Jump to content

Krachtstroom- 3 fazes


Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is.

Hoe bedoel je dit? Een aardlekschakelaar 'meet' namelijk of er lekstromen zijn groter dan 30mA, en zo ja, dan wordt de boel uitgeschakeld. Een overbelasting is geen lekstroom en wordt daarom ook niet door een aardlekschakelaar uitgeschakeld, maar door een smeltzekering of een automaat. In geval van een automaat kan dat fisiek wel dezelfde schakelaar zijn, maar niet hetzelfde 'meetmechanisme'...

Een "permanent" verlengsnoer onder het tapijt kan doorslijten en dan kun je een flinke aardlekstroom krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is.

Mis, een aardlek beschermt tegen aardlekstromen en belist niet tegen overbelasting en kortsluiting, al zijn er wel gecombineerde aardlek/zekeringautomaten. Ook een normale zekeringautomaat beschermt niet tegen brand als die door overbelasting ontstaat. Heb je meer aan brandmelders.

 

Overigens zijn bij nieuwbouw aardlekschakelaars verplicht met een maximum van 4 groepen per aardlek. Wij hebben 7 groepen en dus twee aardlekschakelaars. Je mag eigenhandig beslist niet de aardlekschakelaar er tussen uit halen. En een installateur zal ze er ook niet voor je uit halen omdat ze verplicht zijn volgens het huidige bouwbesluit. Volgens dat zelfde bouwbesluit moeten overal en dus ook in de huiskamer, randaarde stopkontakten zitten en moet ook de verlichting in het plafond met aanraakbare metalen delen geaard zijn. Op zich een goed zaak kwa veiligheid.

 

Maar Frans heeft ook wel gelijk, als je in een oude woning zit en daar zitten geen aardlekschakelaars voor droge ruimtes hoef je daar niet zo paranoia over te doen. Heb je van die kleine onderzoekertjes rond kruipen is het wel verstandig om in de lage stopcontacten van die blindplaatjes te stoppen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is.

Hoe bedoel je dit? Een aardlekschakelaar 'meet' namelijk of er lekstromen zijn groter dan 30mA, en zo ja, dan wordt de boel uitgeschakeld. Een overbelasting is geen lekstroom en wordt daarom ook niet door een aardlekschakelaar uitgeschakeld, maar door een smeltzekering of een automaat. In geval van een automaat kan dat fisiek wel dezelfde schakelaar zijn, maar niet hetzelfde 'meetmechanisme'...

Een "permanent" verlengsnoer onder het tapijt kan doorslijten en dan kun je een flinke aardlekstroom krijgen.

Dat klopt, maar dan is het dus een lekstroom, geen overstroom... Of ben ik nou aan het muggenziften... ;):rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ook een normale zekeringautomaat beschermt niet tegen brand als die door overbelasting ontstaat. Heb je meer aan brandmelders.

 

Hoezo niet? Een zekering heeft toch ook als bedoeling om overstromen af te schakelen? En dat doet ie prima hoor...

 

Overigens zijn bij nieuwbouw aardlekschakelaars verplicht met een maximum van 4 groepen per aardlek.

 

Het zijn waarschijnlijk 4 groepen ja. Ik dacht dat het 2 groepen waren, maar ik geloof dat er sprake van was (2 jaar geleden al weer) dat het in de nieuwe normen zou komen te staan dat het maximaal 2 groepen per aardlekschakelaar mogen zijn. Ik geloof dat bedrijven die aardlekautomaten en aardlekschakelaars maken (zoals mijn toenmalige stagebedrijf Holec) dat wel een leuke ontwikkeling vonden ;) Op die manier zou het rendabeler worden om in elke groep een aardlekautomaat te plaatsen, i.p.v. een zekering i.c.m. een aardlekschakelaar...

Link to comment
Share on other sites

Ook een normale zekeringautomaat beschermt niet tegen brand als die door overbelasting ontstaat. Heb je meer aan brandmelders.

 

Hoezo niet? Een zekering heeft toch ook als bedoeling om overstromen af te schakelen? En dat doet ie prima hoor...

Een apparaat kan best overbelast raken en in brand vliegen onder het aanspreekpunt van de zekeringautomaat.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ook een normale zekeringautomaat beschermt niet tegen brand als die door overbelasting ontstaat. Heb je meer aan brandmelders.

 

Hoezo niet? Een zekering heeft toch ook als bedoeling om overstromen af te schakelen? En dat doet ie prima hoor...

 

Overigens zijn bij nieuwbouw aardlekschakelaars verplicht met een maximum van 4 groepen per aardlek.

 

Het zijn waarschijnlijk 4 groepen ja. Ik dacht dat het 2 groepen waren, maar ik geloof dat er sprake van was (2 jaar geleden al weer) dat het in de nieuwe normen zou komen te staan dat het maximaal 2 groepen per aardlekschakelaar mogen zijn. Ik geloof dat bedrijven die aardlekautomaten en aardlekschakelaars maken (zoals mijn toenmalige stagebedrijf Holec) dat wel een leuke ontwikkeling vonden ;) Op die manier zou het rendabeler worden om in elke groep een aardlekautomaat te plaatsen, i.p.v. een zekering i.c.m. een aardlekschakelaar...

Het zijn er 4 per aardlek i.d.d.

 

Overigens heb ik volgens mij een probleem met mijn aarde. Ik ga hem gauw laten nameten. Ik had een droger (tweedehands) gekocht en zodra ik dat ding aan deed floepte mijn aardlek eruit. Ding omgeruild en floep weer de aardlek eruit. Vervolgens heb ik alle punten waar de aarde gekoppeld zit (onder de vloer) goed aangedraait en nu blijft de aarde erin...gauw ff de nuon bellen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Ook een normale zekeringautomaat beschermt niet tegen brand als die door overbelasting ontstaat. Heb je meer aan brandmelders.

 

Hoezo niet? Een zekering heeft toch ook als bedoeling om overstromen af te schakelen? En dat doet ie prima hoor...

Een apparaat kan best overbelast raken en in brand vliegen onder het aanspreekpunt van de zekeringautomaat.

 

;)

Ja, ok... Maar dan ligt dat meer aan het overbelaste apparaat dan aan een overbelast netwerk... Een zekering (of automaat) beschermt alleen het netwerk tegen overbelasting, niet een apparaat dat eraan hangt. Het apparaat zou eigen zekeringen moeten hebben tegen overbelasting...

Link to comment
Share on other sites

Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is.

Mis, een aardlek beschermt tegen aardlekstromen en belist niet tegen overbelasting en kortsluiting, al zijn er wel gecombineerde aardlek/zekeringautomaten. Ook een normale zekeringautomaat beschermt niet tegen brand als die door overbelasting ontstaat.

Mis? Als je verder had gelezen had je gezien dat dat is wat ik bedoel. Een flinke aardlekstroom kan makkelijk overbelasting en brand veroorzaken zonder dat de 16A zekering in werking treedt. Een aardlekschakelaar bechermt daartegen.

 

Als ik in een oud huis zou wonen zou ik aardlekschakelaars laten monteren.

Link to comment
Share on other sites

Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is.

Hoe bedoel je dit? Een aardlekschakelaar 'meet' namelijk of er lekstromen zijn groter dan 30mA, en zo ja, dan wordt de boel uitgeschakeld. Een overbelasting is geen lekstroom en wordt daarom ook niet door een aardlekschakelaar uitgeschakeld, maar door een smeltzekering of een automaat. In geval van een automaat kan dat fisiek wel dezelfde schakelaar zijn, maar niet hetzelfde 'meetmechanisme'...

Een "permanent" verlengsnoer onder het tapijt kan doorslijten en dan kun je een flinke aardlekstroom krijgen.

Dat klopt, maar dan is het dus een lekstroom, geen overstroom... Of ben ik nou aan het muggenziften... ;):rolleyes:

Ik bedoel ook een lekstroom. Denk je dat die altijd beperkt blijven tot een paar mA?

Link to comment
Share on other sites

Ik weet heel goed hoe krachtstroom werkt en hoe ik het toe moet passen!

Als het om veiligheid gaat, dan is er nog een wereld van verschil tussen weten hoe krachtstroom theoretisch werkt en hoe je in praktijk op een veilige manier verschillende fasen in je huis toepast. Een goede eerste inventarisatie is hoeveel retourgeleiders je in je huis geisoleerd van elkaar naar de meterkast hebt lopen, onder welke groepen die vallen en welke aardlekschakelaars daarbijhoren (aardekabels en nulleiders indexeren en scheiden) en welke kabeldiktes je in de muur hebt (maximale stroomsterkte). Je wilt bijv. niet dat je ineens dood naast je broodrooster ligt omdat de randaarde van dat stopcontact niet meer werkt, omdat je per ongeluk 5 meter verderop in de meterkast een kabel had losgemaakt waarvan je dacht dat het een retourgeleider was die niet meer contact mocht maken met de retourgeleider van je stereoset. Ik noem maar wat.

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel ook een lekstroom. Denk je dat die altijd beperkt blijven tot een paar mA?

Dat hangt van de snelheid van je aardlekschakelaar af. Als ik kortsluiting maak in de badkamer tussen de kapotte lampschakelaar en de natte vloer dan hoop ik toch van harte dat de lekstroom niet te hoog oploopt. EDIT: Oorzaken van aardlek; (dak)lekkage, kapotte buitenisoleringen of menselijk gedrag geven toch niet onmiddelijk supergrote lekstromen?

Link to comment
Share on other sites

Een aardlekschakelaar beschermt ook tegen brand door "kortsluiting" wat meestal overbelasting is.

Hoe bedoel je dit? Een aardlekschakelaar 'meet' namelijk of er lekstromen zijn groter dan 30mA, en zo ja, dan wordt de boel uitgeschakeld. Een overbelasting is geen lekstroom en wordt daarom ook niet door een aardlekschakelaar uitgeschakeld, maar door een smeltzekering of een automaat. In geval van een automaat kan dat fisiek wel dezelfde schakelaar zijn, maar niet hetzelfde 'meetmechanisme'...

Een "permanent" verlengsnoer onder het tapijt kan doorslijten en dan kun je een flinke aardlekstroom krijgen.

Dat klopt, maar dan is het dus een lekstroom, geen overstroom... Of ben ik nou aan het muggenziften... ;):rolleyes:

Ik bedoel ook een lekstroom. Denk je dat die altijd beperkt blijven tot een paar mA?

Nee, dat zeg ik toch niet? Jij had het over een overbelasting. Ik ga er dan vanuit dat je een overbelasting van het netwerk bedoelt. Maar je bedoelde dus een aardlekstroom. Dat die best groot kan worden, dat begrijp ik wel en dat een gewone zekering of automaat daar niet op reageert, dat snap ik ook...

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel ook een lekstroom. Denk je dat die altijd beperkt blijven tot een paar mA?

Dat hangt van de snelheid van je aardlekschakelaar af. Als ik kortsluiting maak in de badkamer tussen de kapotte lampschakelaar en de natte vloer dan hoop ik toch van harte dat de lekstroom niet te hoog oploopt. EDIT: Oorzaken van aardlek; (dak)lekkage, kapotte buitenisoleringen of menselijk gedrag geven toch niet onmiddelijk supergrote lekstromen?

De vraag bij een kortsluiting naar aarde is welk tripsysteem eerder reageert: de aardlekbeveiliging of de kortsluitbeveiliging. Ik zou het niet weten. Ik weet wel dat een aardlekbeveiliging pas werkt vanaf 30mA. En ik weet ook dat een kortsluitbeveiliging reageert op een (grote) stroomverandering.

 

In geval van kortsluiting is beide (I>30mA + grote dI/dt) het geval. Kortsluitingen kunnen oplopen tot honderden amperes, afhankelijk van de impedantie van de leidingen en dergelijke. Een automaat (en zekering ook volgens mij) moet zelfs 4kA kunnen afschakelen (zelfs 3x achter elkaar met intervallen van 3 minuten). Maar zo hoog zal het normaal gesproken niet worden, of je moet in een flat met eigen trafohuisje wonen en dan ook nog net boven het trafohuisje. Dan is zijn de leidingen zo kort dat ze een erg lage impedantie hebben en dat een botte kortsluiting richting de kilo-ampere gaat, maar 4kA redt je nooit...

 

Ik gok dat in dit geval de kortsluitstroom niet hoog genoeg is om de kortsluitbeveiliging in werking te stellen. Ik denk dat een lichaam daarvoor te veel weerstand heeft (weet ik eigenlijk wel zeker; ik zou het dan ook geen botte kortsluiting willen noemen). Dan zou dus de aardlekbeveiliging de stroom moeten afschakelen. En dat doet ie dus voor aardlekstromen boven de 30mA. Volgens mij moet een automaat voor elke soort beveiliging (aardlek-, overstroom- en kortsluitbeveiliging) de stroom binnen 10ms hebben afgeschakeld...

Link to comment
Share on other sites

En dat doet ie dus voor aardlekstromen boven de 30mA. Volgens mij moet een automaat voor elke soort beveiliging (aardlek-, overstroom- en kortsluitbeveiliging) de stroom binnen 10mA hebben afgeschakeld...

Beneden de 15mA mag een aardlek niet afschakelen

En boven de 30mA moet hij afschakelen.

 

 

Waar haal je nu ineens die 10mA vandaan?

 

Verder dient de aarding van een apparaat je te behoeden voor kontakt met de fase.

Immers als de fase de buitenkant van het apparaat bereikt onstaat er een kortsluit stroom die de overstroom beveiliging doet trippen.

inprincipe kun je met een geaard apparaat geen gevaarlijke schok krijgen!

(mits het geaarde appraat ook aan de aarde hangt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! )

Mocht de fase tijdens het aanraken van het apparaat kontakt maken met de buitenkant dan zal de energie de weg van de minste weerstand kiezen. En dus voornamelijk via de aarde afvloeien. Je zult het wel kunnen voelen!!!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bas,

 

Meestal zijn deze ketels 3-fasen uitgevoerd en aangesloten

de ketel heeft dan 3 elementen van 400 volt

en deze worden meestal ook gelijtijdig in en uitgeschakeld

als dit met een meganische relais gebeurd dan zou je hiervoor Solid State relais

kunnen nemen, dan heb je lagere schakelpieken, omdat ze schakelen

in de nul doorgang.

 

Je zou ook met losse solid state relais de fasen na elkaar kunnen inschakelen

en als je dan 1 trafo prim 3x400 en sec 1 x 230 in de meterkast neemt

en je gebruikt die 230 als audio-groep dan heb je de pieken wat verdeeld

ook van andere pieken op het net heb je dan minder last !

 

Niet overal is de lichtnetspanning netjes 230 volt

je zou de 230 wikkeling met wat extra taps van een paar volt kunnen uitvoeren

zodat je gelijk de juiste spanning kunt instellen.

 

Met 1 dikke 230 wikkeling kun je vermogen voldoende genereren

en helemaal gescheiden van het net, als je een trafo met aardscherm

gebruikt dan ben je gelijk van een heleboel rommel af.

 

In het verleden heb ik uit nood tijdelijk 2 lastrafo's gebruikt

een krachtstroom en een lichtnet trafo met de sec aan elkaar

de krachtstroontrafo was traploos regelbaar dus ik kon netjes de uitgang

destijds op 220 zetten, deze toestand was nodig omdat ik ergens op het eind

van een kabel zat en de lichtnetspanning daar nog geen 200 volt was

ik kwam er toen ook achterdat het een mooie rustige spanning

was die ik overhield.

 

 

Gr.

Link to comment
Share on other sites

en als je dan 1 trafo prim 3x400 en sec 1 x 230 in de meterkast neemt

en je gebruikt die 230 als audio-groep dan heb je de pieken wat verdeeld

ook van andere pieken op het net heb je dan minder last !

Duh ???

 

Zo'n trafo is 1 x 400V -> 1x 230V of 3x 400V -> 3x 230V, maar 3x 400v -> 1x 230V ???

 

Zo'n 1x 400V trafo hang je dan tussen twee fasen. Zulke trafo's worden veel op werkplaatsmachines (draaibanken enzo) gebruikt voor de verlichting.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel ook een lekstroom. Denk je dat die altijd beperkt blijven tot een paar mA?

Dat hangt van de snelheid van je aardlekschakelaar af. Als ik kortsluiting maak in de badkamer tussen de kapotte lampschakelaar en de natte vloer dan hoop ik toch van harte dat de lekstroom niet te hoog oploopt. EDIT: Oorzaken van aardlek; (dak)lekkage, kapotte buitenisoleringen of menselijk gedrag geven toch niet onmiddelijk supergrote lekstromen?

Als je ergens een aardlekstroom hebt en je hebt geen aardlekschakelaar dan hangt het van de zekering af hoe groot die lekstroom kan worden. Heb je wel een aardlekschakelaar dan is ie begrensd op 30 mA (ze bestaan ook van 500 mA).

 

Praktisch zal het natuurlijk best meevallen met de grootte van die lekstroom maar ik dacht dat 50 mA voor de mens al dodelijk is. Daarbij komt dat ongelukken nooit praktisch zijn, dan gaat er altijd van alles in een ongelukkige combinatie mis.

Link to comment
Share on other sites

Henrie bedoelt dat ie binnen 10 ms moet afschakelen. Dat klopt en dat is bij kortsluiting .

Ik bedoelde inderdaad 10 miliseconden, niet 10mA uiteraard... Heb het inmiddels verbeterd...

 

Maar ehh... geldt dat alleen voor kortsluitingen? Ik wist wel dat het in ieder geval voor kortsluitingen geldt, want daar heb ik zelf mee gewerkt, maar ik meende dat het voor overstromen en aardlekstromen ook geldt...

Link to comment
Share on other sites

Praktisch zal het natuurlijk best meevallen met de grootte van die lekstroom maar ik dacht dat 50 mA voor de mens al dodelijk is. Daarbij komt dat ongelukken nooit praktisch zijn, dan gaat er altijd van alles in een ongelukkige combinatie mis.

Volgens mij is een stroom vanaf 10mA voelbaar en vanaf 30mA dodelijk...

 

Die aardlekautomaten van 500mA worden toch vooral gebruikt voor motoren, of niet?

Link to comment
Share on other sites

Henrie bedoelt dat ie binnen 10 ms moet afschakelen. Dat klopt en dat is bij kortsluiting .

Maar ehh... geldt dat alleen voor kortsluitingen? Ik wist wel dat het in ieder geval voor kortsluitingen geldt, want daar heb ik zelf mee gewerkt, maar ik meende dat het voor overstromen en aardlekstromen ook geldt...

Kijk eens naar dat grafiekje wat ik postte. De kromme lijn is het gedeelte waarbij de thermische overstroombeveiliging aanspreekt en het verticale lijntje onderin is waar de magnetische kortsluitbeveiliging aanspreekt.

 

Dacht dat aardlekschakelaars idd ook binnen 10 ms moeten aanspreken, maar zeker weet ik dat niet.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Henrie bedoelt dat ie binnen 10 ms moet afschakelen. Dat klopt en dat is bij kortsluiting .

Maar ehh... geldt dat alleen voor kortsluitingen? Ik wist wel dat het in ieder geval voor kortsluitingen geldt, want daar heb ik zelf mee gewerkt, maar ik meende dat het voor overstromen en aardlekstromen ook geldt...

Kijk eens naar dat grafiekje wat ik postte. De kromme lijn is het gedeelte waarbij de thermische overstroombeveiliging aanspreekt en het verticale lijntje onderin is waar de magnetische kortsluitbeveiliging aanspreekt.

 

Dacht dat aardlekschakelaars idd ook binnen 10 ms moeten aanspreken, maar zeker weet ik dat niet.

 

;)

Oh ok. Ik dacht ff dat je bedoelde dat alleen voor kortsluitstromen geldt dat de automaat binnen 10ms moet afschakelen. Dat leek me al vreemd...

 

Die grafiekjes ken ik wel ja... :)

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Heel wat reacties... :D

 

Any way. Ik heb het even nagevraagd. Onze ketel op groep 4 is een HR combi ketel en verwarmt dus ook het hele huis!! (don't try this at home!!) maar ik heb met een scope gemeten op mijn lichtnet en die HR ketel is ruk, en zoalsa gezegd geeft met een spanignsverlies van bijna 6 volt.

 

In ons huis hebben wij maarliefst 2! krachtstroom aansluitingen. Eentje voor de vaatwasser en andere shit, en eentje die naar mij toegaat. Deze aansluitingen heeft de vorige bewoner laten aanleggen omdat ie zendamateur was.

 

Een aardlek schakelaar wil ik er absoluut tussen. Nu heb ik hem niet en een aantal keren heeft me dat al voor ellende gezorgd. Een keertje toen een van mijn synth's op de grond is gevallen en de primaire wikkeling van de trafo cotnact maakte met de behuizing. Toen stond de hele keten onder de 230! De tweede keer met een zogenaamd highend netsnoer waarbijd e fabrikant aan de eurokant de faze en de aarde had verwisseld. Resultaat alweer alle behuizingen van al mijn apparaten onder de 230 volt!. Een aardlekschakelaar is een must in deze omgeving met heel veel apparatuur.

 

Ik houd jullie op de hoogte. vooralsnog denk ik dat het veel voordelen zou hebben. Zogenaamde audiofielen stoppen etc. doe ik niet aan. Echt goede spullen hebben dat niet nodig ;):D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Hoi Pjort,

 

Ja natuurlijk je hebt gelijk, ik bedoel 1 x 400 volt naar 1 x 230 volt

ik zat met de koptelefoon op en dan ben ik niet te vertrouwen hi.

 

Maar Bas is het nu een HR Gas gestookte ketel of een volledige electrische ketel ?

de aanduiding "Groep vier" lijkt op een gewone lichtnet groep dus 230 volt

de ketel gebruikt dan alleen wat stroom voor de pomp dat kan nooit 6 volt

spanningsval veroorzaken, maar met een scoop meet je soms vreemde dingen

als het een gasketel is dan kan de stuur-logica storen (dat doen de meeste)

dan alleen even onstoren, dat kan ook rare dingen op je scoop veroorzaken.

 

Gr.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Pjort,

 

Ja natuurlijk je hebt gelijk, ik bedoel 1 x 400 volt naar 1 x 230 volt

ik zat met de koptelefoon op en dan ben ik niet te vertrouwen hi.

 

Maar Bas is het nu een HR Gas gestookte ketel of een volledige electrische ketel ?

de aanduiding "Groep vier" lijkt op een gewone lichtnet groep dus 230 volt

de ketel gebruikt dan alleen wat stroom voor de pomp dat kan nooit 6 volt

spanningsval veroorzaken, maar met een scoop meet je soms vreemde dingen

als het een gasketel is dan kan de stuur-logica storen (dat doen de meeste)

dan alleen even onstoren, dat kan ook rare dingen op je scoop veroorzaken.

 

Gr.

Beste Tjarda,

 

Het is een volledig electrische HR ketel. Die zit op een gewone groep. in dit geval groep 4. EChter zit er nog meer narigheid op deze groep. Ik krijg een spannings verlies van 6 volt als en de ketel en alle andere zooi op deze groep zitten. perodiek geeft de Ketel veel HF spikes op het lichtnet. Waardat het hem in zit ik weet het niet. Ik heb nooit last gehad van mijn groep 4 in die zijn van, dat het altijd werkte zonder tikken lussen brommen of whatever. Echter denk ik gewoon dat het klankmatig beter wordt wanneer ik een eigen groep heb voor mijn audio. Het eerste voordeel is al een direct fraaie afgeschermde (nieuwe krachtstroom) kabel direct vanuit de meterkast, en dus zonder tig lasdozen ertussen. Ten tweede zit al die andere shit niet meer op dezelfde groep. Ik weet bijna zeker dat het er hoorbaar beter op wordt. Het kan natuurlijk (klankmatig) ook nooit kwaad als de relatief zware eindblokken als enige direct het volle vermogen kunnen opvragen mocht dat nodig zijn.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...