Jump to content

TentLabs Shunt Regulators

Paulebappie
 Share

Recommended Posts

Guido verkoopt aangepaste volt-regulators op z'n site als vervangers van de bekende 78.. & 79.. types. -> www.tentlabs.com

Het verschil wordt alsvolgt omschreven:

Higher resolution

Better transparency

Clean low ends

Increased dynamics

Iemand deze al gehoord/gebruikt? Ben wel benieuwd!

Output current

3.3 and 5V versions: 80 mA

15V versions: 50 mA

Is dit niet een beetje weinig?

Guido verkoopt aangepaste volt-regulators op z'n site als vervangers van de bekende 78.. & 79.. types. -> www.tentlabs.com

Het verschil wordt alsvolgt omschreven:

Higher resolution

Better transparency

Clean low ends

Increased dynamics

Iemand deze al gehoord/gebruikt? Ben wel benieuwd!

Output current

3.3 and 5V versions: 80 mA

15V versions: 50 mA

Beste,

In de meeste gevallen moet de stroomlevering genoeg zijn. s'ommige complex discrete klasse A line uitgangstrappen willen misschien meer dan 50 mA trekken, maar dit is meer uitzondering dan regel. Als je echt twijfelt, zet je je multimeter in serie met de schakeling en meet de maximaal gevraagde stroom op.

Ik moet zeff ook nog experimenteren met deze regulatoren maar ik heb er een zeer goed gevoel over. Je spanningen in een apparaat en dus de voedingsregulatoren zijn de basis van elke schakeling!. 78xx en 79xx regulatoren zijn vaak bud en hebben een relatief hoge voedingsruis.

(Edwin is wat voor in je nieuwe HK!! ;))

Groeten,

Bas

(Edwin is wat voor in je nieuwe HK!! }

Ik zat er al aan te denken, Bas :D

Maar de CD-speler klinkt zo goed, dat ik helemaal niet het gevoel heb dat ik iets wil veranderen. Dat is juist het punt. :)

Om maar met jou woorden te spreken: 'If it sounds good, its good'. B):)

Groeten

Edwin

Een shuntregelaar dissipeert zelf het meeste vermogen wanneer hij geen stroom

levert aan de belasting, en het minste vermogen wanneer hij zijn

maximum stroom levert. Daarom ligt het voor de hand dat generische

shuntregelaars ontworpen worden voor een niet al te hoge maximum stroom.

Als Guido zijn producten voor 500mA had ontworpen zou hij nogal extreme

voorzorgen moeten nemen ingeval de belasting slechts 10mA vraagt,

of ook indien de shunt per ongeluk niet belast wordt.

De shunts in mijn eigen ontwerpen zijn goed voor 10-20mA :D

http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise3_e.html

http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise4_e.html

http://www.tnt-audio.com/clinica/regulator...pedance2_e.html

http://www.tnt-audio.com/clinica/regulator...pedance4_e.html

Een shuntregelaar dissipeert zelf het meeste vermogen wanneer hij geen stroom

levert aan de belasting, en het minste vermogen wanneer hij zijn

maximum stroom levert. Daarom ligt het voor de hand dat generische

shuntregelaars ontworpen worden voor een niet al te hoge maximum stroom.

Hallo Werner,

En daarom ontwerp je een shuntregelaar ook specifiek op de stroombehoefte van de schakeling die hij moet voeden. Met de stroom door de shunt op ongeveer 0,5x tot 1x de stroom door de schakeling.

Had die artikeltjes van je op TNT al gelezen Werner, goede info. Heb je ook geexperimenteerd met het voeden van de shunt vanuit een stroombron ipv met een weerstand? Als je de stroombron instelbaar maakt kun je het geheel ook beter afstemmen op de stroombehoefte van de schakeling.

;)

Heb je ook geexperimenteerd met het voeden van de shunt vanuit een stroombron ipv met een weerstand?

Ja en nee. Ik heb wel ergens een DACje met super-shunts, maar daar heb ik uiteindelijk weinig mee gedaan. Ik heb dan ook heel weinig tijd voor dit soort dingen.

In de TNT reeks werden stroombronnen bewust weggelaten omdat ik echt eens

iets wilde doen met niet meer dan twee transistoren en een paar vierkante centimeter. Met een of twee goede stroombronnen in de regelaar wordt dat al snel een pak meer.

Verder vergroot het de complexiteit naar stabiliteit toe (twee gekoppelde tegengekoppelde systemen), en omdat ik thuis geen scoop heb of een breedbandspectrumanalyzer zou ik hier dan ook weinig van praktisch nut over kunnen zeggen. Simulaties met het soort modellen dat ik gebruik vertrouw ik hooguit tot 1MHz. En dan nog ... de TNT artikels over uitgangsimpedantie zijn boven 100kHz al verdacht.

Verder vergroot het de complexiteit naar stabiliteit toe (twee gekoppelde tegengekoppelde systemen), en omdat ik thuis geen scoop heb of een breedbandspectrumanalyzer zou ik hier dan ook weinig van praktisch nut over kunnen zeggen.

Het enig praktisch nut is een betere storingsonderdrukking vanuit het net en betere rimpelonderdrukking. Kan wel van nut zijn bij het voeden van een pre-amp.

Wbt stabiliteit is het denk ik geen probleem: De twee regelcircuits zijn van elkaar gescheiden door de capaciteit over de regulator. En als die capaciteit van goede kwaliteit is ziet de regelaar dus vrijwel alleen die capacitieve impedantie. Echt veel complexer wordt het niet zo: Een BD138 + BC559 met twee weerstandjes. En dat kost ook niet meer dan 1 a 2 euro.

;)

Kon het toch niet laten om op een shuntregulator een actieve stroombron los te laten om te zien wat er gebeurt. De shunt regulator is ideaal weergegeven als een 12 V spanningsbron in serie met 0,1 ohm. Dat scheelt dus nog eens zo'n 30 dB aan extra PSR (power supply rejection). Met toevoegen van C1 als extra bromonderdrukking komt daar nog eens een kleine 30 dB bij tot ca. 100 kHz (onderste blauwe lijn). De rode lijn is de PSR wanner de regulator uit een weerstand gevoed wordt en is enigszins afhankelijk van de grootte van die weerstand.

Shunt_curr_psr.gif

;)

Hoi Pjotr,

Ik gebruik al een poosje yuasa lood accutjes

als voeding voor mijn dac.

Dit was al een hele verbetering t.o.v. de orginele voeding.

Zal met bovenstaande schakeling winst te behalen zijn t.o.v. de accu's ?

Ik wil eigenlijk van de accu's af, en indien mogelijk weer beter

heb ook wel gedacht aan een sulzer of jung voeding maar weet ook niet of dit

beter klinkt dan accu.

M.v.g.

Hoi Tjarda,

Tegen loodaccu's kan weinig op. Zie ook Werners metingen op TNT. Niet alleen ruisen ze erg weinig, je bent dan ook volledig geisoleerd van het lichtnet en daar zit misschien wel de grootste winst.

Bovenstaand schakelingetje is meer bedoeld als voeding voor een parallel stabilisator om extra storingsonderdrukking te krijgen. En m.i. heeft dat nog het meeste effect voor het voeden van een v.v. Werners veslagje ging ook over toepassing bij een headphone amp als ik mij niet vergis.

;)

Ja een shuntregelaar gevoed door jou schakeling dat had ik begrepen

ik zag dat je dan op - 130 db uit zou kunnen komen !

Ik had ook de site van Werner bekeken, maar vertrouw die accu-plot niet zo

the pink plot staat ook op - 130 db, vandaar dat ik aan jou idee dacht.

Ik sta via scheidingstrafo's al los van het lichtnet

geheel los kom je niet door de capacitieve koppeling, maar het helpt wel

zelfs de versterker klinkt beter.

We gaan gewoon door hi

Bedankt voor de info.

Gr.

Hoi Tjarda,

Zou zeggen experimenteer eens mee. Ben je een beetje bekend met elektronica dan weet je je weg wel denk ik ;) Bovenstaand schakelingetje levert ong. 30 mA wat bepaald wordt door R1. Overigens heb ik gemerkt dat de Ri van een simpele shuntregulator a la Werner nog af kan hangen van de stroom er door: Hoe meer stroom erdoor loopt hoe lager de Ri.

Als je een scheidingstrafo met aardscherm hebt (wat goed aan aarde ligt) dan heb je idd een erg lage koppelcapaciteit (10den van een pf).

;)

Hoi Pjotr,

Ik gebruik al een poosje yuasa lood accutjes

als voeding voor mijn dac.

Dit was al een hele verbetering t.o.v. de orginele voeding.

Zal met bovenstaande schakeling winst te behalen zijn t.o.v. de accu's ?

Ik wil eigenlijk van de accu's af, en indien mogelijk weer beter

heb ook wel gedacht aan een sulzer of jung voeding maar weet ook niet of dit

beter klinkt dan accu.

M.v.g.

Er is geen betere voeding dan loodaccus, en liefst lekker zwaar.

Ik gebruik twee accu's van 12V/7Ah voor een voorversterker met phonostage en dan merk je dat je met simpele opamp techniek de meest exotische schakelingen aan de kant kan zetten.

Ik wil nu de CD speler en DAC ook met Accu's gaan voeden, want het maakt echt heel veel uit. Ik merk ook dat als ik de laadinrichting aanzet het geluid negatief wordt beinvloed, zelfs als deze niet op de accus staat. Het strooiveld, lekstromen(fase goed) en zo zijn al genoeg om de zaak te verstieren.

Het mooist is dus als alle apparatuur los staat van het lichtnet, behalve de eindversterker en in mijn geval het actief laag.

Cocluderend kan ik zeggen dat de shuntregelaars waarschijnlijk geen verbetering zullen zijn t.o.v. Accu's, in een bestaande netvoeding kan het wel een hele verbetering zijn als de 78xx en 79xx worden vervangen.

Het hoefd ook niet perse beter, ik wil uiteindelijk toch wel van de accu's af

als ik met een mooie regelaar in de buurt kan komen dan vind ik het ook goed.

De laatste jung-regelaars met snelle error opamps

zullen beter zijn dan zijn eerdere ontwerpen.

Misschien iemand die het verschil heeft gehoord tussen een mooie

voeding en accu ??