Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

Ik heb de test gedaan !!!!

3 soorten kabels getest! Monster 2,5 mm2 ( van bij de Van Den Borre electronicaketen ), Van Den Hul, zo nen dikke groene die ik nog liggen had ( volgens mij noemde het ding clearwater ofzo ) en een kabel van Cable Talk ( voor alle duidelijkheid, nen blauwe voor biwireing)

En nu het resultaat:

Ik hoorde duidelijke verschillen tussen de 3 verschillende kabels. Plaatsing van instrumenten, laagweergave die gecontroleerder werd van de ene tov de andere. Iets scherper hoog na het wisselen van kabels.

En nu het 2e deel van de test: Een blindtest gedaan, een vriend van me wisselde de kabels zonder dat ik wist wat hij aansloot. De verschillen leken ineens heel wat kleiner en ik had er absoluut geen idee meer van wat gewisseld was en wat aangesloten :blink:

Moraal van het verhaal! Ik weet het zo onderhand zelf niemeer :P Wordt er gewoon gaga van

komt ook door onzekerheid en het feit dat je er de ijd niet voor genomen hebt.

Maar.... het kan ook zijn dat die 3 kabels helemaal identiek klinken.

er zijn verschillen tussen kabels vind ik. maar das niet hetzelfde al zeggen dat alle kabels verschillen of alleen de dure beter zijn.

wat jij lekker vind klinken, dag na dag , week na week die moet het zijn. als dat installatie draad is...prima.

als dat een dikke vette monster is ...prima

Hallo,

Ik snap echt niet waar steeds dat kabel-gelul vandaan komt.

Kabel hoor je inderdaad niet.

Jullie laten je gewoon gek maken door de commercie.

Want een dure kabel (die je net voor 500,- hebt aangeschaft) klinkt natuurlijk veel beter als die je van te voren had, not!.

Al was het maar om je vrouw te overtuigen van de aanschaf van de veel te dure kabel te laten rechtvaardigen.

Veel beter kun je het extra geld steken in een paar behoorlijke luidsprekers, want die bepalen nog steeds het meest het eindresultaat.

En een goede (lees=betere, duurdere) voorversterker/eindversterker, die alleen zin hebben als de weergevers dat ook zijn.

M.a.w. dikke voor en eindversterkers i.c.m. flutspeakers heeft geen zin, andersom zou het nog wel eens heel veel mee kunnen vallen.

En daar mag dan heus wel een Gamma-kabeltje tussen hangen.

Enigste wat telt bij speakerkabels is dat de ze dik genoeg zijn om het vermogen met niet al te veel weerstand naar de speakers te leiden.

En natuurlijk niet onnodig lang, omdat je simpelweg de controle verliest over de drivers (dampings factor)!

Greetz Webbie...

Hallo,

Want een dure kabel (die je net voor 500,- hebt aangeschaft) klinkt natuurlijk veel beter als die je van te voren had, not!.

Al was het maar om je vrouw te overtuigen van de aanschaf van de veel te dure kabel te laten rechtvaardigen.

Veel beter kun je het extra geld steken in een paar behoorlijke luidsprekers, want die bepalen nog steeds het meest het eindresultaat.

En een goede (lees=betere, duurdere) voorversterker/eindversterker, die alleen zin hebben als de weergevers dat ook zijn.

M.a.w. dikke voor en eindversterkers i.c.m. flutspeakers heeft geen zin, andersom zou het nog wel eens heel veel mee kunnen vallen.

Enigste wat telt bij speakerkabels is dat de ze dik genoeg zijn om het vermogen met niet al te veel weerstand naar de speakers te leiden.

En natuurlijk niet onnodig lang, omdat je simpelweg de controle verliest over de drivers (dampings factor)!

Greetz Webbie...

dat heb ik ook een tijdje gedacht rene...........

ik kan alleen maar zeggen. was het maar zo.

dan kon ik lui achterover gaan liggen en dat boek afsluiten. ;)

Hallo,

Greetz Webbie...

Geachte Webbie,

wie bepaalt welke kabel GOED is.

Wanneer je er van uitgaat dat elke kabel GOED is, heb je gelijk.

Maar ik weet dat sommige kabels GOEDER dan andere kabels zijn...

Zoals er ook kabels zijn die SLECHTER dan andere kabels zijn.

Daar komt bij dat niet elke kabels GOED combineert.

Elke kabels is dus GOED wanneer je hem in de juiste omgeving gebruikt (PC netkabel voor PC's b.v ;) ).

:)

Hallo,

Zeg ik het anders.

Laat mij eens een onafhankelijk technisch verantwoord stuk ascii zien waar het wetenschappelijk staat onderbouwd dat de absurd dure kabel beter presteerd dan een gewoon 220v touwtje!

Natuurlijk maakt het wel wat uit wat voor kabel je gebruikt, netwerkkabel moet je inderdaad niet gaan gebruiken voor luidsprekers (alhoewel sommige mensen dat zelfs ook doen).

Mits de dikte van de kabel voldoende dik is en niet onnodig lang, is er absoluut geen verschil.

Overigens hebben vergelijk hoor-testen weinig tot geen zin, daar onze oren/hersenen een te korte tijd geluid kunnen "onthouden" om echt kleine verschillen (als die al hoorbaar zijn) waar te nemen.

Onder goede luidsprekerkabel versta ik: minimaal 2,5mm^2, liefst 4mm^2 kabel met deuglijke connectoren (die de overgangsweerstand zo klein mogelijk houden) die zo kort mogelijk zijn.

Greetz Webbie...

wie bepaalt welke kabel GOED is.

Dat is niet zo moeilijk. Een kabel is elektrisch gezien een lineaire component: een combinatie van capaciteit, inductie en weerstand. De weerstand moet laag zijn, en wel zo laag dat de versterker genoeg demping overhoudt om de speakers in z'n greep te houden. De capaciteit (parallel aan de speakers) en de inductie (in serie) zorgen voor het afvallen van hoge frequenties. Zolang je die dus zo kiest dat die frequenties buiten het hoorbare gebied vallen, of nog beter, buiten het weergavegebied van de speakers, dan heb je daar ook geen last van...

Wanneer je er van uitgaat dat elke kabel GOED is, heb je gelijk.

Maar ik weet dat sommige kabels GOEDER dan andere kabels zijn...

Zoals er ook kabels zijn die SLECHTER dan andere kabels zijn.

Een kabel moet je natuurlijk alleen gebruiken waarvoor ie bedoelt is, dus nee, niet elke kabel is geschikt als speakersnoer...

Daar komt bij dat niet elke kabels GOED combineert.

Ik neem aan dat je bedoelt dat niet alle kabels goed met elkaar combineren? Nou, misschien is dat wel zo, maar gelukkig hoef je geen kabels met andere kabels te combineren. Je combineert immers kabels met andere componenten (cd-speler -> versterker, versterker -> speakers, enz.) en als je de juiste kabel kiest (dus een signaalkabel gebruiken als analoge interlink en niet als speakerkabel of digitale interlink) hebben die geen hoorbare invloed op het signaal...

Elke kabels is dus GOED wanneer je hem in de juiste omgeving gebruikt (PC netkabel voor PC's b.v ;) ).

Helemaal goed! Dus een netkabel is zeer geschikt als netkabel en een speakerkabel is bijzonder goed te gebruiken als speakerkabel...

Webbie,

Allereerst vind ik jou posting hear getuigen van kortzichtigheid en een gebrek aan kennis.

Dat jij vind dat er geen verschillen zijn in kabels is jou goed recht.

Maar vergeet niet dat de mensen die hear rond hangen mensen zijn met hele goede oren aan hun hoofd en echt wel weten wat zij gehoord hebben.

Dat jij dit in twijfel durft te trekken en daarmee deze mensen voor achterlijk verklaart vind ik dan ook niet netjes.

Het kan echter zo zijn dat jij deze verschillen in kabels niet hoort maar dat zegt dan meer over jou waarnemingen en de apparatuur die jij gebruikt.

Ik zou zo zegen ga eerst maar eens luisterervaring opdoen en stel je eens open voor de dingen om je heen.

Wie weet leer je er ook nog eens iets van.

Groetjes George.

Webbie,

Allereerst vind ik jou posting hear getuigen van kortzichtigheid en een gebrek aan kennis.

Maar vergeet niet dat de mensen die hear rond hangen mensen zijn met hele goede oren aan hun hoofd en echt wel weten wat zij gehoord hebben.

Dat jij dit in twijfel durft te trekken en daarmee deze mensen voor achterlijk verklaart vind ik dan ook niet netjes.

Het kan echter zo zijn dat jij deze verschillen in kabels niet hoort maar dat zegt dan meer over jou waarnemingen en de apparatuur die jij gebruikt.

Ik zou zo zegen ga eerst maar eens luisterervaring opdoen en stel je eens open voor de dingen om je heen.

Groetjes George.

Sjonge, dus zeggen dat mensen meer horen dan er daadwerkelijk is, dat is niet netjes, maar als je zegt dat je geen verschil hoort, mag er hear wel gezegd worden dat je dan doof bent. Nee, dat is wel netjes... Iets met een pot en een ketel of zo... <_<

Hallo Kappa7,

Nu kun je wel zo minachtend tegenover mij gaan doen, maar dat heeft geen zin.

Zulke antwoorden als die van jou noem ik zelf kortzichtig.

Als je iets beweerd, onderbouw het dan eens, als je durft.

Mocht je twijfelen aan mijn kennis, alles wat ik beweer kan ik onderbouwen.

Alles en ook alles is wetenschappelijk te verklaren, dus mag jij nu gaan aantonen dat er ook daadwerkelijk hoorbaar en meetbaar een verschil is.

Als iets voor de gek is te houden zijn het je hersenen en oren wel.

Iedereen luisterd/hoort bijna door een roze bril, ik zelfs ook, maar probeer altijd het waarom te achterhalen.

Greetz Webbie...

Webbie,

Groetjes George.

Sjonge, dus zeggen dat mensen meer horen dan er daadwerkelijk is, dat is niet netjes, maar als je zegt dat je geen verschil hoort, mag er hear wel gezegd worden dat je dan doof bent. Nee, dat is wel netjes... Iets met een pot en een ketel of zo... <_<

Op zich heb je daar wel gelijk in Henry maar hij geeft aan geen verschil te horen.

Daar is dan ook geen twijfel over.

Maar om dan te zeggen dat iemand anders die wel verschil hoort dit voor onzin te bestempelen is wel erg arrogant.

Je staat hear dan te verkondigen dat die mensen dingen horen die er niet zijn.

Maar hoe ga je dat dan vast stellen.

het verschil dat zij gehoord hebben is voor jou niet waarneembaar want jij hoort het niet.

Ga je dan verschillen meten en kijk je puur naar de cijfers dan zal je niet altijd verschillen meten.

Maar betekend dat dan dat onze meet methoden te kort schieten of zouden we nu al werkelijk instaat zijn om alles te meten.

Ik denk dat er gerust gesteld mag worden dat de meet technieken zich nog steeds ontwikkelen en dat we misschien over een aantal jaar kunnen verklaren waar om een paar geoefende ooren dingen kunnen horen die nu nog niet te meten zijn.

Dus ik denk dat die pot verwijt de ketel nog wel mee valt hear.

Groetjes George

Hallo,

Zeg ik het anders.

Laat mij eens een onafhankelijk technisch verantwoord stuk ascii zien waar het wetenschappelijk staat onderbouwd dat de absurd dure kabel beter presteerd dan een gewoon 220v touwtje!

Natuurlijk maakt het wel wat uit wat voor kabel je gebruikt, netwerkkabel moet je inderdaad niet gaan gebruiken voor luidsprekers (alhoewel sommige mensen dat zelfs ook doen).

Mits de dikte van de kabel voldoende dik is en niet onnodig lang, is er absoluut geen verschil.

Overigens hebben vergelijk hoor-testen weinig tot geen zin, daar onze oren/hersenen een te korte tijd geluid kunnen "onthouden" om echt kleine verschillen (als die al hoorbaar zijn) waar te nemen.

Onder goede luidsprekerkabel versta ik: minimaal 2,5mm^2, liefst 4mm^2 kabel met deuglijke connectoren (die de overgangsweerstand zo klein mogelijk houden) die zo kort mogelijk zijn.

Greetz Webbie...

"

en dat soort kabel heb ik dan nu ook ;)

echter ben ik rustig aan het uitpluizen of het beter kan. waarmee ik niet zeg duurder.

@ Kappa. web heeft veel luister ervaring hoor. dat mag je van me aannemen.

echter komt hij uit een andere luister wereld. de proffesionele audio. zijn verwachtingen zijn anders.

als je niet op zoek bent naar verschillen tussen kabels en de behoefte niet hebt zal je er ook weinig tot niets van merken.

laten we eerlijk zijn. als er verschillen zijn tussen kabels die allen goed meten zullen die verschillen niet enorm zijn.

een slechte installatie heb IK persoonlijk nog nooit op orde gekregen met een kabel. :)

Webbie,

Groetjes George.

Op zich heb je daar wel gelijk in Henry maar hij geeft aan geen verschil te horen.

Daar is dan ook geen twijfel over.

Maar om dan te zeggen dat iemand anders die wel verschil hoort dit voor onzin te bestempelen is wel erg arrogant.

Misschien is dat arrogant. Maar het is minstens zo arrogant om iemand die geen verschil hoort voor doof uit te maken. Iedereen kan wel zeggen dat ie verschil hoort, zelfs als er geen enkel verschil is...

Je staat hear dan te verkondigen dat die mensen dingen horen die er niet zijn.

Maar hoe ga je dat dan vast stellen.

het verschil dat zij gehoord hebben is voor jou niet waarneembaar want jij hoort het niet.

Ga je dan verschillen meten en kijk je puur naar de cijfers dan zal je niet altijd verschillen meten.

Maar betekend dat dan dat onze meet methoden te kort schieten of zouden we nu al werkelijk instaat zijn om alles te meten.

Nou, we kunnen al een tijdje piepkleine signaaltjes meten. Denk aan het meten van hersenactiviteit, dat levert echt geen volts op hoor, en ook geen milivolts. Eerder orde grootte microvolts, of misschien nog wel minder... Dus ja, we kunnen echt wel alle hoorbare verschillen in muzieksignaal (wat ook gewoon een elektrisch signaaltje is) meten. Verschilsignalen van 1mV op een signaal van 1V, zitten op -60dB. Hoor jij dat?

@ Kappa. web heeft veel luister ervaring hoor. dat mag je van me aannemen.

echter komt hij uit een andere luister wereld. de proffesionele audio. zijn verwachtingen zijn anders.

Jij reageert ook wel selectief zeg... Als Jacco of s00002131&*(%!@ iets dergelijks over kabels had geschreven, was je er waarschijnlijk hard tegenin gegaan... toch? :rolleyes:

ja :lol:

ik ken rene een beetje en weet waar hij vandaan komt.

daarbij herhaalt hij zich niet voor de 100000000ste keer met als doel de sfeer te verzieken ;)

Hallo,

Inderdaad is het niet mijn bedoeling hier de zaak te gaan verzieken.

Je zal altijd "believers" en "unbelievers" houden, net zoals met een geloof.

Je gelooft of je gelooft niet.

Maar het belangrijkste is iedereen in zijn waarden laten met hun wel/of niet geloof.

Zo is het hier ook een beetje.

Ik wil er nog even dit over kwijt.

Stel, er zou een "hoorbaar" verschil zitten in bekabeling en je bent een "believer", dan zou je toch ook moeten kunnen aangeven waarom de ene kabel beter klinkt dan de andere?

Of praat ik nu volkomen onzin?

Als iemand voor mij aannemelijk kan maken dat er "hoorbaar" verschil zit, ben ik de eerste die overstag gaat.

Zolang dat niemand kan, blijf ik bij mijn overtuiging dus een "unbeliever".

@Kappa7: je hebt toevallig geen bedrijf wat die peperdure kabel verkoopt, want dan kan ik volkomen begrijpen dat je er zo hard tegen in gaat :D .

Je zou immers je eigen handel gaan verzieken en van "believers" "unbelievers" maken, en dat zou je handel hevig schade.

Greetz Webbie...

daarbij herhaalt hij zich niet voor de 100000000ste keer met als doel de sfeer te verzieken ;)

Oh, dus omdat je 'm kent, is het minder erg. Misschien moet je dan eens op bezoek bij die mensen van wie jij zegt dat ze het alleen maar doen om de boel te verzieken...

Oh, dus omdat je 'm kent, is het minder erg. Misschien moet je dan eens op bezoek bij die mensen van wie jij zegt dat ze het alleen maar doen om de boel te verzieken...

daarbij herhaalt hij zich niet voor de 100000000ste keer met als doel de sfeer te verzieken

ik zal erop te wachten. ondanks onze verschillen in visie hoop ik tezijnertijd een bakkie koffie bij web te gaan doen ;)

als ik op zijn forum zou beginnen over dingen die niet te meten maar wel te horen zijn vraag ik me af wat er was gebeurd.

Hallo,

Toch nog even mijn grafreden.

ik zal erop te wachten. ondanks onze verschillen in visie hoop ik tezijnertijd een bakkie koffie bij web te gaan doen ;)

Natuurlijk ben je nog van harte welkom.

als ik op zijn forum zou beginnen over dingen die niet te meten maar wel te horen zijn vraag ik me af wat er was gebeurd.

Dan hadden ze je gevraagd: kom maar op met bewijzen.

De heren en dames daar op het forum hebben meer fatsoen in zich dan dit complete forum bij elkaar.

Daar wordt niets op de man gespeeld.

Daar zie je ook zeer weinig one-liners, daar worden dingen onderbouwd.

Lijkt mij een veel gezondere omgeving als dit door alter-ego's verziekt forum.

Lompe one-liners zegt heel veel over de persoon die ze plaatst.

Je moet de zaak kunnen onderbouwen, en niet zomaar iets roepen.

[EDIT at 19:10 by Webbie]

@Ruud: nu zet je er wel iets bij, geen probleem hoor.

Toch een beetje lomp van de forum-software dat je niet kan zien dat een eerdere post ge-edit is.

Dat is ook een van mijn redenen dat ik hier niet meer zal posten.

Iedereen kan zomaar zijn tekst herzien (en geeft ruimte aan het bekende kontengedraai!), en zo latere reacties van mede-forumleden waardeloos en belachelijk maken.

[/EDIT]

Het ga jullie goed.

(en heb medelij met jullie vrouwen)

Greetz Webbie...

natuurlijk zijn dure luidsprekerkabels GROTE onzin.

niet omdat ze eventueel beter zouden klinken, dat weet ik niet .

ik heb nooit luidspreker kabels vergeleken (volgens mij doen alleen hele rare mensen dat die te veel vrije tijd hebben)

maar het is een feit dat een luidsprekerkabel niet duur hoeft te zijn.

koper kost bijna niets en pvc ook niet.

wie dure luidsprekerkabels koopt houd ervan genaaid te worden ;)