Hans van Liempd Posted 4 februari 2006 Report Share Posted 4 februari 2006 Er is dus wel degelijk een groot verschil in kabels. Dat niet niet tot uiting komt op elke set is mij ook wel duidelijk. Zo lang het op mijn set 'niet tot uiting komt', heb ik er ook vrij weinig aan, niet waar..? Hier heb je het eigenlijke punt. Dat houdt dus niet in, dat dit voor elke set geldt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 ik ben hear nog maar een paar mnd en het valt me gewoon op dat de meeste hear iets tegen dure kabels hebben. Er is niet een meerderheid die iets tegen duurdere bekabeling heeft maar een minderheid die van mening verschilt en dat laat weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Het is allemaal psychologisch, als je veel betaald dan verwacht je gewoon dat het beter klinkt vervolgens gan je met het nieuwe kabeltje veel bewuster en luider luisteren. Zelfde met auto's, auto advertentie zonder halfnaakt vrouw: zakenauto, auto advertentie met halfnaakte vrouw: sportieve sexy vrijetijdsauto. Marketing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 ik ben hear nog maar een paar mnd en het valt me gewoon op dat de meeste hear iets tegen dure kabels hebben. Er is niet een meerderheid die iets tegen duurdere bekabeling heeft maar een minderheid die van mening verschilt en dat laat weten. Ik ben op zich ook tegen (te) dure bekabeling. Er wordt vaak maar wat gevraagd. Het is dan net als met "Kunst"... waar de grootse kunst is om die rommel te verkopen. M.a.w. Wanneer je investeert in (te) dure kabels, dan investeer je in verkooptechnieken en reclame. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Het is allemaal psychologisch, als je veel betaald dan verwacht je gewoon dat het beter klinkt vervolgens gan je met het nieuwe kabeltje veel bewuster en luider luisteren.Zelfde met auto's, auto advertentie zonder halfnaakt vrouw: zakenauto, auto advertentie met halfnaakte vrouw: sportieve sexy vrijetijdsauto. Marketing. Tja en als je dan reclameert dat die vrouw er bij aflevering niet bij zit kijken ze je raar aan. Is er altijd tijdens het transport al af gevallen of achterover gedrukt door de fotograaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 of achterover gedrukt door de fotograaf Ho ho ho.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Het is allemaal psychologisch, als je veel betaald dan verwacht je gewoon dat het beter klinkt vervolgens gan je met het nieuwe kabeltje veel bewuster en luider luisteren.Zelfde met auto's, auto advertentie zonder halfnaakt vrouw: zakenauto, auto advertentie met halfnaakte vrouw: sportieve sexy vrijetijdsauto. Marketing. Niet alleen dat. Het is ook een maskering effect. Als je luistert via luidsprekers, en dat komt vrij vaak voor, moet je rekening houden met (veel) vervorming. Er is dus altijd wel iets te horen dat uiteindelijk niet door de beugel kan. Alleen je let niet overal op te allen tijde, dan wordt audio wel een heel vervelende bezigheid. Kortom, het is niet de interlink die meer of minder laat horen, je gehoor concentreert zich op een ander vervormings-fenomeen. Over netkabels doe ik geen uitspraken, daar heb ik nog nooit aan gemeten. Wel naar geluisterd, maar daar heb je niets aan. Op dezelfde manier laat zich ook vrij eenvoudig verklaren hoe het mogelijk is dat sommige mensen (ik meen Hans ook) bij aanhoudende stemmen vervorming gaan horen. Bij een zuivere stem dan. In muziek kun je 3 a 5 % vervorming gewoon toestaan, maar bij zuivere tonen is dat veel minder. Dat kan dalen tot 0.5 %, uit eigen ervaring. Tja, zoveel vervormt die luidsprekert wel hoor. Met gemak. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Je hebt mensen die, door menselijk optimisme of gebrek aan technische kennis, in principe kunnen geloven dat iets eenvoudigs als een kabel een groot verschil in geluidskwaliteit kan betekenen. Nagenoeg altijd is het een positief verschil. Het vreemde verschijnsel, door groep 2 (waar ik zo over begin) zo gevonden in ieder geval, is dat deze verschillen vaak niet duidelijk te horen zijn. Een AB vergelijk werkt niet goed, je moet er langer naar luisteren / aan wennen etc. Door niet aan blinde tests of te downloaden en branden forum testjes mee te doen komen we bij deze situatie: Men vertrouwt alleen op het 'eigen' "gehoor". Een soort afweermechanisme in de - vaak zeker intelligente - bovenkamer zorgt voor een vaak geldverslindende hobby waar bij veel van de uitgaven niet kan worden vastgesteld of het geluid verandert is (beter *of* slechter). Deze groep heeft *geen* behoefte of iets duidelijke verschillen maakt, of het te meten is, maar vertrouwt blind (doen ze toch iets blind ) op hun gevoel. Je hebt mensen die de zaak voorzichtig benaderen, met een meer technisch onderbouwt verhaal over *waar* in de audioketen nu echt verschillen gemaakt worden. Deze groep heeft geen vertrouwen dat hun gehoor dat van meetinstrumenten overstijgt. Hoe klonk het nu precies? Alsof je dat na een week nog weet. Veel logischer wordt het door deze groep gevonden dat wanneer iets dan verschil maakt, je dit meteen moet kunnen horen. Des te meer tijd er tussen situatie 1 en 2 zit, des te groter is de kans dat er subjectief i.p.v. objectief geoordeeld wordt. Bij welke groep je hoort is denk ik bij je geboorte bepaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Ik ben op zich ook tegen (te) dure bekabeling. Er wordt vaak maar wat gevraagd. Het is dan net als met "Kunst"... waar de grootse kunst is om die rommel te verkopen. M.a.w. Wanneer je investeert in (te) dure kabels, dan investeer je in verkooptechnieken en reclame. Te duur is synoniem aan 'het geld niet waard', en dat is louter persoonlijk. Als iemand happy is met het resultaat ongeacht de prijs, dan zij dat zo. Mijn volgende (2e hands) auto kost EUR 6-8K maximaal. Als iemand voor die prijs een geschikte kabel (set) is tegengekomen, dan soit. Zal nooit tot die groep horen, maar zie of wil geen reden vinden om aan andermans (bewuste) keuze te twijfelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Ik ben op zich ook tegen (te) dure bekabeling. Er wordt vaak maar wat gevraagd. Het is dan net als met "Kunst"... waar de grootse kunst is om die rommel te verkopen. M.a.w. Wanneer je investeert in (te) dure kabels, dan investeer je in verkooptechnieken en reclame. Te duur is synoniem aan 'het geld niet waard', en dat is louter persoonlijk. Als iemand happy is met het resultaat ongeacht de prijs, dan zij dat zo. Mijn volgende (2e hands) auto kost EUR 6-8K maximaal. Als iemand voor die prijs een geschikte kabel (set) is tegengekomen, dan soit. Zal nooit tot die groep horen, maar zie of wil geen reden vinden om aan andermans (bewuste) keuze te twijfelen. Wanneer jij voor b.v. 'n koektrommel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Wanneer jij voor b.v. 'n koektrommel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Wanneer jij voor b.v. 'n koektrommel Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 Je hebt mensen die, door menselijk optimisme of gebrek aan technische kennis, in principe kunnen geloven dat iets eenvoudigs als een kabel een groot verschil in geluidskwaliteit kan betekenen. Nagenoeg altijd is het een positief verschil. Het vreemde verschijnsel, door groep 2 (waar ik zo over begin) zo gevonden in ieder geval, is dat deze verschillen vaak niet duidelijk te horen zijn. Een AB vergelijk werkt niet goed, je moet er langer naar luisteren / aan wennen etc. Door niet aan blinde tests of te downloaden en branden forum testjes mee te doen komen we bij deze situatie: Men vertrouwt alleen op het 'eigen' "gehoor". Een soort afweermechanisme in de - vaak zeker intelligente - bovenkamer zorgt voor een vaak geldverslindende hobby waar bij veel van de uitgaven niet kan worden vastgesteld of het geluid verandert is (beter *of* slechter). Deze groep heeft *geen* behoefte of iets duidelijke verschillen maakt, of het te meten is, maar vertrouwt blind (doen ze toch iets blind ) op hun gevoel. Je hebt mensen die de zaak voorzichtig benaderen, met een meer technisch onderbouwt verhaal over *waar* in de audioketen nu echt verschillen gemaakt worden. Deze groep heeft geen vertrouwen dat hun gehoor dat van meetinstrumenten overstijgt. Hoe klonk het nu precies? Alsof je dat na een week nog weet. Veel logischer wordt het door deze groep gevonden dat wanneer iets dan verschil maakt, je dit meteen moet kunnen horen. Des te meer tijd er tussen situatie 1 en 2 zit, des te groter is de kans dat er subjectief i.p.v. objectief geoordeeld wordt. Bij welke groep je hoort is denk ik bij je geboorte bepaald. ik beluister de kabels eerst op mijn eigen set in mijn eigen luister ruimte en beslis dan of ze een positieve of negatieve verbetering zijn.ik hoef er ook niet aan te wennen ik hoor het gelukkig direct .en dan beslis ik of de stap omhoog het geld waard is. gr piet. ps we zijn niet allemaal geboren met een meet knobbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Een speakerkabel of interlink k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Maar 'n setje Interlinks voor de prijs van jouw High-tech fiets.... Dan denk ik dat er meer kennis en productiekosten in die fiets zitten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Maar 'n setje Interlinks voor de prijs van jouw High-tech fiets.... Dan denk ik dat er meer kennis en productiekosten in die fiets zitten.... Goeie kans op. Er zijn tientallen Japanse ingenieurs jaren bezig geweest om Shimano's 10-speed Ultegra te ontwikkelen, en die groep kost rond de EUR 600. Gaat helaas niet eeuwig mee voor die prijs. Geen NBS kabel is de hele fiets waard, ben echter geen audiofiel maar racefietser. En voor mijn fiets kunnen er 3 andere gekocht worden of, de andere kant op, maar 1/3 of zelfs 1/5 van een dure carbon racefiets. Maar je bedoelt terecht dat extreem geprijsde kabels betaalbaardeer, zoals genoemde Array, moeten kunnen uitkomen. Auto's, juwelen, audio, en hun prijzen, je raakt er niet over uitgepraat. Misschien hebben we al te veel geld en willen we daarom nog meer overhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Maar 'n setje Interlinks voor de prijs van jouw High-tech fiets.... Dan denk ik dat er meer kennis en productiekosten in die fiets zitten.... Goeie kans op. Er zijn tientallen Japanse ingenieurs jaren bezig geweest om Shimano's 10-speed Ultegra te ontwikkelen, en die groep kost rond de EUR 600. Gaat helaas niet eeuwig mee voor die prijs. Geen NBS kabel is de hele fiets waard, ben echter geen audiofiel maar racefietser. En voor mijn fiets kunnen er 3 andere gekocht worden of, de andere kant op, maar 1/3 of zelfs 1/5 van een dure carbon racefiets. Maar je bedoelt terecht dat extreem geprijsde kabels betaalbaardeer, zoals genoemde Array, moeten kunnen uitkomen. Auto's, juwelen, audio, en hun prijzen, je raakt er niet over uitgepraat. Misschien hebben we al te veel geld en willen we daarom nog meer overhouden. Nee hoor. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is kennelijk veel vraag naar te dure kabels en relatief niet veel aanbod. Prijs gaat vanzelf omhoog. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Nee hoor. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is kennelijk veel vraag naar te dure kabels en relatief niet veel aanbod. Prijs gaat vanzelf omhoog. Groet, Jacco Nee hoor. Het is een kwestie van wat de gek ervoor geeft. Dure zijn toch ook veel beter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Nee hoor. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is kennelijk veel vraag naar te dure kabels en relatief niet veel aanbod. Prijs gaat vanzelf omhoog. Groet, Jacco Nee hoor. Het is een kwestie van wat de gek ervoor geeft. Dure zijn toch ook veel beter? In commerciele termen is dat nog steeds vraag en aanbod. Als er een hele berg aanbieders zouden zijn, gaat die prijs vanzelf omlaag. Verschillen worden kleiner en de meerprijs is het niet meer waard. Al is het maar 50 euro. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Nee hoor. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is kennelijk veel vraag naar te dure kabels en relatief niet veel aanbod. Prijs gaat vanzelf omhoog. Groet, Jacco Nee hoor. Het is een kwestie van wat de gek ervoor geeft. Dure zijn toch ook veel beter? In commerciele termen is dat nog steeds vraag en aanbod. Als er een hele berg aanbieders zouden zijn, gaat die prijs vanzelf omlaag. Kan wel, maar ik heb de indruk dat ik steeds meer kabelmerken zie, en dat de prijzen steeds gekker worden. Ik zie ook nooit gestunt met modellen of andere aanbiedingen. Men koopt het toch wel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Ik denk dat ik ook kabels ga maken. Gooi ik er wat platinum in en/of om en lekker duur maken. Of wat dacht je van goedklinkende kabels die vrouwen ook mooi vinden? Die mogen natuurlijk iets extra kosten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Nee hoor. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is kennelijk veel vraag naar te dure kabels en relatief niet veel aanbod. Prijs gaat vanzelf omhoog. Of andersom zoals CGM stelt. Er schijnen andere economische voorbeelden te zijn van spullen die na prijsverhoging, na voorafgaand tegenvallend resultaat, in groter aantal verkocht worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 februari 2006 Report Share Posted 8 februari 2006 We zijn niet allemaal geboren met een meetknobbel Dat wordt ook een klassieker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts