erikbijl Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Ik heb een vraag die ik nergens beantwoord krijg: Hoe kan ik cd's zo naar mijn pc kopieeren, en wat ik aan geluidskaart nodig om met behoudt van goede kwaliteit mijn muziek af te spelen via mijn receiver? Gaat er kwaliteit verloren bij kopieeren naar mijn pc? Als wat voor bestand (ik begrijp zelf wel dat mp3 ellende is) moet ik dit dan wegschrijven? Zijn er geluidskaarten die net zo goed vertalen als dat ik een cd in goede cd of dvd speler stop? zijn er op kazaa's, emu, etc. programmas ook soorten bestanden (dus geen mp3, maar....) te vinden die wel van goede kwaliteit zijn? Wie o wie weet hier iets van? Erik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Je kunt een cd rippen via de cd/dvd-rom speler. Als je Exact Audio Copy (EAC) daarvoor gebruikt, ben je er bijna zeker van dat je geen verlies hebt. EAC geeft zelfs aan hoeveel de kopie afwijkt van het origineel. Opslaan kan als MP3 (variabele bitrate of 320kbps, maar iig minstens 192 kbps) of als WAV. Als wav iis het eigenlijk gewoon het originele PCM formaat. Voor weergave is wel een goeie geluidskaart nodig om het optimale eruit te halen. Een hele goeie is de M-Audio Audiophile 2496. Als ik me niet vergis, is daar nu ook een 192kHz versie van uit. Kosten: ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Let wel, een PC heeft een "zwevende massa". Als de PC uit staat en die wel nog op de audioinstallatie is aangesloten kan er een aardlus ontstaan. Pas als de PC weer aan staat is de massa weer "hard" en is de aardlus weg. Deze aardlus kan je apparatuur de vernieling in helpen. Een kennis van mij heeft zo zijn Marantz surroundversterker van de wijs gebracht en de tweeters van zijn speakers naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, dus let op. Oh, vandaar dus dat m'n speakers altijd beginnen te brommen als ik m'n PC uit heb gezet en m'n versterker nog aanstaat op de AUX1-ingang (de ingang van de PC dus)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 PC dan ook op een randaarde aansluiten. Veel mensen doen dat niet maar het moet wel! Nou ja behalve bij een Laptop dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 PC dan ook op een randaarde aansluiten. Veel mensen doen dat niet maar het moet wel! Nou ja behalve bij een Laptop dan. Ook dat heb ik niet, bij gebrek aan randaarde... Ja, ik weet het, shame on me... Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 De nieuwste creative XF kaart schijnt ook heel goed te klinken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Je 'begrijpt dat mp3 ellende is'.. dat mag van mij wanneer je 192kbit LAME mp3 99 van de 100 keren van het origineel kan onderscheiden.. Overschat jezelf niet: MP3 is een hele slimme manier van compressie welke goed aantoont dat wij mensen niet zo goed horen als we denken. PS ik ben niet vroeg op maar ERG laat thuis.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 februari 2006 Report Share Posted 20 februari 2006 PS ik ben niet vroeg op maar ERG laat thuis.. Welterusten Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikbijl Posted 28 februari 2006 Author Report Share Posted 28 februari 2006 ik lees dat mp3 toch zo slecht nog niet is. weet iemand of er een soort nieuwe standaard is die beter is dan mp3 en door veel mensen gebruikt wordt (lees te downloaden is via de lime wires en kazaas)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 ik lees dat mp3 toch zo slecht nog niet is. weet iemand of er een soort nieuwe standaard is die beter is dan mp3 en door veel mensen gebruikt wordt (lees te downloaden is via de lime wires en kazaas)? Het zijn vooral mp3's die je op internet vindt. Maar je kunt ook wel ogg-files vinden. Of wma-files, of mpc-files. Zijn allemaal wel met Winamp of iets dergelijks af te spelen... Maar mp3 is de hoofdmoot... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 28 februari 2006 Report Share Posted 28 februari 2006 Ik heb m'n 'audiofiele' buurman een cdtje gebrand met het origineel en verschillende MP3 varianten. Ik heb 'm nog niet weer gesproken.. 128kbit is soms al lastig eruit te halen (erg lastig, vaak onmogelijk vooral als je niet weet welk nummer welke compressie gebruikt).. en dan voor de veiligheid op 192kbit alles rippen.. Dat is niet te horen. Als een getraind oor het al kan horen kan ik niet geloven dat de muziekbeleving en 'informatie' er echt onder te lijden. Neem niet te snel aan wat audiofielen zeggen. CD audio is prima, MP3 is prima.. gelukkig hoef je niet aan de vinyl / platenwasser om van goede audio te kunnen genieten Edit: MP3 *kan* wel slecht zijn, bepaalde encoders die het vooral erg snel doen laten een matig geluid over zelfs bij hoge bitrates. Ik ken alleen LAME, een goede, maar er zijn vast meerdere.. Als je een slechte MP3 hoort is het of de opname of de gebruikte MP3 encoder geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredje Posted 2 maart 2006 Report Share Posted 2 maart 2006 Heb je al eens gedacht aan de Hifidelio die neemt alles direct van je cd over ben je van al je rip gezeur af. Eigenlijk zijn peecees daar ook niet voor gemaakt. Er is altijd wel iets wat stoort. Of je zou er een aparte pc voor moeten hebben die alleen als muziekserver dient. Maar dan nog, wat is er dan mooier dan een apparaat wat in je set geintergreerd kan worden. http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Hifi...usicserver.html Ciaoo Fredje Newbee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts