Pjotr Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Tja Frans, Kan ook. Heb het wel bonter mee gemaakt. Heb een tijdje voor een theatergoep gewerkt met een eigen lichtplafond waar zo'n 50-100 KW in hing. Op sommige lokaties was er geen krachtstroomaansluiting of hij was onvoldoende en dan ging in de kelder hup de kast bij de binnen komende kabel open, 3 lasklemmen erop en de zaak was geregeld. Maar dat was toch wel allemaal goed gezekerd op de break out kasten. Maar als Bas zijn elektrische kachel al op 3 fasen werkt en dat stoort behoorlijk dan biedt zo'n 3 fasen audioknutsel ook geen soelaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 februari 2006 Author Report Share Posted 9 februari 2006 Beste Pjotr, Nee mijn probleem was, die ketel zit op dezelfde groep (groep 4 ) als mijn audiozooi.. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Beste Pjotr, Nee mijn probleem was, die ketel zit op dezelfde groep (groep 4 ) als mijn audiozooi.. Groeten, Bas ik neem aan dat je niet de krachtstroom apart binnenkrijgt, maar dat je gewoon drie fasen binnenkrijgt waarvan 1 fase gebruikt wordt voor je huis/bedrijf en er een krachstroom aftakking is die met 32A afgezekert is. Het beste is dus te kijken welke fase(n) "vrij" zijn. Deze kun je het beste gebruiken. Eigen aardpen zou ook mooi zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Ja hoor eens Bas, er komt maar 1 keer 3-fasen je huis binnen. Als de ketel zo'n herrie maakt komt dat zeker ook bij je groepenkast. Kan mij niet voorstellen dat je kachel maar op 1 fase loopt als ie alleen elektrisch is. Dus dan is de vraag: Heb je wel een fase zonder storing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Tja Frans, Kan ook. Heb het wel bonter mee gemaakt. Heb een tijdje voor een theatergoep gewerkt met een eigen lichtplafond waar zo'n 50-100 KW in hing. Op sommige lokaties was er geen krachtstroomaansluiting of hij was onvoldoende en dan ging in de kelder hup de kast bij de binnen komende kabel open, 3 lasklemmen erop en de zaak was geregeld. Maar dat was toch wel allemaal goed gezekerd op de break out kasten. Maar als Bas zijn elektrische kachel al op 3 fasen werkt en dat stoort behoorlijk dan biedt zo'n 3 fasen audioknutsel ook geen soelaas. Aftakken voor de hoofdzekering is leip...eerste zekering die daarvoor zit is waarschijnlijk 250A...ai..daar ben ik panisch voor...ik heb wel meegemaakt dat een festival die we draaiden teveel stroom trok en de hoofdzekering eruit knalde, we hebben toen zelf maar de hoofd zekering verzwaard, kon het festival met een vertraging van 10min doordraaien. Tja 50kw aan licht, enkele kw's aan twee p.a.'s en een koelcel doen wonderen. Overigens is een kabel met 230 breakout zoals ik die voorstel geen illegaal gepruts, denk maar aan de paddestoelen die er zijn voor 380. Je moet er wel een 16A zekering in bouwen, verder is dit wel een mooie oplossing.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Overigens is een kabel met 230 breakout zoals ik die voorstel geen illegaal gepruts, denk maar aan de paddestoelen die er zijn voor 380. Je moet er wel een 16A zekering in bouwen, verder is dit wel een mooie oplossing.. ... en ook een aardlekschakelaar graag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Overigens is een kabel met 230 breakout zoals ik die voorstel geen illegaal gepruts, denk maar aan de paddestoelen die er zijn voor 380. Je moet er wel een 16A zekering in bouwen, verder is dit wel een mooie oplossing.. ... en ook een aardlekschakelaar graag... Ja, maar dat is niet audiofiel. Er moeten namelijk zekeringen met gouden aansluitingen in! En dan kan zo'n schakelaar in je groep echt niet meer hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Beste Pjotr, Nee mijn probleem was, die ketel zit op dezelfde groep (groep 4 ) als mijn audiozooi.. Groeten, Bas Bas, met die ketel bedoel je waarschijnlijk een boiler. Als dat zo is heeft'ie een voorraad vat van 80 tot 200 liter. Normaal gesproken stook je het ding alleen op nacht stroom en staat'ie overdag uit. Het is dan ook geen probleem om hem 'savonds tijdens de luiteruurtjes m.b.v. een schakelaartje uit te zetten. Niet vergeten hem weer aan te zetten anders kun je 'sochtend maar kort douchen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Beste Pjotr, Nee mijn probleem was, die ketel zit op dezelfde groep (groep 4 ) als mijn audiozooi.. Groeten, Bas Bas, met die ketel bedoel je waarschijnlijk een boiler. Als dat zo is heeft'ie een voorraad vat van 80 tot 200 liter. Normaal gesproken stook je het ding alleen op nacht stroom en staat'ie overdag uit. Het is dan ook geen probleem om hem 'savonds tijdens de luiteruurtjes m.b.v. een schakelaartje uit te zetten. Niet vergeten hem weer aan te zetten anders kun je 'sochtend maar kort douchen. voor 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Overigens is een kabel met 230 breakout zoals ik die voorstel geen illegaal gepruts, denk maar aan de paddestoelen die er zijn voor 380. Je moet er wel een 16A zekering in bouwen, verder is dit wel een mooie oplossing.. ... en ook een aardlekschakelaar graag... Waarom? Ik heb mijn audiogroep alleen afgezekerd met een 16a smeltzekering en op een aparte fase. Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Als je nooit een ongelukje krijgt heb je die aardlekschakelaar niet nodig. En als je nooit botst heb je ook geen autogordels nodig en al helemaal geen airbags. En als je nooit ziek bent heb je ook geen vaccinatie tegen meningitis en polio nodig. En vergeet dan ook die zorgpolis maar. Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Hehe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Ik heb letterlijk 380 (alle 3 de fazes met de nul) op mijn ###### gehad en ik heb de rest van de dag met een kromme uitgedroogde tong gelopen! Was je weer aan je Audio aan het likken? lol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 voor 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 voor 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Als je nooit een ongelukje krijgt heb je die aardlekschakelaar niet nodig. En als je nooit botst heb je ook geen autogordels nodig en al helemaal geen airbags. En als je nooit ziek bent heb je ook geen vaccinatie tegen meningitis en polio nodig. En vergeet dan ook die zorgpolis maar. Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Nogal bang mannetje of niet? Even een lesje voor jou, nog niet zo lang geleden zat er alleen een aardlek voor de wasmachine (vocht) en gebruikte men alleen geaarde stopcontacten in de "natte" ruimtes. Veel apparatuur is ongeaard, kijk maar eens naar de stekker van je CD speler. 9 van de 10 keer geen aarde. In een woonkamer is een geaard stopcontact dan ook iets van de laatste jaren. Vielen er voordat de aarde werd toegepast in de "droge" ruimten veel doden? is dat de reden dat men tegenwoordig alles geaard aanlegd? vallen er uberhaupt veel doden door 220? NEEN..... Je maakt je onnodig druk..het merendeel van de woningen in Nederland heeft geen geaarde stopcontacten en/of aardlekschakelaar voor het grootste gedeelte van de groepen. Dat dit absoluut noodzakelijk is voor de "natte" ruimte (badkamer, garage, keuken, wasmachine) ben ik met je eens. Voor je audiogroep kun je best volstaan met een 16A smeltzekering. Leg mij maar eens uit waarom niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Als je nooit een ongelukje krijgt heb je die aardlekschakelaar niet nodig. En als je nooit botst heb je ook geen autogordels nodig en al helemaal geen airbags. En als je nooit ziek bent heb je ook geen vaccinatie tegen meningitis en polio nodig. En vergeet dan ook die zorgpolis maar. Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Nogal bang mannetje of niet? Even een lesje voor jou, nog niet zo lang geleden zat er alleen een aardlek voor de wasmachine (vocht) en gebruikte men alleen geaarde stopcontacten in de "natte" ruimtes. Veel apparatuur is ongeaard, kijk maar eens naar de stekker van je CD speler. 9 van de 10 keer geen aarde. In een woonkamer is een geaard stopcontact dan ook iets van de laatste jaren. Vielen er voordat de aarde werd toegepast in de "droge" ruimten veel doden? is dat de reden dat men tegenwoordig alles geaard aanlegd? vallen er uberhaupt veel doden door 220? NEEN..... Je maakt je onnodig druk..het merendeel van de woningen in Nederland heeft geen geaarde stopcontacten en/of aardlekschakelaar voor het grootste gedeelte van de groepen. Dat dit absoluut noodzakelijk is voor de "natte" ruimte (badkamer, garage, keuken, wasmachine) ben ik met je eens. Voor je audiogroep kun je best volstaan met een 16A smeltzekering. Leg mij maar eens uit waarom niet... Rand-aarde heeft dan ook weinig met een aardlekschakelaar te maken... Rand-aarde is bovendien niet verplicht voor veel apparaten, dus dan heeft het ook weinig zin om geaarde stopcontacten te gebruiken... Het gaat ook meer om de vraag waarom je GEEN aardlekschakelaar zou gebruiken, terwijl het WEL veiliger is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Als je nooit een ongelukje krijgt heb je die aardlekschakelaar niet nodig. En als je nooit botst heb je ook geen autogordels nodig en al helemaal geen airbags. En als je nooit ziek bent heb je ook geen vaccinatie tegen meningitis en polio nodig. En vergeet dan ook die zorgpolis maar. Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Nogal bang mannetje of niet? Even een lesje voor jou, nog niet zo lang geleden zat er alleen een aardlek voor de wasmachine (vocht) en gebruikte men alleen geaarde stopcontacten in de "natte" ruimtes. Veel apparatuur is ongeaard, kijk maar eens naar de stekker van je CD speler. 9 van de 10 keer geen aarde. In een woonkamer is een geaard stopcontact dan ook iets van de laatste jaren. Vielen er voordat de aarde werd toegepast in de "droge" ruimten veel doden? is dat de reden dat men tegenwoordig alles geaard aanlegd? vallen er uberhaupt veel doden door 220? NEEN..... Je maakt je onnodig druk..het merendeel van de woningen in Nederland heeft geen geaarde stopcontacten en/of aardlekschakelaar voor het grootste gedeelte van de groepen. Dat dit absoluut noodzakelijk is voor de "natte" ruimte (badkamer, garage, keuken, wasmachine) ben ik met je eens. Voor je audiogroep kun je best volstaan met een 16A smeltzekering. Leg mij maar eens uit waarom niet... Rand-aarde heeft dan ook weinig met een aardlekschakelaar te maken... Rand-aarde is bovendien niet verplicht voor veel apparaten, dus dan heeft het ook weinig zin om geaarde stopcontacten te gebruiken... Het gaat ook meer om de vraag waarom je GEEN aardlekschakelaar zou gebruiken, terwijl het WEL veiliger is... Het is veiliger, voor 1 op de 100.000 gevallen, maar klinkt beroerder. Mijn punt..vroeger gebruikte men geen aardlek, vielen er meer doden? hoor je uberhaupt iets over doden door 220? niet vaak, alles is dubbel beveiligd.. Ik draai lekker mijn audiogroep zonder aardlek met smeltzekering...als ik langer dan 6 maanden niet meer post weten jullie hoe laat het is.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Als je nooit een ongelukje krijgt heb je die aardlekschakelaar niet nodig. En als je nooit botst heb je ook geen autogordels nodig en al helemaal geen airbags. En als je nooit ziek bent heb je ook geen vaccinatie tegen meningitis en polio nodig. En vergeet dan ook die zorgpolis maar. Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Nogal bang mannetje of niet? Even een lesje voor jou, nog niet zo lang geleden zat er alleen een aardlek voor de wasmachine (vocht) en gebruikte men alleen geaarde stopcontacten in de "natte" ruimtes. Veel apparatuur is ongeaard, kijk maar eens naar de stekker van je CD speler. 9 van de 10 keer geen aarde. In een woonkamer is een geaard stopcontact dan ook iets van de laatste jaren. Vielen er voordat de aarde werd toegepast in de "droge" ruimten veel doden? is dat de reden dat men tegenwoordig alles geaard aanlegd? vallen er uberhaupt veel doden door 220? NEEN..... Je maakt je onnodig druk..het merendeel van de woningen in Nederland heeft geen geaarde stopcontacten en/of aardlekschakelaar voor het grootste gedeelte van de groepen. Dat dit absoluut noodzakelijk is voor de "natte" ruimte (badkamer, garage, keuken, wasmachine) ben ik met je eens. Voor je audiogroep kun je best volstaan met een 16A smeltzekering. Leg mij maar eens uit waarom niet... Rand-aarde heeft dan ook weinig met een aardlekschakelaar te maken... Rand-aarde is bovendien niet verplicht voor veel apparaten, dus dan heeft het ook weinig zin om geaarde stopcontacten te gebruiken... Het gaat ook meer om de vraag waarom je GEEN aardlekschakelaar zou gebruiken, terwijl het WEL veiliger is... Het is veiliger, voor 1 op de 100.000 gevallen, maar klinkt beroerder. Mijn punt..vroeger gebruikte men geen aardlek, vielen er meer doden? hoor je uberhaupt iets over doden door 220? niet vaak, alles is dubbel beveiligd.. Ik draai lekker mijn audiogroep zonder aardlek met smeltzekering...als ik langer dan 6 maanden niet meer post weten jullie hoe laat het is.... Ik hoor inderdaad nooit iets over doden door 220V. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt natuurlijk. Er zijn vast wel gegevens over doden door gebrek aan aardlekschakelaars te vinden... Het is overigens pas dubbel beveiligd als je EN een smelzekering (of automaat) hebt EN een aardlekschakelaar. Stel dat de fase op de een of andere manier tegen de (metalen) behuizing van je versterker komt. En het is een ongeaarde versterker (zoals die van mij bijvoorbeeld). Als je op dat moment de versterker aanraakt, ben je dus wel mooi de sjaak. Kun je nog zulke mooie smeltzekeringen in je meterkast hebben, maar je bent er wel geweest, als je pech hebt. Die smeltzekering gaat er namelijk nog lang niet door bij die paar mili-ampere die je lichaam op dat moment dissipeert... Maar je kunt er wel dood aan gaan... Het is niet voor niets dat er in nieuwbouw tegenwoordig altijd aardlekautomaten (aardlekschakelaar en overstroom- en kortsluitstroombeveiliging in 1) worden toegepast. Of een smeltzekering in serie met een aardlekschakelaar natuurlijk. Dat de klank er minder van wordt, als je een aardlekschakelaar in je meterkast zet, lijkt me bull shit... ...maar dat mag ik niet zeggen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 voor 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Als je nooit een ongelukje krijgt heb je die aardlekschakelaar niet nodig. En als je nooit botst heb je ook geen autogordels nodig en al helemaal geen airbags. En als je nooit ziek bent heb je ook geen vaccinatie tegen meningitis en polio nodig. En vergeet dan ook die zorgpolis maar. Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Nogal bang mannetje of niet? Even een lesje voor jou, nog niet zo lang geleden zat er alleen een aardlek voor de wasmachine (vocht) en gebruikte men alleen geaarde stopcontacten in de "natte" ruimtes. Veel apparatuur is ongeaard, kijk maar eens naar de stekker van je CD speler. 9 van de 10 keer geen aarde. In een woonkamer is een geaard stopcontact dan ook iets van de laatste jaren. Vielen er voordat de aarde werd toegepast in de "droge" ruimten veel doden? is dat de reden dat men tegenwoordig alles geaard aanlegd? vallen er uberhaupt veel doden door 220? NEEN..... Je maakt je onnodig druk..het merendeel van de woningen in Nederland heeft geen geaarde stopcontacten en/of aardlekschakelaar voor het grootste gedeelte van de groepen. Dat dit absoluut noodzakelijk is voor de "natte" ruimte (badkamer, garage, keuken, wasmachine) ben ik met je eens. Voor je audiogroep kun je best volstaan met een 16A smeltzekering. Leg mij maar eens uit waarom niet... Rand-aarde heeft dan ook weinig met een aardlekschakelaar te maken... Rand-aarde is bovendien niet verplicht voor veel apparaten, dus dan heeft het ook weinig zin om geaarde stopcontacten te gebruiken... Het gaat ook meer om de vraag waarom je GEEN aardlekschakelaar zou gebruiken, terwijl het WEL veiliger is... Het is veiliger, voor 1 op de 100.000 gevallen, maar klinkt beroerder. Mijn punt..vroeger gebruikte men geen aardlek, vielen er meer doden? hoor je uberhaupt iets over doden door 220? niet vaak, alles is dubbel beveiligd.. Ik draai lekker mijn audiogroep zonder aardlek met smeltzekering...als ik langer dan 6 maanden niet meer post weten jullie hoe laat het is.... Ik hoor inderdaad nooit iets over doden door 220V. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt natuurlijk. Er zijn vast wel gegevens over doden door gebrek aan aardlekschakelaars te vinden... Het is overigens pas dubbel beveiligd als je EN een smelzekering (of automaat) hebt EN een aardlekschakelaar. Stel dat de fase op de een of andere manier tegen de (metalen) behuizing van je versterker komt. En het is een ongeaarde versterker (zoals die van mij bijvoorbeeld). Als je op dat moment de versterker aanraakt, ben je dus wel mooi de sjaak. Kun je nog zulke mooie smeltzekeringen in je meterkast hebben, maar je bent er wel geweest, als je pech hebt. Die smeltzekering gaat er namelijk nog lang niet door bij die paar mili-ampere die je lichaam op dat moment dissipeert... Maar je kunt er wel dood aan gaan... Het is niet voor niets dat er in nieuwbouw tegenwoordig altijd aardlekautomaten (aardlekschakelaar en overstroom- en kortsluitstroombeveiliging in 1) worden toegepast. Of een smeltzekering in serie met een aardlekschakelaar natuurlijk. Dat de klank er minder van wordt, als je een aardlekschakelaar in je meterkast zet, lijkt me bull shit... ...maar dat mag ik niet zeggen... Het feit dat een aardlek nog niet verplicht is tenzij het nieuwbouw of renovatie betreft zegt genoeg. Of het beter klinkt?, daarover a.u.b. geen discussie, sommigen horen ook geen verschil tussen kabels....helaas ik wel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Het feit dat een aardlek nog niet verplicht is tenzij het nieuwbouw of renovatie betreft zegt genoeg. Dat zegt mij hooguit dat het te veel werk is, en dus niet te doen, om het ook voor bestaande huizen te verplichten. Maar dat komt vanzelf wel. Bestaande huizen moeten tegenwoordig aan normen uit de jaren 80 of zoiets voldoen. Nieuwbouw moet voldoen aan de meest recente normen. Over een jaar of wat moeten ook de bestaande huizen een aardlek hebben... En terecht... Als je slim bent, ben je die verplichtingen voor en zet je nu al een aardlekschakelaar in je meterkast (hooguit 1 per 2 groepen)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Mijn set staat namelijk niet in een vochtige ruimte.... Sinds wanneer is een aardlekschakelaar alleen bedoeld voor een vochtige ruimte dan? Als je nooit een ongelukje krijgt heb je die aardlekschakelaar niet nodig. En als je nooit botst heb je ook geen autogordels nodig en al helemaal geen airbags. En als je nooit ziek bent heb je ook geen vaccinatie tegen meningitis en polio nodig. En vergeet dan ook die zorgpolis maar. Als je altijd goed oppast kun je best zonder al die onhandige dingen... Nogal bang mannetje of niet? Even een lesje voor jou, nog niet zo lang geleden zat er alleen een aardlek voor de wasmachine (vocht) en gebruikte men alleen geaarde stopcontacten in de "natte" ruimtes. Veel apparatuur is ongeaard, kijk maar eens naar de stekker van je CD speler. 9 van de 10 keer geen aarde. In een woonkamer is een geaard stopcontact dan ook iets van de laatste jaren. Vielen er voordat de aarde werd toegepast in de "droge" ruimten veel doden? is dat de reden dat men tegenwoordig alles geaard aanlegd? vallen er uberhaupt veel doden door 220? NEEN..... Je maakt je onnodig druk..het merendeel van de woningen in Nederland heeft geen geaarde stopcontacten en/of aardlekschakelaar voor het grootste gedeelte van de groepen. Dat dit absoluut noodzakelijk is voor de "natte" ruimte (badkamer, garage, keuken, wasmachine) ben ik met je eens. Voor je audiogroep kun je best volstaan met een 16A smeltzekering. Leg mij maar eens uit waarom niet... Als ik voor mijn werk in een fabriek moet zijn en dat gebeurt ongeveer 100 keer per jaar dan draag ik altijd een veiligheidsbril en daar worden weleens leuk bedoelde vragen over gesteld. In sommige bedrijven dragen stoere mannen immers geen veiligheidsbril als dat niet door "de baas" verplicht is gesteld. Ik vraag dan altijd: "Heb jij tijdens het werk weleens stoomcondensaat of iet anders in je ogen gehad wat er niet inhoort?" Ja natuurlijk hebben stoere mannen weleens iets in hun ogen gehad. Erg pijnlijk en niet leuk. Wel meer dan eens. Nou, ik niet want ik heb een brilletje op. Ik word liever door types als jij voor bang versleten dan dat ik mezelf stoer en dom zou moeten vinden, Snarf Nog even dit: Een aardlekschakelaar beschermt personen tegen schokken die kunnen optreden door directe aanraking (kind stopt metalen voorwerp in wandcontactdoos) en door indirecte aanraking, bijvoorbeeld als door een beschadigde isolatie de behuizing van een apparaat onder spanning staat. Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is. Hoe bedoel je dit? Een aardlekschakelaar 'meet' namelijk of er lekstromen zijn groter dan 30mA, en zo ja, dan wordt de boel uitgeschakeld. Een overbelasting is geen lekstroom en wordt daarom ook niet door een aardlekschakelaar uitgeschakeld, maar door een smeltzekering of een automaat. In geval van een automaat kan dat fisiek wel dezelfde schakelaar zijn, maar niet hetzelfde 'meetmechanisme'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts