Jump to content

Upgrade van Element

audiokees
 Share

Recommended Posts

Beste Allemaal,

Graag jullie advies en tips voor het opwaarderen van mijn draaitafel element.

Het element wat er in mijn Clearaudio Emotion zit is een Aurum Classic MM van het zelfde merk.

Nu begreep ik dat dit een aardig begin is maar dat er met een ander element gelijk een enorme geluidsverbetering is te behalen.

Wat is naar jullie idee een verstandige keuze en wat voor bedrag is verstandig om aan te houden. kan me voorstellen dat een element van 1500,- een beetje buiten proporties is voor de Clearaudio van 900,-

En weer een MM of MC Element ??

De phonoversterker van Project ( Tube ) heeft beide dus moet geen probleem opleveren.

Ben benieuwd naar de Tips

MC is in ieder geval vaak wat muzikaler te noemen... De prijs van een element mag best de waarder van de speler overschrijden... Waarom niet? Het element is m.i. het belangrijkste onderdeel van een speler, daarna de arm, het loopwerk.

Het is net wat je wilt uitgeven en wat je persoonlijke smaak is! Jammer dat je niet naar Sneek bent geweest ( of toch wel? ) afegelopen weekend. Had je veel ervaringen kunnen opdoen en kunnen uitwisselen. Ik denk dat Haudio je erg goed van dienst kan zijn, bel hem morgen gewoon even, kost niets en hij geeft graag ( en gratis ) advies. 0515-421875

Succes met je zoektocht!

Greetz,

Lestat

MC is in ieder geval vaak wat muzikaler te noemen... De prijs van een element mag best de waarder van de speler overschrijden... Waarom niet? Het element is m.i. het belangrijkste onderdeel van een speler, daarna de arm, het loopwerk.

Het is net wat je wilt uitgeven en wat je persoonlijke smaak is! Jammer dat je niet naar Sneek bent geweest ( of toch wel? ) afegelopen weekend. Had je veel ervaringen kunnen opdoen en kunnen uitwisselen. Ik denk dat Haudio je erg goed van dienst kan zijn, bel hem morgen gewoon even, kost niets en hij geeft graag ( en gratis ) advies. 0515-421875

Succes met je zoektocht!

Greetz,

Lestat

Ik vind arm en element onderling even belangrijk.

En het belang van de kwaliteit van het loopwerk mag ook niet worden onderschat, anders kan je toch net zo goed een peperdure arm/ elementcombinatie aanschaffen en die op het loopwerk van een Dual CS 455 zetten?

Je budget is mede bepalend voor je keuze. Ik ken de Aurum helaas niet, maar de Project Tube dus wel :( . Misschien dat de Aurum mooier speelt met een betere phonotrap. Een element van 1500 zie ik ook niet zo snel zitten voor deze draaitafel, maar het kan wel. Als je qua draaitafel wil gaan upgraden heb je dan tenminste wel al een goed element.

Als je de Clearaudio tot in lengte van dagen wil houden (en waarom niet, want je kkunt er een andere arm op (laten) zetten***), dan zou ik tot hooguit een euro of 600 max uitgeven voor een ander element. Maar dan zou het verstandig zijn ook de phonotrap mee te nemen.

Tips:

Grado Reference Platinum

Audio Technica OC9

Benz Micro Ace (L/M/H)

Benz Micro Gold/Silver

Goldring Eroica GX of LX

Goldring 1042 of 1022GX

Lyra Dorian

***) De standaard arm op de Clearaudio Emotion heeft een klein probleempje. Door zijn constructie is de fouthoek niet goed in te stellen. Je zult dus nooit een optimale afstelling bereiken.

Er vanuit gaande dat je met de vervanging van het element een beter resultaat wenst te bereiken, denk ik dat in deze situatie beter eerst eens aandacht aan de phonotrap besteed kan worden, upgraden of geheel vervangen.

NB net als bij Musical Fidelity kan ook hier de losse voeding simpel vervangen worden door een zwaardere ringkerntrafo.

Dan lijkt het me niet heel erg realistisch te stellen dat om een ander element te kunnen gebruiken de arm vervangen dient te worden, er zijn nogal wat armen die geen speelruimte laten op het vlak van fouthoeken omdat het element nauwelijks verstelbaar is.

Is zulk een arm goed geplaatst zul je niet zo heel erg snel in de problemen geraken.

Probeer eerst het maximale uit het huidige element te halen en bepaal dan of je hier mee kunt leven of dat de weergave toch niet aan de verwachtingen voldoet.

NB wees hiermee beslist voorzichtig, overspannen verwachtingen blijken lastig te vervullen.

:D

***) De standaard arm op de Clearaudio Emotion heeft een klein probleempje. Door zijn constructie is de fouthoek niet goed in te stellen.

Je zult dus nooit een optimale afstelling bereiken.

Hallo Sodejuu kan jij uitleggen wat de constructiefout van deze arm is m.b.t. het nooit bereiken van een optimaal afstellen van dit armpje? :o

***) De standaard arm op de Clearaudio Emotion heeft een klein probleempje. Door zijn constructie is de fouthoek niet goed in te stellen.

Hallo Sodejuu kan jij uitleggen wat de constructiefout van deze arm is m.b.t. het nooit bereiken van een optimaal afstellen van dit armpje? :o

Het is al meerdere keren aan de orde geweest hiero. Die arm klopt geometrisch niet. De elementhouder staat niet onder de juiste hoek, waardoor een goeie fouthoekinstelling niet mogelijk is.

Hetzelfde is veelal het geval met een SME op een Thorens. Velen hebben de "slee" parallel aan de zijkant lopen. Omdat een SME arm een vaste headshel heeft, is de slee het atribuut om de fouthoek in te stellen, maar dan moet is wel in de juiste hoek met de draaitafel maken

Het is al meerdere keren aan de orde geweest hiero. Die arm klopt geometrisch niet. De elementhouder staat niet onder de juiste hoek, waardoor een goeie fouthoekinstelling niet mogelijk is.

Hetzelfde is veelal het geval met een SME op een Thorens. Velen hebben de "slee" parallel aan de zijkant lopen. Omdat een SME arm een vaste headshel heeft, is de slee het atribuut om de fouthoek in te stellen, maar dan moet is wel in de juiste hoek met de draaitafel maken

De elementhouder scharniert op

@scat-man

werner heeft hier ooit eens vakkundig op geantwoord

Mss is dit nog wel terug te vinden ergens

sorry dat ik het bewuste topic niet direkt tevoorschijn kan toveren

Wat het element betreft

Zelf ben ik een tijdje terug ook opzoek gegaan naar een nieuw element + phonotrap

hetgeen mij enorm geholpen heeft was het vastleggen van een budget (beiden)

en je daar met een marge van 10% aan houden

Hier is menigmaal geopperd (soms terecht) spaar effe door en koop dan...

Kan ook leiden tot besluiteloosheid

bepaal het budget

welke elementen krijg ik voor dat geld

je luistert naar enkelen

zit je smaak er tussen, niet meer twijfelen

bekijk ook eens of een eventueel goedkoper element ook aan je muzikale eisen voldoet en prima presteert binnen je set

Succes

Stef

Hier is de uitleg van Werner:

Wat er mis is met de Emotion? Was iets met de arm of zo.

Het vertikale armlager staat loodrecht op de armbuis. Het moet eigenlijk loodrecht op de naald staan, anders verloopt de relatie tussen groef en element foutief bij het afspelen van golvende platen.

Hoewel er verschillende fabrikanten dit doen, zelfs SME in de 3009- en M-reeksen, is het gewoon fout en slordig. Het maakt de arm meestal wel wat goedkoper om te maken, maar veel kan dit niet zijn.

Zover ik weet gaat het om de Satisfy. Dat is de standaard arm op een Emotion. Of de eenpuntsgelagerde Unify ook last heeft van deze slechte geometrie is mij nog niet duidelijk. Een eenpuntsgelagerde arm heeft namelijk wat meer bewegingsvrijheid en kan sommige dingen zelf "compenseren" vanwege de eenpuntslagering.

@sodejuu

Champion is het niet eerder de aanbeveling voor een gemodde RB250

Ik meen mij te herinneren dat de champion zonder arm w aangeboden hetgeen niet het geval is met de emotion... kan verkeerd zijn

Hiervoor is het dan ook bijzonder zinvol rekening te houden met de verschillende " mounting distances " deze varieert bij de diverse 3009 modellen van 213,25 tot 215,7mm.

Ook al lijken deze verschillen niet zo heel erg groot, het maakt wel dat een fouthoek juist wel of juist niet correct zal blijken te zijn.

Zelfs op een TD 160 is het mogelijk een SME 3009 correct in te stellen, ook al loopt de sleuf een beetje vreemd.

;)

@sodejuu

Champion is het niet eerder de aanbeveling voor een gemodde RB250

Ik meen mij te herinneren dat de champion zonder arm w aangeboden hetgeen niet het geval is met de emotion... kan verkeerd zijn

Ha die Uksub,

De Clear Audio Champion die ik in de aanbieding heb is met een Rega arm RB 250 uitgevoerd ook zit er een Clear Audio interlink aan.

Dit alles is af fabriek, kompleet.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Misschien dat het handig is mijn vraag in dit topic te plaatsen aangezien deze overeenkomt met die van de topic starter.

Zelf wil ik ook graag het element vervangen van mijn Clearaudio.

Het betreft een Clearaudio Champion icm een RB-300 arm.

De voorversterker is een Musical Fidelity X-LPS

beste Allemaal,

Alvast bedankt voor de reacties en de tips die we tot nu hebben ontvangen.

Heb gisteren kunnen luisteren naar diverse elementen en heb best wel verschillen gemerkt en gehoord in een redelijk vergelijkbare prijsklasse.

Mijn Classic Aurum element van clearaudio speelt tov. bv Grado gold of Platinum helemaal zo slecht nog niet.

Een Clearaudio Virtuoso van circa

Sodejuu

Bedankt voor je tips.

Er vanuit gaande dat een AT-110 weinig afwijkt van de AT-95E, bestaat er veel kwaliteitsverschil ten opzichte van bv een Ortofon Super 20 of een Grado Prestige Gold?

Ruimtelijk, detail, plaatsing... dat zijn zaken waar ik wel wat meer voor over heb.

Zolang het maar niet te scherp wordt, dan nog liever iets warmer.

gr. Tom