Jump to content

Garrard


Medrah
 Share

Recommended Posts

Hallo, zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Loricraft en dan specifiek met de Garrard 501. Het is al een tijdje een droom van mij om deze speler te beluisteren en wellicht aan te schaffen maar hier in Nederland lijkt het erop dat dat niet mogelijk is. Is er iemand die Loricraft vertegenwoordigd in Nederland? Weten jullie hoe een 501 het doet tegen de hedendaagse state of the art draaitafels?

Link to comment
Share on other sites

Hallo, zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Loricraft en dan specifiek met de Garrard 501. Het is al een tijdje een droom van mij om deze speler te beluisteren en wellicht aan te schaffen maar hier in Nederland lijkt het erop dat dat niet mogelijk is. Is er iemand die Loricraft vertegenwoordigd in Nederland? Weten jullie hoe een 501 het doet tegen de hedendaagse state of the art draaitafels?

Ik heb een paar artikelen gelezen waarin werd beweerd dat ze best tegen de moderne spullen op kunnen. Dat lijkt me ook wel te kloppen.

Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt mij dus ook enorm leuk. Maar het lijkt erop dat het hier in Nederland niet mogelijk is. Misschien dat ik nog eens het nuttige met het aangename kan combineren en ze in de UK ga luisteren. Voordeel van geen vertegenwoordiging is dat het ook geen geld kost. :o

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Je vraagt of de 501 het op kan nemen tegen de huidige draaitafels???

Volgens mij is de 501 een nieuwe. Het is naar mijn bescheiden mening een door ontwikkeling van de wel bekende 301/401 modellen.

Zelf heb ik een 401 van dik 35 jaar oud met een Denon 103 element.

Persoonlijk denk ik dat met de juiste aandacht deze 2 oude tafels(301/401) al kunnen wedijveren met veel nieuwe en dure modellen.

Hiervoor een Spacedeck en een Clearaudio champion gehad dus <_<

Link to comment
Share on other sites

Hallo Spido

 

Ik moet eerlijk zeggen. Ik hoor er weinig van.

Ik ben hier wel mee bezig en heb nu het voltage dat de draaitafel binnenkrijgt naar beneden gebracht door gewoon een lamp tussen een verlengsnoer te plaatsen. Vraag me geen technische dingen verder want daar ben ik een leek in.

:(

Ik hou nu iets meer dan 170 volt over en hij speelt perfect.

Ik heb dir verhaaltje gevonden op the analogdept. Hier dat stukje.

I said the Garrard motor shakes the hell out of the deck, but this is too much of an exaggeration. The Garrard motor has lots of energy, and so it ain

Link to comment
Share on other sites

Hallo Spido

 

Ik moet eerlijk zeggen. Ik hoor er weinig van.

Ik ben hier wel mee bezig en heb nu het voltage dat de draaitafel binnenkrijgt naar beneden gebracht door gewoon een lamp tussen een verlengsnoer te plaatsen. Vraag me geen technische dingen verder want daar ben ik een leek in.

:(

Ik hou nu iets meer dan 170 volt over en hij speelt perfect.

Ik heb dit verhaaltje gevonden op the analogdept. Hier dat stukje.

I said the Garrard motor shakes the hell out of the deck, but this is too much of an exaggeration. The Garrard motor has lots of energy, and so it ain

Link to comment
Share on other sites

Beste Symfo,

 

Zelf heb ik nooit een 301 of 401 bezeten. Als jongeling stond ik, zo in het begin van de jaren zeventig, wel kwijlend & vol verlangen het mooist er van af te kijken, bij dealers overal in ons land zoals Benders, Staffhorst, RAF, Radio Peeters, Kool, Stuut & Bruin, Eringa, Rooken, Bouwman, Radio Modern...

Prachtig vond ik ze, die grote Garrards, en vooral erg stoer.

Ze zagen er dan ook heel profi uit, met die lange SME-armen erop.

Maar als je de testverslagen las, kwamen toch de twijfels op.

 

Was die tussenwiel-aandrijving niet achterhaald?

De gelijkloopcijfers waren altijd eminent - dank zij het loodzware plateau dat als een onverstoorbaar vliegwiel werkte - maar de rumblecijfers waren beneden de maat.

Hetzelfde gold voor andere tussenwielers: voor zulke types golden rumblewaarden van -38 dB (Garrard 401) en -40 dB (Lenco L75).

Bij de snaar-aangedreven apparaten, zoals die van Thorens, ERA, Acoustical, Braun en vele andere, golden veel gunstiger rumble-waarden. Bijvoorbeeld -68 dB (Thorens TD125 II) en -73 dB (ERA 444).

 

Thorens TD 124 had nog een tussenwiel - opvolger TD 125 had snaaraandrijving.

Lenco L75 en L78 hadden nog een tussenwiel - opvolger L85 had snaaraandrijving.

En veel minder rumble.

Ongeveer net zo weinig als de schaarse direct-aangedreven draaitafels van die dagen, zoals de Micro MR-711 en MD 700.

 

Ik denk dat je van die rumble nauwelijks last had, wanneer je bijvoorbeeld Quad electrostaten had en het rumblefilter van je voorversterker gebruikte.

Maar ik heb altijd luidsprekers gebruikt die tot in het suprasonische gebied doorliepen - zoals grote transmissielijnsystemen - en van toonfilters heb ik altijd gegruwd.

 

Het in 't door jou opgevoerde artikel gesignaleerde probleem - kennelijk een motorvibratie - kende ik niet.

En eigenlijk zou het me verbazen als die vibratie de oorzaak was van die laagfrequente rumble.

Maar ik k

Link to comment
Share on other sites

Was die tussenwiel-aandrijving niet achterhaald?

De gelijkloopcijfers waren altijd eminent - dank zij het loodzware plateau dat als een onverstoorbaar vliegwiel werkte - maar de rumblecijfers waren beneden de maat.

Hetzelfde gold voor andere tussenwielers: voor zulke types golden rumblewaarden van -38 dB (Garrard 401) en -40 dB (Lenco L75).

hoorde de DUAL 1229 nou ook niet in dit rijtje famous-idler-wheels thuis ??

 

Alex

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...