dekkersj Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Het leuke aan vinyl is dat het qua stereobreedte niet veel is, Hoebedoeltu????? Dat komt misschien omdat je te veel aan de fouthoek gerekend hebt Maar even serieus, dit vind ik een hele bijzonder opmerking. Of is het wegens specificaties? Nee, je hebt het over een luisterervaring, dus je bedoelt dat je het zo hoort.... Ja, nou ja die fouthoek eist veel energie. Maar het verschaft mij veel inzicht. Vinyl reproductie kent nu eenmaal een grens aan stereobreedte, dat heeft met overbelasting van de snijbeitel te maken. Daar zijn geluidsmensen mee aan de slag gegaan en hebben een sound gecreeerd die erg prettig klinkt en die het snijproces garandeerde. Ik moet zeggen dat het mij ook bekoort, die sound dan. Dat het een aantasting van het origineel is, nou ja, dat is van ondergeschikt belang. Het klinkt zo lekker, de beleving is zo "echt". Dat is een heel andere tak van sport. Op een multichannel systeem, dat overigens ook prima stereo content ten gehore kan brengen, "valt" een vinyl opname door de mand. De geringe stereobreedte vertaalt zich genadeloos naar een beperkte volle multichannel beleving, zoals je dat bij cd kan ervaren. Het stereo-poppetje dat audio heet wordt minder vol en omnipresent, maar meer geconcentreerd. Dit is op zich niet negatief. Ik ervaar het als positief! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Anderhalf jaar geleden had ik nog g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Anderhalf jaar geleden had ik nog g Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Mijn Xpression was zo'n 350 euro, met Denon element zo'n 500 euro totaal, ietsje meer dus. Dat bedrag is voor mij ook niet echt een instap, dat was wel die gratis Dual waar ik mee begon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Mijn Xpression was zo'n 350 euro, met Denon element zo'n 500 euro totaal, ietsje meer dus. Dat bedrag is voor mij ook niet echt een instap, dat was wel die gratis Dual waar ik mee begon. Klopt, ik zat in de knoop met de Debut Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Sinds LP nog altijd het audio-medium bij uitstek is, is het in mijn ogen altijd de moeite waard om te starten met een collectie. Wel kan ik in zoverre met Kraus meekomen dat in dit geval een al-chiepo oplossing niet overtuigend zal zijn (@ Kraus: als dat tenminste het punt is wat je hear wilt maken?!). Zelf was ik niet ongelukkig toen ik mijn Garrard SB87 uit z'n lijden heb verlost en overgestapt ben op een Bluenote. Pas toen kon ik het verschil ervaren tussen vinyl en een goede cd-speler. Derhalve vind ik het idee om wat meer geld in een eerste systeem te stoppen helemaal niet zo gek, ook gezien de spullen die Piet reeds heeft staan. @ Piet: waarom ga je niet voor bijvoorbeeld een Bluenote Piccolo met een eenvoudige (Rega) arm? Wel ietsje duurder, maar deze is in staat tot presenteren. Mocht het bevallen, dan is upgrade eenvoudig. Bevalt 'ie niet, dan is deze naar verwachting goed door te verkopen. In ieder geval haal je een machine met spectaculair uiterlijk in huis. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Sinds LP nog altijd het audio-medium bij uitstek is, [...] Gaaap! Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Sinds LP nog altijd het audio-medium bij uitstek is, [...] Gaaap! Jacco H Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Sinds LP nog altijd het audio-medium bij uitstek is, [...] Gaaap! Jacco H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Sinds LP nog altijd het audio-medium bij uitstek is, [...] Gaaap! Jacco H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Sinds LP nog altijd het audio-medium bij uitstek is, [...] Gaaap! Jacco H Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Volgens mij 'zoek' jij de 'spanning' graag op En dan maar meten ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Volgens mij 'zoek' jij de 'spanning' graag op Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 dank jullie wel voor de reacties. ik merk dus dat de meningen erg uit 1 lopen. ik heb van jullie ook nog niet gehoord wat een thorens+goed element kost.en wat ik ook merk bij sommige van jullie, is dat er toch wel wat terug kerend arbeid aan een ps zit @kraus met de upgrade bedoelde ik niet een beter of mooier geluid maar meer iets waar ik wat aan heb en waar ik van geniet.en ps zit???????? gr piet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 ik heb van jullie ook nog niet gehoord wat een thorens+goed element kost Er staan regelmatig Thorens TD160's te koop op o.a. Marktplaats, varierend in prijs van zo'n 60,- tot 175,- euro. (sommigen al voorzien van betere, cinch-verbindingen achterop) Sommige mensen hebben echter wel heeeel veel lef, en durven absurde bedragen te vragen! Zie >deze< advertentie! Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Je zal naast de platenspeler ook andere dingen nodig hebben, zoals een machine en/of vloeistof om elpees te reinigen. De platenborstel volstaat niet als je (gebruikte) elpees in goede conditie wilt krijgen en houden. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een permanent knapperend haardje uit je speakers, dat lijkt me best gezellig Het totaalplaatje stopt dus niet bij draaitafel/arm/naald en (handmatig) elpees reinigen kost tijd. De cd is dus zo gek nog niet, je legt hem in het laatje, drukt op play en klaar ben je het eerste uur Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Sommige mensen hebben echter wel heeeel veel lef, en durven absurde bedragen te vragen! Zie >deze< advertentie! Mvg, Alco Das is ook een hele dure whepsait Een 2e hands TD160 doet ergens tussen de 50 en 150 EU afhankelijk van de conditie waarin ie verkeert. Zou wel voor een MKII gaan. Heeft een mooiere arm dan de MK1 vind ik. En zelf verder opgeknapt en gemod kan ie het best opnemen tegen vele dure van tegenwoordig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Let erop dat ie er nog goed uitziet. Dus geen afgeleefd ding. Ga voor een Mk2 of Mk3 uitvoering. Die zijn makkelijk te herkennen omdat die geen "taartschep" als elementhouder/headshell hebben. Kijk of de lagers geen speling hebben en dat er olie in het lager zit. De arm mag geen speling hebben en de veren moeten nog goed "aanvoelen". Alle benodigde info vind je op Maarten's site Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 Let erop dat ie er nog goed uitziet. Dus geen afgeleefd ding. Ga voor een Mk2 of Mk3 uitvoering. Die zijn makkelijk te herkennen omdat die geen "taartschep" als elementhouder/headshell hebben.Kijk of de lagers geen speling hebben en dat er olie in het lager zit. De arm mag geen speling hebben en de veren moeten nog goed "aanvoelen". Alle benodigde info vind je op Maarten's site sodejuu hartstikke bedankt,voor de tip over maarten's site. hier kan ik echt heel veel over de ps lezen (LEREN) nogmaals hartelijk dank mvg piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 hoi andre. een cdtje is idd wel heeeeeeeel errrrrgggg makkelijk ik hoop niet dat ik iemand beledig(ivm de tips die ik kreeg) maar nu ik alles van jullie gelezen heb,denk ik toch dat ik het bij de cd houd. mischien een beetje te implusief gedacht gr piet. @andre,hoe is het met je doek(radiator)? Ik ben nog bezig met het frame, het wordt een breed houten frame waar een maskering op komt (zwarte rand) en hij komt ergens voor de radiator vanwege de (kijk)hoogte van het scherm. Over dat platen spelen: Ik haal je niet over tot niet doen zoals Sodejuu zegt, maar ik noem wel alle aspecten waar je mee te maken krijgt, zodat je een goed overwogen besluit kan nemen. De vergelijking met motor rijden als je al een auto hebt gaat hier ook weer op, een motor vraagt ook onderhoud, tijd, geld en aandacht Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Ik ben heel blij met m'n CD speler, maar LP's draaien vind ik veel leuker om te doen. Je gaat er dan in elk geval voor zitten en de hoezen zijn vaak echte kunstwerkjes. Ga je voor het gemak en wil je achtergrondmuziek zet dan een CDtje op. Wil je echt genieten en heb je de tijd ervoor zet dan een LP op. Het financiele aspect laat ik buiten beschouwing, want er zijn wel duurdere hobbies te bedenken en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zoals door anderen al gezegd. Begin eenvoudig en beslis daarna of je beter/duurder wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 Wil je echt genieten en heb je de tijd ervoor zet dan een LP op. dit doe ik nu ook met mijn cd speler. gemiddeld 3 avonden per week.lekker alleen,zonder bij geluiden van de kids of mijn vrouw gr piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts