Henrie Posted 23 februari 2006 Report Share Posted 23 februari 2006 Wel zo veilig, met 500volt hoogspanning Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 23 februari 2006 Report Share Posted 23 februari 2006 Vergeet ook niet de juiste kleuren: Groen, geel en rood Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Wel zo veilig, met 500volt hoogspanning op de 300B's 500V is laagspanning... Pjor wel eens gelijkspanning van 500volt gevoeld? Ik gelukkig nog niet, wel eens 275volt en dat gaf het zelfde gevoel of je een keiharde klap kreeg En dan ben ik echt 200% voorzichtig! Er komt spanning genoeg uit die trafo naast 375-0-375 = 750 volt! ook nog 420-0-420 voor "dikke" 300B's zoals de KR300BXLS Daar moet je niet even uitschieten. Ik wil inderdaad, heel graag ooit een 211 versterker maken maar daar heb ik nu na 5 jaar met buizen bezig te zijn, m.i. nog te weinig ervaring mee. Goed om te lezen, dat jij en BuizenBart daar niet zo tegenop zien. Nog tips? Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Hoi Frenske, Hier een oud draadje waar het jaren geleden ook al bespoken is. Zelf hou ik het op 4 paren getwist. http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=4067 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 februari 2006 Report Share Posted 24 februari 2006 Wel zo veilig, met 500volt hoogspanning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 [k zeg alleen dat het geen hoogspanning is, maar laagspanning (laagspanning is wat anders dan een 'lage spanning'). Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk kan zijn. Sterker nog, vanaf 50V AC en 110V DC is het (potentieel) gevaarlijk. Dat is ook laagspanning... Overigens ben ik wel wat hoge spanningen gewend geweest tijdens m'n stage. En vooral ook heel hoge stromen (tot 30kA). Er waren daar niet voor niets uitgebreide veiligheidsmaatregelen in het lab... Bij m'n afstuderen (binnenkort) ga ik nog wel meer met dat soort spanningen en stromen te maken krijgen, maar dan vooral in theorie, achter de computer... Henrie je hebt gelijk, als je het zo ziet, is het laagspanning. Maar 1Kv als 211-voeding, vind ik voorlopig nog ff te heftig. 30kilovoltampere is inderdaad fors, iets voor de KEMA? oid? Succes met de studie, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 [k zeg alleen dat het geen hoogspanning is, maar laagspanning (laagspanning is wat anders dan een 'lage spanning'). Dat wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk kan zijn. Sterker nog, vanaf 50V AC en 110V DC is het (potentieel) gevaarlijk. Dat is ook laagspanning... Overigens ben ik wel wat hoge spanningen gewend geweest tijdens m'n stage. En vooral ook heel hoge stromen (tot 30kA). Er waren daar niet voor niets uitgebreide veiligheidsmaatregelen in het lab... Bij m'n afstuderen (binnenkort) ga ik nog wel meer met dat soort spanningen en stromen te maken krijgen, maar dan vooral in theorie, achter de computer... Henrie je hebt gelijk, als je het zo ziet, is het laagspanning. Maar 1Kv als 211-voeding, vind ik voorlopig nog ff te heftig. 30kilovoltampere is inderdaad fors, iets voor de KEMA? oid? Succes met de studie, Jack Dank je, Jack... Die 30kA (niet kilovoltampere dus ) was een kortgesloten condensatorbank (+spoelen) van 57.6mF, opgeladen tot zo'n 1400V. Dat gaf 33.000A aan stroom (de eerste top van een gedempte sinus). Het was in het Damstra-lab van Eaton Holec (waar KEMA trouwens ook regelmatig test)... De condensatorbank kan trouwens nog meer stroom leveren. M'n stagebegeleider had ooit getest wat de ie maximaal kan leveren (op 50Hz). De condensatorbank heeft ie opgeladen tot 2,5kV (het maximum), de bijbehorende spoelen ingesteld op 50Hz en vervolgens kortgesloten. Dat leverde zo'n 100.000A op. En gebroken kabel en als gevolg daarvan een enorme vlamboog in de open ruimte... Veel vermogen is cool Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts