RastaPhil Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Hoi iedereen, ik ben momenteel aan een speakersetje bezig met een losse bas-module Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Hallo Rastaphil, Zonder de TS gegevens van dat ding is er op voorhand weinig van te zeggen. Heb je hem ergens uit gesloopt ofzo? Kan best dat het een special is geweest op bestelling en hij niet een standaard catalagus no. heeft. Als je hem niet kan terug vinden zou je iig de Q-factor en de resonantiefreqentie op kunnen meten. Daarmee kun je een gesloten kast uitrekenen. Voor en BR wordt het complexer, dan moet je meer parameters opmeten. Hem zomaar in een willekeurige BR kast stoppen is net zoiets als schieten in de lucht in de hoop dat je wat raakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Ik ben niet echt een deskundige op het gebied van zelfbouw, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 februari 2006 Author Report Share Posted 10 februari 2006 Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ja ze komen uit de sloop, zaten in een paar ouwe Bose kasten die ergens rond 2000 "herspeakerd" werden met per kant deze Peerless 20 cm en een Sfinx 25cm 250 watter (disco - pro) (in dezelfde kast nog wel, en zonder filter ) de labels op de magneet lijken wel afgevreten met cellulosethinner Mijn zuiltjes zijn momenteel een gesloten ontwerp, wat bij deze dan ook zo zal blijven... Als ze klaar zijn (kan nog wel ff duren) zal ik ze fotograferen en uploaden, alhoewel dat ik nog niet weet hoe want onze jongeste dochter heeft de camera mee op stage in't buitenland... en ze komt over 4 maanden terug mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Hoi Rastphil, Met een gesloten kast kun je met die 20 cm speakers niet zo'n gtote buil vallen. Maak je hem te groot dan heb je een slappe maar wel een mooie rustige en strakke bas. Maak je hem te klein wordt te bas pittiger. Denk dat je met een kast van 20L a 30L aardig goed zit. Is je kast uiteindelijk te groot voor je smaak kwa klank kun je hem altijd verkleinen kwa volume door hem op te vullen met houten balken ozi. Erg kritisch is het allemaal niet en je maakt hem niet zo gauw te groot. Zelf heb ik nog 13cm KEF B110'tjes in een veel te grote kast zitten (18L), dat klinkt toch verrassend goed en loopt behoorlijk ver door in het laag mits niet te hard gezet. Een BR is veel kritischer. Die moet je in eerste instantie toch wel goed uitrekenen adh van de speaker gegevens anders wordt het een teleurstelling zoals John stelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts