Headshell Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Goed, okee, we hebben het hierover gehad op een ander forum. Dus wil je je handen niet branden, reageer dan gewoon niet. Hier komt het op neer: Ik vraag me af: een combinatie van arm en element zal nogal kenmerkend zijn voor de muzikale indruk, die een draaitafel achterlaat. Als je dit betrekt op het loopwerk zal dat een stuk minder het geval zijn. Er is wel veel verschil in bouwwijze tussen loopwerken en zo, en de gebruikte materiaalsoorten zijn telkens anders. Maar veel invloed op de muzikale indruk hebben die hoedanigheden van het loopwerk toch niet? De beslissende factoren zijn namelijk arm en element. Ik weet echt wel dat de slechte loopwerken bijgeluiden als jengel en rumble veroorzaken. Maar zouden de meer elementaire facetten als klankkleur en definitie worden beinvloed door het loopwerk dat je gebruikt? Daar geloof ik niks van. Wat zijn hierop nou precies de invloeden van de gebruikte materialen in het draaiplateau, in de sokkel, in het subchassis en bodem van een loopwerk. Als je daar telkens wat anders voor neemt, wat verandert dan aan de muzikaliteit? Dat kan mi. toch niet echt veel uitmaken op de kern van de muziek? Je kunt dus gerust een vrij goedkoop loopwerkje voorzien van een erg duur element en dito arm: het resultaat zal er niet al te veel onder lijden. Heeft iemand hier ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Dit is er 1 uit de categorie 'alle cd-spelers klinken eender'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 Goed, okee, we hebben het hierover gehad op een ander forum. Dus wil je je handen niet branden, reageer dan gewoon niet. Hier komt het op neer: Ik vraag me af: een combinatie van arm en element zal nogal kenmerkend zijn voor de muzikale indruk, die een draaitafel achterlaat. Als je dit betrekt op het loopwerk zal dat een stuk minder het geval zijn. Er is wel veel verschil in bouwwijze tussen loopwerken en zo, en de gebruikte materiaalsoorten zijn telkens anders. Maar veel invloed op de muzikale indruk hebben die hoedanigheden van het loopwerk toch niet? De beslissende factoren zijn namelijk arm en element. Ik weet echt wel dat de slechte loopwerken bijgeluiden als jengel en rumble veroorzaken. Maar zouden facetten als klankkleur en definitie worden beinvloed door het loopwerk dat je gebruikt? Daar geloof ik nik svan. Wat zijn hierop nou precies de invloeden van de gebruikte materialen in het draaiplateau, in de sokkel, in het subchassis en bodem van een loopwerk. Als je daar telkens wat anders voor neemt, wat verandert dan aan de muzikaliteit? Dat kan mi. toch niet echt veel uitmaken op de kern van de muziek? Je kunt dus gerust een vrij goedkoop loopwerkje voorzien van een erg duur element en dito arm: het resultaat zal er niet al te veel onder lijden. Heeft iemand hier ervaring mee? Eerste bericht is veranderd. Verhaal toegevoegd over bijgeluiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 Dit is er 1 uit de categorie 'alle cd-spelers klinken eender'. Heeft er inderdaad naast gelegen, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Beste Jan, Lees ik hier dat het geen verschil zou uitmaken (het loopwerk) ? Oke , stel je eens voor je maak een star chassis van brons met dezelfde klank als een klok (klinkt als een klok). Denk je dat dat niet van invloed is op de totaalklank ? Oke doe hetzelfde met Glas. Of hout Of Of Etc. de trillingen die de naald /cantilever veroorzaken en niet gedempt naar de bronzen klok gaan, zijn die niet van invloed ? Of het geluid uit de luidsprekers die voor acoustische terugkoppeling zorgen , via die zelfde bronzen klok ? Ook het loopwerk is van invloed op de klankkleur van het totaal ! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 Beste Jan, Lees ik hier dat het geen verschil zou uitmaken (het loopwerk) ? Oke , stel je eens voor je maak een star chassis van brons met dezelfde klank als een klok (klinkt als een klok). Denk je dat dat niet van invloed is op de totaalklank ? Oke doe hetzelfde met Glas. Of hout Of Of Etc. de trillingen die de naald /cantilever veroorzaken en niet gedempt naar de bronzen klok gaan, zijn die niet van invloed ? Of het geluid uit de luidsprekers die voor acoustische terugkoppeling zorgen , via die zelfde bronzen klok ? Ook het loopwerk is van invloed op de klankkleur van het totaal ! MvG, Haudio Ik zag je al in de buurt zweven. Bedankt voor het antwoord. Ik meen het echt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Ah ja Haudio, en dan 50 van die spelers en je hebt een carillon en kun je op de kermis gaan staan Maar je hebt gelijk, 1 van de beste (en heel oude) tweaks bij de de Thorens TD160 etc. is nog altijd om 10 mm MDF onder tegen het subchassis te plakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 16 februari 2006 Author Report Share Posted 16 februari 2006 Ah ja Haudio, en dan 50 van die spelers en je hebt een carillon en kun je op de kermis gaan staan Maar je hebt gelijk, 1 van de beste (en heel oude) tweaks bij de de Thorens TD160 etc. is nog altijd om 10 mm MDF onder tegen het subchassis te plakken. Maar het gaat vooral ook om het waarom. Ik zoek naar de theoretische achtergronden. Hoe kan je verklaren waarom een bepaalde constructie of een materiaalkeuze invloed heeft? Het elementen de arm zitten hoog en droog en bepalen zelf wel wat jij aan klanken naar je toe krijgt. Het blijft voor mij maar theologie allemaal. Wow, flutter en dergelijke kan ik horen: dat zijn bijgeluiden die de meeste mensen wel oppikken. Maar kan een loopwerk invloed hebben op zaken als timbre, impact, focus , dynamiek, detaillering, voicing, etc. En hoe kan een constructie of een materiaal in een platenspeler die zaken dus beinvloeden? Zijn daar theoretische artikelen over geschreven? Heeft ienmand daarnaar gegoogled? Heeft iemand een sluitende redenatie of kan iemand uit ervaring zaken aanwijzen? Heb je onder een arm/ elementcombo het loopwerk een keer grof uitgewisseld tegen een compleet andere? Wat viel je toen op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 16 februari 2006 Report Share Posted 16 februari 2006 Heb nog geen ervaring met trillingsmetingen aan platenspelers, heb er wel gedachten over. Het element registreert bewegingen van de naald ten opzichte van de magneet of spoel. Het element maakt daarbij geen verschil tussen beweging die uit de groef komt of beweging die word veroorzaakt door trilling van de plaat, het draaiplateau of de arm. Als een draaiplateau resoneert trilt de plaat misschien wel mee, de naald ook maar de arm wellicht niet. Dat produceert een signaal. Hoe groot de invloed in de praktijk is lijkt mij met goedkope middelen vrij eenvoudig meetbaar. Hoe je dat vertaalt naar audiofiele uitdrukkingen weet ik niet. Ik verwacht dat een ongedempt aluminium draaiplateau wat resoneert bij 2500 Hz bij die frequentie zeker zijn invloed zal doen gelden. Misschien klinkt dat wel als een scherp randje en misschien is het wel meetbaar maar niet hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Heb nog geen ervaring met trillingsmetingen aan platenspelers, heb er wel gedachten over. . Neem daar maar gerust wat tijd voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Heb technisch totaal gn inzicht in platenspelers 1 ding weet ik wel zeker, het loopwerk is het belangrijkste en dan de arm enz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Als je dit betrekt op het loopwerk zal dat een stuk minder het geval zijn. Jan, je zit er helemaal naast. Ik heb jammer genoeg niet de tijd of de energie om hier op in te gaan, maar neem maar van mij aan dat het loopwerk een even gruwelijk compromis is als een element of een arm. Het blijft een wonder dat een beetje platenspeler nog zo mooi kan klinken. Als je zelf wat wil doordenken probeer het dan eens met de hele platenspeler te beschouwen als een geval van vaste-stof akoestiek met storende geluidsbronnen op elk punt van beweging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Dit is er 1 uit de categorie 'alle cd-spelers klinken eender'. Maar niet all cd spelers klinken eender, gelukkig. Ze meten ook allen verschillend. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Tijdje afwezig geweest? Dit was vorig jaar 1 van de hetere items.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Alles is een compromis. Ooit het volgende experiment gedaan: met een lager van plateau van Scheu een serie draaitafels gebouwd. Heel simpele constructies, een dikke houten plank op spikes en daarop het lager en arm. Een dunne houten plank. Een gitaar. Een dikke metalen plaat. Een acryl plaat. Beton, een sandwich van dun hout en polystreen, etc. Alles klinkt anders. Wat ook opviel is dat het type arm meer of minder van de klank van het chassis laat horen. De verschillen tussen de verschillende chassis waren kleiner met een een-punts gelagerde arm. Er worden, denk ik, over en weer minder trillingen overgedragen. De "verbinding" tussen element en chassis is bij een meerpunts gelagerde arm meer "rigide". Dit waren hobby experimenten, dus hecht er a.u.b. geen wetenschappelijke waarde aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Hoe "doder" het materiaal, des te beter het uieindelijke geluid, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Nee. LP weergave is grotendeels gefundeerd op meerdere-kwalen-maken-een-goed. Los het verkeerde probleem op, en je loopt kans op een slechter geluid. Ik verzin dit niet. Lange gesprekken met John Michell gehad. Omdat het ideaal niet haalbaar is blijft het een mengsel van wetenschap en kunst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Nee. LP weergave is grotendeels gefundeerd op meerdere-kwalen-maken-een-goed. Los het verkeerde probleem op, en je loopt kans op een slechter geluid. Ik verzin dit niet. Lange gesprekken met John Michell gehad. Omdat het ideaal niet haalbaar is blijft het een mengsel van wetenschap en kunst. En waarschijnlijk ook een beetje geluk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 zelfde budget zelfde element wat is dan het meest ideale, beter loopwerk mindere arm of minder loopwerk en betere arm? heb 2 maal het geluk gehad deze voorstelling binnen eenzelfde merk te kunnen horen. Puur op wat ik toen hoorde, kies ik voor het betere/duurdere loopwerk! Maar deze vlieger gaat blijkbaar niet altijd op!! Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Omdat het ideaal niet haalbaar is blijft het een mengsel van wetenschap en kunst. En dat is ook eigenlijk een groot deel van de lol van een DT. Het is daar eigenlijk net als met speakers en eten bereiden: Je kunt het allerlei smaken geven, voor ieder wat wils. Maar het is het vakmanschap + de eigenzinnigheid van de kok die het maakt of niet. Misschien moeten we iets van Michelinsterren voor draaitafelmakers invoeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Dat het loopwerk wel degelijk invloed heeft op de klank blijkt ookal uit het feit dat de opstelling van een draaitafel vrij nauw luistert. Bij een massaloopwerk is het natuurlijk de ondergrond waar deze op rust, bij een subchassis zit de opstelling ahw ingebouwd in de cionstructie. Dat een instabiele opstelling invloed heeft op datgene wat de naald op pikt is niet moeilijk te beredeneren. Meestal zegt men dat een zwaar plateau gunstig is voor een strakke weergave van lage tonen. Je zou daarbij kunnen redeneren dat dit het gevolg is van de geringere invloed van dragforces op zo'n zwaar plateau. Of dat ook de werkelijke verklaring is? Dat een goed loopwerk/correcte opstelling van belang is, ja dat staat wel vast. Ook zou je kunnen stellen dat wanneer het loopwerk van invloed is op de geluidsweergave, dit altijd negatief is omdat er eigenlijk niets zou mogen worden toegevoegd of afgedaan aan datgene wat ligt opgeslagen in de groef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Hoe "doder" het materiaal, des te beter het uieindelijke geluid, toch? Hebben ze destijds bij Kenwood met veel succes toegepast in de L-07D. Totaal gedempt loopwerk zonder enige vering dan ook, zelfs het rubberen matje op het plateau was er niet, je legde het vinyl er zo op Heb helaas nog niet het genoegen gehad er Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Hoe "doder" het materiaal, des te beter het uieindelijke geluid, toch? Een waar woord, maar hoe dood is dood? Een loopwerk is een complex van drager, lager, plateau, motor, aandrijving en bekabeling: element en arm horen thuis in dit rijtje. Op ieder punt moet een draaitafel presteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Hoe "doder" het materiaal, des te beter het uieindelijke geluid, toch? Een waar woord, maar hoe dood is dood? Een loopwerk is een complex van drager, lager, plateau, motor, aandrijving en bekabeling: element en arm horen thuis in dit rijtje. Op ieder punt moet een draaitafel presteren. Te gedempt zou ook weer niet goed zijn Maar hoe kom je erbij dat dat niet uitmaakt?? Waarom zouden de arm en het element dan wel uitmaken? Een platenspeler werkt met trillingen, en die werken door in het chassis, en h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 fotootje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts