shivaji Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 almost newbee here, Het valt me laatste tijd op dat mijn laagste tonen wat nagonzen. alsof er een donkere brom achter en rondom de speakers ontstaad en uitfade bij het aanslaan van een diepe bas/orgel. Ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren. Het was me eerder niet echt opgevallen maar bij het horen van een veel betere set welke veel strakker was hoor ik nu het verschil. Mijn set njoe tjoeb 4000 (maranz cd speler) primaluna prologue 2 buizen versterker met hepta spring speakers. Wat ik zelf geprobeert heb: cd speler met bitumen beplakt, dempers onder speler en versterker, baspoort gedempd. Wat kan ik nog meer doen om de bas strakker te krijgen? Graag jullie reacties Shivaji Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Beste, Uit de hoek zetten/verder van de wand zetten/stillpoints plaatsen/kimberkabel monteren/eventuele baspoort sluiten(gedeeltelijk) /strakker klinkende versterker/luidsprekers op totaal andere plaats zetten. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 februari 2006 Members Report Share Posted 5 februari 2006 Heb meerdere recencies over de Prologue 2 gelezen (voor wat het waard is), en daar kwam iedere keer weer in naar voren hoe geweldig deze versterker is, met echter een klein minpuntje...nl het laag. Nu hangt het natuurlijk ook wel een beetje af van de muziek die je graag beluisterd, maar ik heb ditzelfde probleem vroeger gehad met een Audiomat Prelude. Fantastische klank, maar een zwabberend en raar gonzend laag. Dit probleem is toen verholpen door de versterker in triode te laten schakelen. Klein detail, je vermogen halveerd, en je garantie is foetsie... Maar daarna ging er een nieuwe wereld voor me open. De Prelude had EL-34 als eindbuis, bij jou is dit een KT-88, maar dat zou eenzelfde resultaat moeten kunnen opleveren. Misschien moet je je hier eens in verdiepen, en wieweet is je probleem opgelost. Andere apparatuur of luidsprekers kan altijd nog, maar dan weet je zeker dat je meer geld kwijt bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Stap 1: net zo lang schuiven met je speakers totdat het voor jou het beste klinkt. Ik zou in eerste instantie de speakers iets verder van de achter- en zijwanden plaatsen. Zoals HAudio al aangeeft: Kimber bekabeling kan ook mooie dingen doen. Vergeet niet: beter afgeschermde netsnoeren KUNNEN ook een verschil maken (laatste puntjes oop de i). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 almost newbee here, Het valt me laatste tijd op dat mijn laagste tonen wat nagonzen. alsof er een donkere brom achter en rondom de speakers ontstaad en uitfade bij het aanslaan van een diepe bas/orgel. Ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren. Het was me eerder niet echt opgevallen maar bij het horen van een veel betere set welke veel strakker was hoor ik nu het verschil. Mijn set njoe tjoeb 4000 (maranz cd speler) primaluna prologue 2 buizen versterker met hepta spring speakers. Wat ik zelf geprobeert heb: cd speler met bitumen beplakt, dempers onder speler en versterker, baspoort gedempd. Wat kan ik nog meer doen om de bas strakker te krijgen? Graag jullie reacties Shivaji Persoonlijk heb ik sterke bezwaren tegen het ontwerp van de spring. Ik heb de ontwerper erop aangesproken en tot mijn verbazing had hij geen enkel verweer. Ik wijt je problemen aan de speakers. Dat is duidelijk DE bottle- neck in de set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaisZeta Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Ga eens tijdens het spelen van de muziek waar de bassen teveel zijn wat naar voren met je hoofd. Schuif Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Ik heb zelf ook Kimber en kan je die van harte aanbevelen. Voor de rest zou ik die Springs het huis uit doen als je het met schuiven niet redt. Je koopt bij de hifiwinkel. Probeer eens Proac. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Beste, Uit de hoek zetten/verder van de wand zetten/stillpoints plaatsen/kimberkabel monteren/eventuele baspoort sluiten(gedeeltelijk) /strakker klinkende versterker/luidsprekers op totaal andere plaats zetten. MvG, Haudio daar wil ik nog even Buis dempertjes aan toe voegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Beste, Uit de hoek zetten/verder van de wand zetten/stillpoints plaatsen/kimberkabel monteren/eventuele baspoort sluiten(gedeeltelijk) /strakker klinkende versterker/luidsprekers op totaal andere plaats zetten. MvG, Haudio daar wil ik nog even Buis dempertjes aan toe voegen. En uiteindelijk moet je naar echt goede weergevers toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 februari 2006 Report Share Posted 5 februari 2006 Beste, Uit de hoek zetten/verder van de wand zetten/stillpoints plaatsen/kimberkabel monteren/eventuele baspoort sluiten(gedeeltelijk) /strakker klinkende versterker/luidsprekers op totaal andere plaats zetten. MvG, Haudio daar wil ik nog even Buis dempertjes aan toe voegen. En uiteindelijk moet je naar echt goede weergevers toe. Zou je niet eerst een transistorversterker proberen.... Vaak krijgen de speakers de schuld terwijl de versterker de boel niet onder controle houdt. Aurios dempers helpen ook goed bij dergelijke problemen. Maar dan moet de set wel in orde zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 Dit gonzen is me eerst echt niet opgevallen, speakers verplatsen geeft geen verbetering, ik gebruik buisdempers zowel op de siemens als op de stuurbuizen. De combinatie tjoeb en primaluna hebben mij zeer bekoord warm muzikaal en zeer mooi soundstage. Het probleem begon met het bitumen van de speler eerst was de bas veel strakker en is tie nog el maar er zit een desonantie in (wat ik dan gonzen noem) ook steeds mer bitumen verwijderd mar dit geeft geen verschil. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Dit gonzen is me eerst echt niet opgevallen, speakers verplatsen geeft geen verbetering, ik gebruik buisdempers zowel op de siemens als op de stuurbuizen.De combinatie tjoeb en primaluna hebben mij zeer bekoord warm muzikaal en zeer mooi soundstage. Het probleem begon met het bitumen van de speler eerst was de bas veel strakker en is tie nog el maar er zit een desonantie in (wat ik dan gonzen noem) ook steeds mer bitumen verwijderd mar dit geeft geen verschil. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaisZeta Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Dit gonzen is me eerst echt niet opgevallen, speakers verplatsen geeft geen verbetering, ik gebruik buisdempers zowel op de siemens als op de stuurbuizen.De combinatie tjoeb en primaluna hebben mij zeer bekoord warm muzikaal en zeer mooi soundstage. Het probleem begon met het bitumen van de speler eerst was de bas veel strakker en is tie nog el maar er zit een desonantie in (wat ik dan gonzen noem) ook steeds mer bitumen verwijderd mar dit geeft geen verschil. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 da's een logische stap maar zelfs met de kap eraf gonst het nog shivaji Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Dit gonzen is me eerst echt niet opgevallen, speakers verplatsen geeft geen verbetering, ik gebruik buisdempers zowel op de siemens als op de stuurbuizen.De combinatie tjoeb en primaluna hebben mij zeer bekoord warm muzikaal en zeer mooi soundstage. Het probleem begon met het bitumen van de speler eerst was de bas veel strakker en is tie nog el maar er zit een desonantie in (wat ik dan gonzen noem) ook steeds mer bitumen verwijderd mar dit geeft geen verschil. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 Jeroen, Wat ik merk nu is als ik 5 m. verder op zit te werken en er komt zo'n gons dan trilt dat door in bv de muis van mijn pc als ik daar aan het werk ben. alles in de kamer wordt dan een beetje in trilling gebracht, maar of dat dan staande golven zijn? Ik heb wel de twee trafo's los gehad en weer goed vast gezet, maar daar zal het niet aan liggen. Ook is er verder in de kamer niets veranderd Shiv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Hoe hard draai je, oftewel hoeveel decibellen pomp je de ruimte in ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 Nou Jitze, de katten blijven nog liggen, niet hard dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Jeroen,Wat ik merk nu is als ik 5 m. verder op zit te werken en er komt zo'n gons dan trilt dat door in bv de muis van mijn pc als ik daar aan het werk ben. alles in de kamer wordt dan een beetje in trilling gebracht, maar of dat dan staande golven zijn? Ik heb wel de twee trafo's los gehad en weer goed vast gezet, maar daar zal het niet aan liggen. Ook is er verder in de kamer niets veranderd Shiv. Klinkt als staande golven, dit gebeurd bij mij ook. Bij hogere geluidsvolumes gaan de ramen meetrillen bij bepaalde frequenties. Wat is de afstand van je speakers tot de achtermuur van de kamer? Die trafo's zorgen niet voor zo'n trilling, daar hoef je dus niks aan te doen. Die brommen dan hooguit met zo'n 50Hz, maar zetten zeker niet je hele kamer in beweging, tenzij je 25KV trafo's hebt staan natuurlijk gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 Zeg Jeroen, wat heeft hier het meeste invloed op cd speler, versterker of de weergevers of een combinatie hiervan? Shiv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Zeg Jeroen, wat heeft hier het meeste invloed op cd speler, versterker of de weergevers of een combinatie hiervan?Shiv De speakers hebben de meeste invloed op het geluid in combinatie met de ruimte waar ze in staan. Een CD-speler zal zulke bassen niet tevoorschijn toveren als ze niet op de CD staan en als een versterker dit fenomeen veroorzaakt zou ik de versterker laten repareren want dat mag ie niet zomaar doen. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 hoi. ik ken de speakers niet,maar probeer eens spikes onder de speakers. gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 6 februari 2006 Report Share Posted 6 februari 2006 Probeer eerst eens uit te vinden wat precies het probleem is voordat je allerlei oplossingen uitprobeert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 staan dempertjes onder, gaf nooit een probleem. shiv Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 6 februari 2006 Author Report Share Posted 6 februari 2006 ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts