Wiebbel Posted 26 februari 2006 Report Share Posted 26 februari 2006 beste shivaji, Ik heb zelf ook Heptas (four tune excelence) en heb het afgelopen jaar met hetzelfde probleem te kampen gehad. Maar het is op te lossen, zeker bij de Springs! Uiteindelijk, na veel uitproberen van bekabeling (bv de QED 350 klinker erg 'slank', de verschillende Cardas kabels zijn mooi neutraal) heb ik toch eerst mijn kamer verder aangekleed (hoogpolig tapijt, boekenkasten aan de achterwanden, etc. De resonerende tonen zitten hem toch vooral in je kamer zelf. Na het aankleden van de kamer werd het al beter, maar nog niet de oplossing. Je kunt het probleem nagenoeg verhelpen door de spoel in het filter te vervangen door een grotere en vooral kwalitatief betere. Als je bij de dealer geen oplossing krijgt, of niet weet waar je dit kunt laten doen en waar je de spoel kunt krijgen, wil ik je die wel aandragen. Mail me dan maar. Wiebbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 27 februari 2006 Author Report Share Posted 27 februari 2006 Dank je Wiebel, ik sta op het punt de hepta's te vervangen naar een betere monitor, dan komt de baspoort wat hoger misschien moet ik event. de kamer wat dempen hier en daar. Koospuja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Dank je Wiebel, ik sta op het punt de hepta's te vervangen naar een betere monitor, dan komt de baspoort wat hoger misschien moet ik event. de kamer wat dempen hier en daar.Koospuja Ik heb grote bezwaren tegen het ontwerp van deze luidspreker. Ik wijt het aan de risico's die het ontwerp met zich meebrengt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiebbel Posted 27 februari 2006 Report Share Posted 27 februari 2006 Ik begrijp het wanneer je iets hebt tegen de ontwerpen van Hepta (zeker die met de zijwaarts gerichte bas units). Ik ben echter van mening (en ik spreek uit ervaring met verschillende modellen) dat het zeker werkt of kan werken. Ik ben er ook een voorstander van om eerst te proberen het probleem te verhelpen. Wanneer dat niet lukt en je weet dat je er alles aan hebt gedaan, pas dan wordt de stap naar een andere luidspreker een mogelijkheid. Je hebt ten slotte niet voor niets gekozen voor deze luidspreker. En daarnaast: je leert er ook nog een hoop van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 28 februari 2006 Author Report Share Posted 28 februari 2006 Da's zeker waar en ze hebben altijd naar tevredenheid gespeeld echter gezien mijn upgrade van cd speler (tjoeb reference en buizenversterker (primaluna) is de hepta nu de zwakke schakel. Ik was al van plan deze in te ruilen maar nu met deze staande golven ga ik niet meer investeren in deze speaker ook omdat ze bij verkoop dus in andere combinatie en ruimte weer als vanouds kunnen klinken. Maar er blijft nog een raadsel: waarom zijn deze staande golven niet metteen verschenen toen ik ze op deze plek aansloot maar pas na een jaar zonder verdere dingen te veranderen aan set of aan ruimte? Shiv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 . Een zijwaarts gerichte luidspreker vind ik op zich geen fout kenmerk. Er zijn verschilende geslaagde ontwerpen geweest met dit principe. Dat is op zich mijn bezwaar helemaal niet. Wat mi. wel de blunder in dit ontwerp is: Er is een akoestisch deel van een luidspreker dat weleens het overgangsgebied wordt genoemd. Dat is niet alleen het deel van het geluidsspectrum rond een scheidingsfrequentie, maar een ontwerper weet ook best dat het een geografisch gebied is. Namelijk een reeel gebied aanwijsbaar op de buitenzijde van een luidspreker, waarvandaan de luidspreker de golven wegzendt, die gelden voor het betreffende frequentiegebied rond de scheidingsfrequentie. Het is dus niet alleen een hoorbaar gebied , maar ook een gebied dat je op de luidspreker kunt aanwijzen. Bij sommige Xanadu- luidsprekers zit de midrange-driver onder, de tweeter in het midden en de woofer boven, dacht ik. Het geografisch gebied tussen woofer en midrange driver overlapt het actieve gebied van de tweeter. Dat is er de oorzaak van, dat die Xanadu- luidsprekers me gehoormatig altijd wat ongenuanceerd overkomen. Iets ondefinieerbaars. Bij de Spring kan je ook zoeken naar dit geografisch gebied. Het is een slecht - definieerbare strook luidsprekeroppervlak die een flink verticaal verbreid gebied omvat, dat ook nog een knik van 90 graden vertoont. Dat gebied moet een ontzettend kritich akoestiche frequentieband verzorgen: het gebied rond de kantelfrequentie. 2 Drivers zijn in dat gebied werkzaam en moeten de wacht aan elkaar overdragen. Dat is de grote handicap van de Spring. Als je andere ontwerpen van Hepta bekijkt, zit die fout er niet in. Ik vind het een blunder. De ontwerper had zoals ik al zei geen enkel verweer. En ik denk dat de gehoormatige gevolgen ervan de perceptie in het laag ook verslechteren. Dat bedoel ik dus. De Spring klinkt dus altijd slechter dan een luidspreker, waarbij het genoemde geografische gebied wel integer verzorgd wordt qua afstraal- gedrag. Ik zou dit ontwerp nooit aanschaffen. En technisch gezien is het echt een dip gezien de kwaliteiten van de overige componenten in de set. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiebbel Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Ok Headshell, Ik snap je punt, en goed onderbouwt ook. Ik heb de Springs bij meerdere personen thuis gehoord en moet je eerlijk zeggen dat ik ze altijd enorm heb gewaardeerd qua prestaties. Ook de verschillende recensies zijn toch redelijk lovend over deze luidspreker, blijkbaar is dat verstoord afstraalgedrag in dat gebied hen ook niet opgevallen. Ik vind echter wel dat je een punt maakt en zal er ook zeker op gaan letten als ik ze weer beluister. Het kan natuulijk niet zo zijn dat de ontwerper dit weet maar er vervolgens niet mee aan de slag gaat. Daarin schiet hij dan ook tekort naar mijn mening. Bedankt voor je reactie en informatie. Ennuuuhh.. Shiv... dat ontstaan van die 'brom' zonder iets hebben veranderd kan te maken hebben met het losgaan van enkele componenten in het filter (dat las ik in een reactie van je). Ik kan het me anders ook niet voorstellen. Wiebbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 6 maart 2006 Report Share Posted 6 maart 2006 almost newbee here, Het valt me laatste tijd op dat mijn laagste tonen wat nagonzen. alsof er een donkere brom achter en rondom de speakers ontstaad en uitfade bij het aanslaan van een diepe bas/orgel. Ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren. Het was me eerder niet echt opgevallen maar bij het horen van een veel betere set welke veel strakker was hoor ik nu het verschil. Mijn set njoe tjoeb 4000 (maranz cd speler) primaluna prologue 2 buizen versterker met hepta spring speakers. Wat ik zelf geprobeert heb: cd speler met bitumen beplakt, dempers onder speler en versterker, baspoort gedempd. Wat kan ik nog meer doen om de bas strakker te krijgen? Graag jullie reacties Shivaji wat bij mij goed werkt is twee tegels van het tuincentrum en daaronder twee setjes rubberen dempers voor de wasmachine (Gamma). Speakers op spikes op de tegels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 maart 2006 Report Share Posted 6 maart 2006 almost newbee here, Het valt me laatste tijd op dat mijn laagste tonen wat nagonzen. alsof er een donkere brom achter en rondom de speakers ontstaad en uitfade bij het aanslaan van een diepe bas/orgel. Ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren. Het was me eerder niet echt opgevallen maar bij het horen van een veel betere set welke veel strakker was hoor ik nu het verschil. Mijn set njoe tjoeb 4000 (maranz cd speler) primaluna prologue 2 buizen versterker met hepta spring speakers. Wat ik zelf geprobeert heb: cd speler met bitumen beplakt, dempers onder speler en versterker, baspoort gedempd. Wat kan ik nog meer doen om de bas strakker te krijgen? Graag jullie reacties Shivaji wat bij mij goed werkt is twee tegels van het tuincentrum en daaronder twee setjes rubberen dempers voor de wasmachine (Gamma). Speakers op spikes op de tegels. Deze tip onderschrijf ik van harte............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 7 maart 2006 Author Report Share Posted 7 maart 2006 dus dempen en spiken shiv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 10 maart 2006 Author Report Share Posted 10 maart 2006 Nog een laatste update, Heb de stuurbuizen van de primaluna versterker vervangen door andere en deze geven en meer gecontroleerde bas, ben nu voorlopig weer tevreden. shiv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Nog een laatste update, Heb de stuurbuizen van de primaluna versterker vervangen door andere en deze geven en meer gecontroleerde bas, ben nu voorlopig weer tevreden. shiv. Welke heb je vervangen door welke? Link to comment Share on other sites More sharing options...
shivaji Posted 17 maart 2006 Author Report Share Posted 17 maart 2006 de 12ax7 door sovtek lps de kt 88 door jj's echt een prachtige combintie shiv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts