WanFie Posted 5 februari 2006 Author Report Share Posted 5 februari 2006 Na alle drukte en gesteggel van de afgelopen weken valt er nu een serene rust over het forum.... Forummoeheid..... Of heeft iedereen wat beters te doen....??? m'n schoonmoeder is(was) jarig. maar ben de hele dag hear geweest en ik hoop dat mensen zoals bas en hans gewoon hear blijven,want ik kan en wil nog heel veel van jullie leren. gr piet ps ik kan nog niet op jullie niveau mee praten over audio Wanneer je iets niet weet mag dat geen probleem zijn. Wanneer je iets denkt te weten, maar het is niet waar... dan onstaan de discussies. (Die ontstaan ook, wanneer de ander het beter denkt te weten....) Trouwens, er zijn veel verschillende waarheden.... Toch leer ik veel op dit forum. Helaas controleer ik de "waarheden" hoofdzakelijk met m'n oren. Geleerd b.v. Horizontaal ontkoppelen van luidsprekers (Aurios) heeft wel degelijk zin bij laagproblemen. Voedingen zijn extreem belangrijk (ook in CD spelers). Acoustiek bepaald voor 3/4 wat je aan kwaliteit overhoudt. Matchen is belangrijker dan ik vroeger dacht. Maar ook... Lang niet alles wat in eerste instantie de hemel in wordt geprezen, heeft alleen maar voordelen. Zo zijn er nog heel veel dingen meer op te noemen. Samen met de bijeenkomsten en audiokenissen die ik er aan over heb gehouden, is het forum mij zeker de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2006 Author Report Share Posted 5 februari 2006 Beter zou zijn wanneer de meetbende en de audiofielen eens SAMEN zouden proberen uit te vinden waar de verschillen en verbeteringen aan terug te leiden zijn. Je kunt meten wat je wilt, wanneer je geen verschillen hoort zal het je niet werkelijk vooruithelpen. En andersom... je kunt luisteren wat je wil, maar wanneer je niet weet waar verbeteringen uit te halen zijn, zoek je ook als een blinde in een videowinkel. Die luistertestjes en dat gedoe met die scherpe randjes zijn niet toevallig, Hans. Dat was dan ook een heel positieve uitschieter. Ben je nog verder gekomen met dat softclipping "gebeuren"..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Misschien een korte reactie met een iets ander onderwerp, maar dat wel illustreert dat er een cultuur is ontstaan waarbij verschillende partijen zich verschansen in referentiekaders. Nu is dat altijd zo, maar zo extreem... Ik was gisteren in een klassieke zaken winkel en ik kwam om te neuzen. Met dat ik daar mee bezig was, hoorde ik de verkoopster babbelen tegen een klant. Die klant had net een sacd uitgezocht en wou die kopen en kennelijk wist die goede meneer niet precies wat dat nou eigenlijk was, sacd. Ik denk dat het niet uitmaakte of haar man, die de zaak runt, uitleg gaf, maar ik viel van verbijstering bijna tussen de bladmuziek. Het begon met "een ander opnameproces" en ging via "beter dan cd" en "warmer" naar "het lijkt het meest op vinyl weergave". Ik heb mij gedeist gehouden, omdat ik wel wil dat die man dat schijfje koopt. Het zorgt immers voor een groeiende bak qua aanbod sacd's bij dit verkooppunt. Maar is dit dan wat audiofielen willen horen? De kans is groot dat deze luchtbel over een tijd uiteenspat (wellicht bij een opvolger die natuurlijk weer veel beter is) en dat iedere audiofiel op zijn achterste poten gaat staan: "jullie hebben de zaak al die tijd lopen bedriegen!". Nou, laat ik op dit punt heel duidelijk zijn: ik doe daar niet aan mee. Ik zie het als een morele plicht om te zeggen dat je kritisch moet blijven en alles meer. Ik vind het wrang te moeten constateren dat audiofiele waardeoordelen (of beter perceptieoordelen) er toe bijdragen dat systemen opgehemeld worden en vervolgens, als de wind anders staat, weer verketterd worden. Niet door dezelfde personen, maar wel personen die dezelfde perceptieoordelen hanteren. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Afgezien even van de inhoud van je posting kan ik wel uit uit je verhaal destilleren wat er volgens mij op het ogenblik "mis" is op het forum. Je gebruikt het woord audiofiel als synomniem met goedgelovige sukkel en ook hier op het forum wordt het woord audiofiel gebruikt als scheldwoord notabene. Schijten op eigen nest, dat doen alleen duiven en dat zijn vieze beesten. Het is in mijn ogen heel raar als je een hobby hebt waarvoor je je tegelijkertijd schaamt en dat uit zich in schelden op of belachelijk maken van anderen, die ook weer onder hetzelfde schuldgevoel gebukt gaan of wordt aangepraat. Een jongetje wat gaat voetballen fantaseert ook dat hij net zo goed is als Cruijff, waarom moet je hem die fantasie uit zijn hoofd praten? Wat er wel lastig is aan deze hobby, is dat er geen standaard is. Bij wedstrijdsporten bijvoorbeeld is het makkelijk om je plaats te leren kennen. Hoe goed je je eigen spulletjes aan het klinken krijgt is heel wat lastiger te beoordelen dan een plek op de competitieladder. Dat men struikelt in de haast om een waardeoordeel af te geven over een ander, wel of niet vergezeld van argumenten, dat is niet zo'n prettig trekje. Maar goed, dat waait ook allemaal wel weer over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Technisch kan ik ook weinig bijdragen en zodra er welles/nietes taferelen gaan afspelen, haak ik helemaal af. Voor mij mogen er wel wat meer luisterbezoekjes worden beschreven of mooie recensies van componenten. Zeker als er ook nog wordt beschreven welke muziek er is gedraaid, vind ik het helemaal geweldig. Vaak krijg ik daar zelf ook ideeen van wbt aan te schaffen muziek, want daar draait het uiteindelijk toch allemaal om. Dit vond ik zelf een prachtig voorbeeld: Klik hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Tja Kraus, Hoe meer er gezeurd wordt over het zeuren des te erger wordt het gezeur zelf. En met name op fora heeft dat nog eens een versterkende uitwerking. Tot nu toe heeft Hans al minstens drie draadjes over "Het grote gezeur" gestart, dus wie is nu de grootste zeur? Iig bezorgt het de "Audiofiel" het imago van "Grote zeur" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Schijten op eigen nest, dat doen alleen duiven en dat zijn vieze beesten.Het is in mijn ogen heel raar als je een hobby hebt waarvoor je je tegelijkertijd schaamt en dat uit zich in schelden op of belachelijk maken van anderen, die ook weer onder hetzelfde schuldgevoel gebukt gaan of wordt aangepraat. Kritisch zijn en schaamte die zich uit in schelden/belachelijk maken van anderen, zijn zeer uiteenlopende zaken. Denk dat het laatste geen enkele positieve bijdrage levert aan enige diskussie, kritiek uiten lijkt me ook niet het eigen nest bevuilen, maar een positieve bijdrage tot een proces dat zou kunnen leiden tot meer inzicht. Het grote probleem lijkt mij dat het gebrek aan in- en doorzicht, hetwelk zich uit in een vasthouden aan vooroordelen welke voor een niet onbelangrijk deel zijn gebaseerd op opgeklopte marketing - hieronder ook te verstaan reviews en artikelen in tijdschriften - en de hierdoor opgeroepen status van bepaalde apparaten/fabrikanten. Ook het tot absolute waarheden verklaren van allerlei te meten zaken, zonder overigens zicht te hebben op de implicaties van de gemeten grootheden, leidt niet echt tot enig inzicht. Naast dit alles lijkt een gebrek aan beschaving het bepalende element hetwelk de toon zet in vele topics. Argumenteren is iets anders dan oorlogvoeren, het gaat er niet om gelijk te hebben of te krijgen, het verwerven van een bredere kijk op de wondere wereld van in dit geval de muziekreproductie, lijkt me een wenselijk doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Beter zou zijn wanneer de meetbende en de audiofielen eens SAMEN zouden proberen uit te vinden waar de verschillen en verbeteringen aan terug te leiden zijn. Je kunt meten wat je wilt, wanneer je geen verschillen hoort zal het je niet werkelijk vooruithelpen. En andersom... je kunt luisteren wat je wil, maar wanneer je niet weet waar verbeteringen uit te halen zijn, zoek je ook als een blinde in een videowinkel. Die luistertestjes en dat gedoe met die scherpe randjes zijn niet toevallig, Hans. Dat was dan ook een heel positieve uitschieter. Ben je nog verder gekomen met dat softclipping "gebeuren"..??? Ja, ik heb track 14 van "Come away with me" verhaspeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Afgezien even van de inhoud van je posting kan ik wel uit uit je verhaal destilleren wat er volgens mij op het ogenblik "mis" is op het forum.Je gebruikt het woord audiofiel als synomniem met goedgelovige sukkel en ook hier op het forum wordt het woord audiofiel gebruikt als scheldwoord notabene. Schijten op eigen nest, dat doen alleen duiven en dat zijn vieze beesten. Het is in mijn ogen heel raar als je een hobby hebt waarvoor je je tegelijkertijd schaamt en dat uit zich in schelden op of belachelijk maken van anderen, die ook weer onder hetzelfde schuldgevoel gebukt gaan of wordt aangepraat. Een jongetje wat gaat voetballen fantaseert ook dat hij net zo goed is als Cruijff, waarom moet je hem die fantasie uit zijn hoofd praten? Wat er wel lastig is aan deze hobby, is dat er geen standaard is. Bij wedstrijdsporten bijvoorbeeld is het makkelijk om je plaats te leren kennen. Hoe goed je je eigen spulletjes aan het klinken krijgt is heel wat lastiger te beoordelen dan een plek op de competitieladder. Dat men struikelt in de haast om een waardeoordeel af te geven over een ander, wel of niet vergezeld van argumenten, dat is niet zo'n prettig trekje. Maar goed, dat waait ook allemaal wel weer over. Leuk dat je De filosoof JC erbij haalt. Een van de belangrijkste punten word steeds weer vergeten. Waarom kan de 1 beter voetballen dan de ander, je kan ook erg veel trainen, word je ook beter, dan nog ,de 1 kiept de volgende verdedigt en weer een ander doet weer wat anders beter. Bij Audio moet plots iedereen altijd hetzelfde horen, hoort de audiofiel het niet dan is het niet zo,kan het niet, ecetra. We horen allemaal anders, zijn anders 'getraint' en stellen ook nog eens andere eisen aan de muziek,pas als je dat durft toe te geven, mag je je van mij Audiofiel noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 toch is er bij de verschillende luister downloads van de laatste tijd niemand die er echt bovenuit springt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 toch is er bij de verschillende luister downloads van de laatste tijd niemand die er echt bovenuit springt. Precies. Luistertestjes zijn ontluisterend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Helaas controleer ik de "waarheden" hoofdzakelijk met m'n oren. En als ik zeg dat dit de klassieke fout is die talloze keren wordt gemaakt is het goed mogelijk dat er weer een verhitte discussie komt over iets dat ik ook niet kan veranderen. En wellicht dat dit ook moeheid in de hand werkt. Onze oren zijn nu immers de allerslechtste component van de hele hifi-keten. Je kunt beter een kabel een oor laten controleren dan een oor een kabel. @Jacco: Denk jij dat zonder al die leugensverhalen over SACD er uberhaupt iets van de grond was gekomen? Achteraf begin ik te denken dat dit wel eens de enige methode kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Een gepaste straf voor iedereen zou het volgende kunnen zijn: - voor elke post over wat beter/slechter klinkt en wel of niet aan te tonen is moet je er 3 plaatsen in het 'welke muziek staat er nu op' topic met minimaal 100 woorden waarom die cd / dat nummer zo leuk is. Altijd leuk om te weten waarom men waarde hecht aan bepaalde albums / nummers, en met de verhalen kan je meer dan alleen een afbeelding van de hoes van het cdtje of vinyltje.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 toch is er bij de verschillende luister downloads van de laatste tijd niemand die er echt bovenuit springt. Mischien omdat de testjes Bull zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Niks forummoeheid. Er moet geluisterd worden. Zie de draad over "soft clipping". Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 toch is er bij de verschillende luister downloads van de laatste tijd niemand die er echt bovenuit springt. Mischien omdat de testjes Bull zijn? die vraag wordt alleen gesteld door audiofielen die zwaar teleurgesteld zijn in hun luisterprestatie. Niet zeuren, Bell. Die test van Klippel zit prima in elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 @Jacco: Denk jij dat zonder al die leugensverhalen over SACD er uberhaupt iets van de grond was gekomen? Achteraf begin ik te denken dat dit wel eens de enige methode kan zijn. Beste s0000884, Dat zou heel goed kunnen. Als ik mijn oor te luister leg bij mensen die dicht bij de ontwikkeling hebben gestaan, en dat doe ik graag, dan moet ik concluderen dat er "dingen" speelden in de tijd van de lancering die om "politieke cq commerciele" redenen niet naar buiten mochten worden gebracht. Maar als ik zie waar het uiteindelijk naar uit is gekristalliseerd, heb ik geen klagen. Zodra de commercie het touw in handen neemt, is de waarheid achterhaald. Misschien wel een van mijn stellingen, ooit. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2006 Author Report Share Posted 5 februari 2006 Tja Kraus, Hoe meer er gezeurd wordt over het zeuren des te erger wordt het gezeur zelf. En met name op fora heeft dat nog eens een versterkende uitwerking. Tot nu toe heeft Hans al minstens drie draadjes over "Het grote gezeur" gestart, dus wie is nu de grootste zeur? Iig bezorgt het de "Audiofiel" het imago van "Grote zeur" Je kunt het zien als zeuren.... Je kunt het ook zien als een constatering, en er wat aan proberen te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2006 Author Report Share Posted 5 februari 2006 Of heeft iedereen wat beters te doen....??? In ieder geval wat beters dan dit soort topics openen Idols kijken b.v.....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2006 Author Report Share Posted 5 februari 2006 Een gepaste straf voor iedereen zou het volgende kunnen zijn: - voor elke post over wat beter/slechter klinkt en wel of niet aan te tonen is moet je er ..... Dan kun je het forum wel opdoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 [...]Je gebruikt het woord audiofiel als synomniem met goedgelovige sukkel en ook hier op het forum wordt het woord audiofiel gebruikt als scheldwoord notabene. [...] Beste Kraus von B., (dat was toch die van die raketten?) Ik heb mijn post eens herlezen en ik kan niet anders concluderen dat er iets langs elkaar heen loopt. Voor de duidelijkheid, als ik het over audiofiel heb, bedoel ik iemand die van audio houdt. Ik weet niet of ie goedgelovig is en op zijn/haar sukkel-zijn kan ik al helemaal niet oordelen. Volgens mij doe ik dat ook niet. Graag jouw redenatie als ik toch iets verwoord dat op meerder manieren is uit te leggen. De audiofiel uit mijn roman (die man die de bewuste sacd wil kopen en wellicht ongevraagd uitleg krijgt over het medium dat beargumenteerd wordt in zuiver uit perceptieoordelen bestaande woorden) was een heel keurig uitziende man op leeftijd. Waarschijnlijk iemand die mij de oren zou wassen op het gebied van klassieke muziek en/of het luisteren en beoordelen daarvan... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Of heeft iedereen wat beters te doen....??? In ieder geval wat beters dan dit soort topics openen Idols kijken b.v.....??? Ik moest naar een verjaardag. Ze hadden gelukkig veel bier... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Ik ben forum-moe. Ben weer lekker solderen, een mooie tuner aan het reviseren. Da's veel minder vermoeiend, dan het lullen er over. Je wordt hier toch alleen maar afgezeken Voorlopig hou ik het forummen voor gezien. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Ik ben forum-moe. Ben weer lekker solderen, een mooie tuner aan het reviseren. Da's veel minder vermoeiend, dan het lullen er over. Je wordt hier toch alleen maar afgezeken Voorlopig hou ik het forummen voor gezien. Groet, Jack Jammer, dat is denk ik niet de bedoeling. Als je je stoort aan mij, troost je dan dat ik het goed bedoel... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Je kunt het zien als zeuren.... Je kunt het ook zien als een constatering, en er wat aan proberen te doen. Is het een probleem dan? We doen er met zijn allen toch wat aan, ieder op zijn manier? Het is nu eenmaal met fora zo dat niet iedere posting 100% naar jouw zin kan zijn en meteen een spannend jongensboek wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts