carl Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Ik zat bij de Show van Henk met iemand te praten die me vertelde dat breedband toch bepaalde risico's met zich meebracht. Kan iemand me dat nog eens uitleggen? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Risico's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Ik zat bij de Show van Henk met iemand te praten die me vertelde dat breedband toch bepaalde risico's met zich meebracht. Kan iemand me dat nog eens uitleggen? Carl Wat bedoel je? a: 1-weg luidspreker b: zeer breedbandige luidspreker c: ongefilterde versterkers d: iets anders Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari 2006 Author Report Share Posted 11 februari 2006 Oh sorry niet duidelijk genoeg geweest. Het ging over versterkers en phono trappen als Graham Slee en Whest. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Oh sorry niet duidelijk genoeg geweest. Het ging over versterkers en phono trappen als Graham Slee en Whest. Groet, Carl Aha, ongefilterde versterkers dus. Zonder subsonisch filter. Als er een hobbel in de LP zit en de versterker is breedbandig dan wordt die hobbel ook weergegeven door de luidsprekers. Dat is zo'n langzame beweging dat we dat niet kunnen horen, maar de luidspreker beweegt wel op en neer. De luidspreker kan zelfs zover heen en weer bewegen dat die niet meer in zijn lineaire bereik zit. En dan geeft die luidspreker heel veel vervorming als die gelijktijdig muziek moet weergeven. Als je een subsonisch filter op je versterker hebt zitten dan wordt die hobbel eruit gefilterd en de luidspreker beweegt dan niet meer op die hobbel. Zodra je filtert is je versterker niet meer breedbandig. Duidelijk? Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 februari 2006 Author Report Share Posted 12 februari 2006 Ja dat begrijp ik Hans. Nu hebben veel van die moderne phonotrappen geen SF meer die in het laag filteren. Maar hoe zit het met het hoog? En filtert een normale voorversterker nu ook. Spectral maakt altijd reclame met het feit dat ze breedbandig zijn. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 12 februari 2006 Report Share Posted 12 februari 2006 Ik vind dat een lijnvoorversterker (geen phono) en een eindversterker breedbandig horen te zijn. Bij een phonoversterker hoort een subsonisch filter. Maar die mag ook op de lijnvoorversterker zitten (uitschakelbaar). Voor het hoog zie ik geen problemen met platenspelers. Er zijn echter CD-spelers die veel hoogfrequent ruis geven. Sommige eindversterkers vinden dat niet leuk en kunnen daarvan gaan oscilleren en soms zelfs kapot gaan. In principe hebben we het dan over een slechte CD-speler, want dat hoort niet, maar er zijn er zoveel die het doen. Een oplossing is een laagdoorlaatfilter in de voorversterker. Kortom, het is ellende waarvan ik vind dat het al niet de voorversterker hoort te bereiken. Een subsonisch filter hoort thuis op een phonotrap en een CD-speler hoort geen hoogfrequent ruis te genereren. Maar een niet breedbandige voorversterker kan de problemen wel oplossen. En soms is dat zelfs de beste oplossing uit het oogpunt van prijs/prestatie. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 februari 2006 Author Report Share Posted 12 februari 2006 Hai Hans, Toch weer een klein stapje verder. Ik heb overigens laatst een breedband phono trap in huis gehad (Whest). Daarvoor ook nog eens met een ander producent gecorresponderd (Graham Slee). Meneer Slee was tegen iedere vorm van filtering omdat naar zijn mening afkappen van frequenties doorwerkt naar het hoorbare gebied. Ik heb de Whest uitgebrobeerd met de bescherming van de luidspekers eraf en alleen een lichte cone flapping. Probleem is dat de Whest veel en veel beter klinkt dan mijn Lehmann Black Kube die vanaf 11 HZ filter. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 12 februari 2006 Report Share Posted 12 februari 2006 Ja, het kan dat die Whest (ik ken het niet) beter klinkt dan de Lehmann. Maar ligt dat aan het gebrek van filter? Of is de Whest gewoon beter op andere vlakken EN heeft ie toevallig geen filter EN worden die 2 aspecten gewoon in relatie met elkaar gebracht zonder goede reden? Ik weet het niet. Maar pas altijd op met zulke claims. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 februari 2006 Author Report Share Posted 12 februari 2006 Daar heb je gelijk in Hans. Lehmann komt ook nog met een duurder exemplaar met inschakelbaar SF. Die hoop ik nog eens uit te proberen. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts