Jump to content

Krachtstroom- 3 fazes

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Beste,

Bijna is onze nieuwe luisterruimte/studio klaar. Ja de bunker wordt eindelijk mooi en acoustisch veel beter. Nu heb ik 5 jaar terug al krachtstroom laten aanleggen.

Ik kwam er van de week al achter dat de spanning waar ik al 5 jaar op draai heel ranzig bleek te zijn. De HR ketel zit erop de droger en wasmachine. ik verlies al 6 volt aan al die zware belastingen, en daarbij is de spanning gewoon ranzig.

Nu wil ik dus 3 eigen groepen gaan gebruiken die ik pak van mijn krachstroom.

Zijn hier nou ook nadelen aan?

Ik weet dat je ervoor moet zorgen dat nooit of te nimmer de "nul" losraakt want dan gaat de spanning zweven en krijg ik weer een potentiaal van 380 volt :D het moge duidelijk zijn dat het dan over is met mijn spullen :D

Ik wil dus ten opzichte van de nul de 3 fazes pakken en zo elk monoblok een eigen groep geven en de 3e groep voor de rest.

Nou bedacht ik me, als twee fazes zwaarder belast wordt dan de 3e kan mijn nul punt dan niet verschuiven? waardoor er iets meer spanning op de andere groep komt te staan?

Zijn er nog andere nadelen? en of gevaren? heb ik kans op aardlussen etc. omdat elke groep steeds 180 graden gedraaid is in fase?

Ik snap uiteraard het principe en de werking, maar ik heb nooit iemand over de audiofiele kwaliteiten van krachtstroom gehoord.

Groeten,

Bas

Of het hoorbaar is dat je eigenlijk alles op een verschillende groep aangesloten hebt valt denk ik wel mee, mits de voeding van een goede kwaliteit is en de rimpel minimaal.

Al lijkt me krachtstroom het meeste nut hebben als je de versterkers ombouwt voor krachtstroom, dus drie trafo's en drie bruggelijkrichters per versterker.

Wat jij wilt doen (volgens mij) is van een drie-fasen-aansluiting weer 3 losse fases maken. Dat zou misschien best kunnen, maar daar zie ik het nut niet zo van in. De gewone 230V-aansluitingen (enkel-fase dus) zijn in feite al aftakkingen van een 3-fasen-aansluiting. Dat is nou juist gedaan, zodat je het zelf niet meer hoeft te doen.

Dat er bij niet-symmetrische belastingen een nulpuntverschuiving optreedt, klopt wel, maar dat gebeurt sowieso wel. Aangezien gewone 230V-aansluitingen uit 1 fase bestaan en niet alle 230V aansluitingen worden in jouw huis (laat staan in jouw buurt/stad/regio) even zwaar belast.

Je zou het kunnen doen, maar ik zie het nut niet zo. Een 3-fasen-aansluiting zou ik op een andere manier gebruiken. Namelijk met een 3-fasen-trafo (of 3 losse natuurlijk) en dan een 3-fasen-gelijkrichter. Voordeel hiervan is dat je minder rimpel krijgt, na het gelijkrichten, met weer als voordeel dat je met minder buffering af kan. Of met evenveel als bij 1 fase, met als gevolg dat je effectief meer buffering hebt...

Zie het nut er ook niet zo van in. Maar Bas heeft toch van die kW versterkers? maar dan nog... zie ik de RMS stroom niet over de 16A gaan.

Idd alleen nuttig als je ook een 3-fasen voeding in je amp bouwt. Wat je wel kunt doen is als je toch meerdere aparte goepen gaat aanleggen, is om die groepen over de fasen te verdelen in je meterkast.

Overigens is het losraken van de nul van 1 zo'n groep niet een probleem. Dubbel geisoleerde spullen hebben toch een testspanning van 4KV. Dat slaat dan echt niet door hoor.

;)

Zie het nut er ook niet zo van in. Maar Bas heeft toch van die kW versterkers? maar dan nog... zie ik de RMS stroom niet over de 16A gaan.

Nee, inderdaad. En dan nog, bij 16A gaat de zekering er ook niet door. 4kW kun je wel uit een stopcontact trekken. Of dat stopcontact of de eventuele verlengsnoer dat leuk vinden, is weer een 2e, maar de zekering wordt er niet warm of koud van... eehh... nou ja, een beetje warm waarschijnlijk wel... ;)

Nou een ouderwetse smeltpatroon wordt dan wel knap heet hoor. Kan mij nog wel herinneren van vroeger thuis dat we op zolder elektrisch verwarmden met een paar van die radiatorkacheltjes en die alletwee voluit zetten (2x 2KW) stookten de stoppen behoorlijk heet en gaven dan na een paar uur toch de geest. Automaten worden er idd niet warm of koud van.

Overigens zie ik niet dat Bas zo'n probleem heeft met zijn HR ketel, die loopt toch op gas? Enige wat een beetje stroom trekt is de pomp en de ventilatortjes en oh ja een wattje voor de microprocessor. Bovendien voldoen die allemaal aan de CE eisen wat storing aan gaat en dat is best behoorlijk streng.

;)

Nou een ouderwetse smeltpatroon wordt dan wel knap heet hoor. Kan mij nog wel herinneren van vroeger thuis dat we op zolder elektrisch verwarmden met een paar van die radiatorkacheltjes en die alletwee voluit zetten (2x 2KW) stookten de stoppen behoorlijk heet en gaven dan na een paar uur toch de geest. Automaten worden er idd niet warm of koud van.

Ja, was ook een grapje. Smeltpatronen heten niet voor niet SMELTpatronen. Die worden op volle belasting goed heet. Bovendien is het zo dat als smeltpatronen bijvoorbeeld 5 uur lang 20A mag/moet doorlaten voordat ie smelt, dat dat ook cumulatief is. Dus stel je belast een smeltpatroon eerst 2 uur met 20A, dan kan ie daarna, ook nadat ie volledig is afgekoeld, nog maar 3 uur lang 20A aan...

Een automaat wordt lang niet zo heet inderdaad. Alleen een bi-metaaltje wordt warm (heet?) en trekt krom. Bij te veel stroom voor een te lange tijd, trekt het bi-metaal zo krom dat het onderbrekingsmechanisme wordt getriggerd. Ik meen dat ze getest worden op 30A die ze binnen 10 seconden moeten onderbreken, maar niet eerder dan 7(?) seconden of zo...

Beste,

Het nut van 3 fazes is in eerste instantie dat ik eigen groepen heb waar geen andere shit van het huis in zit. Ten tweede door elke amp een eigen faze te geven hebben ze beide een direct aanvoer, wat je volgens mij moet horen. Een andere overweging zou zijn analoog en digitaal een eigen faze te geven. Mijn eindtappen ombouwen naar krachtstroom is geen optie heren :D Ik wil graag mijn 20 jaar garantie behouden :D

Het gaat mij erom die krachtstroom hangt er, de normale huisgroepen zijn bud, dus ik wil er iets positiefs mee doen.

Ik zou wel dolgraag gebalanceerde spanning hebben met een trafo in de meterkast, maar daaar is nu geen beginnen meer aan :(

Groeten,

Bas

Overigens zie ik niet dat Bas zo'n probleem heeft met zijn HR ketel, die loopt toch op gas? Enige wat een beetje stroom trekt is de pomp en de ventilatortjes en oh ja een wattje voor de microprocessor. Bovendien voldoen die allemaal aan de CE eisen wat storing aan gaat en dat is best behoorlijk streng.

;)

Beste Peter,

Ik vergiste me in de benaming. we hebben een volledige elcetrische keter die niet op gas loopt. Ik weet niet hoe je zo'n ding noemt. hij diet het water en de verwarming alles. Dat ding is funest! Ik verlies 6 volt en heb gigantische spikes op mijn lichtnet. Het is een K*Tding!! :D

Groeten,

Bas

Beste,

Bijna is onze nieuwe luisterruimte/studio klaar. Ja de bunker wordt eindelijk mooi en acoustisch veel beter. Nu heb ik 5 jaar terug al krachtstroom laten aanleggen.

Ik kwam er van de week al achter dat de spanning waar ik al 5 jaar op draai heel ranzig bleek te zijn. De HR ketel zit erop de droger en wasmachine. ik verlies al 6 volt aan al die zware belastingen, en daarbij is de spanning gewoon ranzig.

Nu wil ik dus 3 eigen groepen gaan gebruiken die ik pak van mijn krachstroom.

Zijn hier nou ook nadelen aan?

Ik weet dat je ervoor moet zorgen dat nooit of te nimmer de "nul" losraakt want dan gaat de spanning zweven en krijg ik weer een potentiaal van 380 volt :D het moge duidelijk zijn dat het dan over is met mijn spullen :D

Ik wil dus ten opzichte van de nul de 3 fazes pakken en zo elk monoblok een eigen groep geven en de 3e groep voor de rest.

Nou bedacht ik me, als twee fazes zwaarder belast wordt dan de 3e kan mijn nul punt dan niet verschuiven? waardoor er iets meer spanning op de andere groep komt te staan?

Zijn er nog andere nadelen? en of gevaren? heb ik kans op aardlussen etc. omdat elke groep steeds 180 graden gedraaid is in fase?

Ik snap uiteraard het principe en de werking, maar ik heb nooit iemand over de audiofiele kwaliteiten van krachtstroom gehoord.

Groeten,

Bas

De 400 Volt staat tussen de fasen onderling en de 230 Volt tussen iedere fase en de 0. De 400 Volt ontstaat doordat de fasen 120 graden verschoven zijn.

In een groep van 230 Volt gebruik je

ik zie het nut op zich wel (of ik het hoor is een tweede ;) )

school was een tijd geleden, en veel krachtstoom heb ik nooit gehad,

maar zou het een probleem zijn kwa versterking cq geluidsverschil als de ene amp 230V krijgt van zijn fase/nul, en de tweede eens 225V van zijn fase/nul??

of zijn die voltages van de 3 fasen tenopzichte van mekaar en nul altijd gelijk?

ik zie het nut op zich wel (of ik het hoor is een tweede ;) )

school was een tijd geleden, en veel krachtstoom heb ik nooit gehad,

maar zou het een probleem zijn kwa versterking cq geluidsverschil als de ene amp 230V krijgt van zijn fase/nul, en de tweede eens 225V van zijn fase/nul??

of zijn die voltages van de 3 fasen tenopzichte van mekaar en nul altijd gelijk?

Beste,

Ik denk dat een eindtrap beter klinkt met zijn eigen faze die direct van de meterkans komt zonder lasdoppen lasdozen etc. (waar menig huis vol me zit) en zonder andere shit op de faze.

In principe is elke faze 180 graden gedraaid, dus zou je 3x 220 (of is het inmiddels al 230?)volt moeten hebben ten opzichte van de nul en alle 3 gelijk. Maar ik denk wel dat het nulpunt iets verschuift zodra de belasting groter wordt op een faze. maar dat zal niet veel zijn.

Groeten,

Bsd

Beste,

Ik denk dat een eindtrap beter klinkt met zijn eigen faze die direct van de meterkans komt zonder lasdoppen lasdozen etc. (waar menig huis vol me zit) en zonder andere shit op de faze.

In principe is elke faze 180 graden gedraaid, dus zou je 3x 220 (of is het inmiddels al 230?)volt moeten hebben ten opzichte van de nul en alle 3 gelijk. Maar ik denk wel dat het nulpunt iets verschuift zodra de belasting groter wordt op een faze. maar dat zal niet veel zijn.

Groeten,

Bsd

Doe ons een lol en haal er alsjeblieft een installateur van industri

Beste,

Groeten,

Bsd

Beste Peter,

Ik vergiste me in de benaming. we hebben een volledige elcetrische keter die niet op gas loopt. Ik weet niet hoe je zo'n ding noemt. hij diet het water en de verwarming alles. Dat ding is funest! Ik verlies 6 volt en heb gigantische spikes op mijn lichtnet. Het is een K*Tding!! :D

Groeten,

Bas

Uhh, je hele huis elektrisch verwarmen ???? Jij bent gek of heb je geld te veel.

Bovendien ga je dat niet redden zonder dikke truien in de winter. Een normale HR ketel is iets van 25 KW en bij ons hangt er een van 33 KW, komt dan ook een flinke straal warm water uit de douche :)

;)

Beste,

Groeten,

Bsd

gewoon een schone ongebruikte fase pakken voor je amp, een schone voor je digitale shit en de derde voor video troep.....klaar...

M.a.w. je gebruikt een krachtstoom stekker (5polig) en gaat met een vijfader kabel naar een verdeel blok alwaar je drie stopcontacten aftakt met elk een fase en gedeelde nul. Let wel op, als je krachtgroep 32amp afgezekerd is kun je beter smeltzekeringen op de fases zetten van 16 amp.

GRT frans

Beste,

Groeten,

Bsd

Beste,

Sorry van dat korte lontje dan. Any way je hebt wel een punt electriciteit is en blijft dodelijk!! Ik heb letterlijk 380 (alle 3 de fazes met de nul) op mijn ###### gehad en ik heb de rest van de dag met een kromme uitgedroogde tong gelopen! en dat kwam dus omdat in een studio een ERKENDE ELECTRICIEN een 380 kabel onafgedopt onder een 19" heeft laten liggen!!!

Groeten,

Bas

gewoon een schone ongebruikte fase pakken voor je amp, een schone voor je digitale shit en de derde voor video troep.....klaar...

M.a.w. je gebruikt een krachtstoom stekker (5polig) en gaat met een vijfader kabel naar een verdeel blok alwaar je drie stopcontacten aftakt met elk een fase en gedeelde nul. Let wel op, als je krachtgroep 32amp afgezekerd is kun je beter smeltzekeringen op de fases zetten van 16 amp.

GRT frans

Zo krijgt Bas geen 400 Volt maar drie keer 230 Volt.

Beste,

Sorry van dat korte lontje dan. Any way je hebt wel een punt electriciteit is en blijft dodelijk!! Ik heb letterlijk 380 (alle 3 de fazes met de nul) op mijn ###### gehad en ik heb de rest van de dag met een kromme uitgedroogde tong gelopen! en dat kwam dus omdat in een studio een ERKENDE ELECTRICIEN een 380 kabel onafgedopt onder een 19" heeft laten liggen!!!

Groeten,

Bas

ach, is toch lekker, goed voor je hart.

Toch is je plan oke sebastiaan. Zo wordt het in de pro audio vaak gedaan. Bij het podium waar ik werk draait de hele p.a. ook op een eige krachtgroep. En de versterkers zijn echt geen 380v hoor. Vanaf het contactpunt loopt een kabel naar een breakoutbox waarop diverse stopcontacten zitten die verdeeld zijn over de drie fasen..deze zijn wel afgezekerd met 16a zekeringen, omdat we met 32a 380 werken.

GRT frans

Ja, dat wil ie toch ook.....

wat moet je in godsnaam met 400v voor audioapparatuur?

GRT frans

Ja, dat wil ie toch ook.....

wat moet je in godsnaam met 400v voor audioapparatuur?

Je hebt gelijk, Bas wil zijn eindtrappen niet ombouwen. Dan is het dus geen sterkstroom maar dan bouwt Bas een extra meterkast met drie groepen 230 Volt speciaal voor zijn set.