Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

ik heb de laatste weken mijn audio installatie opgepoetst. Een audiofiel zal er niet warm of koud van worden, maar voor mij is het een hele vooruitgang. Ik heb nu

receiver: sony str-db925 QS

front: mission 732

center: mission 73C

rear: mission 73

sub: Sony sa-w10

dvd speler (staat op lijstje vervangen te worden) : akai p4330s

De luidsprekerkabels zijn nu denk ik het zwakste punt, dat is voor front en center standaard luidsprekerkabel van 2,5mm

Waarom zou er iets mis zijn met 2.5mm degelijke koper kabel? Dat is het probleem van 'hi-fi'. Men reviewt kabels en prullaria wat de onwetende consument al snel doet geloven dat dit ook echt verschil maakt.

Welkom in de jomanda wereld van 'hifi'. Er is nog nooit aangetoond dat een hifi kabel beter is dan je 2.5mm koper. "ietsie pietsie anders" komt nog wel eens voor zo blijkt, maar kabels maken nog niet 0.1% het verschil wat de akoestiek of luidsprekers maken.

Je bevindt je op het punt waar iedereen ooit heeft gestaan.. Ik hoop dat je nuchter blijft en nooit van 't gewone koperdraad zult afwijken. Maar je bent natuurlijk vrij om in de val te lopen en te gaan beweren dat een nieuwe (vast dure) kabel met exotische naam 'veel beter klinkt'.

Gelovige of Meetgek? Met wat voor ras hebben we te maken?

Ik zou zeggen, leen eens een kabel of twee, doe een theedoek om en laat iemand de kabels wisselen, en dan steeds een bekend nummer draaien. Schrijf op een papiertje of er verchil te horen is en welke kabel je dan denkt te horen. Blijkt 10 van de 10 keer dat je duidelik voor kabel X kiest dan hoor je verschil..

Waarom zou er iets mis zijn met 2.5mm degelijke koper kabel? Dat is het probleem van 'hi-fi'. Men reviewt kabels en prullaria wat de onwetende consument al snel doet geloven dat dit ook echt verschil maakt.

Welkom in de jomanda wereld van 'hifi'. Er is nog nooit aangetoond dat een hifi kabel beter is dan je 2.5mm koper. "ietsie pietsie anders" komt nog wel eens voor zo blijkt, maar kabels maken nog niet 0.1% het verschil wat de akoestiek of luidsprekers maken.

Je bevindt je op het punt waar iedereen ooit heeft gestaan.. Ik hoop dat je nuchter blijft en nooit van 't gewone koperdraad zult afwijken. Maar je bent natuurlijk vrij om in de val te lopen en te gaan beweren dat een nieuwe (vast dure) kabel met exotische naam 'veel beter klinkt'.

Ik zou zeggen, leen eens een kabel of twee, doe een theedoek om en laat iemand de kabels wisselen, en dan steeds een bekend nummer draaien. Schrijf op een papiertje of er verchil te horen is en welke kabel je dan denkt te horen. Blijkt 10 van de 10 keer dat je duidelik voor kabel X kiest dan hoor je verschil..

:huh:

Onzin....

Of je het hoort is inderdaad de vraag, maar dit ligt dan meestal aan de installatie of je oren.

Maar laten we deze discussie niet weer openen. We owrden het toch niet eens.

:(

Eline

Ik zou me er niet te druk om maken. Er zit wel een klein klankverschil tussen de verschillende kabels, maar die zijn echt niet relevant voor de muziekbeleving. Koperkabel is uitstekend voor de geleiding van audiosignalen. Daar kan niet zo veel mee mis zijn. Er kunnen veel inwendige breukjes ontstaan als de kabel op de vloer ligt en er word voortdurend tegenaan gestoten (stofzuigen?) of op gestaan. Of de gestripte eindjes vertonen oxidatie, waardoor er verminderde geleiding is. Dat laatste is eenvoudig te verhelpen door een paar centimeter van de kabel af te knippen en opnieuw te strippen (eindjes kaal maken).

Ik zou zoeken naar een beetje soepele kabel, die makkelijk weg te werken is. 2,5 mm2 zou bij deze lengte ruim voldoende moeten zijn, maar er is geen enkel bezwaar tegen 4 mm2. Bij elke Hifi-zaak is dat spul te krijgen, zowel in het grijs. in het rood-wit als met een transparante mantel. Zelf heb ik al een hele tijd Supra kabel in gebruik. Ik schat dat die nu ongeveer

Ben het met Joboton eens. Gewoon koper voldoet prima. Onlangs uit nood gewoon dat 2,5 mm2 transparante LS kabel van de Gamma gebruikt (16 eu voor 10m), is wel tamelijk stug. En eerlijk is eerlijk het verschil met duurder is minimaal.

En voor oxidatie hoef je niet zo bang te zijn. Als je ze blank stript en direct stevig onder de klemmen schroeft dan is die verbinding gasdicht. De vrije draadjes oxideren dan wel maar in de vebinding zelf niet. De blank gestripte draden niet met je vingers verder aanraken. Het dunne zuurlaagje wat altijd op je vingers zit is WEL funest voor een goede verbinding op termijn.

;)

:huh:

Onzin....

Of je het hoort is inderdaad de vraag, maar dit ligt dan meestal aan de installatie of je oren.

Maar laten we deze discussie niet weer openen. We owrden het toch niet eens.

:(

Het verschil tussen kabels is verwaarloosbaar t.o.v. het verschil tussen speakers en verschillende ruimtes. Nou zal de ruimte hier een vast gegeven zijn, dus dan houd je de speakers nog over. Ik zou eerder peperdure speakers met simpel koperdraad aan de versterker hangen dan (relatief) goedkope speakers als de hier besproken Missions met dure kabels... Dat slaat nergens op. Er is eigenlijk per definitie meer winst te boeken met speakers, dan met kabels...

Zelfs al zouden er hoorbare verschilen zijn, dan krijg je het volgende probleem; je wilt alleen de bekabeling van de fronts vervangen, dus dan zou je verschillen horen in het klankbeeld van de speakers.

Verder sluit ik me aan bij de rest. Spaar eventueel eerst maar voor betere speakers of een ander vloerkleed of zoiets, aan kabels kun je gaan denken als je niks beters meer hebt om geld aan uit te geven.. ;)

In hoofdlijnen is het kabelverhaal ook van toepassing op dvd of cd spelers, al heb je misschien wat leuke features (progressive scan / dvdMP3 ondersteuning etc) nu niet en straks wel. De beeldkwaliteit weet ik niet precies maar 't zal wel meevallen. Geluidskwaliteit zal bij de meeste spelers vrijwel gelijk zijn. Allemaal ver achter de comma vergeleken met de invloed van akoestiek, speaker en luisterpositie, speakers, humeur etc etc.

Ik wil vooral een nuchtere kijk op electronica geven..

:o

Hallo,

IK heb zo,n twee jaar geleden luidsprekerkabel gekocht. Van het merk monitor das hifi kabel. bij hobo hifi. Is verzilverd koper. Dit zou een betere klank geven aan het geluid. Ten opzichte van koperdraad. Zei de verkoper van hobo hifi. Of is dit een fabeltje.

Groet Ettebet. :(

Hoi Pjotr .

Ik denk het van niet Had eerst luidsprekerkabel met een doorsnede van 1,5mm.En wilde toen een iets dikkere kabel kopen. 2,5mm2 Van wege de lengte voor een van de luidsprekers. Zo,n 7 meter. De verkoper zei toen dat ik dan net zo goed de verzilverd koper luidsprekerkabel kon nemen. :D Was vrij prijzig. Ongeveer 10 euro de meter. Heb intussen nieuwe luidsprekers gekocht. En laat het maar zo.

Groet Ettebet

Wellicht ten overvloede:

De audio sprookjeswereld van Jan Kool.

Ik vind het een helder stukje tekst dat de zaken naar waarheid beoordeelt. Vooral de conclusie dat wereld-van-verschil-creerende luidsprekerkabels waarschijnlijk inferieur zijn, intrigeert mij.

Groet,

Jacco

Mijn 10 meter Canare 4S11 zijn net gearriveerd bij de dealer. Kosten 36 euro/10m.

Waar zal ik die tussen gaan hangen?

4S11.jpg

http://columbiaisa.freespaces.com/speakerw...canare-spkr.gif

http://www.audioreview.com/cat/cables/spea...11_1584crx.aspx

Bijna een weggeef prijs

btw http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Mijn 10 meter Canare 4S11 zijn net gearriveerd bij de dealer. Kosten 36 euro/10m.

Waar zal ik die tussen gaan hangen?

4S11.jpg

http://columbiaisa.freespaces.com/speakerw...canare-spkr.gif

http://www.audioreview.com/cat/cables/spea...11_1584crx.aspx

Bijna een weggeef prijs

btw http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

IK denk tussen de speakers.

Je kunt natuurlijk ook netkabels maken?

Ach ik heb 3 versterkers (+3 in de maak), 4 paar speakers en een stuk of 5 verschillende speakerkabels. Er zijn dus nogal wat permutaties mogelijk.

Deze komt overigens tussen de K2 en de bassspeakers. Lekker dik (4*2.1 mm^2 voor 1 signaaldraad)

In hoofdlijnen is het kabelverhaal ook van toepassing op dvd of cd spelers, al heb je misschien wat leuke features (progressive scan / dvdMP3 ondersteuning etc) nu niet en straks wel. De beeldkwaliteit weet ik niet precies maar 't zal wel meevallen. Geluidskwaliteit zal bij de meeste spelers vrijwel gelijk zijn. Allemaal ver achter de comma vergeleken met de invloed van akoestiek, speaker en luisterpositie, speakers, humeur etc etc.

Ik wil vooral een nuchtere kijk op electronica geven..

ik heb mijn akai dvd speler vervangen door een JVC XV 521. Hij klinkt beduidend beter dan de akai, beeld is hetzelfde zo op het oog. Nadeel is wel dat hij ontzettend lang doet over het lezen van een audio cd, soms wel 2 minuten, erg irritant. Nou ja, hij staat wel mooier dan die akai :rolleyes:

(...)

IK denk tussen de speakers.

(...)

Denk je dat :o:o:o:o:o:o

Met opgewekte groet,

Dat heb ik ook eens geprobeerd maar dat klonk voor geen meter :lol: .

Die kabels moeten tussen speakers en VERSTERKER(s)! :lol:

mvg RastaPhil ;)