Jump to content

platenspeler.

piet van soest
 Share

Recommended Posts

Ik ben heel blij met m'n CD speler, maar LP's draaien vind ik veel leuker om te doen. Je gaat er dan in elk geval voor zitten en de hoezen zijn vaak echte kunstwerkjes.

Ga je voor het gemak en wil je achtergrondmuziek zet dan een CDtje op.

Wil je echt genieten en heb je de tijd ervoor zet dan een LP op.

Het financiele aspect laat ik buiten beschouwing, want er zijn wel duurdere hobbies te bedenken en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zoals door anderen al gezegd. Begin eenvoudig en beslis daarna of je beter/duurder wilt.

Hier kan ik mij volledig in vinden :rolleyes: . De sfeer van een LP is anders dan van een CD. Als dat je bevalt, ga je om. In het verleden in de jaren 70 en 80 natuurlijk niets anders gedaan, en is het prachtig om met een nu al fors opgewaardeerde analoge kant te spelen. Bijkomend voordeel voor de oudere jongeren: de hoezen zijn te lezen waar ik bij de CD's al bijna een loep nodig heb ;)

70% van alle muziek die uitkomt wordt nog steeds (of alweer) op vinyl uitgebracht

Wishful thinking... :rolleyes:

Als dat zo zou zijn, had ik inmiddels allang een draaitafel staan.

Ik vraag me nog steeds af hoe men aan dergelijke cijfers komt! :unsure::blink:

In mijn beleving/praktijk is 't meer andersom en komt er hooguit (heel positief gezien) zo'n 30% op vinyl uit.

Het is vaak OF de grote namen als Robbie Williams, Madonna, etc, OF het is juist het alternative rock/dance/punk gebeuren.

Jazz en blues schijnen ook 't zelfde te zijn volgens veel sites en winkels.

Ik lees/hoor vaak mensen zeggen dat 't merendeel nog steeds op LP uitkomt/te bestellen is, maar heb nog nooit een site o.i.d. gezien waar dat uit blijkt.

Daarnaast zijn nieuwe uitgaven op vinyl vaak fors duurder dan dezelfde titel op CD.

(op zich uiteraard heel verklaarbaar, maar toch....)

Daarentegen is er wel veel 2e hands vinyl voor 'n prikkie te vinden.

Verder ben ik 't volkomen met je eens Sodejuu.

Een goed klinkende draaitafel hoeft geen fortuin te kosten, en 't voorbeeld wat je gaf voor 240,- euro zal zondermeer al fraai klinken. :)

Het leuke is dat je met relatief eenvoudige en zeer betaalbare ingrepen een Thorens nog verder kunt upgraden.

(zowel optisch als klankmatig)

Let erop dat ie er nog goed uitziet. Dus geen afgeleefd ding. Ga voor een Mk2 of Mk3 uitvoering. Die zijn makkelijk te herkennen omdat die geen "taartschep" als elementhouder/headshell hebben.

Kijk of de lagers geen speling hebben en dat er olie in het lager zit. De arm mag geen speling hebben en de veren moeten nog goed "aanvoelen".

Alle benodigde info vind je op Maarten's site

sodejuu

hartstikke bedankt,voor de tip over maarten's site.

hier kan ik echt heel veel over de ps lezen (LEREN)

nogmaals hartelijk dank :rolleyes::rolleyes:

mvg piet.

Beste Piet ,

Gewoon doen wat jezelf wilt !

Wat wel het geval is dat LP een heel andere muziek beleving is , het zou jammer zijn als jij met je Mac hiervan verstoken blijft.

Het is heel moeilijk onder woorden te vangen , om de verschillen aan te geven, zelf ervaar ik het als meer muzikale emotionele overdracht.

Anderen zullen het anders benoemen en dat mag.

Ook ben je er meer mee bezig omdat er meer moet gebeuren, maar dan gebeurt er ook meer. :lol:;)

Ook is het zo om voldoende info te verkrijgen , want anders wordt je instapper en gelijk weer uitstapper , dat zou jammer zijn .

Voor info kun je inderdaad heel goed beginnen bij www.platenspeler.com

Maarten heeft er een uitgebeide site van gemaakt.

Er zijn ook nog sites te bekijken van Tube Jack en ReneN

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Wil je echt genieten en heb je de tijd ervoor zet dan een LP op.

dit doe ik nu ook met mijn cd speler.

gemiddeld 3 avonden per week.lekker alleen,zonder bij geluiden van de kids of mijn vrouw

gr piet.

Ik denk dat je eerst zelf maar moet besluiten of je uberhaupt wel een draaitafel wil. Je kunt natuurlijk ook gewoon een stapel CDs kopen voor dat geld. Er zijn in elk geval een flink aantal tips gegeven.

Wil je het proberen, zou ik de tip van Sodejuu in het achterhoofd houden.

Ben 't volkomen met Gruiter eens.

Ik zou ook eerst kijken of de muziek die je ('t meeste) aanspreekt voor jou nog

voldoende op vinyl te vinden is.

Wat je verder nog zou kunnen doen is: kijken op deze zijn onder 'Agenda' waar bij jou in de buurt de eerstvolgende LP/CD beurs is.

Dan kun je daar eens kijken of 't aanbod je mee- of tegenvalt en of jouw muziek-voorkeur er tussen zit, en of de prijzen je aanspreken,etc.

Wellicht krijg je dan de smaak te pakken. B)

Mvg,

Alco

Wellicht is dit nog een optie, Piet.

Sommige winkels verkopen platenspelers, die standaard compleet met element worden geleverd. (o.a. Goldring GR1 + GR2. en Pro-ject)

Daar hoeft je dus verder niks meer aan te doen, qua geschikt element bij zoeken, afstellen,e.d.

Zo'n draaitafel zou je wellicht een dag of 2 thuis mogen proberen,

onder 't mom 'niet goed, geld terug'.

Een beetje winkel zou er niet moeilijk over (mogen) doen.

Dit zijn vaak niet draaitafels met de oerdegelijkheid van een Thorens, maar toch...

Als 't je bevalt heb je wel een splinternieuwe draaitafel, voor een schappelijk bedrag, en je bent direct ready to go, aangezien deze spelers zo 'plug-and-play' mogelijk zijn.

Zoals de Goldring GR2:

GR2.jpg

(compleet, voor 549,- )

Of de Goldring GR1: (compleet met element voor 299,- euro)

GR1oh.jpg

Mvg,

Alco

Ach topprodukt voor minder dan 500 euro:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html

Gedurft maar waar imo.

hoezo gedurfd, is domweg een goede speler, heeft zelfs nog waarde mocht je 'm na een probeersessie weg willen doen.

Erg veilig dus eigenlijk.........................

:D

Overigens is - na een verhuizing - ook Ronald van Eijk weer aktief, biedt regelmatig zeer goede Thorens spelers aan voor bepaald acceptabele prijzen, is ook nauwelijks een buil aan te vallen.

Zie hiervoor Marktplaats en e-bay

:D

Guest tubejack
beste allemaal.

ik ben er steeds meer mee bezig om toch ook een platenspeler aan te schaffen.nu zit ik toch met een paar vraagjes.zijn de spelers rond de 500 euro de moeite waard of moet ik toch een duurdere speler nemen.is een aparte phono versterker beter dan de phono versterker in mijn mc intosh. de bekabeling hoe moet ik dat zien bij een platenspeler(prijs-type).en kan ik ook een tweede hands speler kopen ,en waar moet ik dan op letten?????????

mvr gr piet.

ps dit word m'n eerste speler .

Hallo Piet.

Een mooie platenspeler is een Thorens TD-2001.

Ik kocht de mijne 2e hands voor 550 euro volgens

Henk een koopje. Speelt erg mooi met een Benz

Ace M.

Vriendelijke groet,

Jack

beste allemaal.

ik ben er steeds meer mee bezig om toch ook een platenspeler aan te schaffen.nu zit ik toch met een paar vraagjes.zijn de spelers rond de 500 euro de moeite waard of moet ik toch een duurdere speler nemen.is een aparte phono versterker beter dan de phono versterker in mijn mc intosh. de bekabeling hoe moet ik dat zien bij een platenspeler(prijs-type).en kan ik ook een tweede hands speler kopen ,en waar moet ik dan op letten?????????

mvr gr  piet.

ps dit word m'n eerste speler .

Hallo Piet.

Een mooie platenspeler is een Thorens TD-2001.

Ik kocht de mijne 2e hands voor 550 euro volgens

Henk een koopje. Speelt erg mooi met een Benz

Ace M.

Vriendelijke groet,

Jack

Ik denk dat je Piets budget dan een beetje veel rekt :blink: Budget is

• Members

Zo'n Benz Ace, is dat een MM elementje of MC high-output? Waar iedereen een beetje aan voorbij gaat, is de hele fraaie phono-pre in Piet z'n Mac. Deze is namelijk...MM.

Misschien moet Piet eens met de Mac onder de arm (pijnlijke aangelegenheid, ik weet het) een middagje gaan ''Haudio

Guest tubejack
Zo'n Benz Ace, is dat een MM elementje of MC high-output?

De Benz Ace is in 3 smaken ook in high-output MC 2,5mv

Maar er kan altijd een eventuele step-up-trafo tussen.

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. Piet mag ook bij mij langs komen met zijn mooie Mac.

Kost helemaal niks.... :)

We hebben toch niets voor niets het zelfde motto!

Zo'n Benz Ace, is dat een MM elementje of MC high-output?

De Benz Ace is in 3 smaken ook in high-output MC 2,5mv

Maar er kan altijd een eventuele step-up-trafo tussen.

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. Piet mag ook bij mij langs komen met zijn mooie Mac.

Kost helemaal niks.... :)

We hebben toch niets voor niets het zelfde motto!

tubejack.

moet ik dan vlaai meenemen :rolleyes:

gr piet.

• Members
henk is dat de mijnheer van audio selectief in sneek?

en kan je die mijnheer zo bellen voor een afspraak om met mijn mc intosh een middagje te gaan luisteren

Helemaal juist. Een geweldig adres, zeker om wat ''wijsheden'' op te doen in de platenspeler-materie. Je moet alleen geen haast hebben om thuis te komen. :D

@ Tubejack, dat van die Benz elementjes, dat wist ik wel, was meer een inleiding naar de MM-sectie in Piet z'n versterker. O ja, die series 2 Lukaschek PP1 ...(A/B-vergelijk met wat eigenlijk ?)...die is van deze persoontje. En nu we het toch over vlaaien hebben...

en kan je die mijnheer zo bellen voor een afspraak om met mijn mc intosh een middagje te gaan luisteren

Helemaal juist. Een geweldig adres, zeker om wat ''wijsheden'' op te doen in de platenspeler-materie. Je moet alleen geen haast hebben om thuis te komen. :D

@ Tubejack, dat van die Benz elementjes, dat wist ik wel, was meer een inleiding naar de MM-sectie in Piet z'n versterker. O ja, die series 2 Lukaschek PP1 ...(A/B-vergelijk met wat eigenlijk ?)...die is van deze persoontje. En nu we het toch over vlaaien hebben...

Ha die Arden,

Er valt ook zveel te vertellen over platenspelers, maar ik hou niemand tegen om naar huis te gaan .

Tja 1 dag is ook wel kort h

@ Tubejack, dat van die Benz elementjes, dat wist ik wel, was meer een inleiding naar de MM-sectie in Piet z'n versterker....

beste arden.

wat bedoelen jullie met de mm sectie in mijn versterker :confused:

ik merk ook wel dat bepaalde pers. vinden dat mijn versterker een goede phono pre heeft,is dit echt spec. want het is toch beter om een aparte phono pre te hebben.

ps,mc intosh is wel iets speciaals ;);)

gr piet.

• Members

Kraus, kijk nou uit, dadelijk zitten we met z'n 3-en bij Henk naar Piet z'n Mac te luisteren. Moet ik weer een dag vrij nemen.

@Piet, de phono-pre die is ingebouwd in jouw McIntosh is uitsluitend geschikt voor MM-elementen, of MC high-output

Ha die Arden,

Er valt ook zveel te vertellen over platenspelers, maar ik hou niemand tegen om naar huis te gaan .

Tja 1 dag is ook wel kort h

Beste Piet ,

Dat is geen probleem , maar pas je dan s'nachts op de winkel of kom je bij mij thuis logeren, als het het laatste is dan zou ik willen adviseren om een rubber boot mee te nemen , want we hebben een beetje lekkage ;):lol::(

MvG,

Haudio

:rolleyes: