Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

Hallo RastaPhil,

Gelukkig eens iemand die dan zelf met wat ervaringen komt.

Maar waarom en waardoor zit er nu verschil in de kabels die je geprobeerd hebt?

Dat is nu waar ik naar op zoek ben.

Hieronder een post van een forummer van het forum waar ik zit wat meer PA geori

Beste Erik,

M44 zegt het nog:" Eerst lezen"

Omdat ik 30 jaar zelf muziek speel (in bands) en 25 jaar aan home recording doe (!) = leren luisteren.

Overigens bestaat er ook nog zoiets als - het door jou verfoeide- MyFi.

Daar is volgens mij niks mis mee: met mijn waarneming en mijn smaak moet ik het nu eenmaal doen.

Dat die anders is dan die van jou...... Mooi zo, zou ik denken.

Maar ik acht jou daar niet minder om.

Overigens ga ik wel (En ik ben AUDIOFIEL) regelmatig naar -ook klassieke- concerten. MyFi haalt het daar niet bij, maar ik heb heel wat Fi's gehoord die het daar nog veel minder bij haalden. Ik kan dat redelijk beoordelen omdat ik aardig klanken kan onthouden. Jij kan dat kennelijk ook, want jij beweert dat men eerst de werkelijkheid heeft moeten horen om Fi te kunnen beoordelen.

Groet,

Leobus

Beste Erik,

M44 zegt het nog:" Eerst lezen"

Omdat ik 30 jaar zelf muziek speel (in bands) en 25 jaar aan home recording doe (!) = leren luisteren.

Overigens bestaat er ook nog zoiets als - het door jou verfoeide- MyFi.

Daar is volgens mij niks mis mee: met mijn waarneming en mijn smaak moet ik het nu eenmaal doen.

Dat die anders is dan die van jou...... Mooi zo, zou ik denken.

Maar ik acht jou daar niet minder om.

Overigens ga ik wel (En ik ben AUDIOFIEL) regelmatig naar -ook klassieke- concerten. MyFi haalt het daar niet bij, maar ik heb heel wat Fi's gehoord die het daar nog veel minder bij haalden. Ik kan dat redelijk beoordelen omdat ik aardig klanken kan onthouden. Jij kan dat kennelijk ook, want jij beweert dat men eerst de werkelijkheid heeft moeten horen om Fi te kunnen beoordelen.

Groet,

Leobus

Beste Leobus,

Leuk dat je ook regelmatig klassieke concerten bezoekt. :)

Het is denk ik een must voor iedere audiofiel om te weten hoe echte (hiermee bedoel ik akoestische instrumenten die het geluid zonder behulp van electronica en speakers zelf kunnen produceren) klinken.

want alleen dan heb je een referentie voor thuis.

tegenwoordig neem ik veel concerten op .

heel eenvoudig met twee DPA microfons op een 5 meter hoog statief.

ik luister tijdens het concert wisselend met en zonder koptelefoon.

het maffe is dat het vaak via de koptelefoon beter klinkt dan zonder.

dit komt onder meer dat de microfoons 1 meter uit elkaar staan en het statief lekker in de ruimte staat.

lekker ruimtelijk dus, maar niet

Guest Rev. Fatman
soms lees je wel eens dat audiofielen een trompet te scherp vinden klinken en ................................................................................

..............................................................terwijl ze misschien niet eens weten dat een trompet in het echt ook heel scherp klinkt.

De trompetten van jouw lokale Fanfare Orkest mischien, maar de concerten welke ik bezoek daar klinken de trompetten absoluut niet scherp. Nu niet en 30 jaar geleden ook niet! ;)

soms lees je wel eens dat audiofielen een trompet te scherp vinden klinken en ................................................................................

..............................................................terwijl ze misschien niet eens weten dat een trompet in het echt ook heel scherp klinkt.

De trompetten van jouw lokale Fanfare Orkest mischien, maar de concerten welke ik bezoek daar klinken de trompetten absoluut niet scherp. Nu niet en 30 jaar geleden ook niet! ;)

Weleerwaarde,

Wanneer heeft Zijne Eminentie voor het laatst zijn oren laten doormeten?

Zal al gauw zo'n veertig jaar geleden zijn geweest, h

Ik denk dat het begrip 'scherpte' bij een trompet een heel andere betekenis heeft dan het begrip 'scherpte' als we het over een muziekinstallatie hebben.

Bij de trompet hangt het er ook nog van af hoe hij bespeeld wordt: een beetje trompettist kan zijn trompet laten schallen en schetteren, maar ook een fluwweelzachte, volle ronde klank uit zijn instrument laten klinken.

Bij de weergave via een muziekinstallatie kan een scherp klinkende trompet nog scherper weergegeven worden dan hij al is. Of hij blijft net zo scherp als hij in werkelijkheid ook klinkt. Dat laatste heeft natuurlijk de voorkeur.

Guest Rev. Fatman
De klank van de trompet is scherp en helder.

Ja, in vergelijking met de ander instrumenten in het orkest klinkt de trompet scherp en helder maar dat betekent niet dat de trompet ook "scherp" :angry: bespeeld moet worden. ;)

Luister bijvoorbeeld maar eens naar Cat Anderson de ultieme High Noter. ;)

p.s. mijn oren zullen echt niet beter zijn dan de jouwe. ;)

soms lees je wel eens dat audiofielen een trompet te scherp vinden klinken en daardoor allerlei tweaks met kabels en speakers gaan uitvoeren om hem wat ronder te kunnnen krijgen,

terwijl ze misschien niet eens weten dat een trompet in het echt ook heel scherp kan klinken .

Nu dwalen we volgens mij weer vreselijk af, denkelijk ligt dit aan de formulering, verder doet het mi niets af aan hetgeen Erik heeft geschreven, inderdaad halen veel audiofielen deze zeer verschillende vormen van scherpte doorelkander :rolleyes:

Guest Rev. Fatman

soms lees je wel eens dat audiofielen een trompet te scherp vinden klinken en daardoor allerlei tweaks met kabels en speakers gaan uitvoeren om hem wat ronder te kunnnen krijgen,

terwijl ze misschien niet eens weten dat een trompet in het echt ook heel scherp kan klinken .

Nu dwalen we volgens mij weer vreselijk af, denkelijk ligt dit aan de formulering, verder doet het mi niets af aan hetgeen Erik heeft geschreven, inderdaad halen veel audiofielen deze zeer verschillende vormen van scherpte doorelkander :rolleyes:

Met andere woorden: Live: de trompettist speelt vals! Thuis: je installatie speelt vals! ;)

Met andere woorden: Live: de trompettist speelt vals! Thuis: je installatie speelt vals! ;)

De scherpe klank van een trompet heeft in het geheel niets te maken met vals spelen en/of flotsen blazen, je geeft nu wel een aardig voorbeeld van de verwarring die ik vaker waarneem <_<

een trompet kan scherp klinken ja.

maar al klonk ie scherp kan dat thuis nog weer iets scherper worden weergegeven dan de bedoeling was.

of dat aan de kabel ligt...............

vaak ben je niet bij de oorspronkelijke opname aanwezig van de cd's die je hebt liggen.

ik zal eerlijk zeggen dat ik dan moeilijk een kwalificatie kan geven aan hoe het "behoort"te klinken.

wat rock instrumenten betrfet weet ik wel te zeggen hoe het "kan "klinken

een trompet kan scherp klinken ja.

maar al klonk ie scherp kan dat thuis nog weer iets scherper worden weergegeven dan de bedoeling was.

of dat aan de kabel ligt...............

Door een installatie toegevoegde scherpte zal vaak niet alleen aan een kabel te wijten zijn, alhoewel verzilverde draden wel vreemde zaken laten horen in het hoog, veelal is het de cd speler die je parten speelt en vergeet niet dat ook speakers dwaze streken kunnen leveren in het hoog.

Was het allemaal maar simpel af te lezen op een metertje, een beeldscherm is ook goed :huh:

ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb zilver nog weinig goeds horen doen in installaties.

eerder andersom :(

koper ,koolstof , goud, brons is allemaal beter

Gisteren was Haiend Audio op bezoek bij ACL. Die had ook zilveren kabels. Maar volgens mij was het zilver daarin slecht verwerkt, of de gemodde cd-speler was slecht gemod, want er zat toch een echt vervelende rafel op het hoog :huh::blink:<_< Het was iig niet prettig.

Zilver KAN uitstekend klinken, zelfs beter dan koper of welk ander materiaal, maar dan moet het wel op de juiste manier verwerkt zijn.

Gisteren was Haiend Audio op bezoek bij ACL. Die had ook zilveren kabels. Maar volgens mij was het zilver daarin slecht verwerkt

Het is inderdaad verzilverd koper;

HEA maakt voor zijn interlinks gebruik van coaxiale kabels obv. massief koper dat verzilverd is en dat voor beide geleiders!

;)

Misverstanden blijken toch wel erg hardnekkig !

Zilver is geen slechter of meer bijzonder geleidingsmateriaal, alleen duurder dan koper, waar het zo vaak mis gaat is dat men het onderscheid tussen puur zilver en verzilverd koper niet weet te maken, verzilveren en legeringen van zilver met allerlei andere zaken leveren wel fraaie verkooppraatjes op, maar zeker geen goed geluid..........

<_<

Het is toch wel erg moeilijk voorstelbaar dat we bij luidspreker kabels van hooguit enkele meters over het risico van smelten en te hoge weerstanden denken.................... :unsure:

Het is toch wel erg moeilijk voorstelbaar dat we bij luidspreker kabels van hooguit enkele meters over het risico van smelten en te hoge weerstanden denken.................... :unsure:

Beste Jitze,

Wanneer we hear onze argumenten niet ad absurdum voeren, zal niemand ze opmerken... laat staan begrijpen... laat staan d

IK IK heb zilver nog nooit iets goeds horen doen in een installatie

dan maar kierewiet.

verschil is er klankmatig duidelijk en zilver is niet mijn smaak. geeft een negatief gevoel.

bij koper , koolstof en brons heb ik dat niet :huh: