Jump to content

De invloed van het LOOPWERK?

Headshell
 Share

Recommended Posts

Ik volg de discussie steeds en ik heb er zo mijn gedachten over.

Je ziet dure loopwerken die nogal lichte delen hebben en ook wat slapere verbindingen daartussen. En je ziet erg veel verschillende materialen. Er zijn dus vele wegen naar Rome. Misschien is dat juist omdat het niet zoveel uitmaakt als arm en element. Bijgeluiden, dat jkan ik me voorstellen. Maar verschillen in de kern van de muziekweergave?

Welke materialen hebben dan welke muzikale gevolgen?

En kan trillingsisolatie ipv demping, bijvoorbeeld onder je plateaulager of onder je armlager niet erg veel verbetering geven? Je kunt met materialen ipv dempen toch ook isoleren?

Of maakt het allemaal veel minder uit dan wat arm en element in je DT doen?

Goh, Buizenbart, wat een gaaf project! :)

Je zou het ook kunnen uitvoeren in steen, maar daar heb je vast wel aan gedacht.

Ik sluit mij aan bij de vorige bijdrage: een paar plaatjes zijn welkom hear!

Heb ik aan gedacht ja, maar word wel erg duur, en dan moet het echt graniet zijn ofzo, en qua klank heb ik mijn twijfels, maar ik ben nogal be

Ik had in een ander forum al deelgenomen aan een topic over dit onderwerp. We waren er daar niet uitgekomen. Ik heb de standpunten van degene waar ik het daar niet mee eens was, hier gewoon in eigen woorden weergegeven.

Kosmosch gezien en qua jim- jam en zenn en wat voor reincarnatie dan ook, is het misschien van mij uit niet zo integer geweest.

Maar dit is voor mij een middel geweest om aan wat meer gefundeerde argumenten te komen.

In feite is dit onderwerp ook voor veel audioliefhebbers omgeven met een soort theologie- aura. Ik zag gisteren op V. asylum een DHZ- ontwerp, waarbij de arm op zich op een verend subchassis was gemonteerd.

Echt: zo vast- omlijnd kan bij dit onderwerp je eigen visie niet van afdoende argumenten worden voorzien. Maar ik waardeer de verschillende verdienstelijke antwoorden uit dit topic. Ik ga degene waar het om gaat hier niet mee om de oren slaan. Ik denk dat hij zich in geen honderd jaar laat overtuigen. Dat is ook voor dit onderwerp ondoenlijk. Hij verkeert in de gelukkige situatie dat zijn theologie hem het toelaat om de duurste arm en element op zeg maar het onderstel van een Dula cs455 te plaatsen. Het maakt immers niet uit. En wat is daar tegenin te brengen? In feite bijna niets.

Maar ik besef al te meer dat we met z'n allen echt nog niet zover zijn, dat we onze gehoormatige bevindingen integer theoretich kunnen onderbouwen.

Ik vind het ook ten onrechte dat elders op dit forum een ander forum wordt zwart gemaakt. Ik denk dat de verschillende forums globaal qua kwaliteit wel obvereenkomen. Ik verwachtte hear eigenlijk niet eens zoveel goeie en gemotiveerde reacties als die er nu gekomen zijn.

Ik vind de ban die ze nu op die andere topic aan het bespreken zijn ook te rigoreus. Er had eerst over moeten worden gepraat.

Ik kan me soms in verschillende standpunten vinden, zoals hierboven blijkt. Wat ikzelf aan het bouwen ben is misschien soms ook aanvechtbaar. Het is gewoon een vage hobby met meerdere theologieen.

Je moet dus voorzichtig zijn in het verketteren van DD als jij een snaaraangedrevene hebt staan en andersom. En je moet ook niet vage berichten versturen, met als achtergrond dat je je ergens niet zo lekker bij voelt. Maar dit laatste heeft niks met dit topic te maken.

Ik had in een ander forum al deelgenomen aan een topic over dit onderwerp. We waren er ......................................

...................................... je je ergens niet zo lekker bij voelt. Maar dit laatste heeft niks met dit topic te maken.

??????????????????

Uhhh........... Er kan van DT's wel een therapeutische werking uitgaan maar dit gaat wel erg ver Jan.

;)

Zo is het niet bedoeld, tenminste niet bewust.

Ik ben er zelf wel van overtuigd dat bepaalde constructieprincipes en materiaalkeuzes in het loopwerk een sterke invloed hebben op de kern van de muziekweergave.

Maar ik ben theoretische argumenten aan het verzamelen om mijn visie kracht te kunnen bijzetten. En dat valt zwaar tegen. De persoon met de andere visie op het andere forum blijkt voor geen enkel argument te kunnen zwichten. En dat verbaast me ook.

Hoewel.... Ik had vorige week een gesprek met de plaatselijke hifi-- adviseur.

Ik beweerde dat de vooroorlogse speakertechnologie, zoals die door bijv. Bose wordt geproduceerd, nooit kan toekomen aan het gemiddelde muzikale peil van de moderne drivertechnologie van de laatste tien jaar.

Hij haastte zich om dit direct met klem te ontkennen. Het is de klant volgens hem, die bepaalt wat goed klinkt en daar zijn geen strikte regels voor te binden. Je kunt volgens hem dus niet voorhands bepaalde artikelen uitsluiten, wat die muzikaliteitsbeleving betreft. hij beweerde , dat die melkpakjes van 7 cm hoog de gemiddelde moderne Mission- of B&W- mini speaker met gemak wegspelen.

Het gaat in die winkel mi. met grote stappen achteruit. Een van zijn collega's verkondigde vorig jaar nog dat hij ergens Bose- melkpakjes gehoormatig had vergeleken met Magnepan magnetosteten, en dat de pakjes hem veel plezieriger in de oren klonken. Ik vond dat nog tot daar aan toe, maar dit laatste slaat echt alles...

Nou, vergelijk zulke dingen gewoon maar met het standpunt van die bezoeker van dat andere forum en je konkludeert dat er allerlei onzin nog in verschillende proporties bestaat ook.

Audio blijft blijkbaar een onbegrensd- persoonlijke wereld. Zoveel visies als freaks.

Zie mijn initiatief om dit topic te beginnen dus gerust desnoods als therapeutisch: het uiten van een bijna onbeperkte verbazing. Iedereen blijkt zijn eigen, desnoods extreme of verwrongen technische of gehoormatige beleving te hebben. En ziet die zelf als de absoluut juiste.

Dus Pjotr, je reactie is erg begrijpelijk, achteraf gezien. Als je het zo bedoelde, tenminste.

Hoi Bart,

Dat Meranti mag dan wel tropisch zijn, vind het nu niet je dat (spintert nogal). Kun je beter "Hechthout" nemen. Dat is watervast verlijmd multiplex van Bruinzeel wat ze voor aanrechtbladen gebruiken. Tip1: Reststukken kun je soms voor nop bij een keukenhandel krijgen, die houden ze n.l. over over van het uitzagen van spoelbakken.

Tip2: Bij een parketteur kun je vaak allerlei reststukken tropisch hardhout krijgen in vele soorten. Moet je er wel zelf een plaat van verlijmen.

;)

Ik ben er zelf wel van overtuigd dat bepaalde constructieprincipes en materiaalkeuzes in het loopwerk een sterke invloed hebben op de kern van de muziekweergave.

Maar ik ben theoretische argumenten aan het verzamelen om mijn visie kracht te kunnen bijzetten. En dat valt zwaar tegen. De persoon met de andere visie op het andere forum blijkt voor geen enkel argument te kunnen zwichten. En dat verbaast me ook.

Ik beweerde dat de vooroorlogse speakertechnologie, zoals die door bijv. Bose wordt geproduceerd, nooit kan toekomen aan het gemiddelde muzikale peil van de moderne drivertechnologie van de laatste tien jaar.

Hij haastte zich om dit direct met klem te ontkennen. Het is de klant volgens hem, die bepaalt wat goed klinkt en daar zijn geen strikte regels voor te binden. Je kunt volgens hem dus niet voorhands bepaalde artikelen uitsluiten, wat die muzikaliteitsbeleving betreft. hij beweerde , dat die melkpakjes van 7 cm hoog de gemiddelde moderne Mission- of B&W- mini speaker met gemak wegspelen.

Het gaat in die winkel mi. met grote stappen achteruit. Een van zijn collega's verkondigde vorig jaar nog dat hij ergens Bose- melkpakjes gehoormatig had vergeleken met Magnepan magnetosteten, en dat de pakjes hem veel plezieriger in de oren klonken. Ik vond dat nog tot daar aan toe, maar dit laatste slaat echt alles...

Nou, vergelijk zulke dingen gewoon maar met het standpunt van die bezoeker van dat andere forum en je konkludeert dat er allerlei onzin nog in verschillende proporties bestaat ook.

Audio blijft blijkbaar een onbegrensd- persoonlijke wereld. Zoveel visies als freaks.

Zie mijn initiatief om dit topic te beginnen dus gerust desnoods als therapeutisch: het uiten van een bijna onbeperkte verbazing. Iedereen blijkt zijn eigen, desnoods extreme of verwrongen technische of gehoormatige beleving te hebben. En ziet die zelf als de absoluut juiste.

Dus Pjotr, je reactie is erg begrijpelijk, achteraf gezien. Als je het zo bedoelde, tenminste.

Ach, dat hebben we hear ook:

-Alle cd-spelers klinken hetzelfde

-Alle kabels klinken hetzelfde, want ze meten allemaal hetzelfde

Enz enz..

Maar een Dealer die Bose melkpakjes gaat verdeigen :blink::confused:

De wereld draait door....

Ach, dat hebben we hear ook:

-Alle cd-spelers klinken hetzelfde

Enz enz..

Maar een Dealer die Bose melkpakjes gaat verdeigen :blink::confused:

De wereld draait door....

Ja, met bloed, zweet en tranen. Onbeschrijfelijk.

Headshell, je vroeg naar ervaringen.

Ik heb mijn supergoedkope Dual met relatief duur element (Linn K9) eens vergeleken met de LP12 met supergoedkoop Philips element van mijn broer.

Mijn Dual werd weggeblazen.

Na jarenlang tweaken is de Dual wel verbeterd, alleen de rust van de LP12 kun je volgens mij alleen met een goed, zwaar plateau krijgen.

[...]

[...]

Als ze hetzelfde meten, is het onaanvechtbaar. Zo simpel is dat. Worden die melkpakjes nog verkocht?

Groet,

Jacco

Headshell, je vroeg naar ervaringen.

Ik heb mijn supergoedkope Dual met relatief duur element (Linn K9) eens vergeleken met de LP12 met supergoedkoop Philips element van mijn broer.

Mijn Dual werd weggeblazen.

Na jarenlang tweaken is de Dual wel verbeterd, alleen de rust van de LP12 kun je volgens mij alleen met een goed, zwaar plateau krijgen.

Oh, nou....., ja.......OK.

[...]

[...]

Als ze hetzelfde meten, is het onaanvechtbaar. Zo simpel is dat. Worden die melkpakjes nog verkocht?

Groet,

Jacco

Onbegrijpelijk. Als sausijze- broodjes.

En iedereen die ik tegenkom zegt: Bose, dat is goed heeh? Echt hoor!

Soms heb ik het idee, dat ik een marsmannetje ben. Gek heeh?

Trouwens, die melkpakjes meten wel anders hoor, dat dus wel.