Jump to content

Overstap elektrostaat naar conus

paul demo
 Share

Recommended Posts

Sinds half acht vanavond hier in huis; de M3 van MC systems. Natuurlijk meteen ff grofweg op de plaats opgesteld:

Cd speler open Bryan Ferry erin met het nummer Don't think twice van Bob Dylan. Voor het eerst in 13 jaar weer kippevel van de mondharmonica; wat klinkt deze SACD toch perfect.

Daarna Diana Krall, Live in Paris; de piano ligt bovenop je schoot.

Al met al : de eerste indruk is werkelijk perfect, ik zal het forum zeker op de hoogte houden van verdere vorderingen. Maar tot nu toe blijkt de combinatie T&A en MC wel degelijk de gouden te zijn. ;)

Zo gauw ik tijd heb kom ik effe aan.... :)

Update : Net de natuurstenen platen en de isocoins eronder geschoven.................................Jezus, wat een verschil; alles nog strakker en directer. Beth Hart schreeuwt alsof ze bij wijze van spreke verkracht wordt. Janis Ian ken ik niet meer terug. Dit belooft zeker nog wat voor de komende dagen. Ik hou jullie op de hoogte.

Hans; ik hoor wel wanneer je wilt langskomen, je bent welkom. De espressoautomaat is warm.

Update : Net de natuurstenen platen en de isocoins eronder geschoven.................................Jezus, wat een verschil; alles nog strakker en directer. Beth Hart schreeuwt alsof ze bij wijze van spreke verkracht wordt. Janis Ian ken ik niet meer terug. Dit belooft zeker nog wat voor de komende dagen. Ik hou jullie op de hoogte.

Da's niet zo best :huh::lol:

Ik wil ze ook wel eens horen met 'gepaste muziek' :D

Andr

De MC moet toch een ander geluid zijn dan de elektrostaten?

Ik begrijp niet dat je al zo vlug kunt beoordelen dat de MC beter is?

Ik ben namelijk ook voor jaren geleden overgestapt van elektrostaat naar passief

maar het heeft toch een hele tijd geduurd voor ik er aan gewend was.

Mid hoog is toch wel heel erg goed van een elektrostaat.

Misschien de match elektrostaat T&A?

Ik ben namelijk ook voor jaren geleden overgestapt van elektrostaat naar passief

Misschien de match elektrostaat T&A?

De reden dat ik ben overgestapt naar passief had puur te maken dat ik niet meer van die grote lappen in de kamer wilde hebben. En vwb het wennen aan passief, ik heb de MC's al eens in huis gehad voor 6 weken toen de elektrostaat in reparatie was.

De match met T+A was trouwens een hele goede :lol:

Misschien de match elektrostaat  T&A?

De reden dat ik ben overgestapt naar passief had puur te maken dat ik niet meer van die grote lappen in de kamer wilde hebben. En vwb het wennen aan passief, ik heb de MC's al eens in huis gehad voor 6 weken toen de elektrostaat in reparatie was.

De match met T+A was trouwens een hele goede :lol:

Nu begrijp ik het dat was mijn reden ook maar wat ik al zei ik heb toch moeten wennen.

Groeten Frenske

Andre is hier zojuist wezen testen, ben benieuwd of er hier iets te lezen zal zijn <_<

Een verhaaltje kan er wel van af hoor Paul :D

Zondag ben ik in een zuidelijk gelegen doolhof opzoek gegaan naar de woning van Paul en ik had enige begeleiding nodig om het te vinden ;)

Eenmaal binnen was ik de zoektocht snel vergeten en kon ik de set bewonderen.

Zowel het kamerbrede zelfgebouwde meubel als alle apparatuur is in zwart uitgevoerd, incl. de MC-systems M3 speakers.

De eerste cd die Paul afspeelde gaf me een verkeerde eerste indruk van de set, ik vond het geheel nogal tam over komen.

Met de navolgende cd's bleef er weinig over van het tamme geluid, de T&A apparatuur kan best z'n tanden laten zien als het moet :cool2:

Nu is dit niet zo verwonderlijk, want de M3 speakers zijn zeker niet lastig aan te sturen met hun 91dB rendement en 8 ohm impedantie.

De vergelijking met (goede) elektrostaten kan ik wel begrijpen, het geluid is impulsrijk en van kleuring is geen sprake, althans niet storend.

We hebben behoorlijk luid gespeeld met o.a. Direstraits (Love over gold) en een van mijn favorieten Famous blue raincoat van Cohen.

Janis Ian spetterde behoorlijk uit de speakers met acoustic ville (live) en de bekende mixfoutjes kon ik goed volgen (galm fade weg en komt weer terug).

De speakers blijven alles keurig en beheerst weergeven, zonder scherpe randjes en met een duidelijk aanwezig hoog dat goed in balans met midden en laag is.

Iets minder duidelijk vond ik de 3D presentatie, maar de set hangt dan ook met 'dropveters' (van T&A) aan elkaar, wat alles heel direct maakt en zonder franje.

Volgens de specs loopt het laag door tot 29Hz bij -3dB, echter kon ik het diepste laag bij deze opstelling niet goed waarnemen.

Met de speakers opgesteld in de lengte van de kamer komt het laag er waarschijnlijk wel goed uit, maar daar leent de kamer zich niet voor.

Overigens gaat het hier om het sub laag, bij een aantal opnames met contrabas ontbrak het onderste octaaf, wat ik bij mijn set wel kan horen.

Misschien is dit kleine gemis trouwens zo gek nog niet, want akoestische problemen zoals rammelend servies zijn me niet opgevallen.

Je kon trouwens wel goed voelen dat het diepste laag de bank in trilling bracht, dus het kan heel goed een kwestie van uitdoving op de luisterplek zijn.

Eigenlijk had ik verderop in de kamer moeten luisteren of het diepste laag daar wel hoorbaar was, maar daar dacht ik niet aan :huh:

We hebben als laatste een aantal muziek dvd's gedraaid, maar de Sony dvdspeler (alles in een blikje) bleek toch wel tegen te vallen wat geluid betreft.

Publiek en stemmen klonken omfloerst en het laag was geboost, dit was vooral bij surround goed te horen, na omschakelen op het stereo 'spoor' werd het laag al een stuk beter, maar er was nog wel een omfloerst stemgeluid.

Omdat het beter uit kwam heb ik een lekkere portie chili bij Paul gegeten en aan sapjes was zeker geen gebrek, ik kreeg de kans niet om een glas leeg te drinken :P

Ik denk dat deze set erg goed bij elkaar past en dat met betere interlinks en misschien netsnoeren nog veel meer uit de set valt te halen.

Overigens was ik eigenlijk te vroeg met dit bezoek, want Paul vertelde dat er een T&A dvdspeler (alleseter) onderweg is en dat maakt het plaatje wel compleet :)

De tijd ging weer veel te snel en ik heb me goed vermaakt, nogmaals bedankt voor de gastvrijheid, de spijzen en de tijd die je hebt vrij gemaakt :)

Andr

• 2 weeks later...
Dat spul van T+A is volgens mij gewoon heel leuk spul voor een goede prijs. Weinig opsmuck (behalve de V serie dan), maar wel erg goed gebouwd.

Heb je nu de de SACD1245 en ga je die inruilen voor de SADV1245?

Ik ga de speler zeker niet inruilen hoor, ik koop er gewoon de DVD speler bij. :D

• 3 weeks later...
Hans van Liempt is net wezen luisteren hier. ik ga toch eens wat trolly's maken om de luidsprekers wat makkelijker te kunnen verschuiven.

'T was alweer 'n hele tijd geleden dat ik bij Paul was. De kamer is doordat de (zwarte) electrostaten weg zijn een heel stuk lichter geworden... :rolleyes:

Nu staan op dezelfde plaats de (ook weer zwarte) MC3's. 'N heel verschil, zowel ik grootte als in klank. Maar het gaat natuurlijk om het laatste.

De luidsprekers staan in de poot van een U kamer (ter plaatse ca 4,5 m breed) op een afstand van ca 2,2 m. Erg dicht bij elkaar dus. En op een afstand van ca 1 m vanaf de achtermuur. de kamer is geheel ongedempt. Geen kleden, geen gordijnen en geen planten. Het enige wat wat dempt is de grote gestofferde bank waar we op zitten. Deze bank staat ongeveer 0,5 m van de achtermuur. De kamer is hier ca 6 m lang. De luisterafstand is dus ca 4 m. Voor mij mochten de speakers verder uit elkaar en de bank verder naar voor. Ik denk n.l. dat 60 graden een ideale luisterhoek is..

Omdat ik de laatste tijd nogal met CD-speler bezig ben geweest viel me in het begin toch een redelijk scherpe rand aan de stem van Janis Ian op. De Carmina Burana daarintegen viel weer mee. Nadat Paul alle filterinstellingen van de T&A CD speler had laten horen zijn we ergens blijven hangen. Volgens mij was dat de instelling waar Paul altijd mee draait. :huh:

Daarna gaan verschillende CD's in de speler. Holy Cole, Katy Melua, Jim Leitner en Winton Marsalis zijn namen die me nu binnenschieten.

Hoe klinkt dat nou...???

Ik hoorde ondanks dat ik niet helemaal in het midden zat een duidelelijk in de breedte

Beste Paul B)

Volgens mij heeft de MC m3 die jij hebt, met dynaudio Esotar tweeter, (is mijns inziens de beste MC die ik ken), speciale spikes ; 3 per speaker en daar knapt het laag enorm van op....

Vraag er eens naar bij de dealer of bij MC zelf?

Veel succes verder met plaatsing en akoustiek

Chris

AudioCare B)

Beste Paul B)

Volgens mij heeft de MC m3 die jij hebt, met dynaudio Esotar tweeter, (is mijns inziens de beste MC die ik ken), speciale spikes ; 3 per speaker en daar knapt het laag enorm van op....

Vraag er eens naar bij de dealer of bij MC zelf?

Veel succes verder met plaatsing en akoustiek

Chris

AudioCare B)

Paul heeft de MC3's op Isocoins staan. Deze staan weer op 'n zwaar stenen plateau ('n tegel kun je dat nauwelijks noemen.. :rolleyes: ).

Het laag is niet slecht, integendeel. Het is alleen tonaal slecht.

:)

Het laag is niet slecht, integendeel. Het is alleen tonaal slecht.

:)

:o

Voor jouw 'n herkenbaar probleem... :)

Dus niet :P Je oren zijn atonaal Hans :rolleyes:

Je kunt er altijd nog 'n UC tussen zetten... toch..?? :rolleyes:

Of helpt dat niet bij atonale oren....??? :confused: