Jump to content

Hoe warm mag/dient een versterker (te) worden?

vrut
 Share

Recommended Posts

Gegroet,

Zelf heb ik reeds vaak mee gemaakt dat ik mij afvroeg of de temperatuur van de versterker niet te hoog was. In het verleden met een Accuphase 303, een Goldmund Job, en pas geleden met een Van Medevoort MA220. De koelribben zijn dan zo warm dat ik net deze een paar seconden goed vast kan houden :blink: .

Daarnaast is het een bekend fenomeen dat versterkers bij een bepaalde temperatuur een optimale geluidskwaliteit afgeven, zeker de klasse A-verstekers.

Is het niet handig als accessoire een temperatuurmeter te gebruiken, al is het alleen maar om tot een optimale geluidskwaliteit te komen cq. het apparaat te beschermen tegen overmatige slijtage? :confused:

En is hierin een wezenlijk tussen klasse A, B, enz. versterkers? En welke kwaliteit gaat vooruit dan wel achteruit bij verschillende temperaturen?

Alvast merci voor de respons, groeten Fred

Een temperatuurmeter heeft sommige merken al, zoals Marantz. Deze geeft alleen maar de bedrijfstemperatuur aan, verder heeft deze niet zoveel nut.

Klasse A versterkers stralen veel warmte uit, en dat heeft natuurlijk wel zo zijn nadelige effecten op onderdelen in de versterker, zoals (voeding)elco's, condensatoren die in waarde achteruit gaan, enz enz. Als je je versterker plaatst waarbij hij kan ''ademen''(veel ruimte aan de bovenkant cq zijkant), en je de versterker niet aanlaat staan, kun je de levensduur aanzienlijk verlengen.

En dat versterkers bij een juiste temperatuur op zijn best is, is van toepassing bij buizenversterkers, transistorversterkers niet of nauwlijks.

Gr.

En dat versterkers bij een juiste temperatuur op zijn best is, is van toepassing bij buizenversterkers, transistorversterkers niet of nauwlijks.

Oh ja?

Overigens zouden koelribben net met de hand vast te pakken moeten zijn, de temperatuur is dan zo'n 60