RastaPhil Posted 14 april 2006 Report Share Posted 14 april 2006 Ik heb ook een Tonar maar ik gebruik dat niet vaak want ik merk niet veel van ontladingen van statische electriciteit en verder doet ie niet meer dan vegen,van de ene naar de andere kant. Gelukkig zonder haaruitval, maar ik heb het misschien nog maar vier keer gebruikt of zo... Dan vind ik microvezeldoekjes veel doeltreffender! Zelfs droog! Bij gewoon stof op de plaat zeer aan te bevelen. Ik gebruik trouwens ook een platenborstel (meeloop-borstel?) van PrinzSound. (seventies). Het betreft een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 april 2006 Report Share Posted 14 april 2006 Zoek de verschillen: Zo te zien allemaal dezelfde borsteltjes op de opdruk na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 april 2006 Report Share Posted 14 april 2006 Van die borstels heb ik ook twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 14 april 2006 Report Share Posted 14 april 2006 Zeer mooie borstels voor het wassen van platen: MHMV in duitsland Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 april 2006 Report Share Posted 14 april 2006 Zeer mooie borstels voor het wassen van platen: MHMV in duitsland Groet, Henk Zo'n houten borstel heb ik ook nog ergens liggen. Jammer genoeg is het hout opengebrasten en de haren liggen helemaal los. Beter dus maar niet nat gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Zelfde slechte ervaringen met de Tonar borstel. Al na een paar maanden de naald ol met haar. Als je de platen goed wast is een gewoon microvezel doekje voldoende om dat beetje stof eraf te halen. Al die Tonar borsteltjes en klonen komen denk ik uit china. De vogelgriep is op de borteltjes overgeslagen Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Wel apart, denk dat er een "slechte" Tonar en een "goede" Tonar is: ik heb al meer dan 10 jaar zo'n Tonarborstel en die valt niet uit. Gebruik hem trouwens niet zo heel veel: de meeste platen zijn gewassen en daardoor antistatisch geworden, eventueel beetje stof blaas je er zo af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Ik ben helemaal voor de meeloopborstel en was mijn plaatjes nooit. Een geleidend borsteltje wil zeggen dat er aan de borstel een aardedraadje is gemonteerd dat je ergens op een randaarde kunt aansluiten. Ik doe dat gewoon in een geaard stopcontact met een stekker waaruit de pinnen verwijderd zijn.Niks geen last met statische electriciteit. Er zijn zelfs borsteljes waarbij tussen de haartjes heel dun koperdraad zit om nog betere geleiding te verkrijgen. Misschien ben ik nu dingen door elkaar aan het halen, maar Kraus, je hebt toch drie armen op je tafel, is er dan nog plaats voor een meeloopborstel? Verder, waarom was je je platen niet? Toch door velen die het doen als de meest afdoende methode bestempelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Zonde om je mooie elementjes door de bagger te laten ploegen Zo'n platenwasser (een degelijke) maakt zeker wat uit en je haalt echt meer uit je platen dan je denkt. Op beiderlei manieren op te vatten Wat de Tonar borstel betreft, die heb ik ook en die is niet in de rui of zoiets. Die heeft nog alle haren. Iets wat ik van mezelf niet meer kan zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Beste Kraus, Tja, ik moet bekennen dat ik het ook nooit zag zitten dat wassen enzo. Zelf heb ik jaren met een Knosti gewerkt tot volle tevredenheid , daarna geen Knosti gewoon niets . Op dit moment een platenschoonmaakmachine en ik moet bekennen dat het beter klinkt . Dat had ik dus niet verwacht, eerst onder de microscoop met de plaat, daarna schoonmaken , dan weder onder de microscoop geen verschil kunnen ondekken dan op de platenspeler en het klinkt opener , ruimtelijker , helderder etc. Ik geloof er niets van , maar het is wel zo MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Ha die Haudio, Ik gebruik altijd Vinyl Cleaner van Quality Service. Welk middel gebruik je zelf? Ik ben nog steeds een trouwe gebruiker van een Knosti DA, maar wil met de tijd toch wel overstappen op een apparaat die ook kan afzuigen. Dat blijft toch wel het zwakke punt van de Knosti (een klein deel van het vuil droogt op de plaat op). Sterke punt is natuurlijk de prijs en hij maakt redelijk schoon. Ook bij nieuwe platen heeft het een positief effect. Een ander groot voordeel vind ik dat de platen na het wassen ook veel minder stof aantrekken. Het heeft wel iets vind ik: thuisgekomen met een stapel vieze oude platen en dan geduldig plaat voor plaat schoonmaken en voorzien van een nieuwe hoes en daarna genieten ....... Zoals Sodejuu ook al opmerkte: ik wil mijn kostbare naald niet door de viezigheid laten ploegen. Verder gebruik ik ook een Tonar borstel om voor het draaien de plaat van een enkel stofje te ontdoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Wel apart, denk dat er een "slechte" Tonar en een "goede" Tonar is: ik heb al meer dan 10 jaar zo'n Tonarborstel en die valt niet uit. Misschien zijn er vrouwelijke borsteltjes en mannelijke borsteltjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Het losse stofje wordt bij mij van de plaat gehaald door...... Jawel een al redelijk bejaarde tonar?? borstel. Met daarop ,nog net leesbaar, de naam van een hier zeer bekende audio zaak in sneek. Adres en telefoonnummer kloppen niet helemaal meer. Maar dat doet niks af van de werking. Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgens mij kreeg je zoiets bij de aanschaf van een OC9 Henk, nog steeds bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts