Thorens TD126 Mk III electronic kromp zelfs een beetje in elkaar, toen die geweldenaar uit z'n doos kwam... :rolleyes:

Beste Tortels,

Als het tweedehands mag zijn... kijk dan ook gerust eens naar (Japanse) direct-drive platenspelers.

Die zijn (waren) destijds veel beter dan wij weten (wisten), aangezien onze hifi-recensenten toen alleen maar oog hadden voor Thorens en Dual.

Maar een DD-halfautomaat (automatische afslag) als de Akai AP-206C, Yamaha YP-D71, Sansui FR-Q5 of de Technics SL1600 en 1700 modellen, is een prima optie!

Zowel de motoren (rumble, zweving) als de armen (aftasting) zijn veel beter dan men vaak denkt.

Wil je echter iets Spartaans (snaaraandrijving en volledige handbediening) dan kun je - naast Thorens - ook eens kijken naar Telefunken S 500 en S 600, met de fabuleuze Ortofon AS 212 arm erop.

Jammer dat de motor van zo'n directdrive onder de draaitafel zit...

Je element pikt dus makkelijk brom op. :(

:huh:

Beste Tortels,

(...) Wil je echter iets Spartaans (snaaraandrijving en volledige handbediening) dan kun je - naast Thorens - ook eens kijken naar Telefunken S 500 en S 600, met de fabuleuze Ortofon AS 212 arm erop.

Correctie: de Telefunken draaitafels S 500 en S 600 hebben opto-elektronische afslag met automatische armlift aan het einde van de plaat. Werkt voortreffelijk, althans: bij het apparaat dat ik onlangs via ebay.de aanschafte. Snaaraandrijving met een vreselijk groot en zwaar plateau: mijn Thorens TD126 Mk III electronic kromp zelfs een beetje in elkaar, toen die geweldenaar uit z'n doos kwam... :rolleyes:

Ebay.de Bod staat thans op een somma van

Gewoon een Goldring GR 1.2 aanschaffen incl. element met Rega arm voor 299,00

Haudio,

Klinkt goed, heb ik inderdaad ook al mijn oog op laten vallen.

Alleen moeilijk te krijgen in Nederland. Wordt mij ook niet duidelijk of het een semi-automaat is en of er een 33/45 schakelaar op zit?

Ik heb ook die Akai AP-206C gevonden op ebay voor 90 euro. Die ziet er erg goed uit!

Gewoon een Goldring GR 1.2  aanschaffen incl. element  met Rega arm  voor 299,00

Haudio,

Alleen moeilijk te krijgen in Nederland. Wordt mij ook niet duidelijk of het een semi-automaat is en of er een 33/45 schakelaar op zit?

Ik heb ook die Akai AP-206C gevonden op ebay voor 90 euro. Die ziet er erg goed uit!

Begin nooit aan Akai...

Gewoon een Goldring GR 1.2  aanschaffen incl. element  met Rega arm  voor 299,00

Haudio,

Bij de Goldring moet je zelf al het werk doen.

Voor de wisseling tussen 33 en 45 toeren moet je het snaartje even omleggen.

Simpelheid troef.

Marten Jan

De opmerking over het geld besparen slaat nergens op: er worden juist schandelijke prijzen gevraagd voor "audiofiele" platenspelers die alle luxe en comfort ontberen, en waarvan de functionele eigenschappen vaak niet of nauwelijks beter zijn dan de goedkopere spelers. De grootste verschillen zijn optisch: ze lijken meer op boorplatforms of petrochemische kraakinstallaties en worden dientengevolge door suggestibele zieltjes als imposant ondervonden.

Dank voor je frisse kijk op de zaken Spido!

Ik had ook al dit idee. Ik vind het van de gekke dat een draaitafel niet auto afslaat (of je moet DJ zijn) en dat je een snaar zou moeten omleggen om het toerental te wijzigen!

Hoewel ik wel geloof dat een Pro-Ject of Goldring substantieel beter klinkt dan de meeste andere tafels voor rond de 300 euro prijs. En die minimale uitstraling vind ik ook wel mooi. Want een draaitafel moet natuurlijk doen waar hij goed in is: plaatjes draaien!

Dus inderdaad niet teveel toeter en bellen die stuk kunnen.

Ik denk nu derhalve aan een Pro-Ject 1.2 Comfort. Deze heeft een elektronische snelheidsregelaar en automatische afslag. De enige Pro-Ject die dit heeft; ik vind het vreemd dat dit model niet op hun eigen website staat vermeld!

Ik heb nog een versterker met phono-ingang dus een voorversterker lijkt mij vooralsnog niet nodig. Dan ben ik voor 369 euro klaar. Iets boven mijn budget maar dan heb ik wel iets wat ik zoek denk ik.

Alhoewel ik nu zie dat een Thorens TD 190-1 een zeer goed alternatief is: http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1509

Deze is ook beduidend goedkoper en doet niet onder voor de comfort 1.2.

Hmmm lastig! :D

• 2 weeks later...