Jump to content

zelfbouw platenspeler

tube 300
 Share

Recommended Posts

Hoi ik weet helemaal niets over platenspelers

maar wil er zelf een gaan bouwen.

Heeft er iemand links , tips of site's waar ik wat info kan vinden

ook foto's van mooie draaitafels zijn welkom.

De bedoeling is dat het een massa loopwerk gaat worden met een losse motor

de materialen die ik kan bewerken zijn alluminium rvs brons koper messing staal enz.

Draaien en freesen is geen enkel probleem

harden ,rondslijpen en vlakslijpen kan allemaal

balanceren ,zo gebeurd

het maken is geen probleem.

Maar wat zijn nou de punten die belangrijk zijn bij een goeie draaitafel ?

Oke ik weet dat er genoeg mooie spelers te koop zijn

maar ik ben gewoon een volgend project aan het zoeken :)

He wat leuk! ik ben ook met zoiets bezig,

Als je draaitafel flink massief bouwt en acoustisch dood dan bereik je de beste resultaten. Verder mag er geen lagerspeling en wrijving in het lager zitten want dat is direct hoorbaar in de vorm van onrust. Motor en toerental regeling zijn we op dit moment aan het bedenken en dat wordt iets in de vorm van een DC motor met een microprocessor regeling.

Als Arm gebruik ik een SME III en als element een v.d. hul Frog (draait nu nog in een Thorens).

hoi

Bedankt voor de links zover

ja de arm het is de bedoeling dat ik die ook zelf ga maken

maar in eerste instantie komt er een kant en klare op

De motor daar ben ik nog niet uit

je kan motoren kopen mischien doe ik dat wel.

Of zijn er mooie motoren in 1 of ander sloop apparaat die je ervoor kan gebruiken?

En wat voor soort motor is nou het beste ?

Is zo'n microprocessor echt nodig of kan het ook met een "normale" voeding ?

Voor de motor zijn verschillende mooie opties.

Je kunt een exemplaar kopen van en bestaande platenspeler, de vraag is natuurlijk of de zaak dan op het juiste toerental loopt. Daar kun je natuurlijk weer een frequentie regelaar op zetten (lees toonfiets-versterker en trafo). Nadeel vaak is dat je de snaar moet omleggen als van 33 naar 45 wilt, ik vind dat een groot bezwaar bij bestaande platenspeers als clearaudio en ac. solid.

dan is de volgende stap om zo'n AC motor te gebruiken (liefst24V) en deze met een twee faseregeling te sturen (stuurt de ene spoel met en signaal en de andere spoel met het signaal 90 graden fase verschuiving)

De tweede manier is om een DC tacho motor te scoren uit een Philips bandrecorder (N4506 of zo) hier kun je dan een PLL regeling op los laten, proeven hebben aangetoond dat 78 toeren ook haalbaar is...toch leuk.

Deze motortjes zijn best wel stil en hebben genoeg trekkracht om een zwaar plateau op gang te brengen dus dit lijkt me een mooie oplossing.

De volgende stap is het gebruik van een microprocessor (20pin atmel controller) deze doet de hele PLL werking en beschikt over een user interface (bedieningknoppen), het voordeel hiervan is dat de toerental nauwkeurigheid nu op quarts precisie ligt en ook niet verloopt, je kunt het eenmalig calibreren met en stroboscoop en daarna geen omkijken meer aan.

• 2 months later...

Hier is nog een foto

Hij weegt 34 kg

Het armbord gaat er straks beter uitzien m,n de bevestiging ik heb dit nu maar even met boutjes gedaan om de hoogte een beetje te bepalen

het armbord word zwart.

Maar ik weet nog niet precies wat ik met de sokkel ga doen, mischien dat ik er blanke lak op doe of ook zwart maak.

De voetplaat is van 42 chrom molybdeen vanadium

en de schijf daarboven van ijzer met een hoog koolstof gehalte.

het armbord is van pertinax

de olie pan is van brons

de armbevestiging van alluminium

en het plateau van pmma

354440platendraaier%20007.jpg

bijzonder fraai, ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken. heb wel eens begrepen dat de kwaliteit van een DT voor 50% door het element wordt bepaald, voor 25% door de arm en nog eens 25% voor het loopwerk. erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

bijzonder fraai, ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken. heb wel eens begrepen dat de kwaliteit van een DT voor 50% door het element wordt bepaald, voor 25% door de arm en nog eens 25% voor het loopwerk. erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Ik ben erg benieuwd hoe jij aan die percentage`s komt. <_<

Ik ben erg benieuwd hoe jij aan die percentage`s komt. <_<

na wat googlen kan ik de bron niet meer vinden. Maar ik begrijp dat je twijfeld aan die verhoudingen?

Robert,

Het is een puike platendraaier geworden als ik de foto's bekijk.

Als het helemaal klaar is kunnen we wel een afspraak maken om het nader onder de loep te (laten :confused:;) ) nemen.

Sorry dat ik (nog) niet op je mail gereageerd heb. Ik probeer vanavond wat tijd vrij te maken om 't te beantwoorden.

Erg mooi gemaakt. Ben gek op (eerlijke) constructies waarbij je kunt zien hoe het in elkaar zit. Ik zou het gewoon zo laten...

Wat is dat nu voor arm?

het is een Scheu Classic mkIII

een 12 inch unipivot:

http://www.scheu-analog.de/en/classic.htm

of:

http://www.soundscapehifi.com/scheu-analog...rms.htm#classic

Omdat er vermeld word dat hij het goed doet met het Denon dl-103 element

heb ik dit maar besteld.

later kan ik er altijd nog eens iets anders in proberen

Je ziet dat de platenspeler die ik gebouwd heb erg veel op de originele Scheu lijkt

gr Robert

Je ziet dat de platenspeler die ik gebouwd heb erg veel op de originele Scheu lijkt

gr Robert

Je zegt dat je de platter ook zelf gemaakt hebt, toen ik je foto voor 't eerst zag dacht ik 'Aha, Scheu!', hoe zit dat?

Mooi gemaakt btw, coole materialen ook. Chapeau! ;):)

.

Persoonlijk ben ik het met die percentages niet zo eens. Volgens mij wordt de kwaliteit al zo gauw door fouten in allerlei delen benadeeld, dat je eerder kan stellen: 100 % door het element, 100 % door de arm en 100 % door het loopwerk. Elk van de drie componenten kunnen parameters herbergen, die ernstig roet in het eten kunnen gooien.

Je moet gewoon nergens fouten hebben. Maar de meeste invloed hebben mijnsinziens facetten, die zitten in wat ik zelf altijd "het verticale frame" noem: de kringloop die via groef, cantilever, element , headshell, arm, armlagers, subchassis steun van plateulager, plateaulager zelf, plateau, mat, vinyl loopt. En die kring moet zo weinig mogelijk last hebben van de motor. Nou, dan zie je dus dat het spel doorloopt over de complete DT.

Ik bouw al jaren armen en loopwerken en bestudeer de literatuur over DT's. Alles wijst erop, dat deze uitvinding beter wordt door mods in allerlei onderdelen.

.

Blijft een verdraaid leuk project!!!

Ik zou als ik jou was idd eens gaan overwegen om draaitafelbouwer te worden!!!!

Wat is nou het kostenplaatje van zo'n zelfbouwproject???

Greetz,

Lestat

Bijna klaar

op nog wat kleine dingetjes na

en er komt al geluid uit :)

Ik heb maar alles op gevoel goed gezet

en ik vind het nu al indrukwekkend :rolleyes:

Sodejuu gaat mij volgende week het element goed afregelen.

en ik moet nog een mooi tafeltje hebben hij staat nu op een gammel Ikea geval

het is altijd spannend als je iets voor de eerste keer hoort als je iets gebouwd heb

ik ben in iedergeval niet ontevreden.

376969platendraaier%20023.jpg

428670platendraaier%20026.jpg

324094platendraaier%20029.jpg

Nu ben ik wel verplicht om ook te reageren :D Van de week heb ik versie 1.1 van mijn zelfbouwdraaitafel gemaakt. B) Het ziet er nog niet zo mooi uit, maar het is nog steeds experimenteren met materialen..

Ik heb ook spul van Scheu gebruikt, te weten het lager, het plateau (en dat lijkt als twee druppels water op het plateau op de foto's hierboven-al is het van acryl, of is dat hetzelfde?) en de motor. Ik heb er niet die mooie motorbehuizing van Scheu bij weliswaar. De arm is een Pro-ject 9 met een Sumiko Blue Point Special. De huidige plint bestaat uit twee lagen meranti multiplex, eentje van 12 en een van 16 mm van verschillende dichtheden.

Versie 1.0 was vlugvlug in elkaar geflanst, eigenlijk gebruik ik het spul nu pas serieus. En dat bevalt prima! :)

Ik heb nu geen zin meer om een photobucket te registreren, maar dat zal ik binnenkort doen, kan ik ook wat plaatjes laten zien..

Bovendien heb ik nu eindelijk de arm goed ingesteld, VTA had ik al wel gedaan, maar de hoek van het element niet, alles is nu behoorlijk goed ingesteld, al zou ik eigenlijk nog met een weegschaaltje en een scoop aan de slag moeten (scoop?? :unsure: ) maar goed, dat komt nog wel..

Dus ik ben heerlijk platen aan het draaien, en kritisch luisteren natuurlijk, of alles wel goed staat.

Raar verschijnsel: 'oude' platen (jaren tachtigwerk enzo) klinken geweldig, maar ik heb wat recent werk waar ik de vervorming niet uit krijg :angry: Het gaat dan b.v. om Thirteenth Step van A Perfect Circle, daar zitten wat heftige passages in met een hele vette bas en harde gitaren, en dat blijft maar vervormen :angry::angry:

Aangezien andere platen dit helemaal niet hebben denk ik dat het aan de opnames ligt. Ik heb wel eens wat gelezen over digitale opnames, dat die tegenwoordig ijselijk dicht bij 0 dB worden opgenomen, en dat er af en toe over de schreef wordt gegaan.

Ben benieuwd naar jullie meningen...

En nu weer een zwarte rakker erop :D