Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

Guest Rev. Fatman
Mensen die denken dat zilveren geleiders anders klinken dan koperen geleiders zijn gewoon kierewiet.

Misschien ben jij zelf wel kiereweed geworde omdat je het verschil niet hoorde! :unsure:

Weleerwaarde,

Als u nog nooit twee overigens identieke luidsprekersystemen in A-B vergelijking hebt beoordeeld, waarbij het ene paar geheel met zilver was bedraad (inclusief de aansluitdraden van de filtercomponenten, inductiespoelen, spreekspoelen) en het andere met koper, hebt u geen recht een dergelijk vermoeden of oordeel spreken.

Guest Rev. Fatman
Weleerwaarde,

Als u nog nooit twee overigens identieke luidsprekersystemen in A-B vergelijking hebt beoordeeld, waarbij het ene paar geheel met zilver was bedraad (inclusief de aansluitdraden van de filtercomponenten, inductiespoelen, spreekspoelen) en het andere met koper, hebt u geen recht een dergelijk vermoeden of oordeel spreken.

Ik vergeef het U , kiereweed is het dus toch! :)

• 3 weeks later...
Het blijft zo'n boeiend topic dat we binnen Audioclub Limburg eens een avond gaan reserveren voor zo'n kabel-shoot out!

:)

Het is inderdaad boeiend. Je zult verbaast zijn over de verschillen die je hoort tussen de verschillende kabels. :)

Het blijft zo'n boeiend topic dat we binnen Audioclub Limburg eens een avond gaan reserveren voor zo'n kabel-shoot out!

Het is inderdaad boeiend. Je zult verbaast zijn over de verschillen die je hoort tussen de verschillende kabels. :)

waarom voel ik nu een "kun je dat blind aantonen"vraag in de aantocht :huh:

Er zijn idd verschillen tussen bepaalde kabels, maar ook in kabelland is er een hoop rotzooi te koop voor veel te veel geld. Natuurlijk zijn er ook echt goede kabels te koop, maar blijf altijd opletten wat je koopt.

Bijvoorbeeld een Virtual Dynamics Power-3 (dit is dan een powercord, maar ook speakerkabels en interlinks zijn zulke voorbeelden van te vinden) is werkelijk nog geen

MIT ook goed?

;)

Wat ik van de MIT T 4weet die ik heb gesloopt , is dat er een spoel in serie zat met de plus(daar ben ik niet kapot van) , de duurdere series weet ik niet , De duurdere serie lijken me ook zeker interessant .

Maar transparent LS zie je terug in echte topsets , en ook de research/luisterruimte van TS spreekt tot de verbeelding , naar wat ik gehoord heb zou je meer basscontrole moeten hebben en sommige zeggen dat het meer scheiding om de instrumenten geeft.

Het transparentkastje bevatte een laagdoorlaat dmv een condensator /weerstandje parallel over de geleiders , dus niks direct in de signaalweg

gr :( hj :D

Ik wil zelf altijd nog een keer de ref of de ultra proberen.

Het transparentkastje bevatte een laagdoorlaat dmv een condensator /weerstandje parallel over de geleiders , dus niks direct in de signaalweg

Nee, maar het heeft mogelijk wel invloed op het signaal. Net als zo'n spoel in serie. Dat zijn geen kabels, maar filternetwerkjes met stukken snoer eraan...

Nee, maar het heeft mogelijk wel invloed op het signaal. Net als zo'n spoel in serie. Dat zijn geen kabels, maar filternetwerkjes met stukken snoer eraan...

wat ik alleen niet begrijp is hoe extra electronica het signaal beter maakt.

dat moet toch zo zuiver mogelijk blijven

Het maakt het signaal ook niet beter, het maakt het anders. Een spoel in serie met een kabelgeleider en/of een condensator parallel over de geleiders vormen een laagdoorlaatfilter. Met andere woorden, hoge tonen worden tegengehouden...

Waar de grens ligt van welke tonen nog doorgelaten worden en waar het filter begint te werken, dat ligt aan de gebruikte componenten (die spoel en/of condensator en eventueel een weerstand) in combinatie met de speaker...

Maar hoe dan ook, het lijkt me niet gewenst dat een kabel een filterwerking heeft. Nou zul je misschien zeggen 'elke kabel heeft een filterwerking'. Dat klopt wel, en daar ontkom je ook niet aan. Maar een normale kabel heeft die filterwerking alleen ver buiten het hoorbare gebied. Dus om dan ineens componentjes te gaan gebruiken die de filterwerking van de kabel alleen maar verergeren, dat is een beetje vreemd...

Ook een kabel, zonder "extra elektronica", filtert het

waarom voel ik nu een "kun je dat blind aantonen"vraag in de aantocht :huh:

:D:D:D:D:D;)

Ik heb nog even wat specs van mijn eigen simpele speakerkabel nagezocht:

Geleidermateriaal: koper (OFC)

Kabeltype: 2 x 4mm^2

Capaciteit: 56pF/m

Inductie is niet opgegeven

Mijn kabels zijn een meter of 3 lang. Met een soortelijke weerstand van koper van ρ = 17.10 -9 Ωm, komt dus neer op een weerstand van:

R = ρ*l/A = 17,8*10^-9 * 3 / 4,0*10^-6 = 13,35mΩ

De capaciteit is:

C = 3 * 56 = 168pF

De overdracht van de kabel is:

Uo/Ui = 1 / (sqrt (1+ (2*pi*f*R*C)^2 ))

Bij 20kHz is de overdracht van de kabel dan dus:

Uo/Ui = 1 / (sqrt (1 + (2*pi*20.000*0,01335*168*10^-12)^2)

Uo/Ui = 1 / sqrt (1) = 1

Geen hoorbare frequenties die verzwakt worden dus...

Het -3dB-punt ligt op:

0,71 = 1 / (sqrt (1+ (2*pi*f*R*C)^2 ))

Dus:

f = (sqrt((1 / 0,71)^2 - 1)) / 2*pi*R*C

f = (sqrt((1 / 0,71)^2 - 1)) / 2*pi*0,01335*168*10^-12

f = 70GHz

Dat kan zelfs een vleermuis niet meer horen ;)

Ik wil wel eens zien hoe jij die 70Ghz door een kabel krijgt.

Een frequentie van 7Ghz doe ik al door een buisje om dat dit niet door een kabel wil.

Toch wel knap van jou speaker kabel dat die dit wel kan transporteren.

Kort om je berekening is leuk maar kan alleen op papier.

Ga dus maar eens naar de werkelijkheid misschien bevalt het je wel.

Groetjes George.

Ik wil wel eens zien hoe jij die 70Ghz door een kabel krijgt.

Een frequentie van 7Ghz doe ik al door een buisje om dat dit niet door een kabel wil.

Toch wel knap van jou speaker kabel dat die dit wel kan transporteren.

Kort om je berekening is leuk maar kan alleen op papier.

Ga dus maar eens naar de werkelijkheid misschien bevalt het je wel.

Groetjes George.

Ik snap ook wel dat die 70GHz niet reeel is. Dan krijg je last van skin effect enzo. Dus dan kun je niet meer simpel rekenen met die 4mm^2. Effectief heb je dan veel minder doorsnede en dus veel meer weerstand. Maar wat ik ermee wilde zeggen, is dat die 20kHz geen probleem is. Dan heb je nog geen last van het skin effect, dus heb je nog wel die 4mm^2 als aderdoorsnede...

Van af welke frequentie gaat dat skin effect dan wel een rol spelen volgens jou?

Dan moet ik m'n EMC-boek eens te voorschijn toveren, maar dat ga ik niet doen, want die zit ergens onderin een doos. Ik zit in de verhuisperikelen namelijk...

Je kunt natuurlijk wel de skindiepte bij 20kHz uitrekenen en dan uitrekenen wat daarbij de effectieve doorsnede van de ader is en daarmee de overdracht van de kabel...