Jump to content

Lenco L75 DIY TT

munkie
 Share

Recommended Posts

Lang geleden dat ik hier gepost heb, zit meestal op VA in de USA, een echt vinyl forum heb je niet meer in NL?

Anyway net weer wat in elkaar geflanst. Mijn L78 had wat problemen met opstarten en mijn DL103 element ging ernstig vervormen na minder dan een jaar gebruik :angry:

Dus aan het werk. L75 van zolder gehaald en getweakt, zie mijn site voor de details. In dikke DIY behuizing gemonteerd. Decca International armpje erin. Shure M97 element erop met NOS era IV N97EJ naald van ca. 1979. Totale kosten inclusief twee (2) splinternieuwe naalden ca. 200 euri.

OK je zou wat audiophiele aanmerkingen kunnen maken. Qua groefruis en tikjes kan het stiller. Plaatsing van instrumenten kan exacter. Het kan neutraler vooral het mid. Maar o o wat speelt het muzikaal , goede PRAT, dynamiek, basweergave, beleving.

In de USA bieden ze al als gekken op Lenco's, hier in NL zie je ze nog regelmatig opduiken op Marktplaats voor 50 euri of zelfs minder. Goede types zijn L75/76/78, 88, 99. De Decca arm is dacht ik nog te bestellen NOS bij Ah!Tjoeb.

Groetjes Freek

http://members.home.nl/fmunniksma/LENCOL78.HTM

Soh, een 99 zie je niet veel in NL. Ik vind de 75 het makkelijkst mee te werken, niet teveel overbodige mechanische troep erop. Wel opletten dat je eentje koopt met een metalen aandrijfwieltje dus GEEN plastic aandrijfwiel met los rubber bandje erom. Liefst 'Made in switzerland"da's de 1e serie echt in Zwitzerland gemaakt. "Of switzerland" is de 2e serie gemaakt in Italie.

Zie de to-do-list met links onderaan voor tips&trucs. "Willbewill" heeft dacht ik wel een template voor zijn behuizing online.

http://members.home.nl/fmunniksma/LENCOTDL.HTM

Er is een 401 freak die een heel verhaal heeft op The Analog dept: http://www.theanalogdept.com/diy'ing_a_time_machine.htm

Die heeft een simpele behuizing van 2 planken 18 mm berken multiplex. Heb ik niet geprobeerd maar als dat werkt ben je veel sneller klaar. Armbordje uitzagen in de bovenste plank voordat je gaat lijmen. Chassis vd Lenco dus een kwartslag draaien en de arm naast de lenco op de behuing zetten. Oh ja je hebt een 99 da's waar ook, een echte Garrard style motor unit you lucky bastard :D

Hallo Munkie,

Wel eens overwogen om de Lenco van een snaaraandrijving te voorzien met een motor naast het plateau?

;)

Waarom zou je dat willen proberen?

Snaar aangedreven draaitafels zijn er genoeg te krijgen.

De kwaliteiten bij de Lenco ZIJN juist de idler aandrijving.., zeer stabiele gelijkloop.

Waarom wordt er bij snaaraangedreven zoveel extra aandacht gegeven aan loodzware plateaus en 2 of zelfs 3 motoren?

Onvoorwaardelijke gelijkloop is de sleutel en de Lenco's kunnen dat.

Mijn Lenco veegt in alle opzichten de vloer aan met mijn Thorens TD 147 die in een direct vergelijk erg pietluttig klinkt.

Beste Pjotr..,

Inderdaad.., DIY..!

De door jou ervaren rumble komt vooral door een slechte kast constructie, teveel mee resonerende onderdelen ( automatische afslag etc.. ) of een slecht lager en dito idler wiel. Als je de essentie van een L75/78 neemt, te weten motor, lager, plateau en draaiplateau en dat in een massieve plint bouwt is er van rumle geen sprake en ervaar ik een ongekende dynamiek die ik bij veel erg prijzige snaar aangedreven tafels niet ervaar.

De Lenco is dus vooral een DIY project en de enige manier om zijn volledige potentie te kunnen beoordelen.

Ik ben begonnen met Thorens en ik heb nog steeds een TD125/3009 en die doe ik echt niet weg. Totaal andere draaitafel, mooi stereobeeld, transparant, rustig. De lenco heeft een geweldige timing, snelheid, bas, dynamiek. Die motor is , net als de vrouw :rolleyes: , bron van alle vreugde en van alle ellende. Het is een zware borstelloze motor die op 1800 TPM draait en direct via een aandrijfwiel een 4 kg zwaar plateau aandrijft waarbij de meeste massa in de rand van het plateau zit. (vliegwielwerking) Dus de naald krijgt niet de kans de plaat af te remmen tijdens pieken, het toerental blijft constant. Het aandrijfwieltje staat verticaal, bij mijn weten uniek. Dit vermindert de stress op het lager, bij Garrards en andere horizontale rimdrives moet je donders goed naar het lager kijken.

Rubberen belts rekken uit, de motortjes zijn te zwak om een zwaar plateau op toeren te houden, bij Thorens veranderen de pulley en de binnenplaat voortdurend van positie tov elkaar door het verende subchassis. Dit gaat ten koste van timing, dynamiek en detaillering.

Nadeel vd motor is idd vibraties die zich voortplanten door het chassis ondanks de verende ophanging vd motor. Motor uit elkaar halen, schoonmaken, smeren. Hoofdlager en lager aandrijfwieltje zelfde verhaal. De transportschroeven moeten niet vast zitten. Het chassis zoveel mogelijk dempen met bitumen. Overbodige mechanica verwijderen. Superdikke behuizing maken van lagen berken multiplex en MDF, zo goed mogelijk aansluitend bij de lenco. Dus geen holle ruimtes maken. De lenco direct op de behuizing bouten, geen rubbers of veren. Veer die aandrijfwieltje op de as houdt vervangen door een stukje elastiek.

Resultaat in het versterkte geluid: veel minder rumble en ruis en een veel strakker geluid. De Rega heb ik verwijderd omdat de DL103 problemen begon te geven. Bovendien is de RB300 10 mm langer dan de originele arm, dan is het lastig om het element goed te monteren. Bovendien klopt de VTA niet, hij staat teveel met de kont omhoog. De RB300 komt ongetwijfeld terug in een volgend lenco project. Maar de sound is nu al zo goed dat ik geen haast heb.