niels007 Posted 2 februari 2006 Report Share Posted 2 februari 2006 Hoe meer ik te weten kom over het gehoor, hoe meer ik gewoon kan genieten van muziek zonder nu enorm veel waarde te hechten aan bron en versterking. Zelfbouw luidsprekers zullen mij altijd intrigeren, met als nadeel dat ik vroeg of laat niet zal ontkomen aan het dieper in filter en meettechniek materie duiken. Ik ben nog erg tevreden met mijn budget 2weggers (visaton w170s en gs20sc) waar ondanks een bescheiden prijskaartje een zeer redelijk geluid uit komt. Als de woon en geldsituatie beter wordt zal ik met veel plezier een wat 'heftiger' bouwproject aangaan. Tot die tijd kan ik het goed doen met wat ik heb.. Op 1 ding na. Ik neem aan dat het aan de lage impendantie van het systeem zal liggen dat mijn versterker zorgwekkend heet wordt bij 'luid' luisteren. Dit was bij een stokoude NAD3020B het geval maar ook de huidige Rotel RA971 wordt warm genoeg om de hand meteen terug te trekken van de behuizing. Nu is de W170s woofer ook in 8ohm variant te krijgen, met iets andere Q waarden. Dit geeft iets meer een 'bult' in de laagste regionen maar die decibel of 1.5 maak ik me niet echt zorgen over. Hoe moet ik echter de laag sectie van het filter aanpassen om hetzelfde resultaat te krijgen als de 4 ohm variant? Wat ik zou kunnen doen: Op basis van huidige situatie met standaard formules de huidige crossover frequentie berekenen, en dan kijken wat met deze frequentie bij de 8 ohm driver de waarde van spoel en condensator moet worden.. Is dit echter voldoende of gebeurd er meer wat ik nu over het hoofd zie? Edit: huidig filter: Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 februari 2006 Report Share Posted 3 februari 2006 Hoe meer ik te weten kom over het gehoor, hoe meer ik gewoon kan genieten van muziek zonder nu enorm veel waarde te hechten aan bron en versterking. Zelfbouw luidsprekers zullen mij altijd intrigeren, met als nadeel dat ik vroeg of laat niet zal ontkomen aan het dieper in filter en meettechniek materie duiken. Ik ben nog erg tevreden met mijn budget 2weggers (visaton w170s en gs20sc) waar ondanks een bescheiden prijskaartje een zeer redelijk geluid uit komt. Als de woon en geldsituatie beter wordt zal ik met veel plezier een wat 'heftiger' bouwproject aangaan. Tot die tijd kan ik het goed doen met wat ik heb.. Op 1 ding na. Ik neem aan dat het aan de lage impendantie van het systeem zal liggen dat mijn versterker zorgwekkend heet wordt bij 'luid' luisteren. Dit was bij een stokoude NAD3020B het geval maar ook de huidige Rotel RA971 wordt warm genoeg om de hand meteen terug te trekken van de behuizing. Nu is de W170s woofer ook in 8ohm variant te krijgen, met iets andere Q waarden. Dit geeft iets meer een 'bult' in de laagste regionen maar die decibel of 1.5 maak ik me niet echt zorgen over. Hoe moet ik echter de laag sectie van het filter aanpassen om hetzelfde resultaat te krijgen als de 4 ohm variant? Wat ik zou kunnen doen: Op basis van huidige situatie met standaard formules de huidige crossover frequentie berekenen, en dan kijken wat met deze frequentie bij de 8 ohm driver de waarde van spoel en condensator moet worden.. Is dit echter voldoende of gebeurd er meer wat ik nu over het hoofd zie? Edit: huidig filter: Die rotel is ook helemaal niet geschikt voor 4ohm speakers! Je zult opzoek moeten gaan naar een versterker die 2X zoveel vermogen kan leveren aan 4 ohm, dan dat hij kan leveren aan 8 ohm. Alleen dan is een versterker instaat fullpower 4 ohm aan te drijven. In het geval van de ra971 die 60W aan 8 en maar 90W aan 4ohm zul je idd merken dat de dissipatie uit de klauwen loopt. Meestal is de stroom verdubbeling niet zo'n probleem voor de eindtrap maar de extra warmte wel. Een oplossing zou zijn om de trafo spanning te verlagen. Zodat die warmte ontwikkeling afneemt. Maar ook dat is geklooi. Verkopen die rotel en een andere aanschaffen, in mijn ogen de enige haalbare kaart. De tonale balans van luidspreken zal veranderen als je er een 8ohm speaker inzet, alleen al vanwege het feit dat er minder vermogen naar de woofer gaat. Die gaat 3db (of is het nou 6db) zachter spelen. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 3 februari 2006 Author Report Share Posted 3 februari 2006 Tot dusver gebruik ik actieve koeling (een oude papst ventilator op 5v is meer dan voldoende) maar het is zo onhandig, en nogal een stof magneet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts