Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

(Vanzelfsprekend geldt deze bewering niet voor kabels die - door insluiting van spoelen, condensatoren en/of weerstanden, of doordat zij een vlechtwerk zijn - aanmerkelijk andere eigenschappen hebben dan de standaardkabels van Conrad, Monacor, Vivanco en dergelijke topmerken.)

Welke eigenschappen bedoel je..??

:)

L, C en/of R... als ik zo vrij mag zijn om voor Spido te spreken...

Ik heb de rest van de specs er ook maar bij gezet.

Tussen een kabel met onderstaande specs en dik tweelingsnoer hoor ik (EN KLAAS FEENSTRA) wel degelijk verschil. De discussie ging niet over

het zou makkelijker zijn als jij bijv kan bewijzen wat wel en niet gehoord kan worden.

zie mijn eerdere post. veel van wat het brein doet is ook niet exact bekend. als iets onbekend is kun ej er ook geen specificaties van geven. kortom onmogelijk is het te claimen dat iemand bewijs heeft dat een ander iets wel of niet hoor

lijkt mij.

Zoals ik al zei: voor mij houdt het nu op hier. Jullie hebben een totaal ander uitgangspunt dan ik, dus dan is het nutteloos nog verder te discussieren...

discusssieren met dezelfde uitgangspunten lijkt me een stuk saaier. :unsure: zinlozer

Met hetzelfde uitgangspunt bedoel ik dat beide partijen in de discussie het er over eens zijn dat er ergens een grens ligt waaronder verschillen niet meer hoorbaar zijn. Bij bak 'm beet 0,1dB of zo. Of bij 0,01dB, ook prima. Maar zolang zelfs daarover getwist wordt, hoef je al helemaal niet te beginnen met ee discussie over wat wel en wat niet hoorbaar is...

Ik was echter in de veronderstelling dat iedereen het daar wel over eens zou zijn, en dat een verschil van -0,000000000002898975 dB dan dus niet meer hoorbaar is. Maar goed, dat is kennelijk niet zo. Dan houdt het op...

jke zult mij niet horen zeggen dat het verschil dat ik hoor daar in zit. geen idee eigenlijk.

wat ik wel weet is dat ik verschil hoor maar dat het gros van kabels voor mij gelijk klinkt.

zeg maar 95% ofzo.

voor cd spelers is dat voor mij 70% ( of mischien nog wel meer want heel veel opvallende spelers hoor ik niet.

dus wat dit uitgangspunt sta ik ergens tussenin.

ik ben (vind ik zelf ) ook geen audiofiel.

maar al helemaal geen meter= weter

(Vanzelfsprekend geldt deze bewering niet voor kabels die - door insluiting van spoelen, condensatoren en/of weerstanden, of doordat zij een vlechtwerk zijn - aanmerkelijk andere eigenschappen hebben dan de standaardkabels van Conrad, Monacor, Vivanco en dergelijke topmerken.)

Welke eigenschappen bedoel je..??

L, C en/of R... als ik zo vrij mag zijn om voor Spido te spreken...

Ik heb de rest van de specs er ook maar bij gezet.

Tussen een kabel met onderstaande specs en dik tweelingsnoer hoor ik (EN KLAAS FEENSTRA) wel degelijk verschil. De discussie ging niet over

Maar je zou best een overdracht kunnen berekenen voor die kabel, bij allerlei frequenties. Dan kun je zien hoe en hoeveel die kabel het signaal filtert/aantast. Maar daar mag ik verder geen conclusies uit trekken, omdat ik de werking van audiofiele hersenen niet bestudeerd heb, of zoiets. Dus ik begin er al helemaal niet aan te rekenen. Verspilde tijd, verspilde moeite...

Tja... :confused:

Het lijkt me meer verspilde moeite om telkens hetzelfde verhaaltje over de onhoorbaarheid van kabelverschillen neer te pennen.

Maar je zou best een overdracht kunnen berekenen voor die kabel, bij allerlei frequenties. Dan kun je zien hoe en hoeveel die kabel het signaal filtert/aantast. Maar daar mag ik verder geen conclusies uit trekken, omdat ik de werking van audiofiele hersenen niet bestudeerd heb, of zoiets. Dus ik begin er al helemaal niet aan te rekenen. Verspilde tijd, verspilde moeite...

Tja... :confused:

Het lijkt me meer verspilde moeite om telkens hetzelfde verhaaltje over de onhoorbaarheid van kabelverschillen neer te pennen.

Wantt? Het is in ieder geval minder moeite. Als ik ook nog elke keer moet gaan voorrekenen waarom dat zo is, en vervolgens wordt het gewoon niet geloofd en het wordt in feite genegeerd, ben ik ook maar voor de kat z'n kut aan het werk...

Beste Henrie,

"De kat z'n kut'... is dat wel mogelijk? :o

Onze katers vinden het maar een rare uitdrukking, hoor.

Overigens vind ik dat je wat kabels e.d. betreft wel gelijk hebt.

De laatste tijd heb ik nogal wat resultaten gehoord van opnamen die gemaakt werden m.b.v. carbon microfoonkabels. (Nee, da's g

Beste Henrie,

"De kat z'n kut'... is dat wel mogelijk? :o Onze katers vinden het maar een rare uitdrukking, hoor.

De laatste tijd heb ik nogal wat resultaten gehoord van opnamen die gemaakt werden m.b.v. carbon microfoonkabels. (Nee, da's g

(...) veel van wat het brein doet is ook niet exact bekend (...)

Beste m44,

Naarmate je brein minder doet, zal er ook minder van bekend worden... :lol:

Overigens is "verschillen horen" geen kwestie van directe waarneming, maar van interpretatie-achter

(...) veel van wat het brein doet is ook niet exact bekend (...)

Beste m44,

Naarmate je brein minder doet, zal er ook minder van bekend worden... :lol:

Overigens is "verschillen horen" geen kwestie van directe waarneming, maar van interpretatie-achter

Bewijzen, of een poging om dezen te leveren, levert in het algemeen niet hetgeen er van verwacht wordt, niet in de menswetenschappen en zelfs niet in een simpel - in elk geval overzichtelijk - stukje techniek.

:blink:

Bewijzen, of een poging om dezen te leveren, levert in het algemeen niet hetgeen er van verwacht wordt, niet in de menswetenschappen en zelfs niet in een simpel - in elk geval overzichtelijk - stukje techniek.

:blink:

zeker niet in de mens wetenschappen.

en jij weet ook uit eerste hand ervaring welk soort ellende de kop opsteekt wanneer men denkt iets zeker te weten van de mensch. ;)

pseudo wetenschap is het.

Beste Henrie,

A. (...) Spreek je jezelf hier niet erg tegen?

B. (...) Henrie beweert dat er geen hoorbare verschillen tussen kabels zijn, daar ben je het mee eens, om vervolgens een verhaal af te steken dat je bij opnames een verschil hoorde met andere kabels.

Interessant lijkt het me wat de dB-meetverschillen zijn tussen Carbon en koper, wellicht dat het iets duidelijk(er) maakt waarom daar een hoorbaar verschil wordt geconstateerd.

Beste Arjen,

Ad A: Nee. In het slot van hetzelfde stukje geef ik aan dat de zoetigheid wellicht een andere oorzaak heeft dan de koolstof.

Ad B: Heeft Henrie dat zo pertinent beweerd? Heb ik dat even pertinent beaamd? Ik dacht het niet, hoor.

Wel hebben wij beiden aangegeven dat mensen die menen kwaliteitsverschillen te horen dit niet staande kunnen houden in vergelijkende tests.

Verder is het heel goed mogelijk dat de verschillen niet zozeer in dB's aan het licht treden, maar als fasevervorming: als frequentie-afhankelijke vertraging, dus. Hoorbaar als verkleuring. Als er pas verzwakking optreedt bij 20 kHz, kun je al fasevervorming verwachten bij 5 kHz. Dat heb ik al eerder gezegd.

Technisch gezien is het zelfs niet erg relevant om over de eigenschappen van signaalkabels an sich te spreken, zonder daarbij de impedantie van de signaalbron en de ingangsimpedantie van de voorversterker te betrekken.

En dan bedoel ik niet de nominale wisselstroomweerstand in Ω, maar het faseverloop van die impedantie.

Afhankelijk daarvan kan een kabel worden gecompenseerd door tussenschakeling van weerstanden (serie/parallel, met verzwakking als nadeel), door middel van een impedantietransformator, of door middel van een emittervolger (ook wel: "source-volger"). Of zelfs door combinaties hiervan, specifiek toegesneden voor de unieke toepassing.

Over kabelcapaciteit: http://www.vego.nl/4/k/k_005.htm

http://www.breem.nl/presentaties.htm#Compensatie downloaden: "Audio Kabels". Zie vooral ook plaatje 8/8...

Beste Hans,

A further preferred embodiment employing solid wires is characterized by the following numerical data:

Cross-sectional area: 2.5 mm 2

Conductor configuration: solid conductor with round cross-sectional shape

Conductor diameter: 1.78 mm

Insulation: polyethylene

Wall thickness of insulation: 1.30 mm

Outer diameter of insulation: 4.40 mm

Sheathing: PVC hose

Wall thickness of sheathing: 1.20 mm

Outer diameter of sheathing: 11.00 mm

Capacity at 30 Hz to 10 kHz: <50 pF/m

Inductivity at 30 Hz to 10 kHz: <0.72 mH/km

The described loudspeaker cables according to the invention may also be provided with an outer shielding.

http://www.freepatentsonline.com/5061821.html

Gauw bestellen! Jouw kabel heeft immers een capaciteit van 0,75 nF/m, oftewel 750 pF/m?

(1 pico = 1/1.000 nano).

En hoe minder capaciteit (low-pass filter), hoe beter!

Gauw bestellen! Jouw kabel heeft immers een capaciteit van 0,75 nF/m, oftewel 750 pF/m?

(1 pico = 1/1.000 nano).

En hoe minder capaciteit (low-pass filter), hoe beter!

Dat was de vraag niet... de vraag was... welke eigenschappen je bedoelde.

Henrie antwoordde met capaciteit, inductie en weerstand.

Hierna vroeg ik weer, welk(e) effect(en) door de eigenschappen van mijn kabel veranderen. Dit natuurlijk t.o.v. een dropveter.

En daarna... werd 't stil.

'T was voor Henrie teveel moeite, en Spido heb ik met betrekking tot deze vraag, niks meer zien schrijven (tot aan boevnstaande post).

(...) 'T was voor Henrie teveel moeite, en Spido heb ik met betrekking tot deze vraag, niks meer zien schrijven (tot aan boevnstaande post). :)

Beste Hans,

Henrie had zich die moeite al getroost. Maar we hebben het toch al veel eerder gehad over R, L en C?

Over de invloed van R: verzwakking, aantasting van de dempingsfactor?

Over de invloeden van C en R: , low-pass filter, versterkerinstabiliteit, fasevervorming?

Lees even wat ik Jitze hierboven berichtte.

Maar lees ook wat een

Henrie beweert dat er geen hoorbare verschillen tussen kabels zijn

Het blijft lastig he, lezen? Ik heb dit niet beweerd. Ik heb beweerd/berekend dat er geen hoorbare verschillen zijn op basis van het skineffect(!!!). Daarbij heb ik mijn eigen dropveters als voorbeeld genomen om het te kwantificeren...

Andere invloeden heb ik het niet over gehad, dus ik heb ook niet beweerd dat er nergens hoorbare verschillen zijn bij welke kabels dan ook. Ik vind wel dat verschillen niet nodig hoeven te zijn, omdat je makkelijk een kabel kan maken waarbij dat het geval is...

'T was voor Henrie teveel moeite

Het is vooral vergeefse moeite... <_<

Als ik er nou wat aan had om een en ander hier op te schrijven... Maar je kan met nog zo'n overtuigend verhaal komen, het wordt toch niet geloofd. Niet dat het het verhaal zelf in twijfel getrokken wordt. Nee, de conclusie wordt in twijfel getrokken. Zonder dat dat ergens op gebaseerd is overigens...

inderdaad, waar aan dan wel.

ik kan in een handomdraai mijn set behoorlijk degraderen door er een niet nader te noemen met en type ls--kabels in te zetten. recent een stuk anticable geprobeerd, ook dat bracht naarmate de tijd verstreek grote ontevredenheid die direct en blijvend verdween bij terugzetten van mijn eigen kabels.

wie dat kan verklaren, kan wellicht ook voorspellen welke bekabeling en waarom het beste zal klinken.

wie wil meten en testen kan stukjes van me krijgen van eigen kabel, niet te noemen merk en type en anticable :)

groet

ik zit meer te denken aan kabels van nog een ander materiaal. alleen lastig hanteerbaar.

ik vertel er alleen over via pm.

ik denk echt dat het een dingetje kan zijn. B)

ik voel iets romatisch opbloeien tussen breem en klaas feenstra.

de nuchtere Breem samen met de gepassioneerde bodywarmer klaas.

spido met zijn warme body brengt breem tot een hoogtepunt :lol:

Niemand lijkt in staat een antwoord op deze vraag te geven, wat uit de discussie wel blijkt is dat we er met het bestuderen en analyseren van de meest voor de hand liggende zaken niet uitkomen.

Waarmee zelfs Breem meer en meer gelijk lijkt te krijgen, maar ook hij is niet in staat aan te geven waar dan wel gezocht moet worden.

In elk geval is duidelijk dat alle technobabbel van fabrikanten en leveranciers nergens op slaat, zoeken naar de goede kabel is een trial and error gebeuren, kan je wel bezig houden.

Mijn kabel heb ik gevonden na er op gewezen te zijn dat er al meters van in m'n filter aanwezig waren :rolleyes:

Heb het trachten te verklaren van dit soort zaken op een laag pitje gezet, benieuwd of het juiste zicht op de zaken ooit zal leiden tot inzicht. :huh: