Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

Tja,

Toch vervelend dat ik kabelverschillen denk te horen. Met name in breedte/plaatsing van instrumenten... :blink:

Ik heb altijd gehoord dat ik zachtjes moet (na)denken. Nu begrijp ik waarom.

Groet,

Jacco

:o

Hallo,

IK heb zo,n twee jaar geleden luidsprekerkabel gekocht. Van het merk monitor das hifi kabel. bij hobo hifi. Is verzilverd koper. Dit zou een betere klank geven aan het geluid. Ten opzichte van koperdraad. Zei de verkoper van hobo hifi. Of is dit een fabeltje.

Groet Ettebet. :(

Hoi ETTEBET, ik heb ook nog Monitor PC speaker kabel in gebruik, zowel de gewoon koperen versie (1.5carr

Mijn 10 meter Canare 4S11 zijn net gearriveerd bij de dealer. Kosten 36 euro/10m.

Waar zal ik die tussen gaan hangen?

4S11.jpg

http://columbiaisa.freespaces.com/speakerw...canare-spkr.gif

http://www.audioreview.com/cat/cables/spea...11_1584crx.aspx

Bijna een weggeef prijs

btw http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Mag ik vragen waar je dat besteld hebt voor die prijs?

• 2 weeks later...
  • 2 years later...
Mijn 10 meter Canare 4S11 zijn net gearriveerd bij de dealer. Kosten 36 euro/10m.

Waar zal ik die tussen gaan hangen?

4S11.jpg

http://columbiaisa.freespaces.com/speakerw...canare-spkr.gif

http://www.audioreview.com/cat/cables/spea...11_1584crx.aspx

Bijna een weggeef prijs

btw http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Mag ik vragen waar je dat besteld hebt voor die prijs?

Oeps, vraag nooit gezien...

http://www.livingcinema.nl/ (Wassenaar)

ik heb zelf geen DVD speler maar mijn vermoeden, op basis van enkele spelers bij vrienden, is dat menig speler misschien niet 'neutraal' geluid geeft maar er een equalizer o.i.d. overheen gooit, of allerlei 'mooie' .. ( :blink: ) "live" "dynamic" of wat al niet effecten.

Tja, je moet toch iets verzinnen om je loopgraaf van 'alle cd-spelers klinken hetzelfde' te blijven verdedigen, ook al zeggen je oren na wat naargeestige ervaringen ondertussen iets anders. :rolleyes:

ik heb zelf geen DVD speler maar mijn vermoeden, op basis van enkele spelers bij vrienden, is dat menig speler misschien niet 'neutraal' geluid geeft maar er een equalizer o.i.d. overheen gooit, of allerlei 'mooie' .. ( :blink: ) "live" "dynamic" of wat al niet effecten.

Tja, je moet toch iets verzinnen om je loopgraaf van 'alle cd-spelers klinken hetzelfde' te blijven verdedigen, ook al zeggen je oren na wat naargeestige ervaringen ondertussen iets anders. :rolleyes:

Nou, zo'n gekke gedachte vind ik dat niet van Niels. Je ziet het bij goedkope audio (midisetjes) toch ook? Van die voorgeprogrammeerde settings, die je geluid aanpassen ('dance', 'rock', 'hall', 'voice', dat soort onzin). Verschillen tussen die settings hoor je ook op die setjes prima. Maar goed klinken gaat het nooit. Dus waarom zou er bij een goedkope dvd-speler niet zoiets zijn ingebouwd? Dat is vrij simpel te doen, met wat digitale bewerkingen van het signaal...

Ik moet overigens zeggen dat ik geen verschil hoorde tussen m'n toenmalige cd-speler en de dvd-speler die ik nu heb, maar een goedkope dvd-speler heb ik nooit geprobeerd. Wil niet zo'n plastic ding in huis hebben...

Nou, zo'n gekke gedachte vind ik dat niet van Niels. Je ziet het bij goedkope audio (midisetjes) toch ook? Van die voorgeprogrammeerde settings, die je geluid aanpassen ('dance', 'rock', 'hall', 'voice', dat soort onzin). Verschillen tussen die settings hoor je ook op die setjes prima. Maar goed klinken gaat het nooit. Dus waarom zou er bij een goedkope dvd-speler niet zoiets zijn ingebouwd? Dat is vrij simpel te doen, met wat digitale bewerkingen van het signaal...

Ik moet overigens zeggen dat ik geen verschil hoorde tussen m'n toenmalige cd-speler en de dvd-speler die ik nu heb, maar een goedkope dvd-speler heb ik nooit geprobeerd. Wil niet zo'n plastic ding in huis hebben...

die heb je al voor 20 euro. ik koop altijd zo'n dvd speler.

ze gaan een jaar of 2 mee. als ik je een keer een brak exemplaar moet opsturen voor een luistertest laat het me dan even weten ;)

die heb je al voor 20 euro. ik koop altijd zo'n dvd speler.

ze gaan een jaar of 2 mee. als ik je een keer een brak exemplaar moet opsturen voor een luistertest laat het me dan even weten ;)

Ja, zo kan je het ook doen natuurlijk. Maar ik heb liever 1 bron die alles afspeelt. En die van mij doet dat, en doet dat goed...

Deze discussie over ls-kabels doet mij denken aan een workshop van ik meen AudioQuest van een jaar of 10 geleden, kort beschreven in What HiFi!. In deze workshop werd een getto-blaster voorzien van steeds betere AudioQuest snoertjes, met verbazingwekkende resultaten. :o

In de categorie tot 10euro per meter kan ik mij voorstellen dat de verschillen beperkt zijn. Mijn huidige kabels van 30euri de meter hadden een dusdanig groot effect dat ik ook mijn speakers intern van dezelfde kabel heb voorzien. Erg aanbevolen! B)

Deze discussie over ls-kabels doet mij denken aan een workshop van ik meen AudioQuest van een jaar of 10 geleden, kort beschreven in What HiFi!. In deze workshop werd een getto-blaster voorzien van steeds betere AudioQuest snoertjes, met verbazingwekkende resultaten. :o

In de categorie tot 10euro per meter kan ik mij voorstellen dat de verschillen beperkt zijn. Mijn huidige kabels van 30euri de meter hadden een dusdanig groot effect dat ik ook mijn speakers intern van dezelfde kabel heb voorzien. Erg aanbevolen! B)

Daar ben je dan gedeeltelijk mee vooruit in de discussie. Het is inderdaad zo dat slecht snoer vervangen door betere kabel verbetering in geluid met zich meebrengt. Da's iets wat ik thuis ook reeds verschillende malen ondervonden heb.

Ik denk niet dat er nog 1 hifiliefhebber bestaat die het belang van een goeie stevige kabel gaat in vraag stellen.

Een andere zaak is verschillen tussen goeie kabels onderling. Maw. Exotische eigenschappen die aan kabels gegeven worden om bv. zogenaamde skineffecten teniet te doen etc. :blink:

Hier zit em volgens mij het addertje in het gras. Dit lijkt me eerder verkoopsprietpraat om voor hetzelfde stukje koper astronomische bedragen uit de liefhebber zijn zakken te kloppen.

Maar ja, liefhebbers die hier belang aan hechten en die menen het verschil te horen moeten ook bediend worden. Dus, als het verschil tussen de oortjes van deze groep mensen zit is dit verschil ook een essentieel onderdeel van de muziekbeleving! ( Voor die groep mensen dan toch )

Daar ben je dan gedeeltelijk mee vooruit in de discussie. Het is inderdaad zo dat slecht snoer vervangen door betere kabel verbetering in geluid met zich meebrengt. Da's iets wat ik thuis ook reeds verschillende malen ondervonden heb.

Ik denk niet dat er nog 1 hifiliefhebber bestaat die het belang van een goeie stevige kabel gaat in vraag stellen.

Toch zijn die er

Dag Arjen,

Misschien inderdaad wat verduidelijken.

Ik spreek m'n stelling eigenlijk niet tegen.

Neem nu bijvoorbeeld dat Rood/Zwarte snoer dat je in de locale brico winkel kan krijgen. Als ik dat er tussenuit haal en een dikkere kabel leg, Bv. nog niet eens zo'n dure versies van Monster Cable ofzo ( merk gewoon genomen om verschil aan te duiden), gaat mijn geluidsweergave verbeteren. Middengebied is zuiverder, bas gecontroleerder etc.

Als ik nu die betere kabel ga vervangen door Van Den Hul, Audioquest, Cable-talk ( van wie ik allen kabeltjes in huis gehad heb ) lijken de onderlinge verschillen helemaal te vervagen. Ik hoor het in alle objectiviteit niet, en als er al verschillen zijn is het zo dat deze mijn muziekervaring niet beinvloeden.

Zelfde heb ik met Ineterlinks. De standaard bijgeleverde snoeren bij de apparatuur moeten het afleggen tegen Bv. Van Den Hul en audioquest interlinks die ik beiden heb. Het verschil tussen die Goeie interlinks is voor mij niet hoorbaar, wel tussen de bijgeleverde "binddraad" en de goeie kabel.

Heb ik me wat verduidelijkt?

Heb ik me wat verduidelijkt?

Jazeker, bedankt voor je uiteenzetting. Ik ben het ook wel met je eens en prijs je dan ook dat je de moeite hebt genomen naar verschillende kabels hebt geluisterd en je tot deze conclusie gekomen bent, terwijl ik toch in het kamp van "de gelovers" zit. De verschillen zijn soms zeer miniem, als ze al waarneembaar zijn tussen kabels, maar ik heb ook (vond ik) echt grote verschillen waargenomen, juist met de zogenaamde exoten (de definitie hiervan ligt bij iedereen anders, meestal afhankelijk van iemands (psychologische) budget).

Ik vind prijs irrelevant op het moment dat ik ergens naar luister, iets is slecht, goed of geweldig en en als ik het geweldig is wil ik het graag hebben en dan zie ik wel of ik het kan betalen of niet. Daarom ben ik nu zo'n 'idioot' die een kabel van

Kan iemand mij eens duidelijk uitleggen wat nu "goede kabels" zijn?

Tja, das ook weer een goeie vraag

Voor mij theoretisch dit: Een stuk snoer dat het signaal met zo weinig mogelijk verlies op zo'n neutraal mogelijke wijze transporteert tussen 2 componenten.

Voor mij in de praktijk: Een goeie gevlochten koperkabel die voldoende dik is om de afstand zonder problemen te overbruggen. bij mij is dit 2,5 mm2 over een afstand van 3 meter. Op dit moment is dat zo'n ding van Van den Hul. Mijn Cable-Talk was 4 mm2 en de verschillen waren zo verwaarloosbaar tussen beide dat ik gewoon voor de handigheid maar voor de iets dunnere VdH gegaan ben in de leefruimte.

Inmiddels zijn al mijn dure kabels - heb nog een interlink aan m'n tuner hangen om het verschil te kunnen laten horen - vervangen door vrij simpel, in elk geval voordelig draad uit de professionele audio wereld, speakerdraad is de litze die gebruikt wordt om spoelen te wikkelen.......

M'n geloof in hetgeen men vanuit de high-end kabel wereld verkondigd is danig geschokt B)

Guest Rev. Fatman

Tja, das ook weer een goeie vraag

Voor mij theoretisch dit: Een stuk snoer dat het signaal met zo weinig mogelijk verlies op zo'n neutraal mogelijke wijze transporteert tussen 2 componenten.

Voor mij in de praktijk: Een goeie gevlochten koperkabel die voldoende dik is om de afstand zonder problemen te overbruggen. bij mij is dit 2,5 mm2 over een afstand van 3 meter. Op dit moment is dat zo'n ding van Van den Hul. Mijn Cable-Talk was 4 mm2 en de verschillen waren zo verwaarloosbaar tussen beide dat ik gewoon voor de handigheid maar voor de iets dunnere VdH gegaan ben in de leefruimte.

Dan is mijn volgende vraag :goei gevlochten of goei koper? Daar op dan wat is goed koper? of wanneer is koper goed?

Dit is een goede vraag! Een goede kabel is een kabel die binnen een bepaalde combinatie van componenten presteerd zoals jij vind dat het moet klinken.

Dus afhankelijk van je set en afhankelijk van jouw verwachtingen.

Dat er verschil zit in kabels is duidelijk, of je het zelf belangrijk vind is een tweede.

Kabels kun je niet a-b vergelijken ...dus kabeltje beluisteren voor een paar minuten en ander kabeltje er op..

Als ik kabels vergelijk neem ik enkel 1 kabel ter vergelijk, de kabel waar je mee draait ken je al door en door..ga je nu iets veranderen , in dit geval een kabel is er wel degelijk verschil.

Waar je op moet letten vind ik bij een andere kabel is dus niet een beter hoog of een beter laag maar het totaalbeeld.

Hoe beter je komponenten zijn en hoe beter je je eigen set kent hoe beter je verschil hoort.

Mensen die geen verschil horen kennen hun set niet vind ik dus, ooit gelezen dat iemand geen verschil hoorde tussen zijn luidsprekersnoer en een serieuze kabel van Cardas.. :o

Guest Rev. Fatman

Dit is een goede vraag! Een goede kabel is een kabel die binnen een bepaalde combinatie van componenten presteerd zoals jij vind dat het moet klinken.

Dus afhankelijk van je set en afhankelijk van jouw verwachtingen.

Dat er verschil zit in kabels is duidelijk, of je het zelf belangrijk vind is een tweede.

Kabels kun je niet a-b vergelijken ...dus kabeltje beluisteren voor een paar minuten en ander kabeltje er op..

Als ik kabels vergelijk neem ik enkel 1 kabel ter vergelijk, de kabel waar je mee draait ken je al door en door..ga je nu iets veranderen , in dit geval een kabel is er wel degelijk verschil.

Waar je op moet letten vind ik bij een andere kabel is dus niet een beter hoog of een beter laag maar het totaalbeeld.

Hoe beter je komponenten zijn en hoe beter je je eigen set kent hoe beter je verschil hoort.

Mensen die geen verschil horen kennen hun set niet vind ik dus, ooit gelezen dat iemand geen verschil hoorde tussen zijn luidsprekersnoer en een serieuze kabel van Cardas.. :o

Als ik jou verhaal zo lees ligt het niet aan de kabel maar aan de set, cq. luisteraar of een kabel "goed" is.

Als ik jou verhaal zo lees ligt het niet aan de kabel maar aan de set, cq. luisteraar of een kabel "goed" is.

Ligt het niet altijd aan de luisteraar? Als we onderling niet zouden verschillen in meningen, aanvoelen en appreciatie van zaken dan zou er ook maar 1 type kabel bestaan nietwaar. :blink:

Die verschillen zijn nu juist het leuke van heel de zaak! Dat houdt onze hobby levend! ;)

En doet de winkels verkopen !!!!!

Guest Rev. Fatman

Ligt het niet altijd aan de luisteraar? Als we onderling niet zouden verschillen in meningen, aanvoelen en appreciatie van zaken dan zou er ook maar 1 type kabel bestaan nietwaar. :blink:

Die verschillen zijn nu juist het leuke van heel de zaak! Dat houdt onze hobby levend! ;)

En doet de winkels verkopen !!!!!

:confused::confused::confused: