piet van soest Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 beste allemaal. ik ben er steeds meer mee bezig om toch ook een platenspeler aan te schaffen.nu zit ik toch met een paar vraagjes.zijn de spelers rond de 500 euro de moeite waard of moet ik toch een duurdere speler nemen.is een aparte phono versterker beter dan de phono versterker in mijn mc intosh. de bekabeling hoe moet ik dat zien bij een platenspeler(prijs-type).en kan ik ook een tweede hands speler kopen ,en waar moet ik dan op letten????????? mvr gr piet. ps dit word m'n eerste speler . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Beste Piet, Doe een beetje moeite en speur het forum eens af. Er is genoeg info te vinden. Meestal komt men met de beste tip die je kan krijgen. Begin met een 2de hands Thorens TD160Mk2/TD147 voor ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 Off topic: Doet je versterker set het weer? eeeeuuuuuuhhhhhh.............. NEE. maar ik hoop dat hij een dezer dagen klaar is. en de platenspeler heb ik niet morgen in huis. gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 Beste Piet, Doe een beetje moeite en speur het forum eens af. Er is genoeg info te vinden. Meestal komt men met de beste tip die je kan krijgen. Begin met een 2de hands Thorens TD160Mk2/TD147 voor ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 van Grado Green tot en met Benz Ace kan erin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Beste Piet, Doe een beetje moeite en speur het forum eens af. Er is genoeg info te vinden. Meestal komt men met de beste tip die je kan krijgen. Begin met een 2de hands Thorens TD160Mk2/TD147 voor ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 van Grado Green tot en met Benz Ace kan erin. sodejuu. ik had stiekem mijn oog op deze speler laten vallen. pro-ject rpm 5 pro-ject phono box mk2 pro-ject k-4 met standaard interlinks. voor 675 euro nieuw. is dit wat? gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 ps dit word m'n eerste speler . Als je geen platen hebt dan moet je helemaal niet aan een platenspeler beginnen, dat is echt waanzin in mijn ogen. leg dat eens uit ? heb ook een keer mijn eerste cd speler gekocht. of word er niks meer op vinyl uit gebracht? gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Ik had ook geen platen toen ik er 3 jaar geleden aan begon. Inmiddels heb ik ruim 200 albums waarvan het merendeel 2e hands aangeschaft. Ik beleef er dagelijks plezier aan en ben dus blij dat ik deze stap toen wel heb gezet. Koop eerst een goedkope speler en een paar 2e handse platen. Word je gegrepen door de muziek, dan zou ik gewoon nog meer LP's kopen en in een later stadium je draaitafel kunnen upgraden. Bevalt het niet, dan is er nog geen man overboord en verkoop je de draaitafel weer. PS. Er wordt nog heel veel nieuws op LP uitgebracht Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 Ik had ook geen platen toen ik er 3 jaar geleden aan begon. Inmiddels heb ik ruim 200 albums waarvan het merendeel 2e hands aangeschaft. Ik beleef er dagelijks plezier aan en ben dus blij dat ik deze stap toen wel heb gezet. Koop eerst een goedkope speler en een paar 2e handse platen. Word je gegrepen door de muziek, dan zou ik gewoon nog meer LP's kopen en in een later stadium je draaitafel kunnen upgraden. Bevalt het niet, dan is er nog geen man overboord en verkoop je de draaitafel weer. PS. Er wordt nog heel veel nieuws op LP uitgebracht gruiter. dat is tenminste positief gr piet ps ik heb wel wat lp's 25 a 30 jaar oud ca 35 stuks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 van Grado Green tot en met Benz Ace kan erin. sodejuu. ik had stiekem mijn oog op deze speler laten vallen. pro-ject rpm 5 pro-ject phono box mk2 pro-ject k-4 met standaard interlinks. voor 675 euro nieuw. is dit wat? gr piet. Ik heb zijn broertje gehad, de RPM 4. Best heel aardig voor het geld, de arm die erop zit (carbonfiber!) is erg mooi. Maar ik zou idd toch eerst het advies van Sodejuu volgen, en een tweedehands Thorens kopen met een leuk element. De phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 ok. een tweede hands speler,maar wat kost een goed element +inbouw. want als dit 200 euro of meer kost kan ik net zo goed de pro-ject compleet kopen gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 Macintosh beste buizenbart. het is mc intosh(ik weet dat je ze lelijk vind maar toch) Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 15 februari 2006 Author Report Share Posted 15 februari 2006 Als je graag een platenspeler wilt om het apparaat, niks mis mee en moet je het vooral doen. Maar als het je voornamelijk om de muziek gaat, dan is het gewoon onzin. Je zou eens moeten uitrekenen wat het je dan in eerste instantie kost om een plaatje te draaien. Dan geef je misschien een paar honderd euro uit voor 1 uurtje muziek die je ook wel op CD kunt draaien. Ik zie daar echt de meerwaarde niet van in.En denk er om: er zijn heel veel muziekliefhebbers zonder platenspeler maar geen muziekliefhebbers zonder CD-speler. PS. Ik ben zelf echt wel een platenspelerliefhebber en draai bijna nooit een CD maar anno 2006 nog beginnen aan een platencollectie? In mijn ogen gekkigheid. Nieuw vinyl is tegenwoordig ook nog veel te vaak van dubieuze kwaliteit en 2e handsvinyl wat de moeite waard is, is vaak nog duurder dan CD. beste kraus. hier heb je wel een punt,maar ik heb op de vad 2005 een stukje vinyl gehoord en dat deed me wel wat. en ik koop nooit iets voor het hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! het moet een upgrade zijn anders geef ik er geen cent aan uit. gr piet Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Ik vind nu toch wel heel erg van toepassing Kraus Waarom zou je iemand afraden om met vinyl te beginnen, terwijl je zelf op z'n zachtst gezegd de laatste jaren een vinylfreak genoemd mag worden Heb je op de een of andere manier spijt van de weg die je bent ingeslagen en wil je Piet hiervoor behoeden Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid en ook vanwege het feit dat je zaterdag rechtsomkeert maakte toen je opweg was naar Sneek, of wil je daar niet over uitweiden? Persoonlijk zeg ik: gewoon doen Piet, je komt er vanzelf achter of je het leuk vindt en dan kan je altijd nog kiezen voor beter/duurder/meer of gewoon tevreden zijn met je eerste aankoop Het lijkt me trouwens wel wat lastig om een kwetsbare draaitafel en accessoires te beschermen tegen grijpgrage vingertjes Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Vinyl heeft zo'n karakteriserende en catchy-klank, dat moet je op zijn minst hebben. Of je het gebruikt, is een tweede. Ik ben blij dat ik het beide heb en ik kan alleen concluderen: klankmatig is een cd beter, maar vinyl tovert vaak blije gezichten op haar toehoorders. Dit komt uiteraard door de vervorming, maar uiteindelijk gaat het toch om de beleving! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Hoi Andre, Denk dat je het punt van Kraus mist. Kraus heeft een garage vol staan met een door de jaren heen zorgvuldig opgebouwde vinylcollectie. Dat is wat anders dan er nu nog aan beginnen. Als je echt lol in vinyl hebt, ja dan kun je er aan beginnen. Maar als het alleen voor een beter geluid is zou ik er nu ook niet meer aan beginnen. Mijn DT is er ook hoofdzakelijk voor om van het door de jaren heen verzamelde te genieten. Nieuw koop ik niet, wel soms 2e hands. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Ik was al een end op weg met een bericht, maar dat verdween plotseling door nog niet opgehelderde redenen Ik heb zelf nu nog 300 LP's, ben aan het screenen en daar valt, door smaakverandering door de decennia heen, toch wel 20-30% van af. Maar, als ik nu opnieuw zou moeten beginnen, zou ik dat absoluut doen. Er verschijnt op dit moment genoeg op vinyl, tenminste, in de pop-muziek, en daarom zou ik al zeker een PS aanschaffen. Alleen is de allesomvattende vraag: bevalt de sound van de LP jou w Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Ik vind de opmerking van Kraus zoiets als motorrijden afraden omdat je al een auto hebt Er is zat vinyl te krijgen en elke hobby kost geld, waarom zou het alleen te rechtvaardigen zijn als je 1000 elpees hebt staan Ik begon met cd's toen ik alles nog op cassette had, het verschil was toen dat cd zich onderscheidde in kwaliteit/gebruiksgemak en ik heb zowat alles wat ik op cassette heb verzameld nu ook op cd. Dvd is mijn volgende medium voor live concerten en met de opvolger van dvd ga ik ook door denk ik. Met vinyl kan je dat evengoed doen en zeker als het geluid je aanspreekt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Ikzelf ervaar vinyl op een multichannel installatie als een ware verademing. Erg prettig. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Ikzelf ervaar vinyl op een multichannel installatie als een ware verademing. Erg prettig. Groet, Jacco Beste Jacco, hier begrijp ik h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 februari 2006 Report Share Posted 15 februari 2006 Jou wil ik natuurlijk niet nieuwsgierig laten.Ik heb een paar duizend platen staan en koop ook nog regelmatig nieuw vinyl; de afgelopen week nog twee hele mooie nieuwe elementen aan de collectie toegevoegd en naar Sneek ga ik binnen de komende 10 dagen ter vervolmaking van de draaitafel. De enige reden dat ik Sneek Zaterdag niet heb gehaald lag in familieomstandigheden die op het ogenblik allesbepalend zijn en waar ik verder ook niet zo veel invloed op kan uitoefenen. Wel is het zo dat ik niet zo heel erg geloof in de vinylmythe als het gaat om geluidskwaliteit. Laatst bij Zee nog weer eens gehoord dat iemand die een mooie installatie heeft staan zonder platenspeler echt niet zielig behoeft te worden gevonden en qua muziekbeleving niets tekort komt. Jitze heeft een heel mooie draaitafel maar de CD weergave is daar ook prima. Jij doet het ook zonder draaitafel. Ruud, zelfde verhaal als Jitze. Waarom ik platen draai? Heel de toestand er omheen, de platen die ik allemaal heb gekocht en, zo mogelijk de belangrijkste reden: ik draai altijd hele plaatkanten en heb een gruwelijke hekel aan het nummertjes draaien op een cd-speler. Ik vind dat je vaak een beetje moeite moet doen om een album te waarderen als geheel en dat je jezelf en de artiest te kort doet als je voortdurend nummers skipped. Als je het alleen economisch bekijkt dan is een draaitafel een erg dure en in feite onrendabele grap. Voor de prijs van een element heb je al een aardige installatie. Beschouw je de eenvoud van een CD speler, plug and play in feite en je kijkt naar de soesa van alle onderdelen van een platenspeler dan is het inderdaad een soort gekkenwerk. Maar wel leuk gekkenwerk. Wil je actief bezig zijn met componenten dan is het platenspeler voor en na en is er niets wat daaraan kan tippen. Toch blijf ik van mening dat de enige reden voor het aanschaffen van een platenspeler nu nog kan zijn het bezit van een behoorlijke platencollectie of mischien het DJ-gebeuren. Het is toch ook zo dat er behalve de net-bekeerden er in feite niemand meer is die tegen alles in staande wil houden dat vinylweergave eenzame hoogten bereikt die op geen enkele andere manier zijn te realiseren? Persoonlijk luister ik veel liever naar vinyl dan naar CD maar in hoeverre dat nou helemaal objectief te verdedigen valt? In ieder geval heb ik nog nooit ergens bij iemand met een mooie platenspeler gehoord dat de CD-weergave nou zoveel minder is. Als iemand nu zegt ik ga beginnen aan een platenspeler dan denk ik bij mezelf, waarom eigenlijk? Zo kan ik me trouwens ook maar moeilijk voorstellen dat jij multichannel gaat. Oh, familie omstandigheden, ik vraag niet meer verder daarover Het dvd gebeuren gaat mij niet zozeer om het multi-channel geluid, want daar ben ik t.o.v. stereo opnames niet zo over te spreken omdat iedereen maar wat doet. Het (grote!) beeld erbij vind ik echter fantastisch, dit vergroot de belevingservaring enorm Stereo blijft het hart van de installatie en het multi-channel gebeuren bouw ik hier omheen, dus als toevoeging en niet als vervanging. Het feit dat ik nu een zeer geschikte ruimte heb om dit alles te doen gaf ooit de doorslag, echter moet ik nogal wat hobbels nemen omdat er zoveel bij komt kijken, 'helaas' ben ik perfectionistisch bezig en dat geldt ook voor beeldweergave. Er komt echter schot in, nu ik weet waar ik precies heen wil Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Macintosh beste buizenbart. het is mc intosh(ik weet dat je ze lelijk vind maar toch) Beste Piet, mc intosh zonder gebruik van Hoofdletters?? Excuus voor de fout Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Het leuke aan vinyl is dat het qua stereobreedte niet veel is, Hoebedoeltu????? Dat komt misschien omdat je te veel aan de fouthoek gerekend hebt Maar even serieus, dit vind ik een hele bijzonder opmerking. Of is het wegens specificaties? Nee, je hebt het over een luisterervaring, dus je bedoelt dat je het zo hoort.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts