Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

Mensen die geen verschil horen kennen hun set niet vind ik dus, ooit gelezen dat iemand geen verschil hoorde tussen zijn luidsprekersnoer en een serieuze kabel van Cardas.. :o

Dat vind ik niet zo vreemd. Ik verbaas mee eerder over iemand die wel verschil hoort tussen 2 snoertjes. Maar ehm... vraagje: wat is er zo serieus aan die kabel van Cardas? En wat is er vooral niet serieus aan dat andere snoer?

Dan is mijn volgende vraag :goei gevlochten of goei koper? Daar op dan wat is goed koper? of wanneer is koper goed?

Nou, als je die kabels stript van hun mantel op grootmoeders wijze weet je dit direct. Cable-Talk en Van Den Hul zijn absoluut superieur

Bij de meeste kabels blijven bij het strippen van de mantel meer kopervezeltjes tussen mijn tanden zitten. CT en VDH hebben dat probleem zo niet.

Cable-Talk en Van Den Hul smaken ook iets beter naar mijn goesting (ook het plastic dat ze gebruiken als afscherming is lekkerder). :lol::lol::lol::P:P:P

Alle gekheid op een stokje: Waarom koper voor mij. Omdat dit een goeie geleider is. Andere mensen investeren vaak veel geld in Bv. Zilverkabel maar daar zie ik persoonlijk geen meerwaarde in. Maakt dus niet uit voor mij, zolang het maar goed werkt. B)

Polleke leutige grappenmakert ik weet nu nog steeds niks meer over dat "goeie" koper dan voordat ik deze vraag stelde. :(

Cu-ETP met een zuiverheidsgraad van 99,90% is in de industrie een algemeen bekend begrip. Wordt gebruikt voor alle degelijke elektrische geleidingen. Elke degelijke koperen geleider voldoet ruimschoots aan deze normen. Relatieve weerstand is +/- 16,75 n ohm per meter bij 20

een goede kabel is degene waar jij je prettig bij voelt.

de een laat klank bepalen de ander de portomonnee.

als jij denkt dat het goed klinkt is dat uiteindelijk het allerbelangrijkste

Mensen die geen verschil horen kennen hun set niet vind ik dus, ooit gelezen dat iemand geen verschil hoorde tussen zijn luidsprekersnoer en een serieuze kabel van Cardas.. :o

Dat vind ik niet zo vreemd. Ik verbaas mee eerder over iemand die wel verschil hoort tussen 2 snoertjes. Maar ehm... vraagje: wat is er zo serieus aan die kabel van Cardas? En wat is er vooral niet serieus aan dat andere snoer?

Ben eigenlijk benieuwd waar jij mee draait, weet je dan wel het verschil tussen een cd speler van pak m beet 100 euro en een speler van 2000 euro.

Mischien kun je denken aan het ontwerp...materiaalkeuze..

Veel mensen staan er niet voor open..een kabel is immers maar een kabel het signaal komt immers altijd van a naar b nietwaar??

Wat ik wel weet is dat je met kabel heel veel kunt bereiken , snap niet dat velen meteen componenten gaan vervangen terwijl je meer kunt bereiken met bijv je bekabeling, kwaliteit van het net..acoustiek en het juist plaatsen van je luidsprekers.

Hoor je geen verschil dan is het toch prima!

Guest Rev. Fatman

Polleke leutige grappenmakert ik weet nu nog steeds niks meer over dat "goeie" koper dan voordat ik deze vraag stelde. :(

Cu-ETP met een zuiverheidsgraad van 99,90% is in de industrie een algemeen bekend begrip. Wordt gebruikt voor alle degelijke elektrische geleidingen. Elke degelijke koperen geleider voldoet ruimschoots aan deze normen. Relatieve weerstand is +/- 16,75 n ohm per meter bij 20

Zou zo zeggen probeer eens wat van die peperdure krengen te lenen en overtuig je zelf. :D

Ga ik zeker eens proberen!

Ik volg al een tijdje de discussies op het forum en heb de afgelopen weken beslist om actief te worden.

Mijn hifi-hobby heeft jarenlang "op de kast" gelegen, en dit forum heeft een ouwe microbe terug levend gemaakt!

Oh ja, Brico is bij ons in Belgi

Guest Rev. Fatman
'n Belgische Gamma zeg maar.... ;)

Ja,...............dat zeg ik toch! :D;)

Om nog even terug te komen op de Gamma & consorten :

Mijn ervaring is dat installatiedraad gekocht bij bovengenoemde winkels veel stugger is dan het installatiedraad welke ik bekom van de installateur van om de hoek. ;)

Laatst genoemde draad is heel veel soepeler te verwerken.

Dat geeft mij toch te denken. ;)

Ben eigenlijk benieuwd waar jij mee draait, weet je dan wel het verschil tussen een cd speler van pak m beet 100 euro en een speler van 2000 euro.

Mijn set (dan weet je 'waar ik mee draai'):

Versterker: Marantz PM7000

DVD-speler: Cambridge Audio DVD89

Tuner: Rotel RT935 AX

Luidsprekerkabel: Sommercable Twincord, 4mm^2 (paar euro per meter)

Mischien kun je denken aan het ontwerp...materiaalkeuze..

Veel mensen staan er niet voor open..een kabel is immers maar een kabel het signaal komt immers altijd van a naar b nietwaar??

Oh nee, zo simpel ben ik ook weer niet. Voor verschillende toepassingen is een ander kabeltype benodigd. Voor telecommunicatie gebruik je bijvoorbeeld coax 75 of 50 Ohm (geen idee welke er in de industrie gebruikt wordt eigenlijk). Een stuk tweelingsnoer gaat daar niet werken (of in ieder geval een stuk minder goed). Zo moet je ook geen installatiedraad gebruiken in de hoogspanning. Al is de stroom daar nog zo klein, de isolatie zal vanzelf stuk gaan. Voor gelijkspanning zijn er weer andere kabels...

Wel of geen afscherming is een keuze die afhangt van de toepassing. Buitenkabels zijn altijd afgeschermd, met een stevige mantel, om te voorkomen dat er iemand met een schep of een graafmachine doorheen prikt. En als het dan al gebeurt, dan raak je tenminste eerst aarde. Signaalkabels zijn ook vaak afgeschermd, of getwist, of allebei, vanwege EMC.

Maar voor vrijwel al deze kabels geldt dat koper een prima geleider is en dat de keuze van het isolatiemateriaal vooral wordt gemaakt op basis van de te voeren spanning en of het gelijk- of wisselspanning is.

Wat ik wel weet is dat je met kabel heel veel kunt bereiken , snap niet dat velen meteen componenten gaan vervangen terwijl je meer kunt bereiken met bijv je bekabeling, kwaliteit van het net..acoustiek en het juist plaatsen van je luidsprekers.

Met een kabel kun je vooral veel verpesten, als je niet de goeie gebruikt. Als je eenmaal de goeie gebruikt, valt er niet veel meer te verbeteren, anders was het ook niet de goeie...

De kwaliteit van het net (ik neem aan dat je de netspanning bedoelt?) is in Nederland behoorlijk constant. Het kan natuurlijk zijn dat je last hebt van een apparaat dat op het stoort. Dan zou ik daar wat aan doen, niet aan het net zelf (waar je als leek toch al niks aan kunt doen)...

Hoor je geen verschil dan is het toch prima!

Maar als je wel verschil hoort, is het dan ook prima? :rolleyes:

Guest Rev. Fatman
De kwaliteit van het net is in Nederland behoorlijk constant.

Het kan natuurlijk zijn dat je last hebt van een apparaat dat op het stoort.

Dan zou ik daar wat aan doen, niet aan het net zelf (waar je als leek toch al niks aan kunt doen)...

Je zal b.v. maar boven een puntlasbedrijfwonen. :(

Nu zijn in de grote steden zo`n beetje alle kleine bedrijfjes reeds de buurt uit verbannen ( naar een industrie-oord), maar toch blijven de bewoners zitten met een enorme vervuiling van HET NET.

Uit het oogpunt daarvan is het zeker niet onzinnig om je totale audiostroombekabeling zo volledig als mogelijk af te schermen van deze irritante milieuvervuiling. ;):)

p.s. zou het zeer op prijs stellen dat b.v. de anti-rook lobby nu deze netstroomvervuiling als een nieuw doel oppakt.

Anti-zijn blijft toch ook een verslaving. ;)

De kwaliteit van het net is in Nederland behoorlijk constant.

Het kan natuurlijk zijn dat je last hebt van een apparaat dat op het stoort.

Dan zou ik daar wat aan doen, niet aan het net zelf (waar je als leek toch al niks aan kunt doen)...

Je zal b.v. maar boven een puntlasbedrijfwonen. :(

Nu zijn in de grote steden zo`n beetje alle kleine bedrijfjes reeds de buurt uit verbannen ( naar een industrie-oord), maar toch blijven de bewoners zitten met een enorme vervuiling van HET NET.

Uit het oogpunt daarvan is het zeker niet onzinnig om je totale audiostroombekabeling zo volledig als mogelijk af te schermen van deze irritante milieuvervuiling. ;):)

Natuurlijk is het wel onzinnig om je stroomkabels af te schermen. Die vervuiling op het net ontstaat niet bij jou in de woning, maar bij de 'vervuilende bron', zoals tl-buizen, computervoedingen... Dan kun je bij je thuis afschermen wat je wilt, maar dat helpt geen drol. De vervuiling zit er immers al op...

Afschermen helpt alleen bij interlinks, zodat die niet ook nog eens vervuiling oppikken van bijvoorbeeld je netkabels, of van je draadloze telefoon...

Guest Rev. Fatman

Henrie, Mijn ervaring is anders.

Ben daarom blij verheugd om te lezen dat wij het samen eens zijn van het feit dat wij in deze duidelijk van mening verschillen ( en handelen :) )

Je zal wel van je stoel rollen van het lachen wanneer je leest dat ook mijn interlinks en phonobekabeling niet afgeschermd zijn. :)

Ach, zoals mijn "grote vriend" Herman de B. zegt: zoals je het klaar maakt zal ook smaken. :D

Alles maar dan ook alles draait om de juiste voeding. ;)

Je zal wel van je stoel rollen van het lachen wanneer je leest dat ook mijn interlinks en phonobekabeling niet afgeschermd zijn. :)

Nee hoor. Je zal 't wel getwist hebben, neem ik aan? Zeker bij een phonointerlink lijkt me dat geen overbodige luxe...

Alles maar dan ook alles draait om de juiste voeding. ;)

Dat ben ik wel met je eens, alleen interpreteer ik dat anders denk ik. Een goede voeding is bij mij een voeding die eventuele rotzooi uit het net filtert. Mijn tv heeft dan ook geen goede voeding ;) Verder moet ie natuurlijk voldoende vermogen kunnen leveren... Een afgeschermde voedingskabel helpt daarbij niet. Die zorgt er alleen voor dat je kabel geen/minder 'storing' uitzendt, maar die afscherming kun je m.i. beter verplaatsen naar het deel dat beter geen storing kan ontvangen: de interlink dus. Of je moet ze twisten, dat helpt ook...

(...) mijn moeder, die helemaal niet audiofiel is, hoorde het verschil direct. strakkere bassen, mooier mid, helderder hoog. (...)

Beste Bart,

Is jouw moeder een spectrum analyzer?

Want echte mensen (en met name vrouwen) luisteren niet zo analytisch naar laag, midden en hoog, maar naar muziektonen van instrumenten en stemmen. En die bestaan uit complexe structuren van lagere en hogere frequenties: uit grondfrequenties met allerlei boventonen en zo...

(...) mijn moeder, die helemaal niet audiofiel is, hoorde het verschil direct. strakkere bassen, mooier mid, helderder hoog. (...)

Beste Bart,

Is jouw moeder een spectrum analyzer?

Want echte mensen (en met name vrouwen) luisteren niet zo analytisch naar laag, midden en hoog, maar naar muziektonen van instrumenten en stemmen. En die bestaan uit complexe structuren van lagere en hogere frequenties: uit grondfrequenties met allerlei boventonen en zo...

ik heb niet gezegd dat ze het analyseerde eh. Ik heb gezegd dat ze het verschil hoorde. Enneuh spido, gezien jou bezigheden eh, zou ik een beetje oppassen met van die uitspattingen. dit is geen manier om klanten te winnen of te binden. mensen die tegen mij zoiets zeggen, die heb ik eerder zin om op hun gezicht te slaan met mijn vuisten dan er voor te wapperen met een paar bankbiljetten. u bent ronduit grof.

(...) mensen die tegen mij zoiets zeggen, die heb ik eerder zin om op hun gezicht te slaan met mijn vuisten dan er voor te wapperen met een paar bankbiljetten. u bent ronduit grof.

Beste Bert,

Gelukkig dan maar, dat jij zo beschaafd en aardig bent! :P

(Overigens: Spido komt hier niet om klanten te winnen, maar om te forummen.

En om daarbij kennis en inzicht bij te brengen.

Wapperende bankbiljetten maken op hem geen indruk.

En je dreigementen ook niet.)

• 2 weeks later...

Ik heb de test gedaan !!!!

3 soorten kabels getest! Monster 2,5 mm2 ( van bij de Van Den Borre electronicaketen ), Van Den Hul, zo nen dikke groene die ik nog liggen had ( volgens mij noemde het ding clearwater ofzo ) en een kabel van Cable Talk ( voor alle duidelijkheid, nen blauwe voor biwireing)

En nu het resultaat:

Ik hoorde duidelijke verschillen tussen de 3 verschillende kabels. Plaatsing van instrumenten, laagweergave die gecontroleerder werd van de ene tov de andere. Iets scherper hoog na het wisselen van kabels.

En nu het 2e deel van de test: Een blindtest gedaan, een vriend van me wisselde de kabels zonder dat ik wist wat hij aansloot. De verschillen leken ineens heel wat kleiner en ik had er absoluut geen idee meer van wat gewisseld was en wat aangesloten :blink:

Moraal van het verhaal! Ik weet het zo onderhand zelf niemeer :P Wordt er gewoon gaga van