Guest Kraus vonBentinck Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Jacco, Als je de gelegenheid ooit eens hebt moet je beslist eens naar Weimar. Die plaats is beroemd als de plek waar Goethe en Schiller(de auteur van de Ode an die Freude) hebben samengewerkt en het heeft zijn naam gegeven aan het Duitsland van na de 1e wereldoorlog. De Republiek van Weimar is door Hitler te gronde gedragen en vervangen door zijn 3e Rijk. In Weimar, bijzonder mooi plaatsje, vind je de mooie villa waar Goethe werkte en de beeltenis van zijn schatrijke maitresse. Nog veel mooier is het kerkhof van Weimar. Hier beleef je de Romantiek (das Leiden des junge Werthers) zoals bij niets anders. Er is een ommuurde ruimte waarin het gras hoog opschiet; in dit bijna manshoge gras zijn strakke en toch ook weer grillige looppaden gemaaid die je tussen de eenvoudige ijzeren kruisen van de graven door voeren. In het voorjaar is dit weidemengsel een veldboeket van de meest tere klaproosjes en andere lichtblauwe korenbloemen. Hartverscheurend kwetsbaar. In het hart van elk kruis zit een eenvoudige doos die de voorbijganger kan openen. In die doos zit een brief of gedicht waarin de dode het woord tot je richt zodat je met hem over de dood heen "in contact" treedt. Het spreken van de doden tot de levenden, het niet bestaan van een definitieve scheiding, romantischer kan het toch niet. Het mausoleum achterin het kerkhof is een sprookje. Loop je van het kerkhof twee kilometer omhoog de heuvels in dan kom je in het concentratiekamp Buchenwald. Nadere toelichting overbodig. De "Ode an die Freude"(Schiller), knaapje zag een roosje staan(Goethe) klinken daarna nooit meer hetzelfde. Nog even naar Berlijn en mijmeren bij de glazen koepel van de Rijksdag, dan weet je dat er nog hoop is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Jacco, Als je de gelegenheid ooit eens hebt moet je beslist eens naar Weimar. [...] Kraus, Ik zal Weimar zeker een keer gaan bezoeken. Ook Buchenwald staat op de agenda dan. Ik ben in Nederland naar Westerbork geweest en de middag daar in gepaste stemming doorgebracht. Ook vol respect. Soms wou ik dat sommige doden mij een "eenvoudige doos" hadden gegeven om met hen in contact te treden...Romantisch, ja. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Als wiskundige spreekt je misschien het voorbeeld aan dat op kosmische schaal (of dit juist is weet ik echt niet) de mens op 1 staat en de materie een verscheidenheid kent van 10 -23(quark) tot 10+23 (grootte heelal)(of zoiets). Misschien wel een beetje bijbels gedacht. In Weimar vind je deze schaal terug op het gebied van menselijk gedrag. De hoop zit in de structuur van het menselijk brein, dat zulke zinsbegoochelende grootheden kan formuleren en zelfs bevatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 overigens vind ik de vier Jaargetijden van Janine Jansen op SACD (was een mooi koopje indertijd van de "Klassieke Zaken"-zaken) zeer geslaagd en in tegenstelling tot een ander forumlid de uitvoering hiervan door Jaap van Zweden ook prima te pruimen. Bijzonder Hollands zoals Rembrandt en Karel Appel dat ook waren. Ruig en toch veel discipline. Zoiets heb ik dan toch liever dan de wat moe makende hang naar originaliteit van een Nigel Kennedy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Als wiskundige spreekt je misschien het voorbeeld aan dat op kosmische schaal (of dit juist is weet ik echt niet) de mens op 1 staat en de materie een verscheidenheid kent van 10 -23(quark) tot 10+23 (grootte heelal)(of zoiets). Misschien wel een beetje bijbels gedacht.In Weimar vind je deze schaal terug op het gebied van menselijk gedrag. De hoop zit in de structuur van het menselijk brein, dat zulke zinsbegoochelende grootheden kan formuleren en zelfs bevatten. Kraus, Ik snap ongeveer waar je heen wilt. Met die exponent -23 fluistert er bij mij iets van de constante van Boltzmann. En die +23, tja, dat kan van alles zijn. Bij de laatste zin (De hoop zit in de structuur van het menselijk brein, dat zulke zinsbegoochelende grootheden kan formuleren en zelfs bevatten.) kan ik mij aansluiten. Het zegt alleen nog niets over het gevoel van diezelfde mens. Maar dat zijn dan ook verschillende dingen. Groet, Jacco (Weimar ken ik wel uit geschiedkundige verhalen cq documentaires, komt mij erg bekend voor.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 overigens vind ik de vier Jaargetijden van Janine Jansen op SACD (was een mooi koopje indertijd van de "Klassieke Zaken"-zaken) zeer geslaagd en in tegenstelling tot een ander forumlid de uitvoering hiervan door Jaap van Zweden ook prima te pruimen. Bijzonder Hollands zoals Rembrandt en Karel Appel dat ook waren. Ruig en toch veel discipline.Zoiets heb ik dan toch liever dan de wat moe makende hang naar originaliteit van een Nigel Kennedy. Het mooie vind ik dat het zo eenvoudig is. Een minimaal aan instrumenten. Ook bijzonder vind ik het "klappen" van de strijkstok op de viool op de meest ruige stukken. Leuk om te vermelden dat het om een 96k/24bits opname gaat. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 There's a bit of magic in everything and then some loss to even things out", Lou Reed Jaloersmakend zinnetje, waarom heb ik dat niet bedacht. (het antwoord wil ik niet weten) Weimar is een symbool. Net als in Veneti Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 [...]Waarheen, waarvoor? De aanblik van je pasgeboren zoon en/of dochter! Daarvoor! Daarheen! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 [...]Waarheen, waarvoor? De aanblik van je pasgeboren zoon en/of dochter! Daarvoor! Daarheen! Groet, Jacco I stand corrected. Leve het leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 There's a bit of magic in everythingand then some loss to even things out", Lou Reed Jaloersmakend zinnetje, waarom heb ik dat niet bedacht. [...] Trouwens, Lou Reed bedacht deze zin na een jaar dat ie twee naasten is verloren aan ######. Voor het geval dat je het wilde weten. Van het album "Magic and Loss", om precies te zijn. Ook: "you find out that fire is passion and there is a door up ahead, not a wall" Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 There's a bit of magic in everythingand then some loss to even things out", Lou Reed Jaloersmakend zinnetje, waarom heb ik dat niet bedacht. [...] Trouwens, Lou Reed bedacht deze zin na een jaar dat ie twee naasten is verloren aan ######. Voor het geval dat je het wilde weten. Van het album "Magic and Loss", om precies te zijn. Ook: "you find out that fire is passion and there is a door up ahead, not a wall" Groet, Jacco Ja, dat kun je ook heel anders uitleggen; vandaag, nee gisteren alweer, is mijn schoonvader op 90-jarige leeftijd, om 17u45 door die deur gegaan. Hij heeft die deur niet dicht getrokken. Hij staat nog uitnodigend open voor hen die zullen volgen. Meer reden tot vreugde dan verdriet overigens (er is hem veel bespaard dat niemand hem toewenste) maar je wordt er toch een beetje morbide van. Daarom ga ik morgen niet werken en zit hier met een flesje sherry (er is weinig anders in huis) met gedachten. Morgen komt de begrafenisondernemer. In Egypte was zwart de kleur van "Het Nieuwe Leven" en kende men slechts de angst voor de Tweede Dood (sterven in de onderwereld). Veel Indianen geloven dat je pas overleden bent als niemand nog een herinnering aan je bewaart. Schrale troost. Zelf geloof ik helemaal niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 There's a bit of magic in everythingand then some loss to even things out", Lou Reed Jaloersmakend zinnetje, waarom heb ik dat niet bedacht. [...] Trouwens, Lou Reed bedacht deze zin na een jaar dat ie twee naasten is verloren aan ######. Voor het geval dat je het wilde weten. Van het album "Magic and Loss", om precies te zijn. Ook: "you find out that fire is passion and there is a door up ahead, not a wall" Groet, Jacco Ja, dat kun je ook heel anders uitleggen; vandaag, nee gisteren alweer, is mijn schoonvader op 90-jarige leeftijd, om 17u45 door die deur gegaan. Hij heeft die deur niet dicht getrokken. Hij staat nog uitnodigend open voor hen die zullen volgen. Meer reden tot vreugde dan verdriet overigens (er is hem veel bespaard dat niemand hem toewenste) maar je wordt er toch een beetje morbide van. Daarom ga ik morgen niet werken en zit hier met een flesje sherry (er is weinig anders in huis) met gedachten. Morgen komt de begrafenisondernemer. In Egypte was zwart de kleur van "Het Nieuwe Leven" en kende men slechts de angst voor de Tweede Dood (sterven in de onderwereld). Veel Indianen geloven dat je pas overleden bent als niemand nog een herinnering aan je bewaart. Schrale troost. Zelf geloof ik helemaal niks. In ieder geval mijn oprechte deelneming. Het is altijd weer een proces. Het hoort bij het leven, maar is nimmer leuk. Sterkte, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Gecondoleerd, Kraus. Ik begrijp wat je doormaakt. Ik ben vorig jaar mijn vader verloren en nog steeds gebeuren er dingen met me die ik niet begrijp... Het leven is een raar iets. De dood nog veel vreemder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Gecondoleerd Kraus, Het is iets wat je weer doet beseffen wat echt belangrijk is in het leven. Ik kan me voorstellen dat het een dubbel gevoel is: op 90 jaar op vredig ingeslapen. Enerzijds is het een definitief afscheid, maar anderzijds de dankbaarheid dat verdere ellende bespaard is gebleven. Nog geen jaar geleden is mijn vader overleden aan ###### en heeft nog geen 54 jaar oud mogen worden. Als ik terug denk aan die laatste dagen/uren en zijn uitgemergelde lichaam springen de tranen nog in m'n ogen. Er gaat geen dag voorbij of ik denk eraan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 Iemand van 90 die plotseling overlijdt, mag zich gelukkig noemen. Ik hoop zo aan m'n eind te komen. Dat 't helaas vaak anders is... heb ik ook al verschillende malen mee mogen maken. Het is meestal toch dat gat wat er achterblijft. Dat moet je dan maar weer zien te vullen. Ook de partner die achterblijft heeft weer (een belangrijk) iemand minder. Daarom hoop ik dus niet dat ik 110 wordt.... al m'n vrienden en familie zijn dan waarschijnlijk al jaren overleden. Dat lijkt me dan ook weer niks. 90, en dan plotseling zonder ziekbed of andere ellende.... Ik teken er voor. Maar toch Kraus ... gecondoleerd, iemand verliezen gaat je altijd aan 't hart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Beste Kraus, Mijn deelneming, ik weet helaas wat het is. Op zeker moment komt de tijd dat je zelf de oudste generatie bent, en hoewel het bereiken van die leeftijd tot vreugde stemt, blijft toch de "leegte voor je". Als een goede herinnering tot troost strekt kun je daar kracht uit putten. Met een wens tot sterkte, Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 beste kraus. ik heb nog niemand verloren die dicht bij me staat(stond). maar ik kan me een beetje voorstellen hoe jij je nu voelt. gecondoleerd en sterkte. piet en yolanda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 allemaal dank voor de vriendelijke woorden. Iemand van 90 die sterft is nu eenmaal makkelijker te begrijpen en te aanvaarden dan wanneer het om een veel jonger iemand gaat. Het enige wat op die leeftijd echt een grote rol speelt is niet alleen wanneer, maar natuurlijk ook hoe. Een mooi en lang leven, een zwaar halfjaar als echte tegenvaller. Die balans is niet slecht als je terugkijkt. Mijn schoonvader was een aardige kerel en ik zal hem missen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 februari 2006 Author Report Share Posted 7 februari 2006 Alle aspecten van het leven hebben dus invloed op je forum gedrag. Soms ernstige, soms vrolijke. Het lijkt Hear wel een samenleving in 't klein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Sterkte er mee Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 8 februari 2006 Report Share Posted 8 februari 2006 Hoi Kraus, Ook sterkte gewenst van mijn kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 februari 2006 Report Share Posted 8 februari 2006 Het lijkt Hear wel een samenleving in 't klein. Een paar jaar geleden legde iemand hear de werking van een forum aan een newbie uit, en die vergeleek het forum met een dorp (en Erik Kleinsmit was de dorpsgek als ik me niet vergis ) Mooi toch? Ik zie Hear ook wel een beetje als mijn 'huis' ofzo, iedere dag even rondkijken in de vertrouwde omgeving. Ik vond het een tijd lang nogal stil op het forum, weinig nieuwe topics en weinig reacties, maar dat gaat weer beter de laatste dagen geloof ik. Maar het is hear wel drukker geweest P.S. Gecondoleerd, Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 februari 2006 Report Share Posted 8 februari 2006 Mooi toch? Ik zie Hear ook wel een beetje als mijn 'huis' ofzo, iedere dag even rondkijken in de vertrouwde omgeving. Ik had het niet beter kunnen verwoorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 februari 2006 Report Share Posted 8 februari 2006 Mooi toch? Ik zie Hear ook wel een beetje als mijn 'huis' ofzo, iedere dag even rondkijken in de vertrouwde omgeving. Ik had het niet beter kunnen verwoorden Ja, en jullie zijn dan de echtgenote die steeds weer over dezelfde kleine dingetjes zeurt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 februari 2006 Author Report Share Posted 8 februari 2006 Mooi toch? Ik zie Hear ook wel een beetje als mijn 'huis' ofzo, iedere dag even rondkijken in de vertrouwde omgeving. Ik had het niet beter kunnen verwoorden Ja, en jullie zijn dan de echtgenote die steeds weer over dezelfde kleine dingetjes zeurt.. Zeurt hij, die altijd over de herhaling zeurt ??? Of zeurt de rest....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts