Jump to content

Marantz CD 80

Tijn
 Share

Recommended Posts

In de 2e hands rubriek van deze site zag ik van een bekende handelaar de klassieke Marantz CD 80 staan. Doordat de verkoper altijd zeer zijn best doet een goed (verkoop) verhaal er bij te schrijven ( typen ) las ik dit vanwege mijn nieuwsgierigheid door. Hierin werd verteld dat de speler beschikt over een dubbele DAC 7. Zover ik weet wordt deze gebruikt in o.a de CD 10. Het is toch de TDA1541A-S1 die de CD 80 standaard aan boord heeft? Of maak ik hier een lelijke vergissing? :)

volgens mij is het niet dezelfde. ook geen idee waar de naam dac7 vandaan komt.

uit een eerder topic:

MARANTZ CD80 TDA1541, MARANTZ CD10 TDA1547

Je geeft zelf het antwoordt al: De TDA1547 heeft als bijnaam DAC7 en dit is idd een 1-bitter welke toendertijd bekend stonden om hun waardeloze laagweergave....

Beste forummers. :rolleyes:

Heb nog een CD 80 , ongemodificeerd, met een lelijke dropveter en stekker, maar

ondanks dat ik zeer veel analoog draai op een draaitafel van duizenden euro`s ( o.a BASIS 1400) vind ik het laag van de Marantz CD 80 zeeeer goed en met veel definitie etc. en wil ik die CD 80 niet kwijt..

Mischien komt er wel binnenkort een DAC en dus de CD 80 als loopwerk... B)

Kwilde dit even kwijt.

heel veel groeten uit Loon B)

Ik deed het ook met een CD80, maar toen ik een Audionote dac erop aansloot vond ik dat een enorme vooruitgang B) Het zal wel aan mij liggen, ik hou van vervormde donkerbruine buizensound <_<

Het is een mooi apparaat, maar ik doe er niet extatisch over..

Weet je wat: ik zal hem voor de gein nog eens aansluiten, ik ben benieuwd!

Voor hetzelfde geld koop je een nieuwe Harman Kardon HD-970. Die maakt de CD-80 met de grond gelijk. :D

Alleen moet je dan niet veel om het uiterlijk geven. Maar voor de rest is de CD-80 geen partij meer. B) Is ruimschoots achterhaald. B)

Groeten

Edwin

Ja, en geintegreerde Vincent-versterker en een paar goedkope Magnats eraan, en je hebt een top-set! :D

Voor hetzelfde geld koop je een nieuwe Harman Kardon HD-970. Die maakt de CD-80 met de grond gelijk.  :D

Alleen moet je dan niet veel om het uiterlijk geven. Maar voor de rest is de CD-80 geen partij meer.  B) Is ruimschoots achterhaald. B)

Groeten

Edwin

Ja, en geintegreerde Vincent-versterker en een paar goedkope Magnats eraan, en je hebt een top-set! :D

Hoho, in mijn huiskamer staan nog atijd de Oer Missions, de Mission Argonaut. En die Vincent lust ook menig versterker rauw. :D

Het punt is wel, dat die Magnats niet eens zoveel onder doen voor de Missions.. :)

Als je goed luistert en niet blindstaart op merken, dan kom je zoveel moois tegen. Je moet alleen wel die audiofiele bril aan de kant gooien.

Zo'n CD-80 was mooi voor z'n tijd, maar er is inmiddels al veel beter te koop voor veel minder. :D Als het loopwerk kapot gaat of de laser, dan heb je ook niks meer.

Nee hoor, die audiofiele bril doet me niks meer. :)

Groeten

Edwin

:) Hoi Tijn,

De CD-80 heeft maar 1 TDA-1541A crown aan boord,aangestuurd door een SAA7220P/B channel demultiplexer/8 sample interpolator/ 4Xupsampling digitaal filter,met soft-mute circuit.

De biasing van beide analoge uitgangen v/d DAC gaat via de eerste NJM 5534D opamps tevens spanningsversterker,hierna dc gekoppeld via twee 2k4 metaalfilm in serie,knooppunt van deze twee in serie naar de uitgang met een LC serie netwerk van 2n2 en 470uH aan de tweede NJM 5534D welke als 1X buffer/impedantie aanpassing voor de output v/h analoge signaal dienst doet.(hangt nog een serieweerstand van metaalfilm 1% 200 ohm naar de fixed uitgang).

De dc-offset/servo regelcircuit gebeurt via twee ic's,de LM 308A en de NJM4560A,dc gekoppeld via een fet(BSR 56),die op de analoge uitgang (fixed) gekoppeld zit.Bij foute dc-offset op de analoge uitgang(en) klappen beide relais (v/d fixed en variabel) om,ter beveiliging.

Van alle opamps (5534)voedingspunten hangen deze allemaal via een 33ohm metaalfilm in serie naar zowel de + als - 16V gestabiliseerd en met 100uF 25V Elna cerafine elco's ontkoppeld.De dc-offset regel ic NJM4560 hangt alleen a/d +16V, de LM 308 op + en - 16V.

"Modden" v/d analoge uitgangsschakeling kan een enorme verbetering geven dan bv alleen maar "vervangen"van opamps en elco's en/of overbruggen v/d relais contacten(niet doen!).

Groeten, Jerry. ;)

:) Hoi Tijn,

De CD-80 heeft maar 1 TDA-1541A crown aan boord,aangestuurd door een SAA7220P/B channel demultiplexer/8 sample interpolator/ 4Xupsampling digitaal filter,met soft-mute circuit.

De biasing van beide analoge uitgangen v/d DAC gaat via de eerste NJM 5534D opamps tevens spanningsversterker,hierna dc gekoppeld via twee 2k4 metaalfilm in serie,knooppunt van deze twee in serie naar de uitgang met een LC serie netwerk van 2n2 en 470uH aan de tweede NJM 5534D welke als 1X buffer/impedantie aanpassing voor de output v/h analoge signaal dienst doet.(hangt nog een serieweerstand van metaalfilm 1% 200 ohm naar de fixed uitgang).

De dc-offset/servo regelcircuit gebeurt via twee ic's,de LM 308A en de NJM4560A,dc gekoppeld via een fet(BSR 56),die op de analoge uitgang (fixed) gekoppeld zit.Bij foute dc-offset op de analoge uitgang(en) klappen beide relais (v/d fixed en variabel) om,ter beveiliging.

Van alle opamps (5534)voedingspunten hangen deze allemaal via een 33ohm metaalfilm in serie naar zowel de + als - 16V gestabiliseerd en met 100uF 25V Elna cerafine elco's ontkoppeld.De dc-offset regel ic NJM4560 hangt alleen a/d +16V, de LM 308 op + en - 16V.

"Modden" v/d analoge uitgangsschakeling kan een enorme verbetering geven dan bv alleen maar "vervangen"van opamps en elco's en/of overbruggen v/d relais contacten(niet doen!).

Groeten, Jerry. ;)

Hallo Jerry!

Bedankt voor de geweldige uitleg!Heb jij soms meegeholpen aan het ontwerp van de Cd-80? Haha Je kent het ontwerp wel erg goed! Mijn complimenten! Tevens een andere vraag, waarmee ik het topic eigenlijk mee begon. Zou het zonder al te veel ingrijpen mogelijk zijn om de CD-80 om te bouwen met een TDA1547 chip? Met andere woorden van een 16 bit een 1-bitter te maken?