Jump to content

luidsprekerkabel

Eline Renee
 Share

Recommended Posts

(...) Volgens mij gaan blokgolven door elke kabel probleemloos (althans wat er op de scoop te zien is).(...)

Beste Hans,

Nou, als je eens de moeite neemt om die plaatjes van Breem te bekijken, kun je ZIEN wat er fout gaat, qua blokgolven (en dus qua fasevervorming!) als de kabelimpedantie (R, C, L) niet correct is.

(...) De gegevens van m'n interlinks staan ook de de Array site (ze komen overeen met de Opal). Die van mij zijn alleen ongeveer 80 cm lang. :)

Beste Hans,

Standaard worden de L, C en R per meter gespecificeerd. Omdat de capaciteit, vooral bij laag-ohmige signaalbronnen, de grootste invloed op de geluidskwaliteit heeft, wordt die vaak vermeld.

De gevlochten Opal interlink van Array heeft, volgens eigen opgave van de fabrikant, een capaciteit van 80pF bij een lengte van 55 cm. Bij een lengte van 1 m wordt dat dan (1,81 x 80pF =) ca. 145pF/m.

Vergelijk dit met de zeer betaalbare Monacor GAC-202 "Audio Connection Cable" met vergulde RCA-pluggen. Deze heeft een capaciteit van 70pF/m. Minder dan de helft, dus.

Zowel je luidsprekerkabels als je signaalkabels hebben dus een excessief hoge capaciteit.

Zei ik je niet al jaren geleden dat je eigenlijk condensatoren aan het vlechten was? B)

Zowel je luidsprekerkabels als je signaalkabels hebben dus een excessief hoge capaciteit.

Zei ik je niet al jaren geleden dat je eigenlijk condensatoren aan het vlechten was? B)

Maar wat is dan de invloed van die 185 pF. ??? Volgens mij zit dat ver buiten het hoorbare gebied (althans theoretisch).

Overigens zijn de voorbeeld blokgolven bij Breem 5 mHz. Lijkt me voor audio wat aan de hoge kant.

:(

Overigens zijn de voorbeeld blokgolven bij Breem 5 mHz. Lijkt me voor audio wat aan de hoge kant.

Eerder aan de lage kant...

:P

Eerder aan de lage kant...

:P

Geen tong uitsteken Jitze. :huh::)

Standaard worden de L, C en R per meter gespecificeerd. Omdat de capaciteit, vooral bij laag-ohmige signaalbronnen, de grootste invloed op de geluidskwaliteit heeft, wordt die vaak vermeld.

Ik neem aan dat je hoog-ohmige signaalbronnen bedoelt, dus met een hoge Ri?

Een stevige uitgangstrap van bijv. een CD speler kan gemakkelijk een paar nF aan.

En Hans bedoelde neem ik aan MHz, Megahertz dus.

Voor audio niet belangrijk, net zoals bijv. de karakteristieke impedantie van een kabel van 50 of 75 ohm dat voor audio-frequenties niet is.

Voor digitale signaaloverdracht natuurlijk weer wel.

Ik neem aan dat je hoog-ohmige signaalbronnen bedoelt, dus met een hoge Ri?

Een stevige uitgangstrap van bijv. een CD speler kan gemakkelijk een paar nF aan.

(...)

Beste KT88,

Bedankt voor de correctie! Je hebt gelijk: bij laag-ohmige signaalbronnen, zoals m.n. MC-elementen, is niet de capaciteit, maar de ohmse weerstand het meest van belang. En bij hoog-ohmige signaalbronnen is dat de capaciteit.