Jump to content

Muziekserver

djohn
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Ik ben van plan om de komende maanden een absoluut stille computer in elkaar te gaan schroeven, die ik o.a. als muziekserver wil gaan gebruiken. Mijn bestaande apparatuur blijf ik uiteraard gebruiken voor luistersessies, maar ik vind het onhandig om regelmatig mijn werkzaamheden en concentratie te verbreken om een andere cd op te zetten.

Voor die gelegenheden wil ik dus een server gaan bouwen.

Ik wil componenten gaan gebruiken die tot een zo goed en gebruiksvriendelijk mogelijk eindprodukt leiden.

Hardware:

Ik heb veel goede dingen gelezen over M-audio produkten, van externe geluids"kaarten" tot interne exemplaren met een wordclock input.

Is dit een goede keuze en/of zijn er alternatieven die ook het overwegen waard zijn. Ik heb uit verhalen begrepen dat een extern apparaat de voorkeur geniet i.v.m. interferentie, die andere delen van de PC introduceren.

Verder vraag ik me af of de keuze van de overige componenten, zoals MoBo en schijven nog invloed kunnen uitoefenen op de uiteindelijke geluidskwaliteit.

Software:

Ik mijn idee is het om een database op te stellen, met cd-titel, tracknummer en naam.

Verder wil ik een aantal gegevens opnemen die ik zelf toewijs. Dat zal dan oa. worden: waardering, geluidskwaliteit, genre, laatste keer en hoe vaak gespeeld, evt passend bij stemming en ik zal vast nog wel op wat andere criteria komen als ik er concreet aan ga beginnen.

Ik vraag me af of er in die trend al software beschikbaar is, dat zou de ontwikkelingstijd aanzienlijk verkorten.

Het besturingssysteem zal waarschijnlijk Linux gaan worden omdat dit systeem veel flexibeler is.

In de (grafische) interface wil ik dus aan kunnen geven wat ik wil horen of een bepaalde instelbare vorm van semi-willekeurige keuzevrijheid aan de hand van voorgenoemde criteria en ingestelde toegestane variatie op de keuze.

Wat ook heel mooi zou zijn is het kunnen koppelen van mijn Ultracuve aan deze database zodat ik bijvoorbeeld voor een 70-er jaren opname de Equaliser bij het draaien van een nummer ook automatisch ingesteld wordt. Dit is geen prioriteit en dus iets voor de langere termijn, gezien hier waarschijnlijk zelf programmeren voor nodig zal zijn. Ik heb begrepen dat Seoman zijn UC gekoppeld heeft aan de PC, daar ga ik me ook verder in verdiepen.

Heeft iemand ervaring met wat ik wil realiseren? Zo ja wat zou je me kunnen aanraden op het gebied van componentkeuze en een evt softwarepakket. Ook als je een link hebt naar een site waar ik meer informatie op kan doen hou ik me aanbevolen.

Het software gedeelte hoeft niet specifiek op muziek toegespitst zijn, maar dan wel de mogelijkheid hebben om het naar mijn smaak aan te passen.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Een Mac Mini als computer (vanaf zo'n 500 euro) is absoluut stil en heel stabiel (is bij mij nog nooit gecrashed). Heeft ook een Firewire aansluiting waaraan je een grote externe HD kunt hangen. Via bluetooth kun je de computer bedienen mbv je mobiele telefoon (Salling Clicker is hiervoor goede software)

iTunes kun je als database gebruiken: je kunt op basis van queries afspeellijsten (zgn smart playlist) maken gebaseerd op je stemming, wanneer voor het laatst afgespeeld, de afgelopen xx dagen nog niet beluisterd, waardering, etc, etc.

Hoi,

Voor een stil mobo zou je eens naar de VIA Epia bordjes kunnen kijken. Voor zo'n server prima geschikt, snel zat en niet duur. Een goede soundkaart is en blijft de M-Audio 2496 Audiophile van ca. 100 eu, heeft ook SPDIF out en je kunt er zo een externe DAC aan hangen. Maar ik dacht dat de VIA mobo's al standaard een SPDIF aan boord hebben.

;)

Ik meen dat Foobar2000 (gratis speler) ook wat database mogelijkheden heeft, ondersteunt alle formaten. Lekker basis: ik vermoed dat Itunes wat meer 'gedoe' kan zijn met 'digital rights', misschien niet ondersteuning van vreemde formaten etc etc. Het zou kunnen dat ik paranoia ben na Sony Software waarbij je altijd moest converteren naar ATRAC, dan naar de "MP3" (ATRAC!!) speler waar je 't vervolgens nooit weer af kreeg, alleen maar via de PC waarvan 't spul gekomen was.. Er zijn hier vast genoeg Itunes experts die meer weten van wat Itunes 'zelf' doet maar ik vrees dat het zich zal bemoeien met je activiteiten.

Voorkom hardware met kleine ventilatoren. Zelfs op sommige via CPU-tjes zit nog wel eens een 4cm ventilator die al snel 4000 toeren maakt, en nog sneller verslijt waardoor je van de herrie in de @#$herrie komt. Voor flexibiliteit zou ik voor een eenvoudig Sempron64 systeem gaan, b.v. een 2600+, met een Scythe Ninja cooler (passief).

Harde schijven maken veel lawaai. Gebruik er dus liefst 1, en dan wel een Samsung Spinpoint 160 / 200 / 250 GB, let wel, met NIDEC motor (te lezen aan de onderkant van de drive). JVC varianten maken meer herrie maar de NIDEC exemplaren zijn de stilste schijven van dit moment. Volstaat bijvoorbeeld 80GB dan kan je een laptop harddisk overwegen (is gewoon aan te sluiten op IDE). Beide typen harde schijven moet je elastisch ophangen om alle trillingen te dempen. In zo'n systeem volstaat 1 ventilator: Neem een voeding met 120mm ventilator van goede kwaliteit. Gezien het lage stroomverbruik zal bijvoorbeeld een Seasonic s12 voeding waarschijnlijk nooit boven de 750 toeren uitkomen.

Kleine pc / mac behuizingen hebben vaak ook kleine ventilatoren aanwezig. Als je wat geld beschikbaar hebt zou je in 1x klaar zijn wanneer de Antec P150 kast je bevalt qua uiterlijk..

Hoi Ravon,

De meeste Via EPIA bordjes zijn fanless en hebben slechts een 12V voeding nodig. Een 800 MHz - 1 Ghz is voor een audioserver toch snel zat? Hier een hele keus uit ventilatorloze mini systeempjes:

http://www.myelectronics.nl/

http://www.mini-box.com/

http://www.epiacenter.de/

Wat betreft de harddisk zou het het mooiste zijn om een complete CD eerst in ram te laden en daarna de harddisk te stoppen en dan de CD vanuit ram af te spelen. De harddisk slijt een stuk minder en maakt in het geheel geen herrie meer.

;)

Mijn bestaande apparatuur blijf ik uiteraard gebruiken voor luistersessies, maar ik vind het onhandig om regelmatig mijn werkzaamheden en concentratie te verbreken om een andere cd op te zetten.

Eens even de systeemeisen heroverwogen: Aangezien het luisteren zal plaatsvinden tjdens het werk zonder dat de luisteraar zich op de muziek concentreert lijkt het mij overdreven om een hoge geluidskwaliteit te eisen.

Een standaard geluidskaart zal volstaan en waarschijnlijk is een superstille PC niet eens noodzakelijk.

Mijn bestaande apparatuur blijf ik uiteraard gebruiken voor luistersessies, maar ik vind het onhandig om regelmatig mijn werkzaamheden en concentratie te verbreken om een andere cd op te zetten.

Eens even de systeemeisen heroverwogen: Aangezien het luisteren zal plaatsvinden tjdens het werk zonder dat de luisteraar zich op de muziek concentreert lijkt het mij overdreven om een hoge geluidskwaliteit te eisen.

Een standaard geluidskaart zal volstaan en waarschijnlijk is een superstille PC niet eens noodzakelijk.

Ik doe niets af aan de eisen die ik stel.

Ik wil binnen mijn financi

Ik mag wel zeggen dat ik 'stille pc expert' ben. Als het om hifi gaat heb ik geen pretenties maar *echt* nagenoeg stil computeren is iets waar ik veel van weet.

Het is niet perse zinvol om te proberen voor maximaal 1 ventilator te gaan. Twee of drie Nexus 120mm fans op een paarhonderd toeren per minuut zal vrijwel geen lawaai maken. Twee of drie harde schijven zullen dit veel meer doen, vooral omdat de frequentie van het HD geluid hoger ligt en dus 'irritanter' is. Dit wordt vaak onderschat. Ik heb mijn harde schijf aan elastiek 'hangen' en nogsteeds is hij hoorbaar. Niet alleen is ontkoppeling belangrijk, de mate van 'zachtheid' van de ontkoppeling is ook erg belangrijk. Hoe losser hoe beter. En dat is een NIDEC 160Gb Samsung, de stilste van de 3.5'' schijven, en 't is er maar 1tje!

Wat wil je qua grafische mogelijkheden? Vergeet niet dat een geforce 3 meer dan voldoende is voor alles behalve 3D games. Als je geen games speelt is het niet nodig om meer Watts nodeloos om te zetten in warmte met een overdreven snelle vga kaart.

Qua processor kan je alles van AMD nemen. Ik heb een Sempron64 3000+ (1.8ghz) die op standaard voltage met 2.5Ghz extreem veel waar voor het geld biedt. Dual core (Opteron 165 of x2 3800+) is zeker fijn als je 'veel tegelijk' doet. Alle AMD64 varianten zijn eenvoudig te koelen met een Scythe Ninja heatsink (beter dan alle thermaltakes, thermaltake is een soort Bose / Yoko van de computerwereld...) met een Nexus 120mm fan ergens in de buurt op 500 toeren. Minder dan 500 toeren maakt vrijwel geen hoorbaar verschil. Tussen 500 en 600 toeren begint het 'hoorbaar' te worden maar echt nog maar nauwelijks.

Qua moederbord inderdaad iets zonder chipset ventilator. Welk bord je zou kunnen nemen hangt af van de gekozen processor (socket) en videokaart (agp / pci express?)

Grootte van ventilatoren moet je niet overschatten. Het mooie van Nexus ventilatoren is dat er nagenoeg geen lager / motor geluid is.

Mijn (nog niet geverfde) kast:

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=27717

(Ja, een thermaltake koeler.. maar die was gratis. Een Scythe zou behoorlijk beter zijn..)

Daar komt de op hardware gerichte audiofiele aap uit de mouw :D

Voor 129 Euro koop je een draadloze netwerkinterface met een analoge en optische digitale uitgang die je direct op je set aansluit. Het ding produceert uit zichzelf geluid van CD kwaliteit. Het enige wat je erbij nodig hebt is een versterker met analoge of optische ingang, muziek in MP3 of WAV en software om het dingetje via je draadloze netwerk te benaderen.

Als je ook films wilt kijken in HDTV formaat dan koop je van hetzelfde merk voor ongeveer 600 Euro een vrijwel geruisloze computer met draadloos netwerk, uitstekende geluidskaart en een heleboel gratis software die perfect doet wat jij wilt: muziek en films afspelen.

Opslagcapaciteit zet je elders in je netwerk, die harde schijven zijn veel te lawaaiig.

Natuurlijk zijn deze oplossingen niet audiofiel. Begrijp ik heel goed, ze zijn namelijk veel beter. Ga jij maar lekker zelf prutsen en vergeet de blauwe TL buisjes niet :D

Als het mogelijk zou zijn om de opslagcapaciteit ergens anders onder te brengen, had ik dat gedaan. Ik studeer in combinatie met werk en woon nu nog in een studio, daar komt de komende 1

op t risico af iets onhaalbaars te roepen: kan je niet solid state disks gebruiken?

750 Gb Compact Flash ozi? Het gaat wel hard maar niet zo hard :lol:

Denk dat het goedkoper is om er een paar reepjes extra ram in te gooien en bv van een 1 Gb ramdisk af te spelen. Kan de harddisk ondertussen even pauzeren. Maar jukebox software die dat netjes afhandelt heb ik nog niet gezien.

;)

Een compleet systeem kopen vind ik niets, ik stel liever zelf mijn pc samen, is makkelijker bij problemen en een stuk voordeliger.

en veel leuker :D

op t risico af iets onhaalbaars te roepen: kan je niet solid state disks gebruiken?

Inderdaad is het ook leuker.

Ik denk dat solid state memory wel de toekomst is, maar nu inderdaad nog een beetje te duur, voor de hoeveelheid ruimte die ik wil.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties. Die Apple airtune is misschien een idee voor de toekomst, als ik wel een aparte ruimte heb om een server weg te moffelen.

Leuk idee! Ik wil het misschien ook nog een keer (opnieuw) gaan doen.

Een paar jaar geleden heb ik zelf iets dergelijks gemaakt. Ik heb toen de volgende hardware gebruikt:

P.c: Shuttle barebone pc met 1000 Mhz intel celeron processor

Geheugen: 128 Mb

Harddisk: Seagate 40 gigabyte

Geluidskaart: Onboard

Als interface gebruikte ik een LCD display van Matrix Orbital, deze kun je aansturen via de seri

Dank je voor deze uitgebreide reply. Erg nuttig, de info die je me geeft. Helaas is massageheugen extern opstellen bij mij geen optie, nu dan, als ik ooit eens een eigen huisje heb gaat dat zeker gerealiseerd worden.

Wat linux betreft is me door een vriend, die Linux-adept is, aangeraden om de Mandrakeversie te nemen, die heb ik dus nu ook thuis liggen.

Ik ga zeker de hele bubs zelf samenstellen, dat vind ik leuk om te doen.