gvwijng Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Ben net nieuw hier, lang lezen, nu reageren. Zijn er nog liefhebbers van symphonische muziek? Ben zelf groot liefhebber van deze soort muziek en luister veel naar Dream Theater, Arena, Marillion, Symphony X, Neal Morse, en meer van dat soort. Zelfs onlangs een paar LP's van Kayak en Camel op de kop getikt. Het hardere werk bevalt me iets minder, Zero Hour enzo is me net iets te heftig. Heeft iemand nog goeie tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Ik ben wel liefhebber van Dream Theater. Maar verder niet speciaal van symfo. Ik vind sommige symfo eerlijk gezegd ook nogal oubollig... Arena ken ik 1 album van en vind ik redelijk. Pain of Salvation ken ik ook wel, maar vind ik weinig aan. Porcupine Tree is nog wel om aan te horen (is dat symfo eigenlijk?), maar niet te vaak... Wat ik van Rush ken (en dat is niet zo veel), vind ik wel goed. Spock's Beard vind ik ook nog wel aardig, vooral het album V, maar solo-albums van Neal Morse ken ik verder niet. Hij is ook nogal 'in de Here' de laatste tijd, toch? Wat ik wel heel erg goed vind, zijn de 2 cd's van Transatlantic. Wellicht omdat dat enigszins de 'Dream Theater-kant' opgaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Sympho? Br Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 februari 2006 Members Report Share Posted 10 februari 2006 Ben net nieuw hier, lang lezen, nu reageren. Zijn er nog liefhebbers van symphonische muziek? Ben zelf groot liefhebber van deze soort muziek en luister veel naar Dream Theater, Arena, Marillion, Symphony X, Neal Morse, en meer van dat soort. Zelfs onlangs een paar LP's van Kayak en Camel op de kop getikt. Het hardere werk bevalt me iets minder, Zero Hour enzo is me net iets te heftig. Heeft iemand nog goeie tips? Het oude Genisis misschien ? Blijft voor mij de onbetwiste no 1 qua symphonische rock. Albums als The Lamb... en Selling England By The Pound, da's toch geweldig... Dat ouwe afgezaagde Phil het ook kon bleek ook vooral op Seconds Out, nog steeds een van mijn meest geliefde albums (ZOEK IK NOG STEEDS OP JAPANS VINYL!!!) King Crimson doet het bij mij ook nog wel aardig, maar bands als Marillion... Fugazi trek ik nog net, maar verder, ho maar (misschien iets met tijds-geest te maken, was vroeger een enorme fan). Misschien moet je Pendragon eens proberen (ken alleen The Window Of Live), dat vond ik in die periode ook heel goed, ik heb ook nog een album met die gitarist van Marillion, maar ik kan even niet op de naam van die band komen, zal eens gaan zoeken. Wat trouwens ook een fantastische band is (was, ze bestaan niet meer), uit Nederland, jawel Marat(h?)on. Geweldige muziek, met veel bass-pedals, lekker bombastisch. Als je wilt kan ik wel een keer een kopietje opsturen, het is namelijk nergens meer te krijgen. Waar ik trouwens niemand over hoor, is Pink Floyd... da's toch eigenlijk ook symphonische rock??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Waar ik trouwens niemand over hoor, is Pink Floyd... da's toch eigenlijk ook symphonische rock??? Of wat dacht je van dit. Happy the man (lekker prog. ) Sympho project van Camel toetsenist Kit Watkins (die overgens zelf ook spannende solo platen maakt!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emperor Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Symfo? Ja, best wel... Deze muzieksoort is o.a. dankzij Punk en New Wave een tijdje 'not done' geweest, maar het lijkt er op dat het aantal liefhebbers weer wat toeneemt. Begin jaren 80 ben ik deze stroming in de muziek - tegen de stroom in - echt gaan waarderen. Hoewel ik mijn muzieksmaak behoorlijk breder is geworden (o.a. dEUS, Nick Cave, Jeff Buckley, Talking Heads, David Sylvian), ben ik de symfo nooit uit het oog/oor verloren. Zo vind ik 'Stardust we are' van Flowerkings (vgl. met Yes) heel aardig, maar dan heb je volgens mij ook alle albums van dit gezelschap wel gehoord. De muziek van I.Q. is een kruising tussen het oude Genesis en Marillion en ook zeker een aanrader. Ik ben ook zwaar onder de indruk van de Engelse formatie Iona. Een mix van Keltische muziek, pop en symfonische rock. Naar mijn mening een zeer ondergewaardeerde band. Van der Graaf Generator en King Crimson zijn ook de moeite van het beluisteren waard, maar je moet wel van experimentele muziek houden. Veel reviews van bands en albums kun je lezen op o.a. www.progarchives.com. Ook kun je op deze site veel muziek downloaden en wellicht - voor jou - nieuwe bands ontdekken. Als uitsmijter nog even mijn 'beste symfo-album aller tijden': (clich Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifier Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Steve Hackett is m.i. ook niet te versmaden. Maar of dat symphonische rock is? Ligt in ieder geval in het verlengde daarvan. Luister maar eens naar: "To watch the Storms" of "The Genesis Files" Daarnaast is "Riverside", een band uit Polen, ook erg leuk om te beluisteren. Succes met zoeken. Groet, Harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 ....David Sylvian...... Wat een stem heeft hij . Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar vrouwelijke stemmen, is hij toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 12 februari 2006 Report Share Posted 12 februari 2006 Symfo is een beetje een haat/liefde verhouding voor mij. Al heel snel is het mij te bombastisch en theatraal. Arena / Dream Theater / Aryeon (sp!). Dat raakt echt geen enkele snaar.. Selling England By The Pound en The Lamb Lies Down On Broadway (Genesis) zijn geweldig, maar toch heel anders.. Symfo is dan misschien ook een vrij breed genre. Peter Gabriel / Fish / Steve Hogarth (nieuwe marillion zanger) hebben wat mij betreft een bijzondere en vaak gave stem wat de muziek echt onderscheid van 'de rest'. Zolang het niet overdreven Symfo-y is dan kan ik er erg van houden. Marillion: Script for a Jesters tear (Fish spettert er lekker op los) Brave (lange zit! zit ERG veel in) Afraid of sunlight (origineel en prachtige teksten) Marillion is daarna als je het mij vraagt soms met ijzersterke nummers maar niet meer met een coherent album aan komen zetten. Live is het altijd wel geweldig om bij te zijn. Genesis: Selling England by the pound (relatief toegankelijk gewoon erg goed!) The Lamb Lies Down on Broadway (als Brave van Marillion. Juweel!) Soms weet ik niet waarom ik een album goed vindt maar hier zijn d'r nog een paar: IQ - The Wake Camel - Nude (de rest van Camel gaat er niet echt in, dit album heeft een bijzonder verhaal en goed muzikaal neergezet) Focus - Moving Waves (Neerlands trots, soms wat 'apart'.. wel sterk!) Landmarq - Infinity Parade (klopt eigenlijk niet, precies zo'n stem waar ik een hekel aan zou moeten hebben..) De laatste tijd luister ik meer: Nick Drake - Pink Moon (kort maar krachtig) Jeff Buckley - Live at sin-e (wat een sfeer was het daar! je proeft het gewoon) Talk Talk - Spirit of Eden (oh oh oh oh wat mooi) The Shins - Oh inverted World (lekker, vrolijk, origineel, leuk!) Doves - Some cities (integenstelling tot veel bands gaan ze niet op 'de rest' lijken) Baby Bird (obscuur maar toch wel .. goed?) Guided By Voices - Under the Bushes under the stars (lo-fi, lekker)Anekdoten - From Within (probeer 't eens!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 12 februari 2006 Report Share Posted 12 februari 2006 Ben net nieuw hier, lang lezen, nu reageren. Zijn er nog liefhebbers van symphonische muziek? Ben zelf groot liefhebber van deze soort muziek en luister veel naar Dream Theater, Arena, Marillion, Symphony X, Neal Morse, en meer van dat soort. Zelfs onlangs een paar LP's van Kayak en Camel op de kop getikt. Het hardere werk bevalt me iets minder, Zero Hour enzo is me net iets te heftig. Heeft iemand nog goeie tips? beste. dit is echt een wereld cd. gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 12 februari 2006 Members Report Share Posted 12 februari 2006 ik heb ook nog een album met die gitarist van Marillion, maar ik kan even niet op de naam van die band komen, zal eens gaan zoeken. Dit is 'm (flink moeten zoeken), en ik vond 'm best wel weer de moeite waard... Enchant - Blueprint Of The World Steve Rothery heeft het grootste gedeelte geproduceerd, en speelt nog een stukje mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvwijng Posted 13 februari 2006 Author Report Share Posted 13 februari 2006 Dank u, dat zijn al heel wat nuttige tips! Inderdaad heb ik Genesis, Saga, Pink Floyd, Alan Parsons, Ayreon, Kayak ook op 't lijstje staan. Vooral de reeds genoemde albums van Genesis (Selling en The Lamb) zijn natuurlijk meesterwerkjes. Het valt me zo wel op dat er veel 'gouwe ouwe' genoemd worden. De bands Porcupine Tree, Flower Kings, Pendragon, Symphony X, Narnia, Mostly Autumn en Neal Morse solo zijn minder bekend lijkt 't wel. Inderdaad is sympho heel erg breed. Er zijn veel verschillende stijlen binnen de sympho/prog wereld. Goeie sites: www.dprp.net en www.prog-nose.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvwijng Posted 13 februari 2006 Author Report Share Posted 13 februari 2006 Dit is 'm (flink moeten zoeken), en ik vond 'm best wel weer de moeite waard... Enchant - Blueprint Of The World Steve Rothery heeft het grootste gedeelte geproduceerd, en speelt nog een stukje mee. Ga ik gelijk bestellen, lijkt me goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 13 februari 2006 Report Share Posted 13 februari 2006 Het valt me zo wel op dat er veel 'gouwe ouwe' genoemd worden. De groep van de onlangs overleden Rick van de Linden (Exception) stond er nog niet bij. En met hun herinterpretaties van oa de 5th (Beethoven) en Rhapsody in Blue (Gershwin) behoren ze ongetwijfelt ook tot de zgn sympho. Zelfs tot de pioneers ervan. En dat nog wel van Ned. bodem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 14 februari 2006 Members Report Share Posted 14 februari 2006 Geen idee of je deze al kende... ...maar die zou ik ook eens beluisteren. Meneer Hackett heeft zo een beetje het summum aan muzikanten uit het genre verenigd voor deze plaat. Hij staat dan ook vol met technische hoogstandjes, die echter totaal geen afbreuk doen aan de muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 Ik snap iets niet Je hebt zowel Dreamtheater als ook Marillion in je lijstje staan. Waarom mis ik dan Transatlantic Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvwijng Posted 14 februari 2006 Author Report Share Posted 14 februari 2006 Ik snap iets niet Je hebt zowel Dreamtheater als ook Marillion in je lijstje staan. Waarom mis ik dan Transatlantic Jaja, je hebt gelijk. Alle cd's van Transatlantic staan in de kast. Te snel getikt denk ik De dvd van hen komt trouwens ook nog in de kast terecht, maar alles op z'n tijd. Laatst nog het ouwetje van Genesis - The way we walk live aangeschaft, wat een lekkere medley van 'very very old songs' (citaat van Phil zelf) staat daar op zeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toonus Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 Ha die gvwijng, Ik meen de inhoud van je platen/cd-kast redelijk goed te kennen. Waarom staat er nog steeds nix van Pink Floyd in? Wil je misschien een paar albums lenen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvwijng Posted 14 februari 2006 Author Report Share Posted 14 februari 2006 Ha die gvwijng, Ik meen de inhoud van je platen/cd-kast redelijk goed te kennen. Waarom staat er nog steeds nix van Pink Floyd in? Wil je misschien een paar albums lenen? Inderdaad, Pink Foyd staat er ook tussen hoor. en deze is ook erg goed die heb jij nog steeds niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvwijng Posted 14 februari 2006 Author Report Share Posted 14 februari 2006 Ik snap iets niet Je hebt zowel Dreamtheater als ook Marillion in je lijstje staan. Waarom mis ik dan Transatlantic vergeet Spock's Beard en The Flower Kings niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 14 februari 2006 Report Share Posted 14 februari 2006 die heb jij nog steeds niet.... Klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 14 februari 2006 Members Report Share Posted 14 februari 2006 Brand X al eens geprobeerd ? Da's een hobby-bandje van Phil Collins van een jaar of 20 geleden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvwijng Posted 17 februari 2006 Author Report Share Posted 17 februari 2006 Brand X al eens geprobeerd ? Da's een hobby-bandje van Phil Collins van een jaar of 20 geleden... Inderdaad wel eens van gehoord, nog nooit gehoord. Phil zegt zelf altijd dat hij blij is om de stukken uit de begintijd van Genesis niet meer te hoeven spelen, dat niveau red hij niet meer. Ik wil graag iets van Iona gaan aanschaffen, iemand tips welke als eerste in de verzameling moet komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvwijng Posted 17 februari 2006 Author Report Share Posted 17 februari 2006 die heb jij nog steeds niet.... Klopt. Een aanrader, ook omdat de stereo track in 2304 kb/s op de schijf staat en dat is goed hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Alle namen die voorbij zijn gekomen in bezit of minimaal bekend. Met als favorieten Genesis: Yes: IQ : Pendragon:: Flower Kings enz. Luister ook eens naar Jadis (gitaar symfo) en Twelfth Night. Phil heeft vorig jaar nog een keer met the Musical Box meegespeeld en moest daarna aan het zuurstof. Als je als liefhebber een keer de kans krijgt om deze band te zien en wil weten hoe Genesis er vroeger uit zag en geklonken heeft moet je er zeker heen gaan. Vorig jaar "The Lamb" bekeken en dit was griezelig echt. Ik heb de mazzel gehad om te kunnen vergelijken omdat ik eind '75 begin '76 naar het origineel met Gabriel in de Ahoy geweest ben. Ik zat toen in de 2e klas van de middelbare school. Een reunie van Genesis zit er hoogstwaarschijnlijk volgend jaar aan te komen met alle leden van het eerste uur. Voor leuke progradio moet je eens naar de volgende webradiozenders luisteren. http://www.progradio.com/ http://www.auralmoon.com/html/ Veel mooie oude en nieuwe prog. Groeten "SYMFO" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts