Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

Je hebt dus wel degelijk een verschil in bruikbare oppervlakte van de kabel bij 20KHz.

En daar bij dus al een verschil in weerstand en daar is dan dus het filter.

Daarbij moet je ook de lengte van je kabel 2x nemen je gaat immers heen + en terug-.

Het verschil zal dan dus een keer zo groot zijn als jij hier boven berekend hebt.

Groetjes George.

Je hebt dus wel degelijk een verschil in bruikbare oppervlakte van de kabel bij 20KHz.

En daar bij dus al een verschil in weerstand en daar is dan dus het filter.

Daarbij moet je ook de lengte van je kabel 2x nemen je gaat immers heen + en terug-.

Het verschil zal dan dus een keer zo groot zijn als jij hier boven berekend hebt.

Dat van die lengte heb je gelijk in, die moet 2x 3m zijn.

Maar dan nog blijft de overdracht bij 20kHz gelijk aan 1. Het gedeelte '2*pi*f*R*C^2' is immers nagenoeg 0 bij 20kHz...

De overdracht bij 20Hz is ook 1 en bij alle frequenties er tussenin is de overdracht ook 1. Dus er is geen filterwerking (ja, ergens ver achter de komma wel ja...). Immers, als er een filterwerking zou zijn, zou de overdracht geen 1 zijn, maar minder dan 1...

(ja, ergens ver achter de komma wel ja...)

Daar hebben we het al tis niet veel maar misschien wel de verklaring voor de verschillen in kabels????

Neem daar bij de verschillen in de materialen, de ader diameter en de manier van twisten dan hebben we hear toch wel een aardig verhaal dacht ik zo.

Groetjes George.

Ik ga nu slapen welterusten.

Daar hebben we het al tis niet veel maar misschien wel de verklaring voor de verschillen in kabels????

Het is zelfs zo weinig dat mijn TI 30XA het niet kan weergeven...

Reken nou zelf eens uit:

2*pi*20.000*0,0387*168*10^-12)^2 = 6,675 * 10^-13

Als je het voluit schrijft, staat er 0,0000000000006675

Met andere woorden, de overdracht van de kabel bij 20kHz is:

Uo/Ui = 1 / sqrt(1,0000000000006675)

Op mijn rekenmachine komt daar 1 uit. Neem een computer en je komt uit op:

Uo/Ui = 1 / 1,00000000000033375 = 0,99999999999966624

In dB's komt dat uit op een verschil van -0,000000000002898975 dB

Knappe jongen die dat verschil hoort...

Neem daar bij de verschillen in de materialen, de ader diameter en de manier van twisten dan hebben we hear toch wel een aardig verhaal dacht ik zo.

Als die verschillen net zo indrukwekkend zijn als de verschillen t.g.v. het skineffect, dan hebben we nog helemaal niet zo'n aardig verhaal... Maar ik heb nu geen tijd om die effecten te gaan narekenen...

Merkwaardig, dat je dan toch duidelijk verschillen hoort... B)

Hoezo? Het ging hier alleen over het skineffect. En dan ook nog alleen maar bij koperen kabels. Dat heeft duidelijk geen invloed. Er zijn wel meer factoren die (al dan niet) meewegen in het filtergedrag van een kabel...

Als je een kabel bijvoorbeeld zo construeert dat je heel veel capaciteit hebt, kun je best verschillen gaan horen. Moet je er wel voor zorgen dat de kantelfrequentie binnen het hoorbare gebied komt te liggen...

Het is zelfs zo weinig dat mijn TI 30XA het niet kan weergeven...

Reken nou zelf eens uit:

2*pi*20.000*0,0387*168*10^-12)^2 = 6,675 * 10^-13

Als je het voluit schrijft, staat er 0,0000000000006675

Met andere woorden, de overdracht van de kabel bij 20kHz is:

Uo/Ui = 1 / sqrt(1,0000000000006675)

Op mijn rekenmachine komt daar 1 uit. Neem een computer en je komt uit op:

Uo/Ui = 1 / 1,00000000000033375 = 0,99999999999966624

Als die verschillen net zo indrukwekkend zijn als de verschillen t.g.v. het skineffect, dan hebben we nog helemaal niet zo'n aardig verhaal... Maar ik heb nu geen tijd om die effecten te gaan narekenen...

Ach, ga maar eens naar de specs van een cd-speler of versterker kijken. Daar gaat het toch ook maar om de getallen die na vier nullen na de komma komen?

THD: o,oooo16%

:rolleyes:

Het is zelfs zo weinig dat mijn TI 30XA het niet kan weergeven... In dB's komt dat uit op een verschil van -0,000000000002898975 dB Knappe jongen die dat verschil hoort...

Ach, ga maar eens naar de specs van een cd-speler of versterker kijken. Daar gaat het toch ook maar om de getallen die na vier nullen na de komma komen? THD: o,oooo16% :rolleyes:

Geldt ook voor versterkers.

Dus dan toch....?

:)

Als skin-effect, kabelcapaciteit en/of kabelinductie invloed zou(den) hebben op de gehoormatig vast te stellen geluidskwaliteit, dan komt dat wellicht niet zozeer door aantasting van de frequentie/amplitudekarakteristiek, maar door fasevervorming.

Ach, ga maar eens naar de specs van een cd-speler of versterker kijken. Daar gaat het toch ook maar om de getallen die na vier nullen na de komma komen?

THD: o,oooo16%

:rolleyes:

Ja, maar versterkers en cd-spelers zijn ietsje complexer dan een kabel. Dat is gewoon in-uit. Bij een versterker en een cd-speler wordt het signaal ook nog bewerkt...

Die lage vervormingscijfers zeggen niet zoveel. Je weet niet hoe de fabrikant dat gemeten heeft, dus daar kun je vrij weinig mee...

Dan zijn er bij deze plotsklaps duizenden knappe jongens bijgekomen, opzich een opzienbarend feit.

Dan zijn er bij deze plotsklaps duizenden knappe jongens bijgekomen, opzich een opzienbarend feit.

Dat geloof je toch zeker zelf niet? Als je al verschil hoort, komt het in ieder geval niet door het skineffect...

Dat geloof je toch zeker zelf niet? Als je al verschil hoort, komt het in ieder geval niet door het skineffect...

Ik hoor verschil, net zoals de duizenden mede knappe jongens, en dat komt zonder enige twijfel MEDE door het skineffect, want dat heb je zojuist aangetoont. ;)

Hoe groot die factor is tov de andere meetbare verschillen weet ik overigens niet. :rolleyes:

Ik hoor verschil, net zoals de duizenden mede knappe jongens, en dat komt zonder enige twijfel MEDE door het skineffect, want dat heb je zojuist aangetoont. ;)

Jij weet de feiten wel mooi te verdraaien. Ik heb namelijk berekend dat de invloed van het skineffect op een koperkabel van 4mm^2 te verwaarlozen is. Je hebt het nota bene gequoot: het verschil is -0,000000000002898975 dB...

Even voor de duidelijkheid: dat is een verschil van 0,00000000003375%. Bij een uitgangssignaal van 10V is dat een verschilsignaal van 0,000000000003375V ofwel 3,375pV (picoVolt that is...). Dat kan je niet eens meten man, laat staan horen...

Dus nee, die verschillen die jij hoort, komen niet door het skineffect en ook niet MEDE door het skineffect...

Hoe groot die factor is tov de andere meetbare verschillen weet ik overigens niet. :rolleyes:

Beste Arjen,

Het is een bewijsbaar feit dat de "duizenden mede-knappejongens" m

oeps het ab stokpaardje.

we roepen weer eens AB of "blind"en dan houden de "audiofielen" hun mond wel dicht :ph34r:

dat zal ze leren.

wel leuk dat miracle onlangs nog bewezen heeft dat AB vergelijking niet werkt. tenminste dat is mijn conclusie en die is wetenschappelijk net zo lek als een zeef als roepen dat AB het enige juiste testmiddel is voor audio.

@ klaas weet je nu alweer welke sony cd speler spido had ?

:lol:

(Vanzelfsprekend geldt deze bewering niet voor kabels die - door insluiting van spoelen, condensatoren en/of weerstanden, of doordat zij een vlechtwerk zijn - aanmerkelijk andere eigenschappen hebben dan de standaardkabels van Conrad, Monacor, Vivanco en dergelijke topmerken.)

Welke eigenschappen bedoel je..??

(Vanzelfsprekend geldt deze bewering niet voor kabels die - door insluiting van spoelen, condensatoren en/of weerstanden, of doordat zij een vlechtwerk zijn - aanmerkelijk andere eigenschappen hebben dan de standaardkabels van Conrad, Monacor, Vivanco en dergelijke topmerken.)

Welke eigenschappen bedoel je..??

L, C en/of R... als ik zo vrij mag zijn om voor Spido te spreken...

:lol:

Ja, je kunt hier wel om lachen, maar geloven dat je verschil hoort ten gevolge van het skineffect is pas echt hilarisch...

Die frequenties zitten mekaar niet in de weg. Die vormen namelijk samen 1 signaal.

Dream-on Henrie, dream-on.

Waar moet ik over dromen? Als je geen argumenten meer kan verzinnen, zeg dan gewoon niks. Geef anders gewoon aan waar ik de mist in ga. Hoezo vormen die frequenties samen niet 1 signaal?

Jouw berekeningen gaan enkel op voor

Die argumenten heb ik hierboven al gegeven, maar als jij alleen wilt lezen wat jij zelf schrijft is mij dat prima, maar ga dat dan aub op een electriciteitsforum ofzo zitten doen.

Van een audiosignaal, audioapparatuur en audiokabels heb je werkelijk geen kaas gegeten blijkt wel.

Over dat skineffect. Dat zal geen direct hoorbare invloed hebben, maar heb jij ooit gehoord van spiegelfrequenties? Waarschijnlijk niet, anders had je geweten dat de (veel) hogere frequenties dan hoorbaar ook invloed hebben op de hoorbare frequenties.

Maar heb jij wel eens van meneer Niqvist gehoord? Die slimme meneer heeft bedacht dat je een analoog signaal alleen kan digitaliseren als je een samplefrequentie gebruikt die minstens 2x zo hoog is als het te samplen signaal. En dus kan een digitaal signaal alleen maar info bevatten met frequenties tot maximaal de helft van de samplefrequentie. Op een cd kan dus nooit een signaal staan met een frequentie hoger dan 22,050Hz, aangezien de samplefrequentie 44,1kHz is (en daarbij maakt het niets uit hoe vaak je gaat oversamplen)...

Een lp kan uberhaupt al geen supersone frequenties weergeven, want daar is de naald veel te traag voor...

Die argumenten heb ik hierboven al gegeven, maar als jij alleen wilt lezen wat jij zelf schrijft is mij dat prima, maar ga dat dan aub op een electriciteitsforum ofzo zitten doen.

Van een audiosignaal, audioapparatuur en audiokabels heb je werkelijk geen kaas gegeten blijkt wel.

Oh, zou je me dan nog een keer willen wijzen op die argumenten? Want ik lees achtereenvolgens:

"Dream-on Henrie, dream-on." en "Onderstreept waar jou berekeningen dus al mee de mist in gaan." Lekker beargumenteerd...

En daarna kom je nog met dat dat gelul over spiegelfrequenties... Dat zou best een argument kunnen zijn, als die frequenties ook daadwerkelijk weergegeven zouden worden. Maar ze staan niet op een cd, ze kunnen niet weergegeven worden door een platenspeler (als ze al op de lp zouden staan) en de gemiddelde tweeter haalt ook niet veel meer dan pak 'm beet 40kHz...

En dan nog iets, ik heb nieuws voor je: audioapparatuur en kabels hebben ALLES te maken met elektriciteit en elektrotechniek. En als er dan iemand komt met de opmerking dat het skineffect wellicht invloed heeft op het signaal, dan kun je gaan uitrekenen wat die invloed daadwerkelijk is. Dat heeft ook ALLES te maken met elektriciteit en elektrotechniek. Dus wie heeft er hier nou geen kaas van gegeten?